Middengolf stations

Hubie

Special Member

In de nachtelijke uurtjes steek ik de RCA CR-88A nog wel eens aan.
Ik luister dan o.a.op 1215 KHz.Absolute Radio
Hoewel er in NL weinig meer te beluisteren valt op de MG zijn er nog plenty buitenlandse stations met prima muziek (jaren 60,70,80 )en weinig gelul.
De AOR-5000 die met een splitter aan de zelfde antenne hangt zegt S-9+40 dB momenteel (04.30 Local Time)
Hier een lijstje:https://media.info/uk/radio/data/platforms/am
van alle UK MG stations die momenteel nog in de lucht zijn.

rob007

Yarr, Matey!

mooi lijstje!
door dat jij dit schreef dacht ik luister even op de SDR van Twente:
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
boven zat niet veel, een piraat op 1645khz en op 1602 was het nauwelijks goed te beluisteren.
1008khz was het best te beluisteren voor de rest is het buitenlands inderdaad.
het klinkt wat lelijk maar tis vrijwel dood daar.
misschien dat amateurs daar nu wat kunnen/mogen doen? (LPAM?)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De nieuwe regelgeving is ongeveer zo:
- Op twee na zijn alle nieuwe MG frequenties klaar voor nieuwe uitgifte. Sommige mogen met 1w erp, sommige met 100w erp.
- Daarvoor moet je een vergunning aanvragen a 150 euro en nog 160 tot 350 toezichtskosten
- En een toewijzing voor zendtijd bij het commissariaat van de media
- En daar bovenop de rechten voor muziek.

Er is niets vrijgegeven. Er is hier geen lpam zoals in de VS.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Circuitsonline radio? Met de moderators als dj.

maartenbakker

Golden Member

Er zijn nog geen goede stations voor metal ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor de volledigheid dan ook maar een overzicht van de Nederlandse MG stations.

Er zijn nog geen goede stations voor elektronische muziek :)

M.v.g.

HF-DIY

Waarom Googlen wanneer je er over kunt discussieren?
maartenbakker

Golden Member

Die mag er van mij ook bij, net als rock (zoals Arrow vroeger) ik doelde met de metal meer op de opmerking over de moderatoren, in bijzonder Henry.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Ik ben voor hoor, als metalhead het grootste deel van mijn leven..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

Een middengolfzender met klassieke muziek zonder het eeuwige gezwam en de irritante telefoonspelletjes van NPO-4 zou ik wel op prijs stellen.
Nu neem ik mijn toevlucht tot Zwitserse en Noorse zenders. Daar weet men wél hoe je een fatsoenlijk radioprogramma maakt.
Die zenders zitten alleen niet op de middengolf.

Als de middengolf niet een vereiste is kan je ook TapinRadio op je pc installeren.
Een enorme hoeveelheid internetradiostations om uit te kiezen.
En die kan je dan via je microzendertje op de middengolf binnen je eigen huis weer uitzenden. Heb je toch nog wat aan die oude radio.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

gewoon de middengolf vrijgeven aan de zendamateurs... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een middengolfzender met klassieke muziek zonder het eeuwige gezwam

Daar mag je KlaRa dan bijvoegen. Alleen spijtig dat het net klassiek is, met die grote dynamiekverschillen, die het meeste lijdt onder de minder goede kwaliteit van middengolf.

metalhead het grootste deel van mijn leven

Oei, valt me dat tegen! Ik vroeg me nog wel af of ^h^h^h^h^h^h^h^h

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Wat had je dan verwacht bfm?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Meer dan 300 Euro kosten per jaar voor een 1W middengolfzendertje? Let eens op het zeer hoge stoorniveau in de meeste huizen door de laatste relaxte EMC normen. Je hebt dus een minimaal gegarandeerd bereik. De overheid doet er niets aan, dat is na vele jaren allang bewezen. Is een 1W middengolf zendvergunning die kosten wel waard?

evdweele

Overleden

Nog afgezien van de kosten en het kleine bereik, zie ik er helemaal niets in om radio-omroepje te gaan spelen.
Je verplicht jezelf tot op vaste tijdstippen een uitzending te verzorgen.
Waar haal je in de eerste plaats de "content" vandaan om zo'n uitzending dag na dag interessant te maken? Je zal met interessante reportages en muziek moeten komen.
Van die continu hetzelfde riedeltje aan plaatjes uitzendende radiostations zijn er al veel te veel.
En in de tweede plaats bind je jezelf voor langere tijd om actief met die zender bezig te zijn. Luisteraars haken snel af als er niet een horizontale programmering is; elke dag op hetzelfde tijdstip een uitzending.

Ik denk dat het Agentschap Telecom weinig klandizie zal krijgen voor die frequenties.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 mei 2016 15:17:41 schreef big_fat_mama:
[...]
Daar mag je KlaRa dan bijvoegen. Alleen spijtig dat het net klassiek is, met die grote dynamiekverschillen, die het meeste lijdt onder de minder goede kwaliteit van middengolf.
[...]

Heb hier Klara via de kabel, maar daar dringt zich MNM via een steunzender in Braschaat er doorheen (zelfde frekwentie met 50kW) op een steenworp afstand van hier. Kabelaar wil er niets mee :( ('tis immers maar klassiek).

Middengolf voor klassiek? Dat is al gecomprimeerd en boven 9kHz gefilterd vanwege de bandbreedte....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik luister wel eens naar de UK en FR stations op de middengolf in de auto. Dan moet je ook niet achter een groot gebouw of door viaducten rijden en de kwaliteit is echt minimaal.

Ik vraag me ook ernstig af wat ze met die licenties willen. Op veel draagbare doosjes zit geen MG meer, de kwaliteit is slecht en voor nul kosten en verplichtingen kan je iets heel leuks doen op internet (podcast of streamen).

Ik snap ook niet waarom het zó veel geld moet kosten. Een zendamateurlicentie kost 30 euro per jaar en je mag (en kan!) er veel verder mee komen. Wat is er zo speciaal aan de MG licentie waarom die zoveel moet kosten?

Verder moet ik opmerken dat klassiek best aardig gaat op de middengolf, beter dan harde rock of metal. Cymbals en distorted gitaren vormen een continue 'ruis' in de hoge tonen. Dat heb je niet bij klassiek en akoestische muziek. De dynamiek verdwijnt wel, maarja...
Het is natuurlijk niet inherent aan AM uitzendingen. Zoek bijvoorbeeld eens de roemeense radio op, die zendt vlak uit tot ca. 6khz en kapt pas af bij 8khz.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 30 mei 2016 11:32:21 (50%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Veel FM stations gebruiken ook compressie.Daarnaar luisteren, zeker met klassieke muziek is ook veel te erg...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 mei 2016 11:25:25 schreef Ledlover:
[....] Zoek bijvoorbeeld eens de roemeense radio op, die zendt vlak uit tot ca. 6khz en kapt pas af bij 8khz.

Dat effect kun je ook bereiken door over de speakers van je high-end/audiofool installatie een stel wollen dekens of een dekbed te leggen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tsja... Als men wil, kan 't prima met dezelfde kwaliteit als op FM. Zeker voor kleine stations die maar een paar kilometer komen, is de kans op storing op naburige kanalen gering.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

daar dringt zich MNM via een steunzender in Braschaat doelaar wil er orheen

en in het Nederlands? :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 30 mei 2016 14:35:10 schreef Ledlover:
Tsja... Als men wil, kan 't prima met dezelfde kwaliteit als op FM. ¨

Leg dat eens uit? Ik ben benieuwd.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt wat breedbandiger uitzenden als er geen zenders op naburige kanalen zitten die daar last van zouden hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 30 mei 2016 15:36:00 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Precies. Hieronder een voorbeeldje van een Japanse AM stereo zender. Al een stuk beter dan wat we in Europa gewend zijn op de middengolf. Nog niet zo perfect als FM, maar het is gewoon een kwestie van hoeveel bandbreedte en zendervermogen je wil gebruiken. Het zijn keuzes, geen harde grenzen.

https://www.youtube.com/watch?v=YMAPKTnJtnA

Waarom ze in Japan wél zoveel bandbreedte reserveren voor hun AM zenders is mij onbekend.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Thevel

Golden Member

Hieronder een voorbeeldje van een Japanse AM stereo zender

Aha, heb wel eens AM stereo-decoder IC's voorbij zien komen maar ik dacht dat er geen stereo zenders (meer) bestonden.
Dus toch wel!