AEG Lavatherm droogt niet goed/traag

Ik zou een AEG Lavatherm willen herstellen dewelke niet goed meer droogt.
De tijdsduur van het programma wordt automatisch bijgewerkt, bij het opstarten een programma (zoals te zien is op bijgevoegde foto) bedraagt de droogtijd zo'n 1u55min. Maar naarmate het programma ten einde komt wordt deze tijd continu verlengd, soms tot wel 4 uur.
(Als ik de machine open na zo'n 2u drogen is de was effectief nog niet droog.)

Ik heb al het één en ander opgezocht en kwam vaak een weerstandsprobleem tussen PCB en wasrib tegen alsook de weerstand tussen trommel en chassis.
De weerstand tussen trommel en chassis was inderdaad veel te groot (soms meer dan 1K), daarom heb ik achteraan de machine de koolstofstift dewelke op de as gedrukt wordt (zie foto) even schoon gemaakt (weerstand tussen chassis en trommel is opnieuw nagenoeg 0 Ohm).
Ook de metaalband verbonden met de wasribben waarmee de koolstofstift onderin de machine verbinding maakt heb ik schoon gemaakt en nagemeten.

Ik had dus verwacht dat het probleem opgelost zou zijn na het schoonmaken van de koolstofstift op de as van de trommel.
Maar helaas, de volgende wasbeurt liep weer op tot zo'n 4 uur drogen.

Heeft er iemand nog tips voor me of hier ervaring mee?

Dat is geen probleem van de vochtmeting , maar een gebrek aan koelmiddel R134A in het systeem denk ik eerder. Contoleer de filters onderin en in de deuropening, als dat schoon is dan het volgende.

Maar even een test:

Haal de linker zijplaat los en start de droger met volle lading natte was er in. Aan de linker zijkant zie je 4 aluminium pijpjes uit de bak komen, voel deze temperatuur na 20 min drogen. temperatuur zou als volgt ongeveer moeten zijn: Twee voorste zouden ongeveer 6 en 20 graden moeten zijn en de twee achterste ongeveer 60 en 80 Graden.
Tweede test is een ampere meter tussen de droger te zetten en dan de droger leeg te laten draaien op een tijdgestuurd programma, meet de stroomopname na 20 minuten.De stroomopname zou rond de 4 a 5 Ampere moeten zijn. als het rond de 3 Amp max is, is het een koelmiddel gebrek. Noteer hier het resultaat.

Op 30 maart 2016 19:42:42 schreef smd:
Dat is geen probleem van de vochtmeting , maar een gebrek aan koelmiddel R134A in het systeem denk ik eerder. Contoleer de filters onderin en in de deuropening, als dat schoon is dan het volgende.

Maar even een test:

Haal de linker zijplaat los en start de droger met volle lading natte was er in. Aan de linker zijkant zie je 4 aluminium pijpjes uit de bak komen, voel deze temperatuur na 20 min drogen. temperatuur zou als volgt ongeveer moeten zijn: Twee voorste zouden ongeveer 6 en 20 graden moeten zijn en de twee achterste ongeveer 60 en 80 Graden.
Tweede test is een ampere meter tussen de droger te zetten en dan de droger leeg te laten draaien op een tijdgestuurd programma, meet de stroomopname na 20 minuten.De stroomopname zou rond de 4 a 5 Ampere moeten zijn. als het rond de 3 Amp max is, is het een koelmiddel gebrek. Noteer hier het resultaat.

Bedankt voor je uitleg! :)
Filters zijn alvast helemaal schoon.
Zondag zal ik waarschijnlijk pas de tests kunnen doen aangezien de machine bij mijn schoon-ouders thuis staat.
Ik stuur zondag een update over de tests.

De filters moeten wel goed schoon zijn ,als je ze tegen het licht houd dan moet je er goed door kunnen kijken.
Vaak is degene onderin verstopt.
Ook kan je ventilator te zwaar draaien ,komt vaak voor.
Hier kan je nieuwe lagers in zetten.

Nou?? Ventilator is hoorbaar door zwaar grommend geluid, maar 9 vd 10 drogers hebben zoals AEG het zegt een "defecte onderbak" oftewel compressor, verdamper/condensor

Het probleem ligt toch echt aan de koolborstel die de trommel met massa verbindt. AEG had daar in de oudheid al een modificatie voor bedacht door een soort beugel die aan het chassis van de kast gemonteerd moest worden met daaraan een van koperdraden gemaakte kwast over de trommel te laten slepen. Wat toen ook nog een beroemd euvel was het gebruik van droogdoekjes die bij het wasgoed gedaan konden worden, door dat gebruik vormde zich een laag op de sensoren in de trommel waardoor de droger niet meer deed wat die moest doen.

Nope Ronny, dan heb je een probleem die andersom werkt: De droger slaat te vroeg af en dus nog natte was. Hierbij word de was wel droog(uiteindelijk) maar met een droogtijd van oplopend tot 4 a 5 uur!!! Ervaring leert echt: Onderbak problemen.... al zeker een stuk of 20 de revue voorbij zien komen en helaas alleen dit merk (Electrolux groep)... Er was een coulance voor, maar nog te duur en meestal werd deze drogers niet meer hersteld...

Maar toch als de sensoren in de trommel niet goed kunnen communiceren met de huidige electronica kun je de raarste fouten verwachten.

dat heb je met die warmtepomp krengen, je bent nog steeds beter af met een condens droger..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt iedereen voor de tips.
Maar zoals SMD al aanhaalde denk ik niet dat het probleem ligt bij de aarding van de trommel en verbinding met wasribben.

ben er net aan begonnen, ga dadelijk ook even meten wat je vroeg in onderstaand bericht:

Op 30 maart 2016 19:42:42 schreef smd:
Dat is geen probleem van de vochtmeting , maar een gebrek aan koelmiddel R134A in het systeem denk ik eerder. Contoleer de filters onderin en in de deuropening, als dat schoon is dan het volgende.

Maar even een test:

Haal de linker zijplaat los en start de droger met volle lading natte was er in. Aan de linker zijkant zie je 4 aluminium pijpjes uit de bak komen, voel deze temperatuur na 20 min drogen. temperatuur zou als volgt ongeveer moeten zijn: Twee voorste zouden ongeveer 6 en 20 graden moeten zijn en de twee achterste ongeveer 60 en 80 Graden.
Tweede test is een ampere meter tussen de droger te zetten en dan de droger leeg te laten draaien op een tijdgestuurd programma, meet de stroomopname na 20 minuten.De stroomopname zou rond de 4 a 5 Ampere moeten zijn. als het rond de 3 Amp max is, is het een koelmiddel gebrek. Noteer hier het resultaat.

Vraag me wel nog iets af:
De filter onderaan/vooraan de machine is proper gemaakt, maar als ik deze naar het licht hou lijkt deze toch nog vrij dik/laat niet zo veel licht door. (Zie bijgevoegde foto's.)
Kan deze filter ook invloed hebben op het probleem dat ik ondervind?

Eerste test:

op de voorste twee buisjes meet ik zo'n: 9 en 23 graden
op de achterste twee buisjes meet ik zo'n: 55 en 65 graden

Tweede test:

Bij start: 1A
na 5min: 3,6A
na 10min: 4A
na 15min: 4,2A
na 20min: 4,3A

Enig idee wat de oorzaak kan zijn?

[Bericht gewijzigd door Bram_1234 op zondag 3 april 2016 15:37:45 (34%)

Dit kan een vervuiling tussen de verdamper en condensor zijn, stromen lijken OK en ook de temperatuursverschillen lijken OK, gewenst was wat koeler, rond de 6 Graden en die 23 ook iets lager. Maar mag de pret niet drukken want de compressor trekt er goed aan met een 4,3 Ampere ofwel een ruime 980 Watt totaal met motor erbij is wel OK. Dan word het een heel vervelend klusje en moet de gehele bovendeel van de onderbak COMPLEET met compressor er uitgetild moeten worden en stabiel neerleggen zonder dat de leidingen knikken dat je er tussenin goed kan schoonmaken.
Maar voordat je dit doet, leg eerst eens alle filters in de vaatwasser zodat ze echt schoon zijn en de schuimfilters goed in een sopje reinigen en dan weer testen.

Bedankt voor je hulp SMD!
Wordt inderdaad een lastig klusje denk ik..

Op 3 april 2016 19:15:47 schreef smd:
Dan word het een heel vervelend klusje en moet de gehele bovendeel van de onderbak COMPLEET met compressor er uitgetild moeten worden en stabiel neerleggen zonder dat de leidingen knikken dat je er tussenin goed kan schoonmaken.

Ik veronderstel dat ook de trommel en dergelijke hiervoor volledig verwijderd moet worden?

Op 3 april 2016 19:15:47 schreef smd:
Maar voordat je dit doet, leg eerst eens alle filters in de vaatwasser zodat ze echt schoon zijn en de schuimfilters goed in een sopje reinigen en dan weer testen.

Misschien een domme vraag, maar de enige filters zijn deze?:
- vooraan in de deur zelf
- onderaan de deuropening
- onderaan links aan de machine (achter de klep/deurtje)

Of zijn er nog ergens 'verborgen' filters te reinigen?

Alle filters die in de gebruiksaanwijzing vermeld zijn, vooral diegene op de foto ff in de vaatwasser stoppen!!! Er zijn geen filters verstopt ergens in de droger, echt niet. En ja, voor de grondige reiniging moet echt alles er uit/vanaf om er bij te komen, helaas...

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 4 april 2016 18:53:30 (21%)

Op 4 april 2016 18:51:49 schreef smd:
Alle filters die in de gebruiksaanwijzing vermeld zijn, vooral diegene op de foto ff in de vaatwasser stoppen!!! Er zijn geen filters verstopt ergens in de droger, echt niet. En ja, voor de grondige reiniging moet echt alles er uit/vanaf om er bij te komen, helaas...

Jeetje, dat wordt een grote klus.
Maar eerst de filters maar eens proberen dus :)

Ik laat hier binnenkort nog een update achter! ;)

Op 4 april 2016 20:40:31 schreef Bram_1234:
[...]

Jeetje, dat wordt een grote klus.
Maar eerst de filters maar eens proberen dus :)

Ik laat hier binnenkort nog een update achter! ;)

Het (dit maal zeer degelijk) schoonmaken van de filters heeft al een heel pak geholpen. De machine doet er opnieuw minder lang over.
Dus toch nog maar even wachten alvorens deze helemaal uit elkaar te halen.

mel

Golden Member

ik mag niet meer aan die machines komen van mn vrouw...
Ik allang blij :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..