Miele novotronic W816 dood

fred101

Golden Member

Heeft iemand een service manual van deze wasmachine (ja, ja oud lijk uit 1996, maar zijn (te klein geworden) Miele voorganger was 40 jaar oud en nog 100% in orde toen we deze kochten)

Volgens mijn vrouw:
-Was aan het spoel-programma bezig, (draaien en pompen)
- Hij begon te bonken door een klont wasgoed en de aardlek ging eruit. Dat bonken doet hij al jaren, die aardlek gaat er wel vaker uit (maar niet door toedoen van de wasmachine, er zitten heel erg veel apparaten op die groep, geen stroom-zuipers maar wel allemaal met netfilters.
- weer aangezet, toen draaide hij rond maar pompte niet meer. Wel tikt er iets.
- ze heeft hem via een of ander slangetje laten leeglopen.
- Weer aangezet en nu doet hij niets meer en tikt alleen.

Ik heb hem nog niet open gemaakt. Hij staat onder een droger en ik moet eerst een kast weghalen en dan het ding naar de keuken brengen om aan het ding te kunnen sleutelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

het is een oude miele, die kun je aan de voorkant openmaken. 3 bouten onder de deur, 2 schroeven achter de zeepbak en 1 lipje onder bij de pomp en het kan als een deurtje open..

bij de computer die wrs in de deur hangt zit het schema van het ding..

ik zou denken aan koolstof opgehoopt in de motor, zit een schuimrubber mof over die geluid dempt. ook was een reeks machines met een printtrafo die weleens los kwam van de pennen, dat zou die bonk kunnen hebben veroorzaakt..

deurtje kan open in het deurtje van de pompfilter, daar hangt een oog wat de deur unlockt..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 18 mei 2016 20:21:55 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Stuur me even een mail, dan stuur ik je een attachment met allerlei foto's van hoe de machine uit elkaar moet.
Ik kreeg die map ooit van ene Hoeben die hier ook ergens rondzwerft.
De machine zal wel een beetje lijken op de W373.

Let op:
De foto's zijn niet 100% duidelijk over welke handelingen eerst moeten.

Er ist wieder da...

Ik denk netfilter naar de vaantjes....

Of het deurslot, hoofdstroom van miele loopt door deurslot...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Bonken is al niet goed en hadden nieuwe schokbrekers in gemoeten al jaren geleden en waren deze problemen niet geweest. Je bedrading is beschadigd vermoedelijk en nu is de voeding/ vermogensprint bedankt. Kan ook de trafo zijn, die waren ook berucht..

fred101

Golden Member

Mijn vrouw dacht dat dat normaal was doordat het gebeurde als hij nog al vol zat met "wateropslurpers" die dan een zware klont wasgoed vormde. Dat doet hij al vreselijk lang af en toe (dus niet altijd).

Ik moet eerst een reparatie voor een klant afmaken en dan hoop ik zaterdag of zondag tijd te hebben voor deze machine.

Ik heb wat documentatie gevonden met een bedradingschema van een ander model en dankzij hobby-ist heb ik nu ook een hele berg foto's.
En als testman gelijk heeft (en daar heb ik mbt dit soort spul veel vertrouwen in) dan hoef ik hem niet gelijk uit te bouwen.

Ik zal dan maar gelijk naar die schokbrekers kijken. Hoe zie ik of ze defect zijn ?
Ik heb nul ervaring met wasmachines, ik heb ooit eind jaren 70 een wasmachine open gehad om te slopen en dat is de enige. En die trommel hing in veren (dacht ik)
Later kwamen er andere veren in deze trommel, kippenveren om precies te zijn aangezien ik hem als "hok" bij de kippen had gezet :-)

Bekabeling, voeding en vermogensprint reparatie ben ik niet zo bang voor.
Is die trafo een flyback of andere smps trafo ?
Wat sneuvelt er in die trafo, welke wikkeling ? Zijn ze potted ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Om te beginnen is de foto-sessie niet van mij, maar deze heb ik weer gekregen van Hoeben die hier ook rondzwerft op dit forum.

De schokbrekers.
Als je de schokbreker uitbouwt moet je meermale keren proberen de "zuiger" erin te duwen, en weer eruit te trekken.
Je moet dan voelen dat dat weerstand heeft, en dat je als het ware vloeistof voelt verplaatsen in dat ding.
Kun je hem met weinig moeite/kracht in en uit elkaar doen is hij verrot.
Soms duw je hem in elkaar, maar je voelt dat hij af en toe schokkerig toch net even "doorschiet". Dan is hij ook versleten.

Zitten ze er langer dan 10 jaar in??--> domweg vervangen.

Ik zou eerst even proberen om hem weer elektrisch aan de gang te krijgen. Als alles weer loopt de schokbrekers vervangen en van binnen even verder preventief onderhoud en controles doen.

Ken je niemand in de buurt die ervaring heeft?
Of anders een oproep op dit forum?

Er ist wieder da...

ik heb een tijdje terug een miele van 22 jaar oud gesloopt voor onderdelen, daar waren ook de suspa schokdempers van op. kon je zo in en uit schuiven.

later ging men bij miele ook van die vet dempers gebruiken ipv die gasdrukveren.

deur open maken en bij het tikken zeker ook naar dat deurslot kijken, heb dat ook eens gehad, machine wilde niet aan en slot stond te klikken. ook een keer gehad dat de schroef uit het slot was gerammeld en de deur niet meer wilde sluiten.

dit idee met het openen van een miele, deze machine is wel 10 jaar ouder nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vet schokbrekers zijn na 10 jaar op en versleten. Miele heeft de oliegevulde al niet meer sinds begin jaren 90 ( alleen hele dure modellen hadden ze nog)

fred101

Golden Member

Hij is open. Alles klopte alleen zitten bij deze 3 boutjes (torx) achter het zeepbakje. Linksonder zit een rode rotte draad. Het is vast niet de bedoeling dat die zijn blote buikje laat zien.

De 4 veren zijn nog heel. Er zat inderdaad een "schema" in de deur. Morgen weer verder, vandaag al te veel gedaan.

Hobby-ist: De schokbrekers.
Als je de .... ook versleten.

De vraag was eerder wat voor soort schokbrekers omdat ik me daar in een wasmachine weinig bij voor kon stellen. Daarnaast schelden veel mensen veren uit als schokbreker. Maar dit zijn dus echte.

Dat moet wel lukken maar bedankt voor de uitleg. Ik heb een jaar of 30 intensief aan motorfietsen en autos gesleuteld. Daarbij diverse schokbrekers gereviseerd (waarvan ook een set met zelfgemaakte onderdelen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goed bezig.

Als je de versleten draad heb gerepareerd zou ik verder ook even:

Stalen binnenkast vet en stofvrij maken.
Motor even schoonblazen met perslucht/fietsenpomp (+stofzuiger)ivm koolstof.
Koolborstels nakijken.
Afvoerpomp zeefje schoonmaken.
Deurmanchet controleren op scheuren.

Even wat foto's maken van jouw eigen machine. Dan weet je over 5 jaar ook nog hoe het zat als hij weer defect zou raken.
Misschien kun je er ooit nog iemand anders mee helpen.

De veren zitten trouwens bovenin. De trommel hangt aan de veren.
Helemaal onderin zitten 2 schokbrekers. Je kunt er bij als je ook beide zij-panelen losneemt.

Er ist wieder da...
fred101

Golden Member

PCB's nagekeken, daar zit niks vreemds. Wel erg netjes gemaakt met goede onderdelen en de nodige filtering en protectie. Zou zo uit een meetapparaat kunnen komen.

Voor de pcb onder de trommel en de schokbrekers moet hij veel verder uit elkaar. Als dat kan tenminste, want de trommel hangt aan een frame wat vast gelast zit (zo lijkt het) aan het plaatwerk. De zijwanden en achterwand is een gebogen stuk blik, geen losse wanden. Het voorframe lijkt vastgepunt-last tussen de zijwanden. Het lijkt erop dat ik dat van onderaf of bovenaf (bovenblad kan er wel af denk ik)

Eerst maar eens de foto's bestuderen voor ik dat zware kreng moet uitbouwen en verplaatsen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Bovenblad haal je er meestal als eerste af, uit mn hoofd, of 2 schroeven aan de achterkant of 2 aan de zijnkant (voor) verstopt achter een dopje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zijwanden en achterwand uit een plaat?
Dat heb ik nog nooit gezien.
Maar ok, dat zal dan los moeten zodat je overal bij kunt.

Ik weet wel dat er mieles waren met een "deur" in het voorfront.
Bij mij was het vorfront een plaat die je eraf kon halen (dus niet openklappend als deur).

Er ist wieder da...

mieles hebben erg lang een deur gehad. ze zijn doorgaans wel dicht aan de zij en achterwanden, dat is 1 geheel of zit gelast. voor, boven, onder kun je erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Klopt, de mijne heeft een echte deur en alleen het deksel kan eraf. de foto's van Houben zijn een totaal andere constructie en machine (van binnen) Bij mij zit er geen groot PCB boven de trommel. Wel zit er een soort plastic broodtrommel onder waar zo te zien een PCB in zit. Dat heb ik nog niet open gehad.

Het PCB onder aan de deur heeft oa twee triacs en een aantal kleine relais. Verder zit er nog een klein PCB achter het console deel.

Je kan aan de electronica wel zien dat ze (in die tijd, hoe het nu is weet ik niet) echt iets goeds wilde maken ipv iets goedkoops. (en goedkoop was hij dan ook niet)

De schokbrekers zijn dood, daarvoor hoef ik ze niet te demonteren, een keer aan de trommel trekken zegt genoeg.

De kapotte draad zit een cm of 10-15 onder een soort beugel aan de trommel. Die heeft de draad door gesneden. Dat zie je ook aan het kunststof onder de draad.

Morgen gaan we hem uitbouwen. (staat onder de droger, naast de CV en danb en om er echt bij te kunnen moet een kast weg :-( Ik zet hem op een frame met zwenkwielen dan kan ik hem naar de garage rijden. Dat is wat handiger ivm gereedschap (lagerpers, pullytrekkers etc)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Is de reparatie gelukt?

Er ist wieder da...
fred101

Golden Member

Het ding ligt op zijn rug uit te rusten. De motor/koolborstels lagers zijn nog prima. Wel bizar dat hij niet goed in elkaar zat. Er zit een plastic geval op waar oa de koolborstels aan vast zitten. Dat heeft een paar "stekkers" die met female schuifstekkertjes in de male counterpart op de motor gaan. 1 van die dingen is er naast geduwd. Hij is ook aardig krom gaan staan na al die jaren. Ze maakten wel een beetje contact (maar dan ook maar net)

De schokbrekers zijn compleet dood. Het is nu niks meer dan een holle buis waar een "zuiger" in rammelt. Als je hem omdraait valt de zuigerstang spontaan er in of uit. Nog geen beetje weerstand, een baby zou ze nu nog in kunnen duwen of uit trekken.

Wel handig dat we de transport buizen nog hadden. Die zetten de trommel vast.

Ik ben nu met de waterpomp bezig. Die ligt nu open. Het schoepding aan de binnen kant wil er niet af en het lager daaronder heeft nu net speling. Ik heb het nog niet met wat meer kracht geprobeerd. Ik kan wel een nieuwe maken maar daar zit ik niet echt op te wachten.

Rubbers, slangen etc zijn nog als nieuw. Ook nergens roest.

Het ding zit wel heel service vriendelijk in elkaar. Alles 1 maat torq is ook erg relaxed werken.

Weet iemand een leverancier voor Miele specifieke onderdelen ? Lagers, keringen etc haal ik meestal bij de lagerboer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

@Fred,
Doet de electronica het nog wel als die draad gerepareert is of neem je het risico door de pomp en schokbrekers eerst te repareren?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de voorlager van de pomp die gaar is, klinkt ook als een pomp die nog open is uitgevoerd. die gingen langer mee als de magneetpompen tegenwoordig. nadeel was echter dat ze gingen lekken op de as. als je dus naar het lager lijkt, let ook op de pakking tussen pompschoep en anker.

de lager tegen het schoepje is belangrijker, eemaal gaar kan het lekken dan snel beginnen, dus je kunt miss evt de lagers onderling omruilen.

je hebt zo te horen schokbrekers wat niet meer is als een stel buizen met vet die inelkaar schuiven. de dichting tussen die buizen slijt weg als het vet op gegeven moment overal behalve op de buizen zit. hervetten heeft in dit stadium geen zin meer dan..

verheien hier in eindhoven heeft veel op voorraad liggen van ouder spul. schrik echter niet van de prijzen van miele onderdelen in het algemeen. de pomp van deze W816 als origineel onderdeel kost ruim 100 euro.

voor een machine van deze leeftijd zou ik geen originele miele onderdelen meer gebruiken. nog 20 jaar gaat hij echt niet meer halen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@Fred: ik zie net in een overgenomen partij twee gloednieuw verpakte dempers liggen, dus misschien is dat wat voor je. Zal ze later nog even ertussenuitvissen en nazoeken/fotograferen, maar kun jij misschien vast aangeven wat de maatvoering bij jou is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alle mieles zijn nog steeds gelijk sinds 1978 qua kuip/ schokbrekers, dus moet wel passen. Maar.... deed de machine het al weer??

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 29 mei 2016 18:48:41 (10%)

Nog even ter aanvulling.
Als je aan kuip en trommel wilt sleutelen, bijv. om trommellagers, enz. te vervangen, dan verwijder je de kuip met gewichten en motor als geheel via de bovenkant.
Dat gaat het beste door de wasmachine op een zijkant te leggen en dan het geheel eruit te trekken, bijv. over een paar plankjes.
Eerst wel motoraansluitingen en dempers losmaken en manchet in de trommel drukken terwijl de wasmachine nog overeind staat.
Fotografeer goed hoe alles aangesloten was, dit geldt ook voor de veren tussen kuip en wasmachinehuis zodat de kuip na montage weer exact zo komt te hangen als voor de demontage.

fred101

Golden Member

Wazig, ik kreeg geen notificaties meer van mijn eigen topic :-(

Op 29 mei 2016 15:18:43 schreef testman:
de voorlager van de pomp die gaar is, klinkt ook als een pomp die nog open is uitgevoerd. die gingen langer mee als de magneetpompen tegenwoordig. nadeel was echter dat ze gingen lekken op de as. als je dus naar het lager lijkt, let ook op de pakking tussen pompschoep en anker.

voor een machine van deze leeftijd zou ik geen originele miele onderdelen meer gebruiken. nog 20 jaar gaat hij echt niet meer halen..

Lager blijkt niet gaar te zijn. Beide zijn bronzen busjes die kunnen kantelen. De pomp lekte nog niet en is eenvoudig bereikbaar en demonteerbaar. Ik heb hem schoongemaakt en de lagerbussen gesmeerd.

Waarom zou hij dat niet halen ? Ziet er nog uit als nieuw, nergens roest, rubbers en riem zijn nog perfect en soepel. Motor idem, zelfs de commutator en koolborstels zien er nog perfect uit.

@Fred: ik zie net in een overgenomen partij twee gloednieuw verpakte dempers liggen, dus misschien is dat wat voor je. Zal ze later nog even ertussenuitvissen en nazoeken/fotograferen, maar kun jij misschien vast aangeven wat de maatvoering bij jou is?

Bedankt Maarten, dat komt mooi uit. Ik heb gisteren je mail gezien en beantwoord.

Maar.... deed de machine het al weer??

Geen idee, hij ligt uit te rusten, ik heb van de week de pomp, motor etc nagekeken en schoongemaakt. Moet alleen nog even naar de heater kijken.

Dat gaat het beste door de wasmachine op een zijkant te leggen en dan het geheel eruit te trekken, bijv. over een paar plankjes.

Ik had de transport pennen nog. De machine ligt op zijn rug. Ik heb een metalen frame met zwenkwielen waar ik motorblokken en versnellingsbakken op legde. Dat blijkt precies de afmeting van de machine te zijn. Met een paar bindriemen achter op de machine bevestigd en toen de gekanteld als een soort steekwagen. Ging heel makkelijk. Nu kan ik overal bij.

Ik laat de kuip/trommel/frame voor nu met rust. Lijkt en voelt allemaal goed en ik heb nu even te weinig tijd. Er moet ook nog gewerkt worden. Ik weet nu hoe hij open kan en hoe alles zit. Ik heb met hulp van COer Gertjan de droger er af gepakt en de ruimte bleek meer dan voldoende om er aan te werken.
Hij kan op het karretje zo naar de garage, als het nodig mocht zijn toch een keer de trommel etc aan te pakken. Daar heb ik een hefbrug en die zijn ook handig als takel om de trommel er uit te hijsen ;-) Maar bedankt voor de uitleg.

Foto's maken is in zijn algemeenheid goed advies. Ik ben gewend veel fotos te maken van reparaties. Daarnaast maak ik meestal ook aantekeningen, schrijf met permanente marker op pcb's, chassisdelen, connectors en vaak maak ik ook labels voor om draden.
Zomaar dingen uit elkaar halen zonder foto's etc, leer je heel snel af als je meestal zonder service doc moet werken. ;-) Gelukkig zit dit ding niet echt moeilijk in elkaar.

Status?

nah, ik ben niet zo gevoelig voor status, gewoon is al gek genoeg >:-)

Bedankt, heren, de informatie wordt gewaardeerd en ik laat het weten als het gelukt is, of als ik eventueel nog tegen problemen aanloop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs