Rechtszaak n.a.v. elektrocutie

Vandaag dient er een zaak voor de rechtbank van Den Bosch n.a.v. een dodelijke elektrocutie veroorzaakt door (vermeende) nalatigheid. Een behoorlijk schokkend relaas als je het mij vraagt. Rechtbankverslaggever Saskia Belleman is bij deze zaak aanwezig en doet uitgebreid verslag via haar twitter account: https://twitter.com/SaskiaBelleman/with_replies?lang=nl

Alle bijdragen met de hashtag #elektrocutie zijn van toepassing op deze zaak. Lees je in en vorm je oordeel. Wie is volgens jullie verantwoordelijk voor dit drama?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een oordeel vellen over een verhaal via TWITTER? Dan heb ik mijn oordeel al klaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Afgeknipte kabel die uit huis naar buiten steekt klinkt als: geen aarde en elders in de installatie een aardsluiting of een aardlek in een aangesloten apparaat.

Een groep zonder aardlekschakelaar is in principe veilig genoeg om dit soort ellende te voorkomen, totdat de aarde onderbroken wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 maart 2016 15:13:15 schreef Toeternietoe:
Een oordeel vellen over een verhaal via TWITTER? Dan heb ik mijn oordeel al klaar.

Wat snap je niet aan het begrip rechtbankverslaggever? Lees je eerst even in voor je een oordeel velt...

[Bericht gewijzigd door Lorne Malvo op maandag 7 maart 2016 15:19:14 (48%)

Het is duidelijk dat er iets grondig mis was in dat huis, maar ik kan uit het twitterverslag onmogelijk afleiden wat precies. Wie er verantwoordelijk is? Waarschijnlijk meerdere personen of instanties. Het oordeel laat ik maar aan de juristen over, ik ben techneut, geen jurist.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
maartenbakker

Golden Member

@Lorne Malvo: Nou, twitter is natuurlijk niet het ideale medium om ergens fatsoenlijk samenhangend verslag over te doen. Mijn voorgaande bericht is ook maar op losse flodders gebaseerd. Weet jij of er nog een samenhangend verslag over komt of moeten we daarvoor wachten tot er publiek gevonnist wordt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

even vluchtig gelezen. het gebruik van de termen is correct. inhoudelijk kan ik het verhaal totaal niet volgen.

GMT+1

Wat snap je niet aan het begrip rechtbankverslaggever? Lees je eerst even in voor je een oordeel velt...

Persoonlijk ben ik van mening dat je ook niet altijd een mening hoeft te hebben over iets maar dat terzijde. Het is beter om de documentatie van de aanklager te lezen of het onderzoek wat gedaan is. Dan zit je dichter bij de bron. Elke stap/persoon tussen de bron van de informatie en jezelf zorgt bewust/onbewust voor filtering en vervorming van de werkelijkheid. En zelf bij de bron van informatie (eventueel onderzoek) is het interessant om af te vragen waarom is dit onderzocht en waarom op deze manier. Dit staat allemaal niet op Twitter. Soms mist in de media de nuance of context die ook van belang kan zijn en een ander licht werpt op een zaak.

Shiptronic

Overleden

Word veel gesteggeld over de aardlek schakelaar, jammer genoeg niet over de vereffening :(

[eit] Oorzaak ligt bij de staat zelf, iedereen mag tegenwoordig overal aan prutsen, gas electra CV ketels. En dan mogen ze ook nog zelf keuren? Ze rijden alle maal rond met de mooiste stickers over keurmerken, die verder niets zeggen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 7 maart 2016 15:31:44 (57%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het relaas is misschien idd ietwat te summier om zomaar even oordeel te vellen wat betreft de schuldvraag. Ik had 't iets algemener moeten houden op dat vlak.

Het relaas is misschien idd ietwat te summier om zomaar even oordeel te vellen wat betreft de schuldvraag. Misschien had ik het iets algemener moeten op dat vlak.

Een discussie over de mogelijke oorzaken en preventie vind ik persoonlijk wel interessant.

Op 7 maart 2016 15:26:58 schreef Shiptronic:
Word veel gesteggeld over de aardlek schakelaar, jammer genoeg niet over de vereffening :(

Zo te lezen had een goede potentiaalvereffening dit kunnen voorkomen inderdaad. Naar ik begrijp was dit in de NEN1010 die toen van toepassing was nog niet vereist, helaas. Was de installatie aangepast naar de huidige normen was dit niet gebeurd.

@hieronder: ik weet niet hoe het toen geregeld was maar tegenwoordig staat in het bouwbesluit (deze is wel degelijk verplicht) dat elke nieuwe installatie aan de NEN1010 dient te voldoen. Als dat toen ook zo was was deze wel degelijk van toepassing. Dit zegt de verslaggever op Twitter. Ik zou niet weten welke norm ze anders bedoeld:

Volgens deskundige Koppes golden hedendaagse normen voor elektrische installatie niet voor dit in 1922 gebouwde huis. #Elektrocutie

maartenbakker

Golden Member

De NEN1010 is nu ook niet van toepassing al kan ik me voorstellen dat de rechter hem wel als richtlijn zou kunnen gebruiken. Concreet had de toepassing van een aardlekschakelaar de gevolgen van de aardfout waarschijnlijk wel wat meer binnen de perken gehouden.

Ik zoek het inderdaad in de vereffening, en als de hooivorken en fakkels al ter hand genomen mogen worden, zou ik achter de knuppel(s) aangaan die de aarde(s) ooit heeft losgekoppeld.

Edit: ik schrijf onzin, vermoed ik. Er hoeft geen aardfout geweest te zijn, er kan sprake zijn geweest van een blootliggende stroomvoerende kabel. Dat krijg je van het proberen te volgen (in omgekeerde volgorde ook nog eens) van losse flodders.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 7 maart 2016 16:00:59 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maar goed,
waar kan ik het hele verslag lezen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 maart 2016 15:48:48 schreef maartenbakker:
Dat krijg je van het proberen te volgen (in omgekeerde volgorde ook nog eens) van losse flodders.

Voor mensen die niet helemaal bekend zijn met twitter had ik idd wel even kunnen melden dat je er verstandig aan doet eerst helemaal naar beneden te scrollen tot de eerste tweet die betrekking heeft op het onderwerp en dan rustig naar boven scrollen om het hele verhaal tot je te nemen.

Deze rechtbankverslaggever staat er om bekend dat ze onnoemelijk veel tweets per uur weet te posten wat vaak een goed leesbaar verhaal oplevert.

GJ_

Moderator

Op 7 maart 2016 15:56:03 schreef Toeternietoe:
Maar goed,
waar kan ik het hele verslag lezen.

Lijkt mij ook een stuk interessanter dan een bak los zand van een Telegraaf twitteraccount.

@LM hieronder:
De telegraaf verslaggeving is ook nooit vooringenomen bedoel je? :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 7 maart 2016 16:15:32 (15%)

Hier een twitteraccount van een andere verslaggever in deze zaak (brabands dagblad, beter?:-) via google kom ik alleen op twitter en AD terecht) :
https://mobile.twitter.com/richardclevers?ref_src=twsrc%5Etfw

"Richard Clevers ‏@richardclevers

De huisgenoot van Janneke, Akash Ragoenath, gebruikte een spanningszoeker voor hij ging douchen, nadat hij ook stroom kreeg. #boxtel #bd"

Bizar.. je zou zeggen dat je iedereen onder de douche vandaan schopt als je zoiets constateert.

@Toeternietie, ik denk dat het de enige informatie is die er momenteel is. Ik vind het wel intressant om te lezen. Later zal er wel meer en betrouwbaardere info vrijkomen.

Ronald45

Golden Member

Op 7 maart 2016 15:18:41 schreef Lorne Malvo:
Wat snap je niet aan het begrip rechtbankverslaggever? Lees je eerst even in voor je een oordeel velt...

Op 7 maart 2016 16:11:51 schreef Lorne Malvo:
Niet zo vooringenomen GJ_

Voor iemand die hier net is (4 posts) blaas je wel hoog van de toren. Beetje fatsoen wordt hier wel gewaardeerd.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Na 2 twitteraccounts diepgravend bestudeert te hebben wordt het alleen maar lastiger, een fietsendief en TBS voor een uitspraak? Ik kom er niet meer uit.
Vooralsnog ga ik met GJ_ mee.

Ik heb nog steeds het hele verslag niet kunnen lezen.
Iemand een linkje?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 7 maart 2016 16:28:14 (18%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 7 maart 2016 16:08:17 schreef GJ_:
De telegraaf verslaggeving is ook nooit vooringenomen bedoel je? :-)

Niet meer of minder dan bijvoorbeeld De Volkskrant. Saskia Belleman is veelvuldig te gast bij Pauw om haar licht over diverse zaken te laten schijnen, misschien stelt dat je beeld weer een beetje bij. Maar zouden we niet moeten proberen om politiek achterwege te laten in een discussie over elektrocutie?

maartenbakker

Golden Member

Je haalt er nu zelf politiek bij, daar had GJ het niet over geloof ik ;) Hoe dan ook hoef je niet in de verdediging of aanval te schieten, een beetje feitelijk blijven kan nooit kwaad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heel vreemde manier van verslag geven. Een normaal blog met 3 of 4 updates per uur had iets beter gewerkt denk ik.

Hier een krantenartikel: http://www.omroepbrabant.nl/?news/2452881213/Moeder+wil+gerechtigheid+…

Zoals we in twitterberichten lezen: miljoenen huizen, duizenden keren douchen, dan gaat het een keer goed fout. Zeker in combinatie met geknutsel. Heel erg wrang voor de ouders en pijnlijk dat er waarschijnlijk niet nalatig wordt bevonden voor hen.

Elektra is nu eenmaal geen verzegelde installatie waar periodieke controle is voorgeschreven. De ZZP'er had de klacht naar eer en geweten opgelost, de vele malen douchen toont dit aan en het kan zeker niet aangetoond worden dat Camelot of de ZZP'er nalatig heeft gehandeld.

Op 7 maart 2016 16:14:38 schreef Ronald45:
[...]

[...]
Voor iemand die hier net is (4 posts) blaas je wel hoog van de toren. Beetje fatsoen wordt hier wel gewaardeerd.

Een kleine prikkeling op z'n tijd moet je toch ook wel kunnen waarderen op een elektra forum. Ik stoor me soms kortzichtige reacties. Ik zal me proberen in te houden vanaf nu.

Beste Lorne,

je neemt het aardig op voor deze Saskia, dat mag.

Laat ik eerlijk zijn, voor vandaag kende ik haar niet, en persoonlijk heb ik niets tegen haar, of tegen het medium van Twitter.

alleen heb ik twitter en de volkskrant niet enorm hoog staan.

deze community bestaat uit hobbyisten en professionals die bij elkaar honderden jaren ervaring hebben met electra, en niet perse met nieuwe media. "we" kunnen dan ook soms eindeloos doordraven over details en 30 pagina's later volledig eens of oneens zijn.

als je dit tot in het bodemloze uitgezocht wil hebben, kun je met een linkje naar een rechtbankverslag een het equivalent van een HTS studie aan info verwachten binnen een paar etmalen.

als je op zoek bent naar een soundbite voor in het 8u journaal "de experts van CO vinden.." dan ben je hier verkeerd.. die ga je krijgen, als je over 4 dagen zin en tijd hebt om 30 pagina's door te bladeren met 100 meningen..

GMT+1