Negatieve spanning

Goedenavond, ik ben een beginner als het op elektronica aankomt en lees zoveel mogelijk op dit forum en in boeken om mijn kennis te vergroten.

Nu laat het fenomeen negatieve spanning mij niet los. Ik snap dat een gemeten spanning ten opzichte van een gekozen referentie is, zodoende begrijp ik ook dat je ten opzichte van de "nul" een negatief voltage kan hebben. Een en ander is te vergelijken met hoogte. Als het zeeniveau als de "0" wordt gekozen dan heb je onderwater een negatieve hoogte.

Waar ik maar niet uitkom is die virtuele ground zoals in onderstaand schema. De basis van een opamp is mij bekend, volgens mij is de opamp in onderstaand schema een buffer en wordt aan de uitgang het voltage aangeboden wat bij de niet inverterende ingang naar binnenkomt. De weerstanden zijn een spanningsdeler, ook geen geheim. Maar wat als ik dit schema nu eens zou bouwen op een breadboard, waar sluit ik dan het ground symbool bij de opamp uitgang op aan? Kortom, wat maakt dit de virtuele ground en een 1/2 Vcc in de plus en een 1/2 Vcc in de min? Waarom wordt het niet Vcc, 1/2 Vcc en 0?

Met vriendelijke groet.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000102.gif

Willie W

Golden Member

De uitgang van je opamp word je ground.

Bedankt voor de feedback so far, ik zal dat filmpje eens bekijken en mocht ik nog vragen hebben dan kom ik weer in de lucht.

Met vriendelijke groet

[Bericht gewijzigd door Stormlight op zondag 24 april 2016 20:16:27 (21%)

leime

Golden Member

Als je het schema vanaf de opamp (de rechter kant op) negeert, dan zou je de "-" aansluiting van "VCC IN" ground noemen. Als je nu de opamp weer terugdenkt dan zie je dat die de halve voedingsspanning op de uitgang heeft. En aangezien we elk punt in de schakeling GND mogen noemen doen we dat met de uitgang van de opamp.

Belangrijk is dat als er een negatieve voedingsaansluiting is de GND stroom moet kunnen leveren.

Groeten,
Emiel

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd