Probleem wegvallen geluid Sony STR-DE135

Beste CO'ers,

hier op het werk hebben we een Sony STR-DE135 FM Stereo/FM-AM receiver. Na een tijdje spelen wordt het geluid stiller en stiller om dan volledig te verdwijnen. Het toestel uitschakelen en terug aanzetten verhelpt het probleem voor een tijdje maar dan begint alles terug opnieuw. Soms gebeurt het ook dat wanneer de