schrikdraadapparaat kapot

hallo

ons weide klokje werkt niet meer. En ik zou deze graag zelf willen fixen.
Het probleem is hij tikt niet meer en geeft dus ook geen spanning meer af aan het schrikdraad.het gaat om een 9v versie van koltec.
ik zou graag wat tips willen wat ik allemaal kan doormeten.
Wat ik tot zover heb kunnen meten is dat er 8.5 volt komt op de condensator.
maar niet op de trafo. en is het neon lampje ook belangrijk voor de werking van het apparaat?
Voor zover ik mij heb ingelezen. Kom ik tot de conclusie dat als ik een grotere condensator monteer dat de stroom sterkte hoger word maar de spanning hetzelfde. klopt dit?
Ook ben ik wel benieuwd hoe ik het beste die wit/gele hars kan verwijderen.
Om evt componenten de onderzoeken

alvast bedank voor de hulp.
mvg henkie

Thevel

Golden Member

Ook ben ik wel benieuwd hoe ik het beste die wit/gele hars kan verwijderen.

Dat kun je niet verwijderen.
Reparatie kun je vergeten, Koltec kan de kliko in.

Arco

Special Member

Het kan wel, maar dat vergt heeeeel veel geduld en hak/breek/snijwerk, met grote kans dat de boel dan alsnog (verder) kapot gaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

De hars welke Koltec gebruikt zit zo vreselijk vast aan de print en componenten dat je de boel alleen maar sloopt, vergeet het maar...

Hallo Henkie,

Dat zwarte ding (transistor of diode?) met 2 rode draden op dat groene del met dat rode knopje.
Deze ziet er zo te zien niet gezond uit, zwart geblakerd, metaal daaronder is zichtbaar, dus is de verf verbrand.
Nakijken, het is dan ook het enigste onderdeel wat bereikbaar is.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

hallo

Ok maar voor mijn kennis op te krikken ben ik toch wel benieuwd wat er aan de hand kan zijn.

acdcv1. dat is een schakelaar om hem op hoog/laag te zetten.
die is verder wel ok.

Ook heb ik nog een 220 apparaat die iets te licht is mbt stroom sterkte.
vandaar mijn vraag over de condensator.
als ik die vervang wordt hij dan krachtiger.
en als ik het goed begrijp regelt de trafo de spanning en de condensator de stroom sterkte klopt dit?

Thevel

Golden Member

Ook heb ik nog een 220 apparaat die iets te licht is mbt stroom sterkte.

Welk apparaat is dat?

Thevel

Golden Member

dat is een koltec ec20

Dat is geen batterij gevoed apparaat.

dat klopt er staat ook 220/230 volt bedoel ik

Thevel

Golden Member

Sorry ik schreef het verkeerd, de EC20 is een batterij gevoed apparaat.

inderdaad je hebt gelijk.
ik bedoel de es20

Thevel

Golden Member

De ES20 heb ik een paar keer gerepareerd maar ik kan mij niet zo 1,2,3 de binnenkant herinneren, kun je foto's van de binnenkant maken misschien dat er dan iets te binnen schiet.
Weet je hoeveel spanning er nu uitkomt?

kijk dit is de es20.
Het apparaat levert nu iets van 8000v zonder afrastering.
maar als het schrikdraad te lang is daalt die waarde heel snel.
vandaar dat ik dacht. Ik doe er een 2de condensator parallel bij aan.
of is dat te makkelijk gedacht?
trouwens moet het een ac of dc condensator zijn. Zoals deze
https://www.conrad.nl/nl/wima-dc-link-mkp-foliecondensator-radiaal-bed…

vervang die gescheurde rifa ook maar meteen..

pas nog een koltec gehad die 1 van de 12KV varistoren eruit had liggen, bij elke slag kwamen er vonken uit. had een bliksem ontlading gehad wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een schikdraadapparaat opvoeren zou ik niet aanraden. Het ding voldoet dan waarschijnlijk niet meer aan de normen, dat betekend dat het potentieel gevaarlijk kan zijn voor mensen/ dieren. De normen bepalen o.a de maximale energie en lading per puls. Door extra capaciteit toe te voegen kon dit wel eens worden overschreden.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Ik zou alle drie die RIFA's vervangen. Best kans dat je niets meer hoeft op te voeren als daar een paar mooie pulsvaste MKP's van een goed merk inzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

R12 ziet er ook net meer al te fris uit!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik ben druk aan het zoeken wat rifa's en mkp's en varistoren zijn.
de onderdelen die jullie aangeven zal ik vervangen.

Maar met betrekken van het opvoeren. Dit is een vrij licht apparaat dus als ik er een beetje meer stroomsterkte op kan krijgen blijf ik nog wel binnen de norm. de spanning hoeft van mij niet hoger maar wel de stroom sterkte.

ik zal mijn vraag mbt tot het 220 kastje anders schrijven.
hoe kan ik er meer stroom sterkte uithalen. doe ik dat door een andere condensator of andere rifa's of nog iets anders

Ook ben ik nog bezig met het 12v kastje. En wou graag vragen wat het zwarte blokje is op de print. Is dat een transistor of een tyristor?
dit staat erop -bu808dfi-

En is een rifa en een mkp hetzelfde?

Hallo Henkie,

Het is een schakelaar.(heb de afbeelding even vergroot.)

Nu zie ik een andere print met daarop T1 daarbij zie ik ook sproeiplek, dat kan duiden op een bliksem inslag.
T1 is mogelijk door-gepiefd

Zoals de vorige blogger al opmerkte. R 12 ziet ook niet fris.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

@TS,

Als je der niet uitkomt wat een BU808DFI dan is google je vriend.

BU808DFI is een NPN transistor die een hoge voltage heel snel kan schaklen.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
Shiptronic

Overleden

Op 1 augustus 2016 12:35:40 schreef henkie119:Maar met betrekken van het opvoeren. Dit is een vrij licht apparaat dus als ik er een beetje meer stroomsterkte op kan krijgen blijf ik nog wel binnen de norm. de spanning hoeft van mij niet hoger maar wel de stroom sterkte.

?

Stroom is juist het gevaarlijkst voor het menselijk lichaam. En om meer stroom te leveren bij gelijk blijvende (mens)weerstand zal de spanning omhoog moeten. Ik ben het met de mede Co-ers eens dat als je niet weet wat je doet, je er een potentiaal dodelijk apparaat van maakt. Laat je adviseren en koop het juiste apparaat voor jouw toepassing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 augustus 2016 12:35:40 schreef henkie119:
En is een rifa en een mkp hetzelfde?

Met RIFA's worden de geelachtig-doorzichtig ingegoten papiercondensatoren bedoeld. Die ene waar bovenin een forse scheur zit en de twee die daar in de buurt zitten. Het papier verzuurt en trekt vocht op. Ten eerste omdat papiercondensatoren dat allemaal doen (het zijn slijtagedelen) en ten tweede omdat RIFA (de fabrikant dus) een slechte materiaalkeuze en mechanische constructie heeft gebruikt waardoor er makkelijk haarscheurtjes ontstaan die het vervalproces versnellen.

MKP staat voor gemetalliseerd polypropyleen en is het soort condensator dat je als betere vervanger voor papiercondensatoren kunt gebruiken. Voor de capaciteit en spanning neem je dezelfde waarde. Goede merken zijn WIMA (FKP of MKP serie), Vishay BC, Vishay Roederstein (ERO), Epcos, Panasonic.

Grote kans dat je met de oorspronkelijke papiercondensatoren al een jarenlang langzaam afnemende stroomsterkte gehad hebt door electrische lekkage.

Om eventueel de stroom op te voeren kan je denk ik de elco in waarde aanpassen, maar wacht even op advies van mensen die meer ervaring hebben met dit soort apparaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Je kunt dit apparaat niet zomaar verbouwen dat er meer vermogen uitkomt!

De grote Bosch condensator word telkens opgeladen tot een bepaalde spanning, bij de ES20 zal dat waarschijnlijk rond de 400 volt zijn. Daarna word met een thyristor (zo uit mijn hoofd zit er een BT151-800R in) de 400V ontstoken op de primaire kant van de transformator waardoor er secondair een hoge spanning uitkomt.
De capaciteit van de condensator vergroten heeft geen zin, de condensator krijgt telkens korte tijd om op te laden, als de capaciteit groter word zal deze niet meer aan de 400V kunnen komen en zal de uitgangsspanning alleen maar lager worden, het werkt dus averechts.

Dat de spanning bij jou apparaat snel inzakt kan een aantal oorzaken hebben dus wat tips:
- Zoals eerder aangegeven, vervang de Rifa's, deze zijn vrijwel altijd rot.
- Meet de capaciteit van de grote Bosch condensator, echter deze condensators gaan bij Koltec apparaten zelden stuk.
Mocht de capaciteit veel afwijken moet je deze vervangen door een pulsvaste condensator, neem geen motorcondensator deze gaan in een mum van tijd stuk.
- Koltec gebruikt voor het opwekken van de ontsteekpulsen vaak een 2N6027 UJT maar ik weet niet of er ook een 2N6027 in de ES20 zit.
Zit er een 2N6027 in, VERVANGEN want deze levert vaak ook problemen!

Ok dan ben ik al weer een heel stuk wijzer geworden.
hoe kom ik erachter wat een puls vaste condensator is.
kan ik dat zien aan een symbool?

en wat betreft de rifa en mkp dat zijn dus kort gezegd aller bij condensators. alleen de bouwwijze is anders.