Ik heb niet alles gelezen in deze discussie. Maar het oorspronkelijke artikel waar de discussie mee begint is denk ik wel wat generaliserend.
Ondanks dat vroeger wel eens een apparaat gerepareerd heb waar inderdaad iets speciaals ingebouwd zat dat de levensduur beperkte.
Ik weet het niet zeker meer maar ik dacht dat het ging om een draadloze microfoon. De ontvanger daarvan was dubbel uitgevoerd met ook twee antennes. Het was een duur professioneel systeem dat op podia gebruikt werd door bands enzo.
Het rare was dat dit dure systeem vrijwel niet afgeregeld uitgeleverd werd door de fabrikant. Het bedrijf waar ik toen werkte fungeerde als tussenhandel. Het eerste wat we deden bij een nieuw binnen gekomen apparaat was openmaken en het afregelen van de ontvangers. Na deze actie werkte het apparaat zeer goed. Er was daardoor bij oons ook zeer veel vraag naar deze apparatuur.
Buiten dit afregel verhaal zat er in dit apparaat een klein rechthoekig onderdeel ongeveer zo groot als een 18 pens dil ic'tje. Maar dan met maar een stuk of vier aansluitpennen op de hoeken.
In de lengte richting zat gleufje in dit onderdeel en daarin was een witte streep te zien. Die witte streep werd in de tijd langzaam korter. Opgevreten zeg maar. Als de streep geheel verdwenen was werd een uitgang laag en disable-de dacht ik de cpu ofzo.
In elk geval nokte het hele apparaat dan met werken. Wij knipten het onderdeel er dan uit en enable-de dan dat ding weer en dan bleef het werken.
Ik heb jaren later nog 1 keer een dergelijk onderdeel gezien. Ik meen in een printer ofzo. Ik ben er nooit achter gekomen wat dat voor onderdeel geweest is. En of het inderdaad echt levensduur bepalend was of ook nog een andere onduidelijke functie had. Er was toen nog geen internet dus je was afhankelijk van informatie gedrukt op cellulose zeg maar. En daar stond dat component uiteraard niet in.
Maar ik weet dus dat er in elk geval speciale onderdelen bestaan die een apparaat na een bepaalde tijd uitschakelen. En ik weet ook dat die soms gebruikt worden.
Het verhaal van die microfoon begreep ik toen niet en nu nog steeds niet. Die apparaten waren dus best goed maar niet afgeregeld en daardoor ongeveer onbruikbaar. En dat rare component zat er dus in. Volslagen onbegrijpelijk. Waarom doet (of deed) men dit? Het gebeurde pakweg een 20, 25 jaar geleden ofzo.
Ik denk wel dat de korte levensduur van de meeste apparaten niet bewust veroorzaakt wordt maar eerder om het zo goedkoop mogelijk te maken. Ik heb ook een mixer van een paar jaar en daar zijn de kunstof tandwielen ook niet meer helemaal 100. Maar hij maakte (toen hij nieuw was) wel veel minder herrie als de oeroude mixer met stalen tandwielen van mijn moeder. Nu met gare tandwielen wel weer meer herrie trouwens.
Kunstof tandwielen zijn geluidsarmer en ook dat kan een reden zijn om ze toe te passen.