52PFL9704H/12 LED backlight valt uit

Heeft er iemand ervaring met het volgende...

Bovenstaande TV start mooi op met helder Philips logo op blauwe achtergrond. Een seconde of 4 en dan doven de backlights. Het toestel bezit local dimming en heeft nogal een fameuze master-slave inverter steken van Sharp (RUNTK4271 als master en RUNTK4272 als slave).

Alle toekomende spanningen zijn OK en rimpelvrij (24V voeding, PWM werkt mooi in functie van de helderheid, LAMP-ON signaal is 2,8V als de leds moeten branden).
Als men het LAMP-ON signaal onderbreekt en de TV opstart gaat er uiteraard geen licht branden. Na een minuut, 5 minuten, of zelfs een uur die LAMP-ON weer aansluiten (terwijl de tv aanstaat) geeft weer die 4 seconden licht waarna de backlights weer doven. De 24V eraf is dan het enige redmiddel om weer licht te krijgen. Dit bewijst dus dat de inverter de dader is.

Heel af en toe lukt het als je lamp-on onderbreekt, een zwart beeld instelt en dan lamp-on aansluit dat de backlights blijven branden. Zolang ze dan niet plots heviger moeten gaan branden (van zwart beeld naar ergens een stuk volledig wit) blijven ze aan. Kan toeval zijn, maar enkele keren geluk mee gehad.

Bij mijn weten nergens een schema of ander document te vinden van die inverters. Ze zijn zelfs nergens meer leverbaar. Ik heb hier een fameus probleem mee voor een tv van 6 jaar oud en 4000€ aankoopsprijs.

Herstellen van de inverters is de enige mogelijkheid, maar quasi niet aan te beginnen zonder documentatie... . Kalte-spray, noch haardroger brengen solaas...

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee...

tnx!
Gert

Ik heb ook even zitten zoeken , maar die inverter borden zijn idd slecht te vinden
Horen ze niet bij het desbetreffende Sharp panel vaak zit er een sticker op het panel
Anders kan je kijken of ze daar een service manual van hebben

Kan je eventueel foto's maken van die inverterborden

maartenbakker

Golden Member

Ze horen geheid bij het Sharppaneel want ze hebben een 13pos alfanumerieke Sharpcode (u bent een RUNTK als u met Sharp stunt).

Is het zeker dat het probleem in deze drivers zit? Als er een LED-strip niet helemaal lekker is zou je misschien vergelijkbare symptomen kunnen krijgen.

Dat het soms goedgaat als je ze bij donker beeld in werking stelt, wijst naar iets piekstroomgevoeligs. Dat kan zo simpel zijn als een slechte elco op een van de drivers, of een verbinding met overgangsweerstand ergens in het LED-gebeuren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 26 april 2016 00:20:48 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bekend probleem bij deze panels.
Oorzaak is het balance board en het panel.
De leds slijten waardoor de stroom veranderd.
Het balance board gaat dan in protectie.
Oplossing een ander balance module maar die is er dus niet meer.
Oplossing 2 is het contrast op 50 zetten waarna het toestel niet meer zal uitvallen maar men zal moeten wennen aan een lager contrast dus.
Heb zo,n toestel gehad en deze speelt nog steeds met het contrast op 45.

maartenbakker

Golden Member

Dan is het alsof de geschiedenis zich herhaalt... Sleetse CCFL-buizen waardoor het hele toestel in protectie ging zelfs heb ik toch ook vooral bij Sharp gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bekend probleem inderdaad bij SHARP , lamp error en dan was er niet eens wat te zien.
Moest je toch de ccfl buisje,s gaan vervangen, akelige toestellen waren dat.
Leds vervangen dat ging niet zo maar dus kwam er een ander balance board voor de 46 en 52 inch.
Wat betreft led back light zijn de problemen bij bepaalde merken vandaag de dag enorm te noemen.

Sjee waarom nou een stroom beveiliging er zo kritisch inzetten?? Je zou er ook een weerstand over kunnen zetten om net iets meer stroom te trekken. wat ik begrijp van Arnold is dat er word bij een contrast van 100% een bepaalde stroom verwacht en als dien niet gehaald word: beveiliging. Was Sharp wel erg scherp in IDD. Eens een paneel uit een sharp toestel gehaald, oa beveiliging verlichting en tuner werkte niet net zoals een hoop ingangen dus scherm in een Philips gezet en deed het volledig perfect!!!

Haha Maarten wel grappig met Runtk!!

maartenbakker

Golden Member

Ja, de codenummers bij Sharp zijn wel creatief, dus dat maakt kennelijk ook wat in me los :P

Naast dat ik me verdiep in Philipscodes kijk ik ook wel eens een beetje rond bij andere merken; het grappige bij Sharp is dat ze wel vaker redelijk uitspreekbare codes hebben. Eerste letter weglaten en de letters erna vormen een woord (verkorting). In dit geval niet echt RUNT maar eigenlijk UNIT.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nogal een overvolle agenda de laatste dagen, dus ik kon niet meteen antwoorden.
Het is zo dat dit weer een tv is die op de zaak staat. Hij staat inmiddels gereed voor de kliko. Al eens in een eerder topic verteld, wat niet met originele onderdelen kan hersteld worden bij mijn baas gaat 9 van de 10 het stort op. (daarom kan ik er voorlopig ook nog geen foto's oid van nemen)

Nou goed, ivm bovenstaande heb ik aan de baas gevraagd of ik het apparaat niet mee naar huis mocht nemen, want ik ben verdomde nieuwsgierig naar een bruikbare oplossing.

@Arnold: wat je komt te zeggen met een ander balance board... Ik neem aan dat er destijds andere types geleverd werden? Als de LEDs hun stroomverbruik wijzigt, ga je met identiek hetzelfde bord toch hetzelfde probleem creëren?
Vraag 2, als je het contrast op 50 of minder % zet, dan heb je toch nog steeds dat opstartlogo wat roet in het eten gaat gooien, of is dat bij opstarten meteen aangepast aan die 50% contrast?

Het nieuwe balance board had een groene of juist blauwe kleur en die was voor de klacht uitvallen en dat werkte ook.
Later waren die printen er niet meer.
Een toestel met zo,n klacht heb ik toen meegenomen en die viel dus uit.
Contrast op 60 gaf al bijna geen klachten meer maar heel soms ging hij op zwart.
Toen op 50 gezet en nooit meer last gehad . Toestel staat nu bij mijn moeder er speelt nog steeds.
Wanneer er leds defect zijn dan zal deze vlieger niet op gaan.
Probeer toch in het menu te komen en dat gaat met een beetje goede wil wanneer je de info nog ziet.
Zwart werden ze altijd na het felle philips logo.
Veel van die balance printen heb ik niet geplaatst ook niet bij de 46 inch (of 47) versie.
Ze kende beide dit probleem.
Waarschijnlijk is dit wel te overbruggen maar ik heb me er nooit in verdiept, vond het beeld goed op 50%

Zaterdag een kalme dag op het werk en mocht de tv nog eens boven halen om jouw tips op uit te testen.

Helaas mag het niet baten.
Contrast dmv een zaklamp kunnen laten zakken tot 30%, ook het opstartlogo uitgeschakeld in SAM.
Op het moment dat er drie seconden beeld moet gegeven worden (blijkbaar bij zwart beeld schakelt alle verlichting ook uit) is het gedaan met de lampjes.

Dynamische achtergrondverlichting op optimaal stroomverbruik, maar dat helpt ook niks.

Het gekke is dat dat ding af en toe uit het niets een half uur kan spelen met contrast wel op 80% en met een volledig wit beeld. Soms is een lichtflits voldoende om hem in beveiliging te laten gaan.

Zou je niet gewoon eens kijken naar losse contacten ? Wellicht in het scherm zelf.
Kapot is het toestel toch al.
Ik doe dit open maken van toestellen bij veel jongere toestellen dan deze philips en ja soms is er 1 led op een strip kapot of los

Mocht die tv bij me thuis staan had ik dat al lang eens gedaan.

Het zal er wel eens van komen. Een Edge led al wel meer opengeschroefd, maar zo'n paneel met local dimming nog niet. Ik was steeds van mening dat, mocht er een ledje loshangen, je dit moet zien als een donkerder stipje op een volledig wit beeld.

Bij sommige is dat inderdaad het geval maar bij andere weer niet die gaan bij 1 led defect al in protectie.
1 led zie je trouwens niet eens, ook niet bij side led waar er wel eens meer dan 1 defect is.
Sharp panel wat Maarten al stelde , was vroeger bij sharp zelf al een drama, deed ze meestal doorsturen wanneer lamp error. Het begrip local dimming is trouwens betrekkelijk bij een ful led. Heb nu als test een 65ax900 staan, volop light bleeding rond bijv een kader bij voor de rest donker beeld.
Nieuwere toestellen schijnen nog meer led te hebben, andere merken stappen weer over op side led en weer een ander blijft bij oled.
Oled toestellen zijn helemaal MEGA gevoelig voor uitvallen bij een defect in het panel

[Bericht gewijzigd door Arnold D op woensdag 4 mei 2016 22:15:43 (38%)

Mijn eerste flatscreen was een 46PFL9705. Ooit verkocht omdat na verandering van woonkamer hij te klein werd. Het fenomeen van LED bleeding viel me bij dat toestel nog mee als je er recht voorzit. Doch vond ik het contrast van een QFU1.1 met edge LED toen zo goed dat ik van die local dimming niet meer moest weten en die edge LED nam.

Als ik de huidige Panasonics zie, waar er veel met local dimming werken, vind ik dit gewoon schandalen. Zoals je zegt, een aftiteling van een film geeft gewoon een hele lichtbalk van boven tot onder.

Ervaring met OLED is hier nihil. Doch als buiten LG meerdere merken het gaan gebruiken en dus hopelijk betrouwbaar wordt, staat het hier onmiddellijk in de woonkamer.
We waren maandag in Den Haag waar we de Mediamarkt binnengingen. Mooie opstelling tussen een OLED, Edge led en full led met local dimming waar hetzelfde filmpje op speelde. Twee eerste LG, de laatste Samsung. Qua beeldkwaliteit is de OLED het knapste wat ik ooit zag. Ik moet er wel bij zeggen dat de full leds van Sony en Samsung ook vrij netjes zijn op voorwaarde dat je er recht voorstaat.

Back on topic: als ik eens een half dagje met mijn vingers sta te draaien op het werk gooi ik dat ding wel eens helemaal uit elkaar.

OLED is IDD erg mooi beeld. Ik zou eens een stroommeting tussen de LEDs doen, mogelijk dat een van de strips minder stroom trekt en kan de beveiliging aanspreken..

SMD is een vrij complex scherm. Kan ook het balance module zijn. Voor zover ik weet is daar geen documentatie van. Was standaard die print vervangen. Deze zijn misschien nog verkrijgbaar elders maar niet in Europa

De oorzaak is gevonden.
Gisteren een hele namiddag niets om handen op het werk, dus lekker verder sleutelen.
Ik heb heel het paneel uit elkaar geschroefd tot ik de leds zag zitten.
TV aan en op goed geluk in het hoofdmenu de "scenea" geselecteerd wat een mooie vlinder en alle leds aan zou moeten opleveren.

Met de leds bloot zag je effectief links bovenaan twee leds die af en toe even donker worden.(blijven ze donker heb je exact 3,5 sec en alle licht dooft) Beide leds staan op dat printje in serie. Koud kunstje om even uit te maken welke van de twee nu hapert.

Helaas is het ledje zelf defect. Ik ben er achter gekomen dat zo'n ledje werkt op 12V. Even berekend hoeveel stroom erdoor gaat en er snel een equivalente weerstand op gesoldeerd. Helaas gaat de beveiligingsschakeling hier niet mee akkoord. Ondanks het in serie staande ledje wel even hard brandt als zijn andere broertjes en zusjes, schakelt de beveiliging meteen alles weer uit.

Volgende vraag: hoe kom ik aan zo'n ledje?

Foto van ledje. Ik heb nog wat liggen van sloop panels.Maybe ?

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zondag 8 mei 2016 20:54:42 (11%)

Vraag is dan nog ligt het aan het desbetreffende ledje(s)
Of gaat de boel in protectie omdat er ergens anders een fout zit

Goed bezig alleen aan die leds komen kan nog een probleem geven.
Moesten allemaal terug die panels.
Nu zie je deze klachten trouwens nog steeds, 1 led kapot en toestellen gaan in protect of niet zoals bij die ene Koreaanse fabrikant

Dat het ledje defect is, is 100% zeker.
Als het doofde, moest je het maar met een schroevendraaier aanraken om opnieuw licht te hebben. Een proef met een 12V voeding kon het vermoeden enkel maar bevestigen.

Mijn doelstelling is nu min of meer bereikt: weten wat er precies haperde.

In alle geval mijn dank voor het voorstel om me een ledje te bezorgen. Moest die tv inmiddels in mijn bezit geraakt zijn, had ik graag ééntje gehad. Het ziet er niet naar uit dat ik hem ooit mee zal krijgen, maar op zich maakt dat weinig uit. Er staan hier al 2 55"jes, dus das al meer dan goed genoeg.

Mijn vraag naar "nu een ledje vinden" doelde eigenlijk meer op "waar kunnen we zoiets bestellen". Ik ga voor de baas natuurlijk jullie goede bedoelingen niet aanwerven, die houd ik wel voor mezelf ;-).

Een bedrijf/website vinden waar ze echt nieuw te bestellen zijn zou de kers op de taart wezen. Zoniet, dit apparaat zal 9 op 10 ergens in de stock verdwijnen. Nog leds genoeg die wel ok zijn. Moest dergelijk toestel nog eens binnenkomen.

Da baas vond het wel super dat ik het uiteindelijk gevonden heb. Altijd leuk... .
Ere wie ere toekomt natuurlijk: op dit forum is er steeds een enorme hulp te vinden. En ik ben weer wat wijzer geworden als het op dit type toestel aankomt.

Ik zou eens een draadgewonden potmeter nemen en de weerstand steeds iets verstellen totdat de beveiliging gefopt is. Op de LEDS staat meestal aan de achterzijde wel een tekentje of iets van dat. Zou enorm helpen..

@Beeldbuisje.

Ik heb een 52PFL9704H/12 met exact hetzelfde probleem.

ik heb op een ander forum een tip gevonden om het probleem iets te verminderen.
n.a. het contrast extreem verlagen en het Philips logo bij opstart uit te zetten.

Dit lijkt in eerste wel te helpen..... althans voor een aantal weken.... maar nu begint het probleem weer op te duiken.

Heb je uiteindelijk een oplossing gevonden voor de 12V leds ?
Ik vind het zonde namelijk om deze SUPER TV weg te doen.

vr. gr. Pascal

Beste Pascal,

Je hebt me daar de 24ste (of toch iemand met exact dezelfde naam) een mailtje voor gestuurd waarop ik een uitgebreid antwoord heb gegeven?
Ik kan het verhaal hier natuurlijk copyen en pasten...
Maar check even je mail ;)