Domotica merken Voor -en nadelen

Dit topic is gesloten

Wie heeft er ervaring met domotica ?

Indien ja, met welk systeem werk je ? (Nikobus, Siemens Logo, Teletask, Freedom,...).

Waarom heb je voor dat merk gekozen (voor -en nadelen t.o.v. andere systemen)?

ikke,
maar alleen met X10...
Grote voordeel is dat er geen kabels nodig zijn in een bestaande installatie, besturing gebeurt via modulatie op het lichtnet.
Ander voordeel is de prijs, basissetje van 250 tot 500 euro kan al redelijk wat.
Nadeel is dat het redelijk "traag" is en soms moeten storingsbronnen gefilterd worden.
De systemen die jij vermeld gaan mijn budget ver te boven.

Is dit voor nieuwbouw?

Op 16 december 2004 18:28:47 schreef TheCrow7:
Wie heeft er ervaring met domotica ?

Indien ja, met welk systeem werk je ? (Nikobus, Siemens Logo, Teletask, Freedom,...).

Waarom heb je voor dat merk gekozen (voor -en nadelen t.o.v. andere systemen)?

Ik heb een wat ervaring met siemens logo op men werk. Het is een leuk toestelletje, simpel om te programmeren, een beetje inzicht in logische schakelingen is altijd meegenomen. Er zijn allerhande modules verkrijgbaar, met display, zonder display, uitbreidings modules, analoge ingangen zijn ook in hun aanbod, enz, programeren via pc is mogelijk.

Het nadeel is de kostprijs. als je een doorgedreven en uitgebreid domotica systeem wilt opbouwen zal het een dure aangelegenheid worden.

al wat ervaring met nikobus nadeel is de prijs (maarja domotica is nu eenmaal duur)
maar er zijn veel voordelen programmeren gaat via pc of handmatig,makkelijk te instaleren,snelle werking,veel uitbreidmogelijkheden,...

@K8000 siemens logo is inderdaad duur en normaal is het meer een mini plc en geen echte domotica (siemens houd zich nu nog voornamelijk met het EIB systeem bezig)

Ben je niet beter af met een plc (indien je het zelf doet) dan met een full domotica systeem dat bestaat uit verschillende dure modulen?
Destijds toen ik beginnen bouwen ben heb ik daar over nagedacht. Uiteindelijk heb ik mijn elektrische installatie volgens het klassieke systeem gelegd (ik had toen weinig ervaring).
Mocht ik nog herbeginnen, zou ik voor een plc kiezen ipv een duur domotica systeem. Als je de prijs van al de verschillende modules (vb. gordijnen dicht, rolluikmodule, geadreseerde schakelaars, de i/o module zelf,...) optelt zit je vlug aan een prijs van laat ons zeggen verschillende (van de goedkopere klasse) plc's.
Of zie ik het helemaal mis.....?

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

tEmPeSt een PLC is normaal voor industriel gebruik en een PLC kan maar tot 4A schakelen dus moet je gebruik maken van relais. NIKO gaat tot 10A per klem

Op 19 december 2004 22:40:44 schreef sarge:
tEmPeSt een PLC is normaal voor industriel gebruik en een PLC kan maar tot 4A schakelen dus moet je gebruik maken van relais. NIKO gaat tot 10A per klem

Kan goed zijn Sarge, je moet eens de totaal prijs van een domotica systeem vergelijken met een plc van 500€ (tweedehands 300€, ik zeg zo maar iets) en een 20tal teleruptoren.....En met een plc kan je de verwarming nog regelen ook.
Als binnen 20jaar de plc stuk is , klik je hem er van tussen en je sluit er een andere op aan. Ik hoop dat de mensen met hun domoticasysteem nog compatibele "geadreseerde" schakelaars of compatibele rolluikmodules voor hun dan "verouderede" systeem gaan vinden.
Het is niet omdat het voor de industrie is dat je het in een huis niet mag bezigen.
Of dramatiseer ik het te erg......?

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

op domotica kun je ook de verwarming regelen :)
en dat van die 20jaar en plc denk da niet.
nee maar je heb gelijk over de prijs maar bij een plc moet je plaats rondlaten voor ventilatie enzo + een plc programeren is wat moelijker dan een domotica systeem dus niet iedereen kan het.
en bij een plc ga je veel drukknoppen kunnen plaatsen terwijl je bij domotica met 1 drukknop je gans huis ken bedienen (bij wijze van spreken)

Je hebt zeker wel een punt over de kostprijs, en een PLC zou die drastisch naar beneden kunnen brengen.

Maar kan je met een PLC ook wireless werken ? Daarmee bedoel ik willekeurig draadloze drukknoppen op de muur plakken waar je wil.

