Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

Natriumpersulfaat eet geen plastic dus is er iets vreemds gaande.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zou u zo weten wat? Mijn etsbak zelf is van Plexiglas, en die is niet aangetast. Zal wel het type plastic zijn toch? Dan maar een blood warmte component, toch? of valt er zo nog meer van te zeggen.

Vraag Daarvoor: Deze versie is als ik het zelf ontcijfer. Is deze correct of de , logisch minder te lezen vorige.? Of moet hij nog anders?

PS: Met zelf ge PCB'de schema begon, hoe langer ik naar keek, steeds meer op het CO voorbeeld te lijken. Oeps, dus deze maar aan gehouden voor de zekerheid. Groet.W

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 maart 2016 17:50:15 (25%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dan maar een blood warmte component, toch?

Als dit al werkt hou je dan wel je vingers uit het water ?? Anders bestaat de kans dat we weinig post meer van je zullen zien. Volgens mij staat er namelijk direct 230 Volt op het warmte element.

:-) goede grap.! Maaar er zit, buiten het plastic wel glas omheen. Gelukkig maar.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
evdweele

Overleden

Als ik die foto's van 15:15 uur bekijk
a. wordt er heel slordig gewerkt, hoe kan de belichtingsbak anders zijn doortrokken van vocht/chemicaliën?
b. worden de printen niet na het etsen goed met schoon water gespoeld
c. klopt er weinig van de etstijden

En hoe moeilijk kan het zijn om van een printje te controleren of de componenten op de goede plaats zitten? Je hoeft alleen maar de printsporen te volgen.
Op de print layout teken je natuurlijk nooit de componenten, dan worden die ook op de print geëtst en wordt het resultaat volle kortsluiting.

Als je dit allemaal niet lukt kan je beter een andere hobby kiezen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 27 maart 2016 19:43:32 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nopes, ik heb hier een enkele honderden Euro's in zitten. En vind het het mooiste wat er is. Gtrz W Wel bedankt voor deze antwoorden.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
evdweele

Overleden

Aan de resultaten te zien is dat weggegooid geld.
Met een héél klein beetje inspanning en zorgvuldigheid waren de printen wél gelukt. Zo moeilijk is het niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

I do not want to blow up another programmer.

Can somebody tell weither:

1: circle 1 --> The pull-up resistor at RED is placed right to the Vcc and the right value of 10K?
2: circle 2 --> Do I need to connect the programmer to the VCC line, or will only a GND wire do?
3: circle 3 --> Do I need to connect the programmer SS pin to the ATMEGA16 SS pin? Or leave it unconnected as in the manual?
4: circle 4 --> RESET BTN, do I need to connect the RST button to the GND, and no elco over it? otherwise what value?

GREEN CIRCLES: are they place right? do I only need these 3 100nF condensators to boot my MCU or do I need more elco's/condensators?

Wil a 16 Mhz crystal with 18 pf do, like this? Do I need a low or a high crystal, in enclosure, to run?

Maybe somebody sees other errors in this schematic?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

sinds wanneer is je programmer defect?

waarom schakel je ineens over op engels?

1. 10K voor reset zal vast wel werken. als je een breadboard had kun je het testen.
2. als je de atmega uit je programmer wil voeden kan het handig zijn, je kan ook een jumper of diode plaatsen voor de veiligheid
3. weet ik niet. mijn programmer heeft deze pin niet.
4. hangt er vanaf, je kan een 100nF condensator over de button zetten om de button te debouncen.

GMT+1

Progger heb je je goede e-mail adres wel ingevoerd? Of vergis ik mezelf nu?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dus, hoe lang je google-images ook volgt. Het is dus niet zo dat elke MCU een specifiek passende pull-up weerstand aan de RST pin heeft hangen, zodat hij het doet? Maar er zit marge in? Voor alle AVR's? Als ik dus alles over 1 kam scheer kan ik dus altijd 10K gebruiken? GrtzWvW

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

ik snap er niets van.

je stelt 4 vragen, krijgt 4 antwoorden en je begint over heel iets anders.

ik heb je niet terug gemaild omdat ik het veel te druk hebt. jij lijkt niets te leren en alleen maar brandjes te blussen. forum regels (nederlands, geen topic kicks) lijk je iedere maand te vergeten.

als je print mislukt ga je niet verder en begin je een nieuw topic over een nieuwe print, waar we nooit meer wat van horen.

feit is dat die pull-up 'handig' is.
er zit een pull up in de ATMEGA, als je niets aansluit zal die misschien afdoende zijn. als je printsporen aan de reset pin hangt, kan de MCU door stoorsignalen spontaan resetten. omdat je dan uren aan het zoeken bent, en een weerstand misschien 10 cent kost, zet je die erin. de waarde is echt niet zo heel kritisch.

wanneer probeer je de stof nou echt te begrijpen?

GMT+1

@Progger
Zou het een 1 april grap zijn wellicht van Wouter?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Lijkt me sterk, W nog nooit op humor kunnen betrappen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vrees dat we wouter pas volgende week weer zien ,met een nieuwe print.

GMT+1
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2016 12:50:18 schreef Shiptronic:
Lijkt me sterk, W nog nooit op humor kunnen betrappen ;)

Dit hele topic is toch humor. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag allemaal.

Lig in een deuk hier. De beste heeft niet in de gaten dat het hier 230 volt is en in de us of a 120 volt. Dan ga je vanzelf die vouten maken. Briljant.

Er zitten hier toch enkelen die weinig of geen mensenkennis hebben en na +340 berichten niet kunnen inschatten wie ze aan de overkant hebben.
Iedereen heeft wel iets waar hij, op zijn zachtst gezegd, minder goed in is.

@Bontevogel, vandaag aangemeld en dat is uw eerste bericht... wel wel :(

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2016 19:56:23 schreef MGP:
Iedereen heeft wel iets waar hij, op zijn zachtst gezegd, minder goed in is.

WEL IETS. Nou wel iets meer zeker. :)

@Bontevogel, vandaag aangemeld en dat is uw eerste
bericht... wel wel :(

Helemaal mee eens MGP.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Bontevogel, vandaag aangemeld en dat is uw eerste bericht... wel wel :(

Dank U voor het welkom.

Ik ben een absolute leek op het gebied van elektriciteit, en wat je er allemaal mee kan doen ( of beter laten ). Ik ben op deze site terecht gekomen vanwege het artikel ( Boxtel ). Ik zie en lees, dat ik hier nog veel kan leren, vooral dat lees spreekt me erg aan.
Ik las in dat bericht vaak WCD (Wandcontactdoos). Tja dat moet je dan wel weten.

Vwb dit topic. Humor ten top.

Mijn 2de berichtje en wellicht mijn laatste.

Groeten aan allen.

Zo makkelijk kom je er ook weer niet vanaf :-)
Minimaal 5 reacties voordat je ontslagen word :P

Welkom en gewoon lekker verder snuffelen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Foutje: al mijn drie verschillende webbrowsers blijven haken. Missend de bij behorende foto.

Weet iemand een program/run schema van de ATtiny168 in een SOIC20 behuizing?

Kep bij ALiExpress.nl een assortiment box gekocht met SOIC naar DIP plattertjes.

Heeft iemand een URL van de curses Datasheets lezen om te ontcijferen of de RST pin nu met een 10K naar 5v of juist aan de GND moet? Waar een 100nF etc.

Ik kom zelf niet verder dan google-images. Ik zal morgen nog eens goed kijken ok.

Of heb ik geluk en is dit voor alle ATtiny's hetzelfde zodat u uit uw blote hoofd beantwoorden kan? Groet, WvW

Hoe ontcijfer ik dat de volgende keer zelf??

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

google: attiny 168 datasheet
1e link
Pin descriptions, RESET pin.
en ja ongeveer al die dingen werken hetzelfde

zo moeilijk is het allemaal niet

Zie onderstaande tekening, reset 10K naar de 5V.
En enkele 100nF zoals op de tekening.

LDmicro user.

Verificatie vraag / zijn ze allemaaal:

Dit ATMEGA168 schema is dus gelijk voor de ATtiny168?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dit topic is gesloten