Knipperende verlichting op vaste tijden

Eerste post hier; forgive me als ik verkeerd zit maar ik had zo gegokt dat hier verreweg de meeste kennis zit om me te helpen met mijn probleem. Ik heb in huis verlichting die op vaste tijden 'knippert' (in ieder geval in de gedimde staat). Bloedvervelend vind ik het; 21:30 / 22:00 zijn tijden die ik al heb geconstateerd.

Aangezien iedereen op internet in eerste instantie naar de dimmer wijst, heb ik het volgende getest:
- 2 verschillende dimmers, te weten de Fibaro dimmer 2 (werkt met Triac) en Qubino Dimmer (werkt met Mosfet). Dit zijn beide ZWave dimmers voor home automation.
- De fibaro kan met blauwe draad worden aangesloten en zonder, beide opties geprobeerd omdat er volgens een ander tip nog wel eens storing op de blauwe draad zou zitten.
- De Qubino kan alleen met blauwe draad worden aangesloten.

De lampen in kwestie zijn 8x Philips Warm Glow 4w LED verlichting; in totaal dus bij vol vermogen 32w. De Qubino heeft een minimum 'load' van 4w en de Fibaro 25w (maar je kunt ook een bypass op de lampen zetten die load genereert); aangezien het dimmen zelf wel prima gaat verwacht ik niet dat de load een probleem is / of geweest. Ik heb er ook al een (20w) halogeen lamp bij gezet maar deze knippert net zo hard mee.

De meterkast is onlangs compleet vervangen (3 fase, slimme meter + nieuwe groepenkast met automaten); op de 'woonkamer' fase zit niets wat storing kan veroorzaken, geen koelkast of wat dan ook. Droger/wasmachine stonden ook niet aan en ik heb verder geen trafo's in huis (ik woon er net).

Nu heb ik getracht een antwoord te vinden op internet, maar ga dit probleem maar eens in een Google opdracht verwoorden. Wat ik kan vinden zijn mensen die zeggen dat het met TF (toonfrequent) signalen of CAB signalen te maken kan hebben, signalen die de netbeheerder verstuurd worden als de meters naar dag/nacht tarief moeten gaan en/of stuursignalen voor straatverlichting. Heeft U een idee wat ik hieraan kan doen? Ik lees ergens dat trage zekeringen in de groepenkast zouden kunnen werken, weer ergens anders dat een EMI filter oplossing kan bieden etc etc.

Wat ik nog NIET geprobeerd heb is om:
- Alle lampen door halogeen te vervangen- De dimmer zelf door een niet-zwave dimmer te vervangen
- Misschien is het merk 'zekering automaat' en 'hoofdzekering' van slechte kwaliteit? Ik heb zo even geen merknaam bij de hand. Ik zou nml nog kunnen proberen om de stroom van de verlichting van de (apart aangelegde) audiogroep te laten komen. De zekeringautomaat van deze groep is van een ander type dan de rest van de automaten.

Hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen doen? Ik woon overigens in Eindhoven, dus ik gok (afgaande op deze post) dat het 492hz is.

die specifieke klachten zeggen dat het probleem zeker de TF signalen zijn voor de netbeheerder. probleem is dat veel dimmers daar last van hebben, ook gewone potmeter dimmers die er al 40 jaar zijn. een netfilter kan helpen hiermee, er zijn wat topics geweest waar het over de samenstelling ervan ging. of het werkte wordt niet altijd teruggekoppeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De oorzaak ligt vrijwel zeker in TF signalen. Ik heb 30 jaar het beheer gehad over de zendinstallaties in Zeeland, die werken ook met 492Hz. In die hoedanigheid kreeg ik zo af en toe dit soort klachten. Meestal was dan de reactie van de klant: ja, maar ik heb hele dure dimmers, hoe kan dat nou?
Ik heb de indruk dat dit probleem vooral voorkomt bij geavanceerde dimmers. De ontwerpers van die dimmers zien volgens mij één ding over het hoofd. Ze gaan er vanuit dat de netspanning een keurige sinus is, en dat is niet zo. Toonfrequent signalen veroorzaken verschuiving van de nuldoorgang, en in extreme gevallen zelfs extra nuldoorgangen. En daar verslikt zo'n dimmer zich in.
Het zou al een heel stuk helpen als de ontwerpers een filter toevoegen in het stuurcircuit zodat al die "rommel" geen roet in het eten gooit.

Hoi Klaasz en testman, ik ben technisch niet onderlegd, is er iets wat ik in mijn meterkast kan doen om dit te verminderen/voorkomen? Denk aan andere zekering automaten die bijv. met een glaszekering of zandzekering werken? Zou dit kunnen werken (een tragere zekering)

Is er iets wat ik van mijn netbeheerder kan verwachten hierin?

Zijn er eventueel kant-en-klare filters te koop die ik op de DIN rail kan (laten) plaatsen?

De dimmers er tijdelijk tussen uit halen, en doorverbinden met een steeklasdop of schakelaar en kijken of de lampen weer gaan knipperen. Zo ja een losse draad of slechte verbinding in de meterkast of elders in de groep. De netspanning nameten tijdens en voor of na het knipperen zal een goede test zijn of er een spanning dip is door een zware belasting in de buurt of wijk.
Je kunt ook de bewuste groep in de kast sitsen met een andere groep, eventueel een op een andere fase.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

de instelling per dimmer is ook zeer bepalend voor de mate van het knipperen op gezette tijden. op 2/3 open kan het knipperen elk schakelmoment zichtbaar zijn, waar het op 1/3 niet zichtbaar is.

dit probleem hoor ik bijna wekelijks wel van klanten op t werk, soms die gezette tijden en soms andere toestellen in huis.

als je in eindhoven woont, heb je de ergste puls rond 10 voor 10 in de avond. dan word de straat verlichting naar 80% geschakeld. dat zijn 3 lange sets pulsen welke soms bijna samen vallen met het aangaan van de straatverlichting, dan heb je 5 minuten knipperen aaneen..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 12 april 2016 13:17:51 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ga nou niet rommelen in de meterkast. Andere zekeringen zal je niet helpen. Het zal ook niet aan losse draden liggen, want dan zou je het op willekeurige tijdstippen ook hebben.
Van de netbeheerder kun je ook niks verwachten, wat zou die er aan moeten doen? Stoppen met TF signalen uitzenden?
Het probleem zit in de dimmers. Leer er mee leven, of probeer andere dimmers, of gooi ze er helemaal tussenuit.

Bekend probleem. Altijd gehad met een plafondlamp met ingebouwde dimmer. Andere plafondlamp met externe dimmer (geen erg dure) en het geknipper is sterk verminderd. Lampen zonder dimmer ook geen probleem.

Wat je kan doen is allereerst testen met een paar gloeilampen of het geknipper daarmee ook optreedt. Slechte contacten kunnen ook geknipper veroorzaken en heet worden e.d.

Probleem opgelost? Dan kun je een variac nemen in plaats van een dimmer. Gezien het geringe vermogen kan je met een variac van een paar tientjes (tweedehands) al prima uit de voeten. Het is immers niet echt voorspelbaar welke dimmers wel of niet beïnvloed wordt door netvervuiling of stuursignalen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Als het steeds op hetzelfde tijdstip gebeurd, ga er dan maar van uit dat het idd de schakeltoontjes zijn.dag/nachttarief,ov ,boilerrelais en noem maar op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@KlaasZ: Zelf rommelen zit er zoiezo niet in, daarvoor heb ik een electricien eventueel.

@LedLover: een halogeenlamp die ik aan dezelfde dimmer heb gekoppeld knippert helaas ook.

De bestaande verlichting zit in een koof en ik zou toch graag gebruik maken van dimbare LED verlichting zonder geknipper (eigenwijs aangelegd). Een nieuwe draad trekken kan niet, maar vanuit de dimmer (230v) naar een geschakelde voeding (12/24v) die ik in het eerste gat kan stoppen, om vervolgens vanuit die voeding naar de (LED) lamp of groep aan lampen te gaan zou wel te realizeren moeten zijn. Is dat nog een optie?

Er werd me ook een ontstoorder aangeraden maar dat gaat me denk ik niet helpen.

Is mijn aanname correct dat een 24v DC voeding (die ik ook voorzien heb voor LED verlichting niet op de TF pulsen zal reageren of minder gevoelig voor is?

IK heb voor mijn moeder een bliksem-beveiliging in haar huis gemonteerd. De hogere frequenties (zoals in haar geval de "internet via de power-lijnen") worden dan uitgefilterd. Mogelijk werkt het ook voor die TF pulsen.

Guys (GvdHoven even oren dicht...) Zou een LC filter dat getuned is op 50Hz niet wat zijn? Of gaat dat fout op de "rare" belasting van de dimmer? (Of zijn de componenten dan duur?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

50 Hz zou je niet hoeven te filteren, wel de signaaltoontjes.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 12 april 2016 08:08:53 schreef GvdHoven:
Wat ik nog NIET geprobeerd heb is om:
- Alle lampen door halogeen te vervangen- De dimmer zelf door een niet-zwave dimmer te vervangen

Ik heb thuis dimmers van kaku/homewizard. Dit in combinatie met gloelampen/halogeen. En die knipperen ook lichtjes als de TF signalen op het net komen. Niet echt aan/uit, maar je ziet ze wel duidelijk in lichtsterkte varieeren. Ik ervaar dat niet als storend, het is maar eventjes. Fijn dat ik alvast weet dat Fibaro dat ook heeft. daar hoop ik binnenkort ook op over te gaan...

mijn ervaring is dat je het minder ziet met halogeen/gloeilampen, zeker als er een kap over de lichtbron zit. led lampen zijn erger met dit probleem, zeker spotjes..

de dimmer waar het hier op gebeurt is een moeller xcomfort. voorheen op de draaidimmers was het naar mijn idee ook minder erg met het knipperen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 12 april 2016 11:28:01 schreef GvdHoven:
Is mijn aanname correct dat een 24v DC voeding (die ik ook voorzien heb voor LED verlichting niet op de TF pulsen zal reageren of minder gevoelig voor is?

Die 24V DC voeding zal vrijwel zeker niet op de TF signaaltreintjes reageren.
Maar hoe ga je dan dimmen?

als het een dimbare led voeding is (12V DC), dan kan ik toch gewoon de voeding (230v) knijpen?

Bijvoorbeeld deze voeding:
http://www.topledshop.nl/LED-Lamp-dimbare-transformator/LED-30-Watt-Di…

en deze led lamp:
http://www.topledshop.nl/LED-Lampen-dimbaar/LED-Lamp-12V-3W-Warmwit-MR…

Ondanks dat bij de voeding staat dat het niet werkt met MR16 lampen?
(ik heb geen aandelen bij deze site, maar hij is wel de goedkoopste tot nu toe)

een 24V of 12V voeding dimmen kan dezelfde problemen opleveren als je werkt met een 230V dimmer.

hier is het ook met 12 en 24V gemaakt, maar de dimmers zitten in de 12 en 24V lijn. een geschakelde voeding laat die TF signalen niet door. het zijn dimmers van eltako die werken met 2 momentknoppen voor het dimmen. of een 24V draadloze dim oplossing ineen gebruiken.

als je lange kabels tot de verlichting hebt is 24V gunstiger ivm de spanningsval over de kabels heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet dat je er verder iets aan hebt maar ik heb het hier thuis ook met gira dimmers en ledlampen. Een vriend van mij die 40KM verderop woont heeft hetzelfde met z-wave dimmers en ledlampen.

Ik denk dat er verder niks aan te doen is. De ledlampen reageren nu eenmaal heel snel op eenspannings dip terwijl een gloei- of halogeenlamp na blijft gloeien waardoor je er (bijna) niks van merkt.

Opgeruimd, wat is dat?

Ben gisteren door Endinet gebeld; hij had het over 1050hz (meerdere malen) en dat het inderdaad de TF signalen waren. Enig advies wat hij had was "probeer een andere fase". Dat is gelukkig redelijk simpel te doen, in de woonkamer heb ik een aparte audiogroep die zeker op een andere fase zit en anders kan ik aan de andere kant van de muur ook op een andere groep inprikken; dimmer loshalen uit centraaldoos en de blauw/bruin aansluiten aan een lange verlengsnoer.

Daarnaast krijg ik vandaag als het goed is de ontstoorder binnen en de 12v trafo (AC) en led lamp; kijken of dat nog iets scheelt.

De LED verlichting buiten (zelfde type) knippert overigens niet maar is dan ook niet gedimt.

Zou best kunnen dat het 1050Hz is. In het voormalige PNEM gebied was het 492, maar Eindhoven had toen een eigen energiebedrijf. Ergens op internet staat een lijst met de gebruikte frequenties in Nederland, maar die kan ik zo gauw niet terugvinden.

Het zou me verbazen als het op een andere fase minder is. Het TF signaal wordt driefasig symmetrisch geïnjecteerd, dus je hebt op elke fase hetzelfde verschijnsel.

Dat een ongedimde lamp er geen last van heeft is niet vreemd. De totale spanning wordt door het TF signaal nauwelijks beïnvloed. Het zijn de verschoven nuldoorgangen die een dimmer laten hikken.

Sinds een paar weken ook een Fibaro Dimmer 2 in huis en exact dezelfde symptomen wanneer de straatverlichting ´s avonds aan gaat. vanaf een uur of 22:00 komen vervolgens exact elk half uur nog wat TF pulsen voorbij.

@GvdHoven: Is jouw probleem verholpen met de ontstoorder?
En is er nog een merkbaar verschil in gevoeligheid tussen de Fibaro en de Qubino dimmer?

maartenbakker

Golden Member

Zo'n "ontstoorder" (eigenlijk: netfilter) kan helpen. Hoe hoger de TF is des te beter zal hij hem eruit filteren. Dus bij 1050Hz meer kans dat het werkt dan bij 492Hz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heeft iemand dit probleem daadwerkelijk kunnen oplossen? Ik ben persoonlijk al meer dan 6 maanden opzoek naar een oplossing.

maartenbakker

Golden Member

Dan moet je ook even vermelden wat je al geprobeerd hebt, dat zal in 6 maanden toch al wel iets zijn mag ik hopen. Tip aan de TS was om een andere fase te pakken. Heb je dat geprobeerd? Netfilter voor de dimmer gezet? Iets dat ook langskomt en in elk geval werkt is met gelijkstroom voeden en PWM dimmen. Heb je laagspanningslampen waarmee dat eventueel zou kunnen? Je vergeet ook de eigenschappen van jouw eigen installatie te vermelden (lampen, dimmers, of het inderdaad ook op vaste tijdstippen gebeurt, welke regio, etc.). Je kunt als er verschillen zijn ook een eigen topic starten onder verwijzing naar dit topic voor het geval de verhalen teveel doorelkaar heen gaan lopen.

Overigens is het jammer dat de TS zijn mailadres niet zichtbaar heeft staan, het gebeurt vaak dat mensen niet op het forum terugkomen zodat een vraag in het niets blijft bungelen. Zeker als iemand anders al heeft gevraagd hoe het gegaan is en daar ook geen antwoord op is gekomen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 november 2016 12:17:38 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Remcop, dit al geprobeerd?

Op 12 april 2016 08:08:53 schreef GvdHoven:
- De fibaro kan met blauwe draad worden aangesloten en zonder, beide opties geprobeerd omdat er volgens een ander tip nog wel eens storing op de blauwe draad zou zitten.

Ik ben me al lange tijd ook aan het verdiepen op het Fibaro systeem (vrij dure aanschaf..), en op verschillende site's ben ik bovenstaande tegengekomen als mogelijke oplossing bij het knipperen bij TF signalen. Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar volgens mij is het gunstiger om de nul wel aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door avdl op woensdag 2 november 2016 18:36:22 (10%)