lekstroom wegwerken

Goedemorgen kijkbuiskinderen,

Ik heb een bibberspiraal gemaakt met een 12volt trafo en een ledstripje.
Leuk ding, werkt goed alleen voel je aan de koperen buis die ik gebruikt heb voor de spiraal een beetje spanning. niet veel, beetje maar, maar toch niet lekker.
Ook krijg je een tikje van de pootjes van de stekkertrafo als je hem direct na het uit de WCD trekken aanraakt.

Als je het contact maakt tussen de ring en de spiraal gaat de ledstrip branden en voel je de spanning niet meer.

Kan ik over de voeding een belasting zetten die er voor zorgt dat ik die lekstroom niet meer voel of is dat niet mogelijk?

Trafo is een 1000mA 12 volt van Voltcraft.

wat een wereld!!!

Harder werken zodat je meer eelt op je vingers krijgt... ;)

Ik zou een andere adapter kopen, deze lijkt mij niet veilig.

LDmicro user.
dijkmane

Golden Member

hoeveel stroom trekt het ledstripje ?

In no Sense, Nonsense

Adapter is inderdaad geen scheidingstrafo.

Strip bestaat uit 9 ledjes in groepjes van drie.
stripje was oorspronkelijk 5,2 watt op 672mm in stukjes van 42mm

conrad LED-strip Rood 12 V/DC 672 mm Flexibel, zelfklevend 624 nm

VOLTCRAFT SNG 12/1500-OW Stekkernetvoeding, vaste spanning 12 V/DC 1500 mA

Dit is de trafo, 1500 ma dus

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 7 april 2016 00:45:06 (19%)

wat een wereld!!!

MGP heeft gelijk.

Sommige adapters vinden het nodig om een beetje te "lekken" tussen de 230V kant en de laagspanningskant. Enerzijds valt daar wat voor te zeggen, anderzijds, voelt het niet lekker (pun intended).

Houtjetouwtje kan het andersom in eht stopkontact steken helpen. Sommige adapters lekken maar vanaf 1 pool, dus dan voel je het niet meer.

De reden dat het wel gedaan wordt is dat als je secondaire kant kompleet galvanisch gescheiden is van de primaire kant je geen garantie hebt dat je onder de "2kV isolatie spanning" van je optocoupler blijft (en andere componenten zoals trafo). Dus sommige fabrikanten doen: "op hoop van zegen" en laten de boel gewoon zweven. Als de opto doorslaat op een droge winterse dag dan is dat dan maar einde verhaal (en soms een garantie-vervanging). En andere krijgen klachten van mensen zoals jij die last hebben van de tintelingen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bedankt rew,

Beetje achtergrond info is nooit weg.
Vraag blijft; kan ik er een belasting overheen zetten zodat de stroom de weg van de kortste weerstand zoekt en niet via mijn goddelijke lijf?

En zo ja kan iemand berekenen welke waarden en vermogen moet dat dan wijn?

Ik heb net met conrad gebeld en die geven om aansprakelijkheids redenen geen advies. zij hebben geen scheidingstrafo in dit segment.

zijn er 1 op 1 scheidingstrafos in de markt die ik er tussen kan plaatsen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 7 april 2016 00:45:40 (28%)

wat een wereld!!!

Je moet gewoon zo'n oud stekkerblok hebben en niet zo'n moderne platte/kleine, er staan er diverse voor enkele euro's op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1037636920
http://link.marktplaats.nl/a1002495094
http://link.marktplaats.nl/m1037223376
http://link.marktplaats.nl/m1021840683

Als je bij vrienden en familie rondvraagt is er vast nog iemand die zoiets heeft liggen van een oude computerapparatuur, kruimeldief, 12v lampje etc. Ik schat dat er in een gemiddeld schuurtje wel een ongebruikte ligt. En indien wel in gebruik kan je hem ruilen met die van jou.

