capaciteit Duracell industrial

Omdat we op mijn werk nogal wat batterijen gebruiken heb ik een tijd geleden een aantal grootverpakkingen Duracell industrial batterijen aangeschaft.
Zowel AA als 9 Volt uitvoeringen.
Vroeger, Met de Duracell pro gingen de batterijen in een universeelmeter enkele jaren mee voordat deze vervangen moesten worden.
Nu moest ik vanmorgen voor de 2e maal binnen een jaar de batterij van een meter vervangen.
Ook van andere apparaten heb ik het idee dat de batterijen eerder aan vervanging toe zijn.
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

GJ_

Moderator

Duracell industrial = Duracell Procell = Duracell Plus

Duracell: Industrial by Duracell batterijen stonden voorheen bekend als Duracell Procell batterijen

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze intussen stiekem niet toch wat veranderd hebben.

mel

Golden Member

2 jaar geleden was er al sprake van vervanging van de productielijn in Aarschot.
Misschien is dat een reden?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Duracell industrial = Duracell Procell = Duracell Plus

Daar was ik bij de aanschaf ook van uit gegaan.
Nu begin ik daar toch sterk mijn twijfels over te krijgen.
Ik hou geen tijden bij, en zeker bij meetinstrumenten is dat lastig bij te houden.
Denk dat ik toch maar eens een test moet gaan doen,

ik schrijf bij dmm's standaard de datum op de batterij, en de voorgaande batterij levensduur. kun je zien of deze ongeveer even lang meegaan.

m'n fluke welke vrijwel dagelijks aanstaat doet 1,5 jaar met een batterij. geen duracell, maar varta industrial doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

m'n fluke welke vrijwel dagelijks aanstaat doet 1,5 jaar met een batterij. geen duracell, maar varta industrial doorgaans.

Met de Duracell Procell die ik vroeger gebruikte deden de meeste meters ook minimaal 1,5 jaar,
Deze halen dat zeker niet.

Arco

Special Member

Door de toenemende concurrentie op de batterijmarkt zijn de Duracell prijzen ook redelijk gezakt.
Ik denk dat men de levensduur heeft 'aangepast' om de omzet op peil te houden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben bang dat Arco gelijk heeft. Voor mijn gevoel is de kwaliteit, dus ook capaciteit, van Duracell batterijen minder dan vroeger. Ze schieten zichzelf in de voet, want je gaat nu vanzelf (of gedwongen) naar betere alternatieven zoeken.

Dat betere alternatief is voor mij Aerocell. Die verkopen ze bij Lidl, maar het zijn gewoon Varta batterijen. Maar dan voor een kwart van de prijs van een "echte" Varta.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De Duracell procell batterijen zijn volgens mij al een aardige tijd van mindere kwaliteit ik heb er diverse gehad, uit verschillende batches, die gingen lekken. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en vrijwel alle AA's vervangen voor Sanyo Eneloops, op een enkele plek gebruik ik nog normale alkaline batterijen maar dan ook de aerocell's van Lidl.

maartenbakker

Golden Member

Met mijn historische Philips-voorliefde en slechte ervaringen met NiMH-Varta's ga ik voor de goedkope Panasonic specials van Aldi; de tegenhanger van de Varta specials van Lidl dus.

@Arco hieronder: ik heb 1 a 2 keer een leegloper gehad dus dat heb ik gewoon op pech bijgeschreven. We zullen zien wat het op langere termijn doet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 juni 2016 01:02:32 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Vroege gebruikte ik altijd Aldi alkaline AA's (die kwamen als beste uit de testen).
Maar ook daar is schijnbaar wat veranderd in de productie, want heb wat 'leeglopers' gehad. (een hoop prut eruit. AB naar z'n grootje... :( )
Nu ook Aerocell, heel goede batterijen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben bang dat Arco gelijk heeft. Voor mijn gevoel is de kwaliteit, dus ook capaciteit, van Duracell batterijen minder dan vroeger. Ze schieten zichzelf in de voet, want je gaat nu vanzelf (of gedwongen) naar betere alternatieven zoeken.

Inderdaad, het gaat niet alleen om de kosten van de batterijen maar vooral de het extra werk en ongemak dat je er van hebt.

durecell zijn ook niet zo goed meer. heb een toetsenbord wat maar af en toe wordt gebruikt, staat ook uit met een schakelaar. heb al 3x 4 batterijen weg kunnen mikken omdat deze stevig aan het lekken waren. elk half jaar raak. afgelopen week weer zover, 1 toets indrukken gaf 4 toetsen ineens. bleek de batterijprut al in de foliestekkers van de print te zitten. ik had ook een grootverpakking gehad met die batterijen, eerst zaten ze nog binnen de datum maar nu niet meer, en komt het lekken veel vaker voor, ook zijn de batterijen dan nog niet eens leeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Duracel maakt ook blauwe batterijen, dit is voor exportlanden, de naam van die dingen weet ik niet meer, maar die zijn WEL goed.
Komen uit dezelfde fabriek trouwens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Update:
Deze duitse mijnheer heeft de duracell Industrial getest op rond de 1200mAh.

Dan durf ik de gok aan om de 2.7Ah geclaimed "ANSMANN" bij farnell te kopen ipv de iets duurdere Duracell.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier al jaren alles Varta. Nog geen lekkende tegen gekomen, de NIHM's ook prima.

Duracell gebruik ik nergens meer, veel te veel kans op lekken.

Zelf heb ik, (prijs/kwaliteit) redelijk goede ervaringen met Energizer industrial.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Ik heb goede ervaringen met de Alkaline batterijen van Ikea.

Nadeel is dat veel merken van 'vroeger' allang geen merk meer zijn, maar een stickerplakker op een batch die ze kopen. Het kan dus zo zijn dat serie A prima is en goed uit de testen komt, en dat een half jaar later het ineens bagger is omdat het een andere partij/leverancier is waar ze hun stickertjes op plakken....

Op 22 oktober 2019 20:01:53 schreef maus0611:
Hier al jaren alles Varta.

Ik had Deze varta. Maar toen ik vandaag er 1 nodig had bleek dat ze op zijn. En bij Farnell ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Ik kan bevestigen dat de kwaliteit van Duracell matig is. Ik heb ook een aantal lekkende gezien, hier een foto van begin 2017 (dit was niet de enige, sindsdien niet meer gekocht):

https://farm5.staticflickr.com/4193/33887823443_6c20f650a8_m.jpg

Ik linkte er eerder naar in een Topic over die Panasonics. Op zich is een heel leerzame site over batterijen van best een aantal soorten: http://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator.php. Je kunt er ook batterijen naartoe sturen ter evaluatie, dus als iemand zich geroepen voelt kan je zo bijdragen aan het overzicht. Het zou interessant zijn die Ansmann daar in de vergelijking te hebben, maar de datasheet bekijkende verwacht ik er geen wonderen van (met 75Ω (≈20mA) last is de capaciteit alweer 2400mAh, dus dat keldert meteen als de stroom toeneemt).

Mijn idee is dat Duracell zijn naam aan het uitmelken is. Die Ultra zijn best goed, maar véél te duur. De rest die ze verkopen is inconsistent en onevenredig vaak slecht. Ik vertrouw mijn apparatuur niet meer toe aan Duracells. Die A-force batterijen geven tot nu toe geen problemen en die Aerocells van de Lidl heb ik tot nu toe niets slechts van gehoord, ik zou daar gewoon voor gaan.

edit: Wacht, er zit nogal een time-warp in deze topic, ik reageer op 3 jaar oude berichten. Even over die Duitse test: die is gedaan met 0,5A en gestopt op 0,9V, dus 1,2Ah is niet absurd slecht als je het vergelijkt met andere batterijen. Op lygte-info.dk komen de goede cellen ook niet verder dan 1,6Ah onder deze omstandigheden.

Hubie

Special Member

Kruitvod heeft vaak Durecell in de aanbieding.
Die laat ik links liggen.
Wel goede ervaringen met Aldi Topcraft batterijen.
Ook Hema batterijen doen het goed(geen idee waar die gemaakt worden)
Van beide merken nog nooit een lekkende gehad.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 22 oktober 2019 22:54:48 (11%)

A-force is Action toch? Worden hier vaak opgehemeld. Dan gaat het volgens mij om de alkaline.

Ik heb ooit de oplaadbare AA gehad van de Action en die waren waardeloos. Kan me de details niet herinneren, maar geloof geclaimde 2000mAh en gemeten <1200mAh, iets van die verhouding. Heb ze nog aangeschreven en ze zouden het onderzoeken.
Gemeten met een MH-C9000, waar alle andere NiMH batterijen (Lidl, Eneloops, Varta, etc.) die dezelfde test (laden 1A, ontladen 0,5A) doorlopen altijd binnen 10% van specs zitten.

Overigens inmiddels vrijwel volledig overgestapt op Eneloops en pas wat Aerocells gekkocht voor wegwerp apparatuur.

[reclame]Overigens nogmaals een veer in het achterste voor de Eneloops: notoire batterijvreter Pentax D200 (iirc) digitale spiegelreflex die op gloednieuwe 2850mAh Annsmanns het maar 50 foto's of zo uithield en op niet oplaadbare vaak nog minder. Alleen Energizer Lithiums zijn daar eigenlijk geschikt voor. Recent tijdens een vakantie opgeschreven wanneer ik de Eneloops uit voorzorg had vervangen (gaf even een lege batterij voordat hij weer naar halfvol sprong): na thuiskomst bleek dit pas na meer dan 1000 foto's...[/reclame]

Ik heb de ook van de Action, lichtgroen. Prima dingen. Ik zal eens kijken of ik ze kan vergelijken qua gebruiksduur.

Kruimel

Golden Member

A-force is inderdaad Action, maar ze lijken redelijk bestendig tegen lekken en gaan in elk geval redelijk mee (al heb ik geen capaciteitstests gedaan). Ze claimen tegen lekken beveiligd te zijn, en lijken best goed te gedijen in mijn fietslicht, waar de wisselende temperaturen van (vooral) wintergebruik al eerder het leven opeiste van mindere exemplaren.

Dat de oplaadbare Action cellen waardeloos waren hoorde ik ook inderdaad, maar die heetten geen A-force zo ver ik weet. Voor oplaadbare cellen (die ik nu voor alle apparatuur die op de lagere spanning kunnen werken gebruik) heb ik eigenlijk alleen maar ervaring met de nieuwe (witte) Ikea Ladda's. Grote capaciteit en weinig zelfontlading, en tot nu toe geen enkele (van de 28) met een probleem en best te betalen (€1,50 p/s)