Ervaringen met onderdelen.muxtronics.nl?

Ja, omdat ze zoveel werk aan dat handmatig verwerken hebben. Als het in de flow mee kan, kan het veel goedkoper. Dat ze op heel kleine verzendingen (2 weerstanden) niets verdienen speelt nauwelijks een rol. De meeste bestellingen zijn niet zo klein.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Uiteindelijk betaal je de "gratis" verzending toch door de veel hogere prijzen. Ook bij grotere aantallen.

edit: had wat elko's nodig. 4700 uF 50V
Ik wilde de Nichicon LLS1H472MELB.
10 stuks bij Farnel is 32,20 bij TME 15,64
Farnell dus meer dan 2x de TME prijs, voor exact hetzelfde product. Maar het kan nog veel gekker. Kijk maar eens naar 100 stuks Yaego 2512 weerstanden. Dat kan wel een factor 4 of meer schelen.

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op zaterdag 12 maart 2016 22:18:42 (60%)

Op 12 maart 2016 20:08:55 schreef BVZ:
[...]
Dat gaat dus niet, want dan komt alles als 1 partij bij Mux binnen en moet hij het doorzenden, dat zou een hele dure (en tijdrovende) hobby voor hem worden.

Ligt eraan hoeveel vraag er is. Momenteel staat de totale bestellingen-teller nog op het zeer ronde getal van 0, dus ik denk niet dat er op korte termijn een situatie zal zijn dat ik meerdere bestellingen kán samenvoegen :P

Op 12 maart 2016 21:13:21 schreef Willie W:
Wij bestellen ook regelmatig bij Farnell, maar volgens mij is de betalingstermijn gewoon 30 dagen.

Ligt aan je account. Oudere accounts (pre-2009) en grotere accounts kunnen andere betalingsvoorwaarden hebben. Da's een beetje hetzelfde als dat je 3-10% standaardkorting op alle bestellingen kunt krijgen (of alle bestellingen boven een bepaald bedrag) als je een hoger bestelvolume hebt.

Ik krijg bijvoorbeeld 3-5% korting op bestellingen boven 200 euro via m'n accountmanager.

Op 12 maart 2016 22:20:42 schreef ssj3gohan:
Momenteel staat de totale bestellingen-teller nog op het zeer ronde getal van 0, dus ik denk niet dat er op korte termijn een situatie zal zijn dat ik meerdere bestellingen kán samenvoegen :P

Dank voor dit initiatief, Mux! :) Ik denk dat er nog wel aardig wat hobbyisten in dit land zijn die hier af en toe gebruik van willen maken. Geef ze wat tijd om je te vinden!

Eigenlijk vind ik het een beetje dom van Farnell. "We leveren niet aan particulieren" hoor je wel op meer plekken. En ik kan me ook wel voorstellen waarom: meer gedoe, meer vragen van "hij doet het niet!" of andere 'simpele' vragen in de trant van "is dat onderdeel geschikt voor schakeling XYZ?". Lees: gemiddeld meer kosten per bestelling.

Maar onder de streep laat je gewoon klandizie liggen. In Farnell's schoenen zou ik dat gewoon verwerken in de kosten. Verschil daarbij tussen zakelijke klanten en particulieren? Best, dan zakelijke klanten geen/lage orderkosten + gratis verzending. Particulieren order + verzendkosten. Gewoon een schatting maken van daadwerkelijk gemaakte kosten, dat middelen & in rekening brengen, klaar.

maartenbakker

Golden Member

Een andere manier waarop groothandels dat wel oplossen, is doormiddel van de zogeheten "stuiterzendingen" (dropshipments in goed Nederlands). Daarbij verzorgt de groothandel een deel of zelfs het geheel van het bestelproces, onder "white label". De detailhandelaar plakt zijn eigen merk en identiteit op de shop, of linkt zijn eigen shop door naar de groothandel.

Voor Farnell is er niet genoeg particuliere markt om zo'n systeem op te zetten, maar dat wordt hier dus door een mooi initiatief van een derde partij afgedekt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 maart 2016 01:43:57 schreef RetroTechie:
Best, dan zakelijke klanten geen/lage orderkosten + gratis verzending. Particulieren order + verzendkosten. Gewoon een schatting maken van daadwerkelijk gemaakte kosten, dat middelen & in rekening brengen, klaar.

Klinkt makkelijk, maar het is lastiger dan je denkt.
STEL dat je zeg voor 30 euro aan "bijkomende kosten" hebt bij een particuliere bestelling? Dan zou je dus 30 euro aan kosten in rekening moeten brengen. Dat ligt niet goed in de markt.