Shiptronic

Overleden

Bij de kringloop liggen ook bakken vol met dat spul.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
joopv

Golden Member

Vrijwel alle stekkeradapters zijn galvanisch gescheiden, of het nu een switchedmode of een conventionele adapter is.

Wat je voelt is de capacitieve koppeling over de transformator die overblijft. Die is niet gevaarlijk en voel je als een lichte tinteling over de droge huid als je lichtjes over een metalen voorwerp strijkt. (probeer het eens bij een strijkbout).
Bij de ene adapter zal dat meer zijn dan bij de andere adapter.

Als je dat 100% wilt elimineren moet er nog een echte isolatietrafo tussen geplaatst worden uit de medische sector. Dan kun je diep in de buidel tasten.

Aha bedankt Joopv,

Ik laat hem voorlopig zo en kijk wel wat de reacties worden.

Bedankt voor de reacties zover.

wat een wereld!!!
rbeckers

Overleden

Je kunt met een multimeter de isolatieweerstand ongeveer bepalen.
Ook de lekstroom is te meten.

Ik denk dat de TS een switchmode adapter zonder randaarde gebruikt waarbij de uitgang met een condensator en/of een grote weerstand halverwege de netspanning hangt.

Je kunt dat vrij eenvoudig vaststellen door met een multimeter tussen de uitgang en de randaarde van je wandcontactdoos te meten.

Je zou de adapter kunnen vervangen, of je zou er een snoer met randaarde stekker aan kunnen zetten, en de uitgang aan de randaarde hangen (direct of via een weerstand van een paar kilo-ohm).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rbeckers

Overleden

Diverse goede en minder goede opties.
Adapter vervangen is goed zolang je kunt testen voor aanschaf.
Snoer aan een bestaande adapter zetten is lastig.

Tja, helemaal triviaal is het niet, maar je kunt de behuizing open breken, de elektronica in een nieuw kastje zetten, en daar een netsnoer met randaarde stekker aan zetten.

Het is tegenwoordig moeilijk om een adapter te vinden die dit probleem niet heeft; het is, vanwege Europese wetgeving, allemaal soortgelijke switchmode rommel, veelal zonder randaarde maar om EMC redenen wel met een condensator tussen de primaire en secundaire kant.

Overigens is het verwijderen van die condensator ook een optie, als je de adapter zodanig open kunt maken dat hij ook weer fatsoenlijk dicht kan, maar dan loop je weer het (kleine) risico dat het ding gaat stralen en iets of iemand daar last van heeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 april 2016 10:28:41 schreef vonketrekker:
Vraag blijft; kan ik er een belasting overheen zetten zodat de stroom de weg van de kortste weerstand zoekt en niet via mijn goddelijke lijf?

De officiele route is om de laagspanningskant aan aarde te hangen. Evt. via een weerstand (Dat dan weer omdat je zo min mogelijk kans op fatale ongelukken wil als er wat mis is met de aarde en daar ineens 230 opstaat).

Heb je al geprobeerd om de stekker om te draaien?

Er zijn twee mogelijkheden. Ze heben je laagspanningskant aan 1 pool van de stekker via 1 condensator (of weerstand!) aangesloten, of via twee naar beide polen. m.i. is de kans 50/50 dat ze voor de ene of de andere oplossing hebben gekozen.

Op 6 april 2016 12:11:32 schreef joopv:
Wat je voelt is de capacitieve koppeling over de transformator die overblijft.

Zou kunnen, maar veel vaker is het zo dat de fabrikant gewoon bewust de galvanische scheiding overbrugt met een condensator of hoogohmige weerstand. Soms zie je de footprint en missen de componenten. Hebben ze overwogen om het te doen en er uiteindelijk van afgezien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die adapter is een stekkernetvoeding. Dat wil zeggen dat adapter en stekker één geheel vormen. Die stekker heeft geen aarde. Daarom veronderstel ik dat het om een dubbelgeïsoleerd apparaat gaat, hoewel daar in de beschrijving niets over gezegd wordt. Ik zou daar niet aan gaan rommelen met een aardaansluiting, want dan breng je hele concept om zeep.

kwasi alle schakelende netvoedingen hebben dit fenomeen, er is niks mis mee.

Reden is idd de condensator die vanwege EMC redenen primair en secundair verbindt en een klein ongezellig stroompke doet lopen dat al veel onheil heeft veroorzaakt, maar voor de mens onschadelijk is.
Zelf vind ik het dikwijls vervelend en bij meetapparatuur knip ik ze er indien nodig gewoon uit.

In jouw geval zou ik de adaptor laten zoals hij is maar de voeding via een "blokje" met randaarde in de WCD duwen. en je verbind de - kant van je secundaire met de randaarde van dat blokje.(eventueel via een weerstand van max 10kOhm)

Je wijzigt niets aan de voeding en het is helemaal niet verboden de secundaire te aarden.

(onder een blokje versta ik een tussenstekker met een schakelaar erin.)

Meten met de ohmmeter heeft niet veel zin,het is een condensator..

Volts meten tov ground geeft meestal 110V, stekker omdraaien werkt dan niet.

groeten

Kris

Je zou kunnen kijken naar een medische adapter, die hebben minder lekstroom dan gewone huishoudelijke adapters.

Je accu lader gebruiken, of er een lekbakje onder zetten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 7 april 2016 10:41:26 schreef kris van damme:
Reden is idd de condensator die vanwege EMC redenen primair en secundair verbindt....

Kan iemand uitleggen wat de aan- of afwezigheid van die condensator voor EMC doet? Ik zie dat niet zo helder voor me.

Heel eenvoudig uitgelegd, het sluit de trafo (als geheel), kort voor HF uitstraling. Het is bij schakelvoedingen niet voldoende om enkel primair en secundair maatregelen te nemen, maar de trafo kan bvb de primaire als ground an de secundaire als antenne aanwenden en zo toch nog rommel in de ether gooien. Door dat c'tje wordt dat zo goed als kan onderdrukt. Voor een complete uitleg kan je Goedbloed of een ander werk over EMC raadplegen :-)

groeten

Kris

ben een tijdje weggeweest maar alsnog bedankt voor alle reacties. Ik heb de spiralen lang geleden al gemaakt en geleverd en verder geen reacties gehad op het probleem.

Kennelijk is het dus wel goed zo.

Groeten, Vonketrekker.

wat een wereld!!!

ja, als je in de 4 jaar geen klachten hebt gehad zit het wel goed. en intussen is iedereen wel gewoon geraakt in die kleine "tintel" stroompjes die schakelvoedingen nu eenmaal veroorzaken. (en een schier oneindige reeks topics over x en Y condensatoren..)

maartenbakker

Golden Member

Op 7 april 2016 10:27:30 schreef KlaasZ:
Die adapter is een stekkernetvoeding. Dat wil zeggen dat adapter en stekker één geheel vormen. Die stekker heeft geen aarde. Daarom veronderstel ik dat het om een dubbelgeïsoleerd apparaat gaat, hoewel daar in de beschrijving niets over gezegd wordt. Ik zou daar niet aan gaan rommelen met een aardaansluiting, want dan breng je hele concept om zeep.

Ja en nee. De adapter is een apparaat dat bedoeld is om op andere apparaten aan te sluiten. Daarbij is het vrij gebruikelijk dat er toch ergens een aardverbinding onstaat. Zolang je die op het aangesloten apparaat aanbrengt en niet op de adapter zelf, lijkt me dat je in elk geval geen richtlijnen overtreedt. Blijft alleen wel even de vraag waar je die aarde dan vandaan moet halen.

Al met al lijkt het me raadzaam om een adapter te zoeken die niet voelbaar lekt. Die zijn er genoeg.

Ah. Oude koe. Toch een nuttige melding dat het geen klachten veroorzaakt. Dank voor de feedback!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."