De PLC Kraker

Dit topic is gesloten

Op http://www.pa2mrx.nl/NL/PA2MRX.htm?projecten18.htm staat het volgende:

De PLC Kraker

Heb je last van PLC storingen op je radio van diverse rotzooi die mensen in de buurt hebben. Hier de oplossing om aan te sluiten op het lichtnet. Wel zorgen als je zelf wilt luisteren op de kortegolf je deze kraker wel even uitzet, anders hoor je zelf helemaal niks. Maar niet vergeten deze weer aan te zetten als men uitgeluisterd is. De PLC`s moeten er wel last van blijven hebben. Deze schakeling schijnt volgens (OM) Nico te werken, hij heeft nu geen last meer van PLC`s.

PLC is hier net de afkorting van Programmable Logic Controller, maar van Power Line Communication.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Moet ik dit zien als een soort pesterij van zure radioamateurs die niks voor een ander over hebben? Een soort buurman die voor elke keer dat hij een hamer hoort de gemeente belt over bouwvergunningen?

volgens mij is het 'nut' van deze schakeling de verbinding van de buren omzeep helpen, totdat ze een ethernetkabel trekken en hun powerline setje wegdonderen.

GMT+1
Lambiek

Special Member

Erg flauw allemaal, maar wel zelf de ether verzieken met zo'n schakeling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je dit toepast ben je wel een uberkneus zeg. Manmanman wat een niveau.

bprosman

Golden Member

Erg flauw allemaal, maar wel zelf de ether verzieken met zo'n schakeling.

Als hij mijn buurman zou zijn en zon ding aan zou zetten zou ik meteen de RCD (of hoe heten die tegenwoordig) bellen om de licentie van pa2mrx ritueel te verbranden.

Gelukkig is de enige PLC in mijn meterkast een Logo!

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Ik ging er in eerste instantie ook van uit dat het over PLC's ging. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er is inmiddels vanuit de overheid regelgeving voor het aanbrengen van notch filters van PLC apparatuur. Die notches zijn 40dB ongeveer. Dat is niet altijd voldoende voor volkomen storingsvrijheid, maar we leven met z'n allen in dit kleine landje en dan is het geven en nemen. Ik vind het vervelend maar ik kan er mee leven. Buiten de genotchte bandjes is de ontvangst compleet onmogelijk.

Maar KPN geeft apparatuur uit waarbij de notches standaard uitgeschakeld zijn. Je moet dan zelf aan je buren vragen of ze de notches in willen schakelen. Daar is verder geen aanpassing nodig aan de apparatuur. Geen echte reden om het niet te doen, bandbreedte wordt misschien 3% kleiner dus echt merkbaar zal dat niet zijn.

Als je buren dat echter weigeren ('t is gewoon een instelling in het menu van 't modem), tsja. Dat vind ik onredelijk van de buren en dan heb ik een beetje het gevoel 'als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks'. Ik zou wel eerst het AT om raad vragen, of die de buren niet eerst een brief zouden kunnen sturen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Klaar ben je met zo'n buurman.
Wat nou als ik ook op de korte golf luister(wat ik doe) en de buurman op dat moment niet en de PLC kraker staat aan ?
Een ASO schakeling is het.

Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2016 12:53:04 schreef bprosman:
Als hij mijn buurman zou zijn en zon ding aan zou zetten zou ik meteen de RCD (of hoe heten die tegenwoordig) bellen om de licentie van pa2mrx ritueel te verbranden.

En daarbij komt ook nog dat bij een actieve HF-zendamateur die zich netjes aan de voorschriften kwa maximale vermogens houdt, PLC's ook snel onbruikbaar worden.

@Ledlover: Veel storing is te onderdrukken mbv een extra antenne en een X-phase: http://www.darc.de/distrikte/q/02/projekte/x-phase/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 maart 2016 20:13:27 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Iemand die zo'n schakeling op zijn lichtnet aansluit heeft duidelijk geen idee wat hij doet en heeft geen idee van de mogelijke gevolgen.
Bursts intentioneel op het lichtnet zetten kan onverwachte resultaten opleveren, reset's van microprocessors, flash pages wisse, triggerende triacs die de water toevoer van je wasmachine regelen (magnetische doorlocks die openspringen of op slot gaan) etc. etc. etc.
Ik heb hier geen goed woord voor over.

Ik heb hier deze week nog een discussie over gehad aangaande de mogelijke wijziging in de reguleringen van PLC.
De industrie wil hoge emissie normen de PLC fabrikanten willen lagere emissie normen en een langdurig gevecht is geboren.
Het is soms best schipperen om tot een deugdelijke norm te komen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Die schakeling stuurt toch niet echt vermogens van de grootte die je niet kunt opwekken met het schakelen van inductieve lasten zoals koelkasten, boormachines, etc. het lichtnet in, of vergis ik me?

Op 16 maart 2016 11:01:27 schreef fritsuitoosterstreek:
Moet ik dit zien als een soort pesterij van zure radioamateurs die niks voor een ander over hebben? Een soort buurman die voor elke keer dat hij een hamer hoort de gemeente belt over bouwvergunningen?

Ik zie het meer als een "chaotic good" (role play uitdrukking voor anarchisten die oog hebben voor anderen en het algemeen belang) manier om de zwaktes van het systeem nog eens pijnlijk duidelijk te maken.

Laat ik het zo formuleren: precies even lomp en asociaal als KPN die het notchfilter expres uitzet en zo anderen onnodig stoort.

Nou ben ik van beiden geen voorstander, laat dat heel duidelijk zijn... Maar om de gebruikers af te schilderen als zure lui, vind ik wat ver gaan. Speciaal als je gevoelens voor de KPN niet ook die richting op gaan.

Mijn eigen oplossingsrichting is meer "lawful good" oftewel het bij klanten uitfaseren van dergelijke apparatuur. Voor een zendamateur is de oplossing van Henry S. de ge-eigende.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 maart 2016 20:19:18 schreef walkura:
Iemand die zo'n schakeling op zijn lichtnet aansluit heeft duidelijk geen idee wat hij doet en heeft geen idee van de mogelijke gevolgen.
Bursts intentioneel op het lichtnet zetten kan onverwachte resultaten opleveren, reset's van microprocessors, flash pages wisse, triggerende triacs die de water toevoer van je wasmachine regelen (magnetische doorlocks die openspringen of op slot gaan) etc. etc. etc.

Ik moet er niet aan denken dat door dit soort stoorschakelingen CV-ketels in storing raken of in brand vliegen, VDR's in netfilters en computervoedingen doorbranden, enz.

Beter is het dan om de X-fase te gebruiken, zijn er ook meerdere schakelingen te vinden die via 'noise canceling' d.m.v. het in tegenfase aanbieden van het stoorsignaal locale QRM onderdrukken?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mel

Golden Member

Laat de overheid eens nadenken over HF interferentie..
Als ze dan nagedacht hebben, kunnen ze MISSCHIEN tot de conclusie komen dat er te veel stoorsignaal ontstaat.
Maar ik denk dat de ambtenaren geen verstand van hf hebben,...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 maart 2016 21:08:53 schreef maartenbakker:
Laat ik het zo formuleren: precies even lomp en asociaal als KPN die het notchfilter expres uitzet en zo anderen onnodig stoort.

Ben ik met je eens; maar dat is dan nog steeds in een apparaat wat ergens nuttig voor gebruikt wordt. Deze schakeling is er daarentegen echt op gericht om moedwillig ergernis te veroorzaken.

Ik zet toch ook niet m'n radio keihard aan voor de buren als ik naar m'n werk ga omdat ik op de momenten dat ik thuis ben wel eens wat muziek van hun hoor?

High met Henk

Special Member

Wil niet vervelend doen, maar je zou ook gewoon een gesprek met je buren aan kunnen gaan. Voorkomt een hoop ongein.

enne wat ik dan weer NIET snap. Als je nu via het lichtnet gaat communiceren (ofwel een signaal gaat injecteren om het er elders weer uit te halen) Moet je dan niet zorgen dat het net je huis niet kan verlaten? Dus een filter bij je ingaande kabel?

En dat kan PRIMA in de meter: die wordt nu toch overal gewisseld. Paar euro voor een filter per meter voorkomt hoop van deze ellende.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 16 maart 2016 21:43:37 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Laat de overheid eens nadenken

is een contradictio in termini...

Het (on?)aardige van HF is, dat het zich niet laat tegenhouden: je hele huisbedrading is een antenne en die houdt niet ineens op te werken als je een filter in de meterkast plaatst...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
benleentje

Golden Member

Dat moet dan wel een 35A filter zijn en die zijn denk wel meer dan een paar euro.

CV-ketels in storing raken of in brand vliegen, VDR's in netfilters en computervoedingen doorbranden, enz.

EEn CV ketel moet ook gewoon filters hebben dus ik zie niet in hoe die daar last van kunnen hebben.

En een VDR laten door branden kan echt niet. Dan moet je zo veel vermogen in het net gaan stoppen dat daardoor de spanning van het net omhoog gaat en dat gaat je echt niet lukken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 16 maart 2016 21:30:29 schreef fritsuitoosterstreek:
[...]

Ben ik met je eens; maar dat is dan nog steeds in een apparaat wat ergens nuttig voor gebruikt wordt. Deze schakeling is er daarentegen echt op gericht om moedwillig ergernis te veroorzaken.

Ik zet toch ook niet m'n radio keihard aan voor de buren als ik naar m'n werk ga omdat ik op de momenten dat ik thuis ben wel eens wat muziek van hun hoor?

Dat laatste is het lompe en asociale gedeelte waar ik dus ook geen voorstander van ben. Toch vind ik de vergoeilijking dat "het apparaat dat stoort tenminste nog ergens nuttig voor gebruikt wordt" niet helemaal terecht. KPN heeft net zo min een geldig excuus als het nauwelijks of geen bandbreedte kost om de buren minder te pesten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Een serie korte pulsen verouderen een VDR en zijn niet zo moeilijk te maken en op een 230V net te krijgen.

Maar een 230/400V net is niet ontworpen voor communicatie.
De PLC geeft nu al problemen en dat wordt alleen maar erger.

Henry S.

Moderator

Op 16 maart 2016 21:21:12 schreef mel:
Laat de overheid eens nadenken over HF interferentie..
Als ze dan nagedacht hebben, kunnen ze MISSCHIEN tot de conclusie komen dat er te veel stoorsignaal ontstaat.
Maar ik denk dat de ambtenaren geen verstand van hf hebben,...

Er wordt veel op PLC gemopperd, het AT en de EMC-EMF commissie krijgen in verhouding veel minder klachten... blijkbaar is mopperen gemakkelijker dan melden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Op 16 maart 2016 23:21:23 schreef Henry S.:
[...]
Er wordt veel op PLC gemopperd, het AT en de EMC-EMF commissie krijgen in verhouding veel minder klachten... blijkbaar is mopperen gemakkelijker dan melden.

Als ik ergens storing van ondervind, dan ga ik eerst zelf op zoek, en als ik er echt niet uitkom, en het is een ernstige soort van storing, dan bel ik AT wel op.Maar ik probeer het altijd eerst zelf op te lossen, het kan ook iets zijn dat ongewild ergens staat te oscilleren of zo, en als het bij de buren is, Die, onbewust, zoiets hebben, stuur ik geen AT op af,

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Toch heeft Henry wel een punt. Als je het AT er niet op afstuurt, komen ze niet te weten wat de precieze omvang van het probleem is en kunnen ze ook desgevraagd geen goed advies uitbrengen aan de politiek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Daar is geen speld tussen te krijgen, maar die storing is in hoofdzaak hinderlijk op de banden onder 30 MHz.
En er zijn maar weinig mensen die daar naar luisteren. Dat zal ook het geringe aantal klachten verklaren.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten