Senseo HD7840 doet het na 4 kopjes rustig aan

Ik heb hier een Senseo van 5 jaar oud een design modelletje maar als je het eerste paar bakjes zet dan hoor je pomp duidelijk en je heb volle kopjes. Na het 3de of 4de kopje hoor je pomp een stuk minder hard en maar een half kopje of een bodempje. Na afkoelen apparaat werkt hij weer normaal. Bij kringloop een afekgeurd apparaat meegenomen, zelfde probleem. In eerste instantie word het hete water voor een vrij groot deel via 3 weg klepje in het reservoir terug geperst ( bij 3 0f 4 bakjes, eerste twee normaal), dus dacht klepje stuk (deze viel ook uit elkaar) vervangen maar zelfde resultaat. Printje met koudspray afgekoeld op diverse plaatsen, geen resultaat. Pompje uit elkaar gehaald, niets noemenswaardigs te vinden, Wat nu, wie heeft nog een tip??

Shiptronic

Overleden

klinkt als condensator probleem, meer info : http://www.circuitsonline.net/forum/view/101530/1/senseo

is een bekend probleem

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik neem aan dat dat het probleem niet is, het topic van vorig jaar waar je naar verwijst is n.l. ook van zelfde TS... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb je het zeefje van de padhouder wel schoon? dan komt er ook minder koffie in het kopje meen ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman; na het afkoelen is het zeefje weer schoon?

Dat kump er noe van....

@ shiptronic, apparaat blijft keurig aan alleen wat er uitstroomt wordt langzaam minder (hete water komt steeds meer in reservoir). En zeefje is bij beide apparaten zo schoon, je kan je haren er in kammen. Zet wel 2 bakjes ok, daarna zwakt de boel af. 2 zelfde apparaten, zelfde probleem???

Shiptronic

Overleden

Al geprobeerd een paar keer door te spoelen met azijn , om zo kalk te verwijderen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dan zou ik het resultaat precies andersom verwachten.
Ik heb hier een PUC staan imitatie senseo met mogelijkheid voor cappuchino doormiddel van een cupje met melk.
Die doet pas vanaf het derde kopje lekker op temp komen, wat ik logischer vind als er veel kalk zou zijn...het duurt langer.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

@Gadget, vandaar ook mijn eerste gedacht naar de beruchte C, een warme condensator die het op geeft, en koud nog redelijk presteerd.

Soms moet je dingen uitsluiten, C is bij alle senseo's verdacht, dus uit voorzorg vervangen, en even ontkalken als onderhouds beurt kan ook geen kwaad.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik denk dat die vlieger hier niet op gaat !
Lees ook de post van ARCO.
En ik geloof ook niet dat smd, dit probleem zou aankaarten als het om een verlopen C zou gaan (ook met freeze geen resultaat)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Een verlopen folie-C reageert ook niet op koudespray, maar lijkt me dat SMD dat inderdaad eerst even gecheckd zal hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

GEEN AZIJN GEBRUIKEN!!!!

Dit helpt alles om zeep.
Ik heb het ooit eens met een waterkoker gedaan, deze begon een tijdje na het reinigen te lekken uit het venstertje.

Om dit soort apparaten te ontkalken moet je citroenzuur gebruiken.

Er is een reden dat er in de handleiding staat dat je nooit azijn mag gebruiken.

Arco

Special Member

Heb ook een Krups expresso apparaat weg kunnen gooien na regelmatig ontkalken met azijn. Is alleen van toepassing als er rubberen delen in zitten.
Rubber lost namelijk op bij kontakt met azijn, wordt een kleverige dikke drab, of wordt zacht en vervormt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

IDD geen AZIJN gebruiken voor huishoud apparatuur!! Ik had condensatortjes niet vervangen, maar toch gedaan,helaas zelfde resultaat. Ik ga maar een ander pompje scoren....

@smd:
Denk ook eens aan het DriewegKlep/ventiel.

De OverdrukUitloop wel 1/4 slag lossen alvorens de deksel te verwijderen.
Anders breekt de DriewegKlep/ventiel-uitloop.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hallo GerardMonique, zoals gezegd in mn welkomst textje die als eerste vervangen omdat daar behoorlijk veel heet water uit kwam, geen resultaat. ik wacht op pompje, denk dat daarin toch iets mis is..(hoop ik)

Ondertussen al iemand die een oplossing heeft voor dit probleem? Heb hier namelijk een soortgelijk probleem. Alleen mij gebeurd het vaak bij de eerste paar kopjes.

Alles los monteren en uitloop en overloop in apart bekertje opvangen.
Test paar keer uitvoeren, bij zelfde volume in zelfde tijd pomp uitsluiten.
Afhankelijk van resultaat drieweg uitsluiten en uiteindelijk filter uitsluiten.

Op 5 juni 2016 15:14:34 schreef Gij Kieken:
Alles los monteren en uitloop en overloop in apart bekertje opvangen.
Test paar keer uitvoeren, bij zelfde volume in zelfde tijd pomp uitsluiten.
Afhankelijk van resultaat drieweg uitsluiten en uiteindelijk filter uitsluiten.

Bedankt voor het snelle antwoord. Als ik de hoeveelheid in het kopje samen neem met de hoeveelheid die terug loopt in het reservoir via het tuitje. Dan heb ik een normaal heel kopje. Dus dan lijkt me de pomp in orde. Heb het probleem ook als ik het apparaat laat lopen zonder pad houder. Vermoed dan dat het 3 weg ventiel niet goed meer opent en sluit?

Werking driewegventiel
(te testen met een stukje slang en een grote injectiespuit zonder naald)

De bovenste klep naar het overlooptuitje staat zonder druk in de boiler iets open om de druk die ontstaat bij het opwarmen en uitzetten van het water in de boiler af te voeren. Als de pomp gaat werken loopt de druk op en sluit deze klep. Het hete water loopt nu door de zijklep naar de koffiepad (deze klep is zonder druk gesloten en gaat pas open bij een bepaalde druk (door de pomp opgebouwd) en voorkomt het weer teruglopen van de koffie naar de boiler als de pomp uitgeschakeld wordt.

Bij het begin van het pompen van een kopje koffie druppelt het overloopje even totdat de druk zo hoog wordt dat de klep volledig sluit en de klep naar de koffie pad even later open gaat.

Zonder pad houder(!) (dus zonder de pad en het kleine gaatje in de padhouder) loopt de druk te weinig of pas langzaam op en blijft het overloopje te lang open met als gevolg te weinig water in het kopje en een deel terug in de tank.
Dit gebeurt ook als deze klep defect is of open blijft staan door kalkpartikeltjes (uit de boiler) tussen de klep.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

3 weg klepje zowizo vervangen en pompje demonteren en reinigen. Rubbertjes met name. Pas op!!! zitten wat veertjes in dus voorzichtig uit elkaar halen!!!

Op 7 juni 2016 20:16:44 schreef smd:
3 weg klepje zowizo vervangen en pompje demonteren en reinigen. Rubbertjes met name. Pas op!!! zitten wat veertjes in dus voorzichtig uit elkaar halen!!!

Klepje heb ik ondertussen vervangen, maar het water stroomt nog steeds terug in het reservoir.

En als er iets mis zou zijn met de pomp, dan zou het water toch sowieso het ventiel niet bereiken? De hoeveelheid water die normaal in het kopje komt, stroomt rechtstreeks terug het reservoir in.

Vindt het zelf een heel raar probleem.

Heb je al uitgezocht of de aansturing van de pomp correct is? Als de triac slecht aangestuurd wordt (bv. door te weinig voedingsspanning door kapotte X2 condensator) pompt die misschien onvoldoende hard, waardoor de overloop niet correct gesloten wordt en het water uit de overloop komt.

Ik zou eens proberen die pomp rechtstreeks uit het net te voeden, ofwel proberen meten wat de stuurprint in de pomp duwt bij een "goed" kopje en bij een "half" kopje.

Controleer dan (eerst) ook of het pompje tegen weerstand voldoende druk opbouwt. Pompje zelf kan vrij eenvoudig gedemonteerd worden(2 schroefjes en bajonet): (kalk-)smurrie in het ventiel in het uitloop uiteinde zorgt voor onvoldoende druk/debiet (o-ringen intact/schoon?)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

En koop geen citroenzuur in de winkel, daar vragen ze te veel geld voor.

Ik haal het nu lekker goedkoop bij de drogist hier in de buurt!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.