Ervaringen met onderdelen.muxtronics.nl?

Hmmm, dit is wel wat typisch, Sinuss/Baas zit hier praktisch om de hoek :p. Toch vindt ik het geen fijne winkel, het aanbod van echte onderdelen wat op voorraad licht is werkelijk bedroevend voor ieder behalve de absolute beginner.

Daarnaast is de website zoals aangehaald ook een ellende. het is bijvoorbeeld niet mogelijk om artikelen te selecteren die daadwerkelijk meteen op te halen zijn "op voorraad" is niet gelijk aan "direct leverbaar".

Ik had liever gezien dat Okaphone in Groningen dit was aangegaan. Je kon daar altijd al tegen een marge spul bij farnell bestellen, en de fysieke winkel en het personeel is een stuk aangenamer.

Desalniettemin is het natuurlijk nooit slecht om meerdere opties te hebben.

En eindelijk is er duidelijkheid in de situatie gekomen. Sinuss.nl heeft nu op hun homepage:

https://static.tweakers.net/ext/f/YrQf9xTL9b3vQB3hQmDumKWA/full.png

"Exclusief partner".

maartenbakker

Golden Member

Wat dat ook moge betekenen. Lijkt me niet dat ze daarmee bedoelen dat andere retailers niet bij Farnell mogen bestellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat hoe dan ook. Farnell levert niet aan eindgebruikers (ze leveren nauwelijks volledige producten, vooral componenten), dus hoe dan ook worden hun producten doorverkocht. Het lijkt me duidelijk dat dit geen probleem is voor mijn businessmodel.

Wel interessant om te zien dat ze dus blijkbaar echt een exclusief partnerschap zijn aangegaan.

Dat hoe dan ook. Farnell levert niet aan eindgebruikers

Ik bestel vrijwel dagelijks bij Farnell en ik ben toch echt een eindgebruiker.

maartenbakker

Golden Member

Dan is je hele huis waarschijnlijk tot de nok toe gevuld met zelfgebouwde producten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een eindgebruiker hoeft niet per definitie een privé persoon te zijn.

maartenbakker

Golden Member

Klopt, het kan ook een bedrijf zijn dat tot de nok toe volstaat met producten voor eigen gebruik ;-)

Flauw, want ik heb inmiddels ook wel door dat we gewoon een andere definitie van eindgebruiker aanhouden. Technisch gezien kun je het bedrijf dat een component verwerkt in een product, de eindgebruiker noemen. Economisch gezien is een component hooguit een halffabrikaat dus moet altijd in een product verwerkt worden om bij de eindgebruiker terecht te kunnen komen. In dat geval zou je dus jouw klanten als eindgebruiker kunnen beschouwen.

Nee, want mijn klanten behoren tot dezelfde organisatie als ik zelf.
We bouwen en gebruiken elektronische apparaten.
Bovendien koop ik van Farnell losse componenten.
De apparaten die ik maak zijn nieuwe producten en niet hetzelfde als een losse component ;)

Ik heb net een (overigens heel prettig) gesprek gehad met de juridische afdeling van Farnell. Ik mag de domeinnaam bestelbijfarnell.nl niet meer voeren; echter, de dienst blijft bestaan. Tot nader order is deze te vinden op:

http://efficientelectronics.nl/farnellbestelchecker.html

Alle orders die tussen 30 juni en vandaag zijn geplaatst, worden morgen of uiterlijk overmorgen geleverd.

maartenbakker

Golden Member

Betekent dat dan dat zij 'jouw' naam willen gaan voeren en mag dat eigenlijk wel? Of moet het domein gewoon op zwart?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 5 juli 2016 12:13:23 (18%)

High met Henk

Special Member

Ze kunnen wel eisen dat je het op zwart zet.
Claimen mogen ze wel proberen, maar dan zullen ze gewoon moeten kopen.

Maar waarom maak je niet ook zoiets voor digikey, schuricht/distrelec, nedis, mouser en rs in 1??

Jouw klant zoekt op die sites, geeft art no. En shop door of wellicht een link..

En jij fietst einde dag alle bestellingen naar de juiste shops eruit..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

"bestelbijdistributeurs.nl" sciptje maken dat een corsscheck doet en voor elk onderdeel de optimale bestelling plaatst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 5 juli 2016 14:27:38 (63%)

Op 5 juli 2016 12:13:04 schreef maartenbakker:
Betekent dat dan dat zij 'jouw' naam willen gaan voeren en mag dat eigenlijk wel? Of moet het domein gewoon op zwart?

Domein op zwart; ze hebben er geen belang bij om het over te nemen (en ze hebben hoe dan ook het recht niet om het te annexeren; het domein is nog steeds van mij)

Op 5 juli 2016 13:40:16 schreef High met Henk:
Maar waarom maak je niet ook zoiets voor digikey, schuricht/distrelec, nedis, mouser en rs in 1??

Jouw klant zoekt op die sites, geeft art no. En shop door of wellicht een link..

En jij fietst einde dag alle bestellingen naar de juiste shops eruit..

Tijd. Naja, je kunt er alles over lezen op de about-page: ik verdien hier exact genoeg op om het te blijven doen. De hoeveelheid code die achter een fatsoenlijke zoek-en-koopmachine gaat zitten is onmenselijk groot.

Dat gezegd hebbende; een vergelijkbaar, maar qua omvang beperkter project is al onderweg. Die blijft voorlopig beperkt tot Farnell en Digikey.

Als er programmeurs zijn die interesse hebben om daaraan mee te werken, kun je uitgenodigd worden voor de bitbucket-repository en google doc.

High met Henk

Special Member

Tja, ik moet eerlijk zijn: heb nooit opp je site gekocht, want ik bestel zakelijk zelf: gisteren 2 kleine bestellingen bij farnell en 1 bij conrad.

maaremm.. je kunt ook lean en mean je klant zelf bij farnell/rs/digikey/mouser
laten zoeken en dan de url invoeren.

gewoon een dom formpje wat je naar een DB presst. vervolgens sorteer jij via een paar query? uit en bestelt.

als je een complete redirect webwinkel gaat bouwen ben je idd langer bezig....

Je moet ook niet uit het oog verliezen waaróm ik deze dienst draai: om mensen te kunnen laten profiteren van het assortiment van Farnell. Vroegâh toen ik nog geen KvK had maar wel een hoop klooide met elektronica, had ik deze luxe niet. Ik moest het doen met het beperkte en sterk verouderde assortiment van Voti en EOO, of ik moest bij HEC langsgaan. Dat was misschien OK in 1980, maar vandaag de dag wil je gewoon gebruik kunnen maken van de nieuwste dingen.

Al heel lang liet ik mensen meeliften op mijn farnell-account, maar dit kostte me op een gegeven moment zoveel van m'n schaarse tijd dat ik het heb geautomatiseerd. Dat is bestelbijfarnell; een bijna 100% geautomatiseerde dienst die dat werk mij uit handen geeft. De marge die ik erop maak betaalt voor de paar uurtjes die ik eraan heb geprogrammeerd plus retouren, de website, etc.

Het is niet mijn bedoeling om dit volledig commerciëel uit te baten en daadwerkelijk een bedrijf ervan te maken. Mijn passie is niet het voeren van een winkel :P

Als er vraag is en ik mijn accounts/website/bekendheid/whatever kan gebruiken om mede-elektronicahobbyisten te helpen, dan wil ik altijd helpen. Ingenieurs zijn wereldverbeteraars. Maar een (in mijn ogen) redelijk complex project zoals een multi-distro-inkoopactie-dienst, hoewel zeker nuttig, past nog niet echt in dit plaatje.

Bestelbijfarnell.nl is - naar verzoek van Farnell - hernoemd en is nu te vinden op http://onderdelen.muxtronics.nl. Binnenkort zijn ook meer nuttige tools voor elektro'ers te vinden op muxtronics.nl :)

High met Henk

Special Member

Mooie dienst.

ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Thevel

Golden Member

Inderdaad mooie dienst, staat in mijn favorieten!
Zal er wel eens gebruik van maken denk ik.

mijn ervaring:

Ik heb een exotisch smd ic besteld, snel geleverd, alles OK.

dit is een aanrader, als je geen KvK nummer hebt.

Succec Marc

geweldige service voor iedereen die niet over een KvK nr beschikt.
exotische componenten voor prima prijzen en niet te vergeten een betrouwbare tussenpersoon.
kortom.. een tevreden ex tweaker :)

draadje los
Anoniem

Ik kom totaal uit de lucht vallen als mijn particuliere bestelling bij Farnell wordt geannuleerd en ze me doorverwijzen naar Sinuss.be
So far so good maar als ik merk dat mijn bestelling daar 93€ ipv 67€ gaat kosten :-( heb ik er na 40jaar hobby geen zin meer in.
Maar dat heb ik telkens weer als ik hier in Belgie op zoek moet naar componenten.
De componentenzaken zijn hier dun gezaaid en als iets niet in hun assortiment zit heb je pech.
http://onderdelen.muxtronics.nl./ is nochtans het bewijs hoe simpel iets kan zijn :-)

Kom net achter hetzelfde, gelukkig wel nog een export van het winkelmandje beschikbaar zodat deze makkelijk te importeren is.

Bij deze dus voor de eerste keer bij jou besteld Mux.

maartenbakker

Golden Member

Ik vorige week ook voor de eerste keer. Ik ben wel zakelijk klant, maar ik moest even door teveel hoepels springen om direct bij Farnell te kunnen kopen op rekening en geen zin om de kredietkaart aan te spreken want dan moet ik het intern weer gaan lopen doorfactureren. Dan is Muxtronics een stuk makkelijker. Gewoon even overmaken en iets van 15 uur later in huis. Misschien overdrijf ik een uurtje maar ik stond wel even te kijken van de snelheid want het was al op het einde van de dag dat ik bestelde.

Ik heb ook een keer een bestelling gedaan, geweldige service en zeer snelle levering.
Ik hou deze site zeker in mn achterhoofd mocht ik nog een keer wat nodig hebben.