DCF77 tijd voor zonsopgang/ondergang

Hai boys!

Voor onze nieuwe kippenren wil ik een automatische deuropener maken. Deze moet 10 minuten voor en na zons op-& ondergang automatisch sluiten, dit ivm de marter die hier ergens rond loopt.

De bedoeling is om op de autosloop een ruitenwissermotortje te halen en die dmv een relais aan te laten sturen, twee eindschakelaars erbij. Klaar.

Alleen hoe weet ik de exacte tijd? Met een lichtsensor wil ik liever niet werken, want het kippenhok staat onder de bomen. Als het dan stormachtig weer wordt, gaat het luik dus ook dicht, terwijl het nog helemaal geen nacht is.

Hoe kan ik het beste de tijd automatisch laten ophalen? Dmv het DCF77 signaal, of GPS? Misschien is dat laatste een beetje te gek. Of hoe kan ik een arduino AtMEGA chip een tijd laten instellen als hij voor een jaar goed blijft lopen.

Ergens op internet zal vast wel een grafiek te vinden zijn wanneer de zons-op en ondergang te vinden is.

Wie kan mij een beetje in de juiste richting duwen?

//edit; Volgens mij heb ik al wat leuks gevonden.

eentje die tijd bij kan houden. https://www.kiwi-electronics.nl/ds1307-real-time-clock-breakout-board-… icm de timelord library http://paulorenato.com/index.php/125

Als iemand een goed idee heeft, het is meer dan welkom!!

[Bericht gewijzigd door amy83 op vrijdag 6 mei 2016 23:54:07 (13%)

Arco

Special Member

Lichtsensor kan best wel werken, onder een boom wordt het overdag nooit 'nachtdonker' tenslotte...
Houd er ook rekening mee dat ruitenwissermotors erg sterk zijn; ze hebben er waarschijnlijk geen moeite mee om een kip te wurgen... :)

Ik heb ooit een Austin Allegro gehad. Ruitenwissermotor zat onder het dashboard gemonteerd met een Bowden kabel naar de wissers zelf. (vreemde constructie, maar ja, Engels he...)
's Winters toen de ruitenwisserbladen zaten vastgevroren trok de motor het hele dashboard met bouten en al los van het chassis... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kan ook een astronomische klok kopen. Die regelt bijna alles voor je. Voorbeeldje: http://www.rexel.be/IBSSharedResources/PDF/NL/HAG/T10.20.PDF

@Arco
.. en het raam zat er nog in?
Zo ja, een gemiste kans van de Engelsen. Je zag dan nog niks.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 7 mei 2016 00:20:55 (25%)

Hoe ga je dat ding van energie voorzien? Als je de voeding uit het lichtnet haalt, kun je een de nuldoorgangen daarvan tellen; dat is wat wekkerradio's e.d. van oudsher al doen. De netbeheerder zorgt ervoor dat het totaal aantal nuldoorgangen elke dag klopt, dus zolang je goed telt, zal je klok nooit gaan verlopen.

Je kunt wel proberen een RTC te laten lopen in een microcontroller, of een losse RTC aan een microcontroller maken, maar met temperatuur fluctuaties gaat dat ding op termijn toch verlopen. Of dat langzaam genoeg gaat om acceptabel te zijn, is wat moeilijk in te schatten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 mei 2016 23:46:20 schreef amy83:
Ergens op internet zal vast wel een grafiek te vinden zijn wanneer de zons-op en ondergang te vinden is.

IAS Netherlands. Ieder jaar opnieuw....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Om de tijd bij te houden zou ik lekker voor GPS gaan. Voor ongeveer een tientje staat je tijd dan gegarandeerd goed. Is bovendien duizend keer makkelijker uit te lezen dan een DCF ontvanger van dezelfde prijs.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Maar met DCF kan je weer automatisch naar zomer/wintertijd overschakelen! :-)

Tom heeft gelijk. DCF is ook nog eens lastig in dat het best kan dat het in je zolderkamertje werkt en dan later bij het kippenhok ineens niet meer! En/of dat het bij jou in de buurt zodanig "soms" werkt dat je een backupfunctie maakt om door te lopen als ie even geen DCF heeft. Dan merk je pas dat ie geen DCF heeft als ie na 3 weken behoorlijk scheef loopt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

De juiste zonsopgang en -ondergang vind je hier.
http://www.astro.oma.be/GENERAL/INFO/nzon/zon_2016.html

Je kan het ook berekenen. Je noteert de uren voor 21/12 en 21/6 en alles daartussen is met sinussen te berekenen. Dat doen die astronomische klokken ook zo.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Jeetje, wat een reacties, allemaal bedankt voor het meedenken!