En inderdaad een PLC programmeren is niet voor veel mensen weggelegd.

ja draadloos gaat ook maar het punt zit hem vooral in de hoeveelheid drukknoppen zoals ik al zij met een domoticasysteem kun je met 1 drukknop je gans huis bedienen

wat is domotica nou eigenlijk precies??

het bedrijf waar ik voor werktverleent de service op domotica van bosch... alleen weten ze niet wat je er mee kan, alleen hoe je het moet repareren...

domotica is vergelijkbaar met een soort plc systeem maar dan alleen voor residentiele toepassingen
Maakt bosch domotica? is het niet gewoon het EIB systeem zoals siemens?

[Bericht gewijzigd door sarge op dinsdag 21 december 2004 12:57:00

Heb een collega die Nikobus heeft, en die is tervreden. Moet wel zeggen dat de interface met een alarmsysteem van Niko beperkt is, of dan toch slecht gedocumenteerd.
Ben zelf aan het denken om het systeem van Bticino (My Home)te nemen, omdat het bijzonder veel mogelijkheden biedt en zelf te leggen is. EIB efkes over nagedacht, maar de prijs en vooral het feit dat je de installatie door een erkend Siemens installateur moet laten initialiseren zal me naar Ticino duwen. Trouwens iemand ervaring met Ticino ??

EIB is domotica voor industrie denk ni da ge dat thuis moet gaan plaatsen (duur) en da ondersteunt tot een 50000 bedieningstoetseb. terwijlnikobus per modulemaar een 256 kan hebben :)

EIB is niet uitsluitend voor de industrie, het is trouwens geen domotica op zich, maar een standaard waaraan de componenten van de verschillende fabricanten (Somfy, Danfoss, Siemens, ... cf. http://www.eib-home.de/instabus_eib_download_frame.htm) dienen te voldoen.
Alsdusdanig brengt Siemens voor de residentiele markt Instabus op de markt ( http://www.siemens.com/index.jsp?sdc_p=t4c17z2s3uo1021568d1021587pn102…& ). Laat inderdaad toe om je systeem enorm complex te maken, maar de prijs van de erkende siemens installateur moet je erbij nemen.
BTW ace, jullie verlenen service op het gebied van domotica, maar weten niet wat het kan???? Zijn jullie zeker dat jullie klanten de service die jullie aanbieden op prijs stellen ??? Lijkt mij een beetje op een automechanieker die niet weet waarvoor een gaspedaal dient.

ja ok normaal is de EIB standaard voor industrie ontwikkeld :)
dat systeem van siemens is op EIB systeem gebaseerd (elke sensor heeft zijn sturing).
Domotica is simpeler te instaleren dan EIB systemen

Op 21 december 2004 12:49:40 schreef sarge:
ja draadloos gaat ook maar het punt zit hem vooral in de hoeveelheid drukknoppen zoals ik al zij met een domoticasysteem kun je met 1 drukknop je gans huis bedienen

En waarom zou je dat met een plc niet kunnen......?
Een nadeel van een plc is dat het moeilijker aan te leren is dan een domoticasysteem........

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

zelf heb ik geen ervaring met domotica (weet wel waarover het gaat) maar een vriend van me heeft zopas een systeem van QBUS aangeschaft , software is gratis te downloaden en naar zijn zeggen is de prijs ook gunstig. was maar een tip omdat ik dit merk nog niet gelezen had hier.
dit is de url: http://www.qbus.be/

Op 21 december 2004 18:33:43 schreef tEmPeSt:
En waarom zou je dat met een plc niet kunnen......?
Een nadeel van een plc is dat het moeilijker aan te leren is dan een domoticasysteem........

mag ik effe moeien?

ik heb als eindwerk een domoticasysteem ontworpen met PLC, ik neem van me aan een PLC is niet gemaakt om een goed domoticasysteem mee te bouwen. Het lukt hoor, zeker dat niet
maar voor zijn prijs is het ding te traag

je wilt bijvoorbeeld dimmen, analoge kaarten kosten veel geld, dus wij opteerden voor een octal DAC die aangestuurd werd via een binaire outputkaart
dat ding haalde niet meer dan 100HZ, dus vloeiend 8 lampen ineens dimmen leek echt niet goed te lukken.
Cyclustijden in een PLC met een hoop software zijn ook niet echt bepaald meer kort

Prijs-kwaltiteit is een PLC zeker niet de beste keuze

als je zelf iets zou moeten ontwerpen, zou ik vlugger kiezen voor een oud moederbord met µP ( 486 of zo), waar je wat pheripherals rond bouwt. enkel misschien zorgen voor een minder-verbruikende voeding en, een netwerkinterface voor eventuele visualisatie

[Bericht gewijzigd door Jonathan op dinsdag 21 december 2004 22:13:21

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

merci Sp3ci3S een plc is goedkoper dan een domoticamodule maar de randcomponenten zijn voor een plc veel duurder (om dimmen,alarm,...)
er zijn percies mensen die niet begrijpen dat je in een huishoudelijke toepassing normale domoticasysteem gebruikt :)
-> ik gebruikook geen contactoren start/stop om mijn lampen aan te doen :)

Op 21 december 2004 22:21:50 schreef sarge:
merci Sp3ci3S een plc is goedkoper dan een domoticamodule maar de randcomponenten zijn voor een plc veel duurder (om dimmen,alarm,...)
er zijn percies mensen die niet begrijpen dat je in een huishoudelijke toepassing normale domoticasysteem gebruikt :)
-> ik gebruikook geen contactoren start/stop om mijn lampen aan te doen :)

Ik zeg niet dat domotica een slecht systeem is,.......maar aangezien een plc ombouwen tot domotica systeem zo te lezen al een eindwerk is voor sommige studenten, ben ik zeker niet de enige die als eens met een idee rond loopt " tiens, als we nu eens een plc gebruiken om in ons huis....."
En Sarge (niet slecht bedoeld), jij bent toch een student,......en toch de plc voor "huistoepassing "zo de grond inboren......raar....ik had het eerder omgekeerd verwacht......
Ikzelf heb al verschillende huizen voorzien van elektrische installatie, zowel op het "gewone " systeem evenals op het princiepe van teleruptoren (alles naar de kas trekken zoals ze bij ons zeggen). Ik ben 31 jaar heb elektronica opleiding gevolgd + een zevende jaar audio visuele technieken (aan den tv werken zoals de mensen zeggen) , ik werk van mijn 19de als elektrotechnieker(hersteldienst industrie)....en ben reeds 6 jaar zelfstandige in bijberoep.....en ja die sommige mensen die dat niet willen snappen dat... gebruiken ook geen contactoren om lampen doen te branden......:-) ik mag mijn palmares toch verdedigen hé...:-)...

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

je mag je palmares zeker verdedingen jong, no problem

ik somde maar de nadelen op om met een PLC te werken :)

als ik ooit verbouw of bouw dat rust ik de woning uit met een centraal elektrisch systeem (of centraal via enkele eilanden)

alles dus naar een kasten (of enkele kasten verdeeld over de woning), en om in het begin de kosten wat te drukken zou ik vertrekken vanuit een sturing met teleruptoren en dimmers in die kasten
ALs je je klasten voldoende groot dimensioneerd, kan je bij voldoende centen zeer gemakkelijk overgaan van teleruptoren naar een gestuurd systeem

tis gewoon een kwestie van alles goed te voorzien (veel wachtleidingen), goed te dimensioneren, en natuurlijk de grootte van je geldbeugel op dat moment.

Als je aan het verbouwen bent zijn er heel wat zaken die MEER nodig zijn dan de installatie van een domoticasysteempje, wat meestal niet aan de goedkope kant is.

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Hallo Sp3ci3s,(en de anderen ook trouwens)

Idd. een systeem met teleruptoren is vlug omgebouwd tot.......
Wat je eindwerk betreft,....zou jij het uitvoeren in je eigen woning? (zo te lezen denk ik van niet)
Indien er iemand (met een technische bagage) dit zou overwegen (plc), zou je het afraden ?
De nadelen die je ondervonden hebt, is een plc dan zo traag? En dat van die oude PC , dit ziet er nog ingewikkelder uit (of bekijk je het als een uitdaging)

Op school indertijd hebben we dit vlug eens overlopen, zo van " Hé jongens , dit is een plc en dat kan je er mee doen". Gevolgd door een bedrijfsbezoekje, en de kous was af....
Van domotica was er toen nog geen sprake.......en daarom is de plc een beetje in mijn hoofd blijven rondspoken

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

Mja, veel ingewikkelde schakelingen hebben wij ook niet geprogrammeerd met een PLC op school.

Zo'n oude PC gebruiken, daar heb ik ook al eens overwogen. Maar moet je dan niet met (pci, isa) kaarten gaan werken ?
Die sloten zijn ook maar beperkt.

En welk OS ? Als je iets grafisch wilt dan zou ik zeker toch niet voor een microsoft OS kiezen wegens onbetrouwbaar.

Tja of als je handig bent met microprocessors kun je overwegen zelf een systeem te bouwen.. Voor het bedrijf waar ik werk ontwerp ik regelmatig relay interfaces en dergelijke gestuurd door IR of RF of toetsentablaue of wat de klant maar wil..

Dit topic is gesloten