13,8V voeding met regeling in de min

bprosman

Golden Member

@Rbeckers,

Verkrijgbaar van 20 tot 70 Ampère

Of bedoel je dat niet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zonde van het geld.
De aansluitklemmen zijn al verbrand voordat de zekeringdraad in het glas een beetje warm krijgt.

bprosman

Golden Member

Nog even een subtiel schopje met iets wat ik niet helemaal begrijp. Bij inschakelvertragingen die met weerstanden gedaan worden (zoals ook in de CO schema sectie) zie ik dat er een relais contact deze na X seconden overbrugt. Nu zie ik dat in Mans'laatste schema ook waarbij NTC's toegepast worden. Als ik in de datasheet van de NTC's kijk zie ik vaak dat ze niet overbrugt worden met een relais contact maar gewoon in serie met de primaire leiding (blijven) staan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Schimanski

Golden Member

Dat zijn dan NTC's met een lagere weerstandswaarde (b.v. 5 of 4,7Ω) deze hebben een Rmin van 0,12Ω. Ik had al NTC's met een hogere waarde liggen met een Rmin van 0,2Ω

Mijn trafo is 500VA, bij volle belasting loopt er bijna 2,2A primair. Er wordt dan bijna 1W in de NTC verstookt. Ik vond dat niet fijn en het overbruggingscontact had ik al gemaakt, dus waarom dan niet gebruiken.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zoek nog een goede mogelijkheid om deze voeding als acculader te gebruiken. De crowbar zit hier nog niet op de goede plaats. Deze sluit bij een foutconditie ook de aangesloten accu kort.

Op 6 december 2014 20:17:36 schreef MGP:
Een crowbar dient om het aangesloten toestel te beschermen tegen overspanning, dus alles wat vóór (links van) de thyristor staat moet geisoleerd worden van de uitgang en dat kan enkel met een zekering, je mag zelfs een auto zekering nemen van 20A ....

Om een accu te laden heb je geen crowbar nodig. Die sloop je er dan tussen uit. Uiteraard laadt je de accu via een diode. Deze zorgt ervoor dat als de voeding uit staat de accu niet leegloopt over de voeding. Dat een volle accu leegloopt over de voeding is niet zo erg, maar je kunt je voeding ermee opblazen. Die is tenslotte ontworpen om zijn energie uit de transformator te halen en niet vanuit de aansluitklemmen.
Ik vraag me af of deze voeding geschikt is om accu's mee op te laden.