Eurom PAC 9 mobiele airco fan langzamer laten draaien

Goedenavond allen,

In voorbereiding op de zomer ben ik bezig met mijn mobiele airco. Echter moet ie slechts een hokje van 3 bij 2 meter koel houden deze zomer waar ik zelf grootste deel van de dag zit te werken. (het wordt zeer snel warm > 35 graden)

Juist omdat ik ernaast zit probeer ik em stiller te krijgen om niet teveel luchtstroming en geluid te hebben. Ik zou niet de eerste zijn die kou pakt van airco 'tocht'. Momenteel komt er een kleine draaistorm uit de airco.

De compressor is niet het probleem qua geluid, die is juist erg stil.

De airco heeft twee standen, zacht en hard. Waarbij zacht nauwelijks verschilt van hard op de een of andere manier. Dat wilde ik graag veranderen.

Zojuist de airco opengeschroefd en ik zag dat er een CBB6-5 motorcondensator in zit.
Ik ben zelf inmiddels niet meer zo thuis in electra, al weet ik de basis wel.

Zou ik die condensator kunnen vervangen on de fan stiller te krijgen? En zo ja, waar moet ik dan op letten.

Of mogelijk kan ik een weerstand tussen de draad van de condensator en de motor van de fan zetten?

Zie de bijlage voor de condensator:

een condensator tussen de motor en fasedraad zetten helpt ook om het ding te dimmen.

ik denk overigens dat deze condensator wat groot is voor een fan. lijkt meer van de compressor te zijn..

een stappentrafo van een oude plafondfan werkt ook goed, heb dat hier ook ertussen zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je daar het grootste deel van de dag moet werken, kun je denk ik beter een goede (split) unit airco scoren met inverter.

Dat is 's winters bruikbaar als verwarming, maar is ook een stuk comfortabeler als airco (inverter ipv aan/uit).

Kwa effectiviteit zal het ook een hoop schelen. 't is leuk dat je zo'n mobiel ding koude lucht laat blazen, maar de warme lucht die uit de slang komt moet ergens vandaan komen -> dus hij zuigt overal warmte van aan.

Met hoge buitentemperaturen blaas je dus koude lucht, maar zuig je netzoveel warme lucht aan.

Comfort (en dus minder kans op verkoudheid door een gelijkmatigere luchtstroom) is ook wat waard. En met zo'n hokje heb je aan elke airco al voldoende, worst-case berekening (hitteload van 50w/m3) heb je al aan een 3000btu airco voldoende.

Voordeel van een split is ook dat je die hoog aan het plafond kan monteren. Desnoods laat je 'm verticaal blazen (langs het plafond) en hang je een plafondventilator neer die je op de meest langzame stand zet. Dan heb je een comfortabel briesje ipv een koudetornado op lokale plekken.

als je toch die mobiele wilt, mogelijk kun je de motor van de fan ook vervangen door een stillere, of dat ding regelen (beetje afhankelijk van het type).

de airco is een aan/uit compressor, draait de fan te langzaam dan vriest de verdamper dicht. dat is met een modulerende compressor niet zo snel..

overigens vraag ik me af of de ts wel de binnenfan te hard vindt draaien, vaak maakt de fan welke de koellucht voor de compressor aanzuigt de meeste herrie bij die dingen.

de fan dimmen door een seriecodensator toe te voegen werkt wel, capaciteit is afhankelijk van het motorvermogen.

de simpele oplossing zou zijn om de luchtinlaat wat te verkleinen, minder doorvoer is minder koude, echter wel de herrie ervan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank allemaal!

Ja ik vindt de fan ook echt te hard draaien. Helaas ga ik geen split systeem aanschaffen, zo vaak moet het ding niet aan en de mobiele is erg klein. Plus dat ik de mobiele airco ook savonds binnen kan laten draaien als het daar te warm wordt.

De oplossing ligt dus in het plaatsen van een seriecondensator. Alleen ik heb geen oude plafond fan liggen, dus ik ben aangewezen op Conrad.

Ik ga hem nog openschroeven om te kijken welke motor de fan aandrijft. Ik zal dan advies vragen welke het moet worden en welke type ( trafo of seriecondensator). Aangezien dat echt boven m'n pet gaat!

Overweeg ipv conrad eventueel ook een "witgoedhandel in de buurt". Die hebben ook vaak condensatoren in huis.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

[Edit] ik zal voortaan eerst beter lezen ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 19 mei 2016 14:08:59 (78%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nadat ik de airco een tijdje heb laten koelen heb ik hem nog eens open gemaakt.

De compressor was zo heet dat ik er vanaf zie om de ventilator langzamer te laten draaien. Ik heb liever geen ontploffende compressor naast me namelijk....

Dus nu op zoek naar een stiller model.

weet je wel zeker dat je de binnenfan hebt gedimd? het klinkt meer alsof je de fan hebt gedimd die de condensor koelt, deze maakt meer herrie als de binnenfan.

de condensor fan kun je niet dimmen, als je hebt gemerkt. de compressor wordt overigens altijd wel heet, vastpakken gaat niet na een uurtje draaien. als de binnenfan niet hard zat loopt, stopt de compressor vanzelf, er zit een ntc in de verdamper die in de gaten houdt of deze dichtvriest..

als er minder lucht uit die slang naar buiten wordt geblazen heb je de condensor fan te pakken gehad..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 21 mei 2016 20:34:30 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nog niets gedimd, ik zie gewoon van het hele plan af en koop een nieuwe die stiller is en beter dimbaar.

Er zit slechts één ronde fan in, geen idee hoe je dit type fan noemt, maar het is zeg maar een rechtopstaande buis met lamellen die de herrie veroorzaakt en de wervelwind in m'n kleine ruimte.

Deze fan trekt ook de lucht langs de compressor van onderaan.

Voor een stille mobiele airco zal je moeten zoeken naar een airco zoals op de foto.
Zeer stil en energie zuinig