dubbel-geschakelde buitenverlichting realiseren

Ik wil de buitenverlichting (220 volt) laten schakelen door 2 sensorsystemen (dmv OF schakeling):

De ene een tijdklok met daarachter een lichtsensor. --> zodat op het moment dat het donker wordt, de verlichting standaard aangaat tot een bepaalde eindtijd (bv 23 uur).

De andere een bewegingsmelder (voorzien van lichtsensor), zodat als er iemand nog na 23:00 uur aan komt lopen, de verlichting enige tijd aangaat. Dmv een dergelijke sensor: http://www.dx.com/p/motion-activated-pir-light-detector-sensor-switch-…

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de gewenste OF-schakeling tussen beide sensoren het beste realiseren? Ik weet namelijk niet of het slim is om de uitgangen van beide sensoren (en ingang van de lampen) direct op elkaar aan te sluiten? Alternatief misschien via een 220v NO-relais? Zoja, welke zou dan geschikt zijn?

Evarist

Golden Member

Je kan die PIR en de tijdsklok gewoon parallel zetten. Maar let op dat je neuter en fase niet omwisselt. Anders krijg je kortsluiting.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
mel

Golden Member

Ik zou 2 relais nemen,eentje voor iedere sensor.en de kontakten parallel zetten.
Voordeel van een relais bij die bewegingssensor:je kan een 2e set kontakten gebruiken voor inbraakalarm of zo iets :)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 3 juni 2016 08:51:06 (43%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beide bedankt voor de snelle reacties!

Mel, heb je misschien een linkje naar een dergelijk relais? Dank!

Thevel

Golden Member

Mogelijk word de uitgang van de sensor met een triac geschakeld en werkt dan niet goed met een "lichte" belasting zoals een relais.
Gewoon de PIR en de tijdsklok parallel zetten, zoals Evarist al eerder voorstelde.

Klemko heeft een IP54 opbouw schemerschakelaar met ingebouwde DCF atoomklok ontvanger. Hier zit een maak contact via de fase welke door het verwijderen van een brug tot een potentiaal vrij maakcontact gemaakt kan worden.
Hierop kun je een simpel 230V relais met wisselcontact zetten om of de verlichting via deze schemerschakelaar aan te zetten, of in ruststand uit te zetten en hierop de bewegingsmelder om de andere verlichting aan te zetten.

mel

Golden Member

ieder 230 volt relais zal hier wel voldoen, gewoon googlen op 230 volt relais

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..