Dan zeg je: maar is die 30 euro niet belachelijk hoog? Ja, maar het zou best wel eens daarop uit kunnen komen. "verzekering" wet-kopen-op-afstand. Helpdesk-kosten. order-picking kleine order. Verzendkosten voor verzenden-naar-huisadres (verzenden naar een bedrijfsadres is goedkoper: Daar is altijd iemand aanwezig). Voordat je het weet zit je aan zo'n bedrag. En dat kan je dan weer niet maken.

Dus ik kan me best voorstellen dat Farnell zegt: min 50 euro en verzendkosten betalen, om in ieder geval een tweetal van die dingen af te dekken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je moet ook niet echt al teveel nadenken in termen van individuele orders. Farnell kan het niet boeien hoe individuen orderen, het gaat hun om het totaalplaatje.

Bedrijven zoals farnell hebben geen verzendkosten per pakket, ze hebben postcontracten waarbij ze voor een vast bedrag tussen de X en Y ton aan post kunnen vervoeren in een jaar. Jouw individuele extra brief kost Farnell niks extra's, maar als op een gegeven moment UPS ziet dat Farnell wel heel erg veel extra kleine post verstuurt wat UPS wel degelijk meer kost om te bestellen, dan zullen ze bij de volgende contractonderhandelingen de prijs omhoog gooien.

En hetzelfde gaat op voor componentprijzen. Farnell maakt uitstekende marges op de meeste producten; als je reel-prijzen vergelijkt tussen Arrow en Farnell zie je bijna altijd een factor 2 of meer, en dat is op een volledige spoel materiaal (tientallen zoniet honderden euro's aan componenten). In kleine hoeveelheden maken ze een meervoud van de componentwaarde aan marge. Die IPW65R070C6 die ik vorige week heb besteld kostte mij €10, maar kost volgens Infineon maar €2,80 in duizendtallen. Gratis verzending? Pff...

Ik denk persoonlijk dat distro's puur en alleen vanwege de extra consumentenbeschermingen (zoals gezegd; retourrecht, garantie, het niet verkopen van 'finished goods', etc.) niet leveren aan consumenten. De kosten zijn het probleem niet.

Precies. Grote plaatje. Ze hebben het geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat het financieel niet gunstig voor ze is en/of het niet in de markt past voor de prijs die ze er voor moeten vragen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Even de site geprobeerd maar na het invoeren van een artikelnummer blijft deze hangen op "Bezig met ophalen van data" en gaat niet meer verder.
Verschillende browsers geprobeerd, allemaal hetzelfde verhaal.
Windows7
Foutje of gaat er bij mij iets mis?

Ah... ivm een ander project had ik in php error_reporting aangezet, en dat zorgde ervoor dat de backend allemaal notices in de output stopte die m'n script over z'n nek liet gaan. Is nu gefikst.

Edit: er is tegenwoordig ook een publieke issue tracker aan dit project gekoppeld waar je anoniem (=zonder inloggen) issues kunt posten. Ik wordt daar dan automatisch per e-mail van op de hoogte gesteld. Dat is de snelste manier om bugs en feature requests aan mij te melden (althans, zodra dit topic eenmaal een beetje verder weggezakt is).

[Bericht gewijzigd door ssj3gohan op zondag 13 maart 2016 17:26:54 (47%)

Klein kickje voor dit topic: Ik heb onlangs contact gehad met Farnell, en uit dat gesprek bleek dat Farnell binnenkort mogelijk met hun eigen consumententak komt. Bestelbijfarnell.nl heeft op het moment dat dat live gaat potentieel geen bestaansrecht meer.

Het wordt echter niet verboden voor mij om de dienst te blijven draaien.

Kortom; de toekomstplannen voor de website zijn:

  1. We wachten rustig af tot/of Farnell hun nieuwe dienst lanceert
  2. Indien deze dienst gelijkwaardig is aan wat ik aanbied, gaat bestelbijfarnell.nl per direct uit de lucht
  3. Indien er nog wel bestaansrecht is, gaat de website door

In de loop van de 3 maanden dat mijn dienst nu bestaat zijn er ook een aantal mensen geweest met suggesties voor verbeteringen aan de site, o.a. directe csv-import. Het was mijn plan om dit deze week te implementeren, maar met deze nieuwe informatie besteed ik liever mijn tijd aan andere dingen. Bugs worden uiteraard wel gewoon gefikst.

De website heeft totnogtoe 73 orders verwerkt met een gezamenlijke waarde van €3539,16.

Op 16 juni 2016 16:46:50 schreef ssj3gohan:
... De website heeft totnogtoe 73 orders verwerkt met een gezamenlijke waarde van €xxxxx.

Dan heb je het toch goed gedaan in de beginfase. (misschien is het handiger om geen bedragen te noemen)

I love it when a plan comes together !
High met Henk

Special Member

Sorry, maar omzet zegt niets..

Kennis van mij kwam bij bedrijf werken , zeiden ze "omzet is het belangrijkste, draai veel omzet"

"Owh als dat het belangrijkste is, halveer ik de prijzen, verkoop ik als een malle en draai hoop omzet."

Was toch niet helemaal de bedoeling......

Ik denk dat je blij mag zijn als hij meer als 200 euro heeft, zonder tijd door te rekenen of de website...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 juni 2016 18:17:21 schreef ritmeester:
..misschien is het handiger om geen bedragen te noemen)

Waarom niet? Geld is niet vies hoor. Daarbij, volgens mij is het meer een service dan een echte inkomstenbron. Dus feitelijk zegt het nog niets over wat ie ermee verdient.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wat me opvalt is 3539,16/73= 48.48 euro. Bijna de 50 euro drempel.

maartenbakker

Golden Member

Veel mensen met kleine bestellingen en een paar met een grotere bestelling die geen zin hadden om door hoepels te springen bij Farnell zelf?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 juni 2016 20:40:42 schreef High met Henk:
Sorry, maar omzet zegt niets..

In dit geval is er geen echte winst (ik kom net uit de kosten, dat is het enige doel van de opslag) dus het enige om te rapporteren is de omzet. Anders kan ik net zo goed niks zeggen, maar daar heeft niemand wat aan. De vraag is al vaker langsgekomen hoeveel interesse er nou echt in is (en wat voor markt Farnell hieraan heeft), dus vandaar dat ik het überhaupt noem.

Op 16 juni 2016 22:54:49 schreef maartenbakker:
Veel mensen met kleine bestellingen en een paar met een grotere bestelling die geen zin hadden om door hoepels te springen bij Farnell zelf?

Yep. Hoopjes raspberry pi's (net niet de drempel, ook incl. één of twee accessoires), een paar hele kleine orders (1-5 euro) en een paar hele grote orders (150-1000 euro). Zodra de site afgelopen is publiceer ik geanonimiseerde data van alle transacties.

High met Henk

Special Member

Mijn post was ook juist bedoeld om te laten zien dat het liefdewerk oud papier is, want als je het uurtarief bekijkt kunje beter als 16 jarige vakken gaan Vullen bij Een supermarkt waar knaagdieren rondlopen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 juni 2016 16:07:09 schreef ssj3gohan:
[...]

Yep. Hoopjes raspberry pi's (net niet de drempel, ook incl. één of twee accessoires), een paar hele kleine orders (1-5 euro) en een paar hele grote orders (150-1000 euro). Zodra de site afgelopen is publiceer ik geanonimiseerde data van alle transacties.

Jep, ik heb er tot nu toe ook 2 keer met volle tevredenheid gebruik van gemaakt. Zat wel 1 keer boven de 50euro, maar m.b.t. raspberry pi's, die levert farnell niet eens boven de 50 euro aan particulieren stond er.

Op 16 juni 2016 16:46:50 schreef ssj3gohan:
Ik heb onlangs contact gehad met Farnell, en uit dat gesprek bleek dat Farnell binnenkort mogelijk met hun eigen consumententak komt.

Was dat gesprek voor of na de overname van Farnell door die zwitsers?

Yep, dus het is zeer waarschijnlijk dat de 'nieuwe consumentendienst' (zoals we hem maar moeten noemen) waarschijnlijk door één van hun andere subsidiairs wordt geregeld; nedis, distrelec, reichelt, etc.?

Om bij de topic titel te blijven:
Mijn ervaring is erg positief. Keurig en snel afgehandeld. Doet precies wat er beloofd is.

Op 18 juni 2016 08:54:05 schreef ssj3gohan:
Yep, dus het is zeer waarschijnlijk dat de 'nieuwe consumentendienst' (zoals we hem maar moeten noemen) waarschijnlijk door één van hun andere subsidiairs wordt geregeld; nedis, distrelec, reichelt, etc.?

Dan komt het dus neer op het volledige farnell assortiment beschikbaar via reichelt o.i.d. Opzich is dat vooruitgang.

High met Henk

Special Member

Nedis, distrelec leveren toch ook niet aan particulieren

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???