Een DS1307 van het linkje heb ik vorig jaar al eens besteld en lag hier gewoon op de plank, even solderen en hij werkt! Vannacht zou en moest dat nog gemaakt worden en heb ik de tijd op een display laten lopen.

Bij de module staat vermeld als hij per dag 2 seconden voor of achter kan lopen. Hij loopt nu twee seconden voor op de tijd, vannacht om 2.30 uur liep hij goed dus dat klopt.

Dat is 1 minuut per maand, er vanuit gaande als wij de zomer/wintertijd met een schakelaartje willen gaan verzetten kan je de tijd dan ook wel even handmatig opnieuw instellen als hij teveel is verlopen. Met een paar simpele drukknopjes moet dat te maken zijn.

Sowieso wou ik er een LCD 16x2 display op hebben, die werkt nu in de testopstelling en wou ik ook gewoon in het kastje hangen. Kost maar 3,95 euro en geeft je volop mogelijkheden.

DCF
Wat hier al wordt gezegd, als hij een goed DCF signaal heeft, dan is het probleem met de zomer/wintertijd ook meteen opgelost.

De DCF kan de DS1307 module natuurlijk wel iedere nacht ofzo updaten, mocht dat niet lukken, dan loopt hij nooit ver uit de pas. Goed idee!

GPS
Ook heb ik nog wel een Adafruit ultimate gps breakout liggen, alleen heeft die 39,95 euro gekost en om dat vindt ik persoonlijk dan duur voor alleen de tijd te laten syncen, voor de kippen.

Voeding
Ja, dat hele circus wordt aan de netspanning gehangen. De bedoeling is om een 220v -> 12volt adapter te gebruiken. De 12v wordt gebruikt voor de ruitenwissermotor gebruikt, vervolgens wou ik met een Traco Power TSR 2450 de 12v naar 5 volt laten omvormen voor het bord zelf.

Met een relais en twee eindschakelaars moet het luikje dan gaan werken.

Nuldoorgangen
Hier ga ik mij even in verdiepen, icm met de DS1307 is dat natuurlijk de ultieme oplossing. Die trekt hem iedere keer wel weer recht, echter heb ik van een nuldoorgang nog nooit vaker gehoord dus dit moet ik uitzoeken. Het moet wel simpel en betaalbaar blijven, het is maar voor de kippen.

@ohm pi; een astro klok kopen van Hager is niet leuk, dan heb ik niets te maken, zit geen uitdaging in.

GPS heeft ook als voordeel dat je precies de locatie hebt in verband met de zonsondergang. Dit gezegd hebbende: Welke winter-/zomertijd voor welke winter- of zomerzonsondergang? ;)

Je kan met een schemersensor een heel simpele 8 uurs timer starten zodat de eerste 8 uur na zonsopgang het luikje niet meer dichtgaat.

Het laatste wat je wilt is dat het luikje te vroeg dicht gaat, en een of meerdere kippen nog buiten zitten, dan heeft die marter een feestmaal.

Nuldoorgangen tellen is betrekkelijk simpel en goedkoop, dat is ook de reden dat het gebruikt wordt voor wekkers en zo. Als je dat doet, is een andere real-time clock zinloos geworden, al zou je nog kunnen overwegen om DCF te gebruiken om de tijd te corrigeren als je af en toe een spookpulsje zou tellen.

Een ruitenwissermotor lijkt me een beetje overkill voor zo'n systeem, en daar heb je een flinke voeding voor nodig; bij het opstarten trekt zo'n ding iets van 15A. Een flinke transformator met gelijkrichter (al dan niet met buffercondensator) kan wel tegen een kortstondige overbelasting, maar een schakelende voeding niet, en die gaan dan meestal uit.

Je zou kunnen kijken naar een andere motor, zoals een exemplaar voor elektrische ramen, die zijn al een slag kleiner dan ruitenwisser motoren, maar nog steeds wel een beetje lomp.

@K7Jz: ik weet niet hoe vaak jij je kippenhok verplaatst, en dan ook over zodanig grote afstanden dat je het verschil in de zonsopkomst en -ondergang gaat merken, maar om daar een GPS ontvanger voor te gaan gebruiken lijkt me een lichtelijk overdreven.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 7 mei 2016 13:50:56 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 7 mei 2016 12:53:36 schreef amy83:
GPS
Ook heb ik nog wel een Adafruit ultimate gps breakout liggen, alleen heeft die 39,95 euro gekost en om dat vindt ik persoonlijk dan duur voor alleen de tijd te laten syncen, voor de kippen.

Dan trek je ook een goedkopere ontvanger van eBay: http://www.ebay.nl/itm/221987466355 $10 inclusief verzendkosten.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 7 mei 2016 12:53:36 schreef amy83:
DCF
Wat hier al wordt gezegd, als hij een goed DCF signaal heeft, dan is het probleem met de zomer/wintertijd ook meteen opgelost.

Even voor de goede orde: Dat over zomertijd was een grapje. Je zon-op-zon-onder trekt zich niets aan van zomertijd en wintertijd. Tja. Als je een tabel in "locale tijd" gebruikt dan heb je daar last van. Moet je niet doen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Via de tijd vind ik het nogal een omweg en veel onnodig gereken. Je wilt toch het luik dicht als het donker wordt, en weer open als het licht wordt? En exact 10 minuten voor en na op/ondergang is toch ook niet zinvol? In dat geval: gewoon met een lichtsensor doen. Je kunt dan in software alsnog wel iets van tijd bijhouden zodat je de schakelmomenten wat kunt middelen en de momenten dat het niet "echt" donker is eruit filteren (onweersbuien, zonsverduistering, ...).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@sparkygsx, elke week een ander plekje op het gazon. ;)

Met een microcontroller kan je inderdaad een simpele vorm van 'maanddetectie' maken. 9 dagen lang rond 7u licht en 19u donker is voor de 10e dag ook een mooie richtlijn.

De 24 uursklok hoef je niet te goed te laten lopen. Als de controller denkt dat het om 14u licht wordt en 22u donker dan is dat prima. Schakelmomenten die meer dan een uur afwijken van de vorige tien worden genegeerd en niet opgeslagen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zaterdag 7 mei 2016 20:08:53 (34%)

Een DS1307 is niet echt nauwkeurig... dan moet je een paar keer per jaar je klokje gelijk zetten.

Maar eigenlijk heb je überhaupt geen RTC nodig. Als je eenmaal een keer je systeem gekalibreerd hebt op het juiste open- en sluitmoment dan weet je dat het volgende open- en sluitmoment 24 uur verder liggen +/- maximaal 2 minuten. En met het verstrijken van de dagen kun je het steeds nauwkeuriger voorspellen. En dan maakt het niet uit of je een keer een zonsopgang of -ondergang mist. Meetresultaten die buiten je voorspelling vallen gooi je gewoon weg.

Op 7 mei 2016 20:25:17 schreef Franzki:
dan weet je dat het volgende open- en sluitmoment 24 uur verder liggen +/- maximaal 2 minuten.

Dat is net te krap. Volgens de luchtvaart tabel is het (afgerond op minuten soms 3 minuten. En als het gisteren 5 minuten voor zonsonder behoorlijk bewolkt was, dan kan je er vandaag zomaar 5 minuten naast zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

En dan de ham-vraag: vinden de kippen dat erg?

Die variatie kun je ook nog wel wegfilteren voor een deel.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Kijk hier eens naar:

Aliexpress

Gratis Verzending 1 stks/partij DS3231 AT24C32 IIC Precisie RTC Real Time Clock Memory Module Voor Arduino

Dit is een " verbeterde 1307 " voor de prijs van 64 Eurocent.
Je kunt met Ideal betalen.

Guus@Sint-Michielsgestel

Er worden hier nu complexe zelflerende closed-loop regelsystemen bedacht, met alle complexiteit en failure modes van dien. Als je vereist dat het moment van openen en sluiten binnen X minuten van het lopende gemiddelde moet liggen, loop je het risico dat je door een ongelukkig toeval uit de pas gaat lopen (een paar heldere dagen, een buurman met een tuinfeestje en daarmee extra licht, verzin maar wat), en daardoor alle toekomstige, geldige momenten gaat afkeuren.

Tijd bijhouden is niet echt heel ingewikkeld; er zijn al 4 mogelijkheden genoemd, een goede RTC, DCF, GPS, en nuldoorgangen tellen. Vervolgens is het triviaal om te bepalen wanneer het luikje open en dicht moet, met een simpele opzoek tabel.

Overigens zou je het tellen van de nuldoorgangen ook kunnen combineren met detectie van de pulstrein waarmee het ingaan van het daltarief wordt aangegeven, op die manier kan de klok zichzelf corrigeren als hij een beetje voor of achter loopt, door gemiste pulsjes of spookpulsjes. Ik denk echter niet dat dit nodig is; als het detectiecircuit goed is, en de controller pulsjes negeert die niet ongeveer 50Hz zijn, gaat dat waarschijnlijk nooit mis, of zo zelden dat het netto niets uitmaakt.

We kunnen ook nog een stap terug doen naar de eigenlijke probleemstelling: de kippen en de marter. Het luik moet dicht als alle kippen binnen zijn als de nacht valt, en 's ochtends weer open. We nemen aan dat de kippen zelf wel door hebben of de zon onder is (en dus niet buiten blijven door het licht van de buurman of zo). Vervolgens moet het niet te lang duren voordat het luik dicht gaat, om de marter zo kort mogelijk de kans te geven een kip te roven.

Het lijkt me niet zo erg als het luik 's ochtends langer dichtblijft als strikt noodzakelijk, dus daar kun je gemakkelijk een ruime marge op nemen. Hoe erg het is als er per ongeluk een keer een kip buitengesloten wordt weet ik niet; misschien komt die marter maar eens per jaar langs, en is de kans dat er juist die nacht een kip buitengesloten is erg klein. De ergste failure mode lijkt me als je het luik sluit terwijl de marter binnen is...

Je zou kunnen overwegen om te detecteren of alle kippen binnen zijn, bijvoorbeeld door ze met 2 lichtsluizen te tellen als ze naar binnen of buiten gaan (waarbij je kunt corrigeren omdat je weet hoeveel kippen je hebt, en er nooit minder dan 0 in het hok kunnen zitten).

Ook dat is waarschijnlijk weer over-engineering; een redelijke klok en een tabel is waarschijnlijk "goed genoeg".

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 8 mei 2016 10:38:45 schreef SparkyGSX:
Er worden hier nu complexe zelflerende closed-loop regelsystemen bedacht, met alle complexiteit en failure modes van dien
<knip>
We kunnen ook nog een stap terug doen naar de eigenlijke probleemstelling: de kippen en de marter. Het luik moet dicht als alle kippen binnen zijn als de nacht valt

Begrijp ik nou goed dat je eerst "methode lichtdetectie" afschiet en vervolgens weer opnieuw voorstelt als een goede optie? Dmv tijd is op zich een prima oplossing, maar vooral als die eis "binnen x minuten" staat. En dat vind ik twijfelachtig. Tijd dat de TS z'n neus weer eens laat zien...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Windbuks kopen.
Nachtje wacht houden.
Einde marter.
Geen electronica meer nodig.

Op 8 mei 2016 10:38:45 schreef SparkyGSX:
Overigens zou je het tellen van de nuldoorgangen ook kunnen combineren

Het tellen van nuldoorgangen, is super nauwkeurig. Gewoon een windowing toepassen. Ik heb een klokje die ik steevast op zomer/wintertijd vergeet gelijk te zetten, dus soms loopt ie een uurtje scheef. Maar in the long run loopt ie nu al een jaar of tien binnen een paar seconden op tijd. Gewoon een simpele windowing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 mei 2016 18:56:59 schreef rew:
[...]Het tellen van nuldoorgangen, is super nauwkeurig.

Super nauwkeurig is een understatement, gemiddeld over een lange termijn (kan dagen/weken zijn) is de netfrequentie 50Hz, daar wordt heel bewust op gestuurd. Effectief komt het er op neer dat je nooit meer dan een minuut afwijkt zolang je je startmoment maar goed kiest.
Zie ook http://www.mainsfrequency.com/gridtime.htm

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Mits je nooit een pulsje mist of een spookpulsje telt.

@flipflop: nee, een ingewikkeld zelflerend systeem lijkt me te ingewikkeld en foutgevoelig. Het luik bewegen op basis van tijd is een mogelijke oplossing, met ook specifieke voor- en nadelen, en door naar het fundamentele probleem te kijken worden die zichbaar, net als andere mogelijke oplossingen.

Ik had het over een paar lichtsluizen, dus zender ontvanger paartjes, om te tellen of alle kippen binnen zijn. Op die manier kun je direct nadat de laatste kip binnen is het luik sluiten, zonder het risico dat je een of meer kippen buitensluit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken