schrikdraadapparaat kapot

O en nog een vraagje.
Een condensator kun je toch niet doormeten met een gewone multimeter?

Rifa is een merk (van voor zo ver ik weet voornamelijk condensatoren), en MKP is een materiaalkeuze voor het maken van condensatoren, zoals het woord "aluminium" in "aluminium velgen". (maar omdat je met "aluminium" veel meer kan maken dan alleen velgen, moet je dat "velgen" er bijna altijd bijzeggen, terwijl bij MKP het "condensator" weggelaten kan worden).

1 rifa condensator kapot, een andere "op het randje" en de derde "in prima staat" naast een verdachte weerstand doet mij bang zijn dat er een hoop mis is met het ding. Inderdaad blikseminslag. Als hij het zo nog doet, al is het een beetje dan ben ik verbaasd!

Re: doormeten condensatoren: Met mijn "gewone" multimeter (een DT9205M, minder dan een tientje op ebay) wel.

Wat ik dan kan meten is wat z'n capaciteit is. Dat zegt niet alles van een condensator: hij heeft ook een ESR en een lekstroom. De lekstroom bij "weinig" spanning kan je misschien meten met de meter in ohmstand. Maar juist bij "veel" spanning is ie interessant (en bij slechte exemplaren juist slecht).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 1 augustus 2016 15:32:55 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

RIFA-condensatoren gaan stuk zonder dat je er iets aan hoeft te doen. Ik ken zelfs exemplaren met flinke barsten erin die alleen maar op voorraad hadden gelegen, new old stock dus. Zichtbare schade aan zo'n ding hoeft dus geen geval van blikseminslag te zijn.

RIFA is zoals rew al zegt een merk en geen type, maar in het spraakgebruik worden dan altijd ingegoten papiercondensatoren van dat merk bedoeld. Ze maken ook MKP-condensatoren, en die zullen vast wel iets beter zijn maar laat ik preventief links liggen en zou ik ook niemand aanraden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik ben bezig met onderdelen bestellen.
maar zijn dit goede condensators ? 0.01uf 1000v-/500v~

https://www.conrad.nl/nl/wima-mks-foliecondensator-radiaal-bedraad-001…

en r12 wat is dat voor een component. ik denk een weerstand maar ik kan waardes niet lezen. is er een mogelijkheid om te gokken.

en ik zie nergens t1 staan op de print zoals ACDCV1 zegt

maartenbakker

Golden Member

Nee, dat zijn MKS (MKT) condensatoren, met polyester inplaats van polypropyleen als basismateriaal. Die gaan het op die plaats niet heel erg lang overleven. Zoals gezegd moet je van Wima de FKP of de MKP reeks hebben. Ik geloof dat FKP zelfs nog iets pulsvaster is dan MKP maar prik me er niet op vast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik had eigenlijk gedacht dat ze zouden stoppen met dat plof-spul toen Rifa door Kemet werd overgenomen, maar het is nog steeds te koop...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik ben ooit met een Koltec kattenschrik van mijn schoonzuster (kattengek) bij Koltek langs geweest (ze woont er vlak bij). Die deed het ook niet meer, met als gevolg dat een van haar kostbare Abessijnen is overreden.
Het bleek dat vermoedelijk door bliksemontlading (geen inslag!) een condensator was doorgeslagen (weet niet meer wat voor een, maar het was een geel blokje).
Dat schijnt een veel voorkomende fout te zijn. Was binnen 10 minuten gerepareerd.
De man vertelde dat het ook zéér aanbevelenswaardig is om het apparaat bij onweer van het net af te koppelen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb er pas nog 1 gehad die een inslag niet overleefd had. inslag via het dak, stuk of 9 DII zekeringen waren gruis in de houders geworden samen met 3 hoofdschakelaars. toch waren er maar 3 apparaten stuk daar, 1 ervan was de schrikklok. de glaszekering in dat ding was met houder en al uitelkaar gespat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hallo

vanavond heb ik op het 12 volts schrikdraad apparaat een nieuwe transistor gezet. maar nog werkt het niet.
op de foto zie je de draden waar ik de transistor op aangesloten had.
Maar nu komt ie. als ik de bruine en de gele draad op elkaar tik. Dan krijg ik een kleine vonk.
en hele kleine maar het is een vonk. Ook heb ik een nieuwe condensator gemonteerd. dit hielp ook niet.

is het apparaat nu echt rijp voor de kliko?

je krijgt die epoxy er niet af, dus dat ding is verder onbruikbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 2 augustus 2016 22:01:06 schreef henkie119:
is het apparaat nu echt rijp voor de kliko?

Ja, maar dat had ik al eerder geschreven.

Thevel

Golden Member

Zoals ik al eerder schreef heb ik niet veel ervaring met een ES20 maar toevallig kreeg ik gisteren een defecte dus ik kon mooi de print bekijken!
Deze heb ik weer aan de praat gekregen (Thyristor en spoel defect) en tikt weer als een zonnetje.

Ik heb dus de print bekeken en daarom het volgende:
- De Rifa's staan parallel over de diodes en in serie met een van de neon lampjes, ook al zijn de de Rifa's slecht hebben deze geen invloed op de uitgangsspanning.

- Als je de primaire kant van de trafo loskoppelt moet je ongeveer 420V meten op de 10µF Bosch condensator.

- De uitgangsspanning is ongeveer 5000V dat hoort het ook bij dit apparaat te zijn, dus geen 8000V zoals je eerder schreef maar ik weet niet hoe je dat gemeten hebt.

- Controleer ook even de spanning over D4 deze moet ongeveer 14V zijn.

- De tijd tussen de "tikken" moet ongeveer 1,2 sec zijn.

Edit/
Ik had ook eerder geschreven dat het vergroten van de capaciteit van de Bosch condensator averechts werkt, dus heb ik dat ook nog even gecontroleerd met dit apparaat.
Heb even 2µF parallel aan de 10µF gezet, de uitgangsspanning daalde ruim 100V, Vergroten van de capaciteit werkt dus inderdaad averechts!

Hallo.

Ik meet met de trafo losgekoppeld.
Op d4 een gelijkspanning van rond de 370 volt. En op de condensator een spanning van 430 volt. Ook gaat het neonazi lampje feller branden. Met d4 bedoel je dat grijs/zwarte bolletje toch thevel.
Als ik de trafo aansluit dan verschilen de spanningen sterk.

Hallo.

En het valt me nu op. Dat tussen de tr pinnen 80 volt staat

Thevel

Golden Member

Ik zie dat jou print een klein beetje anders is dan de mijne.
Bij mij is D4 een zenerdiode, bij jou is dat D3 (rode pijl) je moet dus over deze diode ongeveer 14V meten.

Bij jou zit ook een extra Rifa, (blauwe pijl) deze zit er bij mij dus niet op maar volgens mij heeft ook deze niet zoveel invloed.

De 430V over de Bosch condensator is prima.

Als ik de trafo aansluit dan verschilen de spanningen sterk.

Dat klopt, de Bosch condensator word telkens leeggetrokken en weer geladen, de spanningen wisselen dus constant.

Al eerder aangegeven, bij jou ziet R12 (gele pijl) er niet meer zo fris uit?
Bij mij is het R13 en het zal wel eens een VDR kunnen zijn, bij meet hij meer dan 1,5MΩ

hallo

Het is opgelost.
vdr D13 was kapot. deze heb ik vervangen.
en hij tikt weer als nieuw.

Bedankt voor alle hulp en informatie.
op deze manier leer ik een boel.

mvg
henkie

Weet iemand de waarde van R1? Bij mij zit er niet meer in. Ik heb alleen een verbrand stukje van een onderdeel. (Ik denk dat R1 een VDR is) alvast bedankt,