voorschakelweerstand 230V LED

een zeer simpele schakeling: een led op 230volt via een extra diode. deze schakeling word een deel van de zekeringindicator hier op de site

code:


230----->|------>|---/\/\/\-----
    1N4007    LED     12k

nu om het vermogen van de voorschakelweerstand te bepalen
welke waardes van spanning en stroom moet ik nemen
de peak, RMS of gemiddelde
(ik ben verward na te veel alcohol op te nemen tijdens de kerstdagen :p)

enkele metingen over een periode van de enkelzijdig gelijkgerichte sinus

Upeak = 340 volt, Ipeak = 28.3mA, Ppeak = 9.5 Watt (deze stroom is al te veel voor de led)
Urms = 131 volt, Irms = 10.9 mA, Prms = 1.43 Watt
Udc = 110 volt, Idc = 9.16mA, Pdc = 1 watt

dc = gemiddelde waarde gemeten op scoop

nu neem ik een weerstand van 10watt ze deze komt redelijk heet

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Sine

Moderator

De effecieve ( en dan nog eens gedeeld door 2 omdat je maar de halve golf gebruikt )

Dus

U / r = I * U /2 = P

230 / 12000 = 19 mA * 230 /2 = 2.2 W

Ik zou zelf een condensatortje gebruiken, of iig een low current led

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000077.gif

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 26 december 2004 15:06:11

Op 26 december 2004 14:33:45 schreef Sp3ci3S:
(ik ben verward na te veel alcohol op te nemen tijdens de kerstdagen :p)

Even je tesla testen met je vinger, zo wakker :p

Sine

Moderator

"Even resetten" zei mijn leraar electriciteit voeger :P

Op 26 december 2004 15:00:02 schreef Sine:
De effecieve ( en dan nog eens gedeeld door 2 omdat je maar de halve golf gebruikt )

Dus

U / r = I * U /2 = P

230 / 12000 = 19 mA * 230 /2 = 2.2 W

rms ok, ik kom wel een andere waarde uit met de scoop namelijk RMS AC = 131V met een RMS stroom van 10.9 mA (131/12000) dus ongeveer 1.5W

die schakelingen had ik ok al gevonden maar hoe bouw je die best samen voor de zekeringindicator

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000087.gif

[edit]
is de effectieve waarde van de spanning van een enkelvoudige gelijkricgting niet Upeak/2???
dus ongeveer 170 volt (dit mat ik bij UrmsAC+DC)
170Volt - 14 mA
-> 2.5Watt

http://home.san.rr.com/nessengr/techdata/rms/rms.html

[Bericht gewijzigd door Jonathan op zondag 26 december 2004 15:18:07

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 26 december 2004 15:15:59 schreef Sine:
Niet, dat zou vuurwerk opleveren :)

dacht ik ook :)

lees trouwens eens mijn edit

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Sine

Moderator

is de effectieve waarde van de spanning van een enkelvoudige gelijkricgting niet Upeak/2???

Lijkt me niet, piek is alleen als je hem gaat afvlakken, hoe je bij piek /2 komt zie ik niet helemaal ...

Voor een halve sinus periode geldt:
Irms = Ipiek/2
Igem = Ipiek/pi

Heb je er al over nagedacht wat de scoop nu eigenlijk meet?
Meestal wordt de meting verricht over het signaal dat tussen de cursors ligt. Als dit niet een geheel aantal periode's is ontstaat er een meetfout.

Bij mijn scoop beschik ik over de parameter "crms". Dit staat voor "cycle RMS". De scoop zoekt hier een geheel aantal perioden van het signaal dat tussen de cursors ligt en bepaald hieruit de RMS waarde.
Met de parameter "cycles" kan ik nog controlleren of het aantal periodes goed is gemeten. Dit voorkomt meetfouten.

Omdat de netspanning niet echt sinusvormig is kunnen de meetwaarden afwijken van het berekende.

En weerstanden worden al snel erg warm. Belast met het opgegeven vermogen bereiken ze al snel temperaturen over de 200 °C. Ik had dit val eens een keer gemeten en hier gepost. Ik kan alleen het bewuste topic niet terug vinden.

Persoonlijk zou ik kiezen voor 2 LEDs, elke zoals Sine het in zijn bovenste schema aan geeft. Pielen met een bi-color LEDblijft mi. vervelend.

Overigens... Wat is er is met Neon lampjes? Of zijn die nergens meer te koop (heb er denk ik teveel :) )

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Neon-lampjes hebben in de praktijk een toch nog wat korte levensduur voor net-indicaties die bijna continue aan staan.

E. heeft overigens nogal wat van dit soort schakelingetjes gepubliceert in de Halfgeleidergidsen.

Op 26 december 2004 16:00:17 schreef Aart:
Neon-lampjes hebben in de praktijk een toch nog wat korte levensduur voor net-indicaties die bijna continue aan staan.

E. heeft overigens nogal wat van dit soort schakelingetjes gepubliceert in de Halfgeleidergidsen.

Het moet toch alleen aangaan als de zekering kapot is? Of vergis ik me nu?

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Aart heeft wel gelijk (zie ook het schema van de OP). Maar aan de andere kant.. Ik ken ook neon lampjes die het (zonder overdrijven) inmiddels 17 jaar doen.

Stekker met neon lampje zodat mijn grootmoeder (toen ze nog leefde) de lichtschakelaar kon vinden. Zit nu hier in het stopcontact...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Sine

Moderator

Neon houdt het lang uit ja ( de standaard oranje variant ) de groene zijn veel sneller weg ( fosfor slijt )

Ik heb hier een neon lamp uit +- 1920 die geeft nog altijd licht, hoewel de ballon een beetje zwart gekleurd is ( verdampte electrode )

Heb je een foto van zo'n groen neonlampje? Ik ken ze alleen oranje.

Ik had deze gezien op eBay. Beetje duur. En ook geen neon.

Maar sindsdien heeft de kleur groen wel mijn bijzondere interesse :)

Op 26 december 2004 15:44:40 schreef Freddy:
Voor een halve sinus periode geldt:
Irms = Ipiek/2
Igem = Ipiek/pi

ik was juist dus :)
welke moet ik dan nemen, de gemiddelde waarden of de RMS waarden van spanning en stroom

freddy ik mat;

1. 340 piek
2. Urms AC+DC = 170 (340/2)
3. Urms AC = 131
4. Udc = 110 ( 340/pi)

de waarden blijken toch redelijk juist te zijn, de niet lineaire karakteristiek van de led zorgt ook voor een afwijking dacht ik

Heb je er al over nagedacht wat de scoop nu eigenlijk meet?
Meestal wordt de meting verricht over het signaal dat tussen de cursors ligt. Als dit niet een geheel aantal periode's is ontstaat er een meetfout.

Bij mijn scoop beschik ik over de parameter "crms". Dit staat voor "cycle RMS". De scoop zoekt hier een geheel aantal perioden van het signaal dat tussen de cursors ligt en bepaald hieruit de RMS waarde.
Met de parameter "cycles" kan ik nog controlleren of het aantal periodes goed is gemeten. Dit voorkomt meetfouten.

dit versta ik minder goed

En weerstanden worden al snel erg warm. Belast met het opgegeven vermogen bereiken ze al snel temperaturen over de 200 °C. Ik had dit val eens een keer gemeten en hier gepost. Ik kan alleen het bewuste topic niet terug vinden.

wat zou je dan voorstellen om te nemen als waarde voor het vermogen?

@iedereen: iemand een beter idee om een zekeringindicator te maken met leds

[edit]
en mag de piekstroom door de led 20mA overschrijden?

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Sine

Moderator

Op 26 december 2004 17:21:28 schreef ikkedus:
Heb je een foto van zo'n groen neonlampje? Ik ken ze alleen oranje.

Ik had deze gezien op eBay. Beetje duur. En ook geen neon.

Maar sindsdien heeft de kleur groen wel mijn bijzondere interesse :)

Da's een mini CRT - display, die krengen zijn nooit echt in productie gegaan en voor verzamelaars grof geld waard ( zoals je ziet )

Ik heb zelf een variant met gloeilampjes ( iets meer voorkomend, maar ik zoek er nog steeds )
http://members.home.nl/guidomennen/dial4.JPG

en de sidelit uitvoering ( Zoek ik ook nog steeds)
http://members.home.nl/guidomennen/Goldfinger+2.jpg

Groene neon ?
http://safeco2.home.att.net/ne2g-2.jpghttp://ledmuseum.home.att.net/photos2/bluneon7.jpg
http://safeco2.home.att.net/neon91.jpg

Tot zover dit aardig offtopic stukje

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 26 december 2004 18:20:33

Sine bedankt voor de offtopic-toevoeging ;)

Nog eens wat gespeeld en gemeten

een weerstand 10k 5Watt blijkt goed te lukken.

ik kom opnieuw aan devolgende metingen over de weerstand

Vpeak = 340 volt
Vrms (AC-DC) = 171 volt

dus 171/10000 = 17.1 mA
en P = 171x17.1 = 2.9 watt

temperatuur weerstand (niet accuraat:)) 72 graden
hij is zeker niet tussen de vingers vast te houden

alleen de piekstroom door de led baart me zorgen

340/10000 = 34mA kan dit??

@ freddy
op de scoop meet ik een zeer rare karakteristiek van de spanning over de led

de Urms blijft echter rond de 2 volt voor groen, en 1.8 voor rood

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

[ontopic]

Bedankt Sine, ik kende ze dus inderdaad nog niet. Die projectiedisplaytjes zijn ook erg intrigerend. Hier staat nog een foto van een klok met van die lampjes. Ik ga eens proberen wat het knutseleffect effect is van een lampje achter een stukje ondoorzichtig glas.

[/ontopic]

Sp3ci3S, wil je het wel een beetje offtopic houden aub?

Op 26 december 2004 19:33:50 schreef ikkedus:
Sp3ci3S, wil je het wel een beetje offtopic houden aub?

:D
moet ik anders ineens de topictitel aanpassen?
(deze vraag behoeft geen antwoord)

[Bericht gewijzigd door Jonathan op zondag 26 december 2004 19:39:26

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 26 december 2004 19:38:09 schreef Sp3ci3S:
[...]
:D
moet ik anders ineens de topictitel aanpassen?
(deze vraag behoeft geen antwoord)

[droog modus] Jaaaaa! [/droog modus]

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Ik had niet moeten schrijven: "Voor een halve sinus periode geldt", maar: "Voor een enkelzijdig gelijkgerichte sinusperiode geldt". Oeh, domme Freddy!

Over het stuk dat ging over de afgelezen RMS-waaarde: Tijd voor een plaatje,
http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/meetwaarden.gif

Dit is een enkelzijdig gelijkgericht signaal van een funktiegenerator. En iets afwijkende frequentie gekozen om het duidelijker te maken.

We zien hier ongeveer 4,5 periode's van enkelzijdig gelijkgerichte sinus. Ik heb de eerste cursor op 1.00 div gezet, en de tweede op 9.00 div. Instellingen zie rechter kant van het plaatje, en de cursors zijn ook zichtbaar in het grafische deel.
Binnen deze cursors zijn 3,5 perioden te tellen. Over dit stuk worden onderandere "rms" en "mean" gemeten.
De scoop heeft 3 volledige perioden tussen de cursors gevonden (cycles). Over deze volle periode's wordt "cmean" en "crms" gemeten, dit zijn de werkelijke gemiddelde en RMS waarden van het signaal.

Verder ben ik nu verward over wat je nu werkelijk gemeten hebt. De stroom (met een amperetang of iets degelijks), of heb je de spanning gemeten over de voorschakelweerstand en dit omgerekend naar de stroom die daardoor heen zou moeten vloeien?

De doorlaatspanningen van de diode en LED weinig invloed op de meting, de spanning is hoog genoeg om deze te verwaarlozen.

Bij het berekenen van vermogensdissipaties, dit geldt alleen voor weerstanden is de RMS-waarde van belang.

Ik moet nu weg (ga een concert bezoeken), dan kijk ik naar de rest van jou vragen. Tot morgen.

Sine

Moderator

Volgens mij gooi ik dingen door elkaar ...

RMS = effectieve waarde ?

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

@ sine
je was op het verkeerde pad

Urms = Upeak/sqrt(2) bij een sinus
Urms = Upeak/2 bij enkelzijdig gelijkgerichte sinus.

@ freddy

de stromen zijn inderdaad berekend, naar mijn weten kan je bij een weerstand uit de spanningen de stromen berekenen. stromen waren gewoon hulpmiddel tot het bekomen van het vermogen (dit kon eigenlijk ook rechtstreeks)

de scoop is een digitale fluke en je kan ook allerlei dinges keizen (die Crms wel niet...)
ik kan kiezen tussen Urms(AC) en Urms (AC+DC), en verder Ugem = Udc, enz...

de waarden waren

Upeak = 340
Urms(AC) = 131
Urms (AC+DC) = 170 (Upeak/2)
Uavg = 109

wat is het verschil tussen die twee rms waarden?

alleszins bedankt voor u uitleg over dat gedoe met die periodes bij een scoop, i didnt know :)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)