draadloze bediening elekrische takel.. ik kom er niet uit

Beste CO-forumleden,

Ik hoop dat ik voor mijn hulp vraag het juiste topic heb gekozen. Ik heb vroeger met natuurkunde wel elektrische circuits gehad, maar het is te lang geleden en ik weet het niet meer goed. Ik ben met een DIY beamerscherm-project bezig en ik heb net een schok gekregen terwijl ik geen stekker in het contact had zitten. Ik heb al het een en ander zelf uitgezocht over hoe dit nou kan en zodoende ben ik ook op dit forum gekomen. Ik heb me nu aangemeld om jullie deze case voor te leggen. Hopelijk krijg ik mijn systeem dan uiteindelijk werkend en heb ik er ook wat van geleerd.

Ik heb laatst heel goedkoop een beamer kunnen overkopen en heb dat impulsief gedaan. Vervolgens heb ik op marktplaats een goedkoop elektrisch scherm gekocht waar de stekker van afgeknipt was. Hier begon mijn elektrisch avontuur. Dankzij informatie op internet heb ik het schakel principe onderzocht. Ik had nog de electrische ramen bediening uit een oude Citroen BX die ik op het scherm heb aangeloten. Zodoende is het me gelukt om het scherm op en neer te laten.

Toen het scherm volledig uitgerold was bleek deze niet lang genoeg te zijn. Ik had nog wel een lange zwarte bovenrand bij het scherm verwacht, maar dat is er niet. Het scherm moet dus in zijn geheel lager kunnen hangen. Ik heb een systeem bedacht met een elektrische takel en verschillende katrollen waarmee ik het scherm kan laten zakken tot kijkhoogte en weer tot aan het plafond kan ophijsen. Dat gaat voor alsnog door de bedieningsknoppen van de takel zelf.

Ik wil zowel de takel als het scherm zelf vanaf de bank kunnen bedienen. Ik heb daarom uit China een 4-kanaals control switch transmitter gekocht (http://www.aliexpress.com/item/220V-4000W-RF-Wireless-Remote-Control-S…). Bij het aansluiten hiervan is me het principe van relais wel duidelijk geworden.

Bij het scherm werkt het systeem goed, alleen bij de takel niet. Ik heb al het een en ander geprobeerd (tevergeefs; of de takel deed niks of een heel hard school-zoemer geluid) en opgezocht. Zo heb ik onder ander dit topic bekeken: http://www.circuitsonline.net/forum/view/80087. Mijn takel bediening lijkt precies hetzelfde te zijn. Ik dacht er met dat schema ook wel uit te komen, maar helaas. Ik heb net een schok gekregen terwijl ik (vanzelfsprekend) de stekker uit het contact had en dat is voor mij signaal om hulp te vragen. Blijkbaar kwam die schok door de condensator die er in zit. Maar door die condensator snap ik het ook niet meer, dit zit blijkbaar anders dan het schakelprincipe van het scherm.

Ik heb in onderstaande afbeelding zo goed mogelijk geprobeerd de situatie uit te tekenen. Mijn vraag is waar ik mijn twee schakel draden van de transmitter (voor UP en DOWN) moet aansluiten op de takel..?

Groeten, Sjoerd

Kan je het scherm niet stellen met een schroef zodat er meer wordt uitgedraaid. Eventueel bekijken of je er zelf een stuk rolgordijn kan tussenplakken.

Het schema en fotos zijn onduidelijk. Dat de fase, nul en aarde uit een stekker komen geloven we wel. Werk met labels en de symbolen voor 230V, aarde bij de print van takel etc.

230V --> relais NO (normally open) etc.

De motor die je hebt is blijkbaar een enkelfasige inductiemotor.

Dat brommende geluid dat je hebt gehoord komt van het niet kunnen opstarten.

Hier een youtube filmpje, zonder links rechts maar voor het principe.

Die condensator is dus cruciaal om mee te schakelen.

de takel werkt met een dubbel wissel schakelaar met 0 stand. iets wat je niet hebt met 4 schakeluitgangen, dat zijn wisselcontacten of alleen maar maak contacten.

met de uitgangen van de schakelunit kun je ook een relais schakelen wat op zijn beurt weer de takel schakelt. 2 relais die 2 wisselcontacten hebben zijn ervoor te gebruiken.

overigens kan je de beamer ook verder naar achteren zetten om het beeld op het scherm te laten passen, of de schermresolutie verhogen van de beamer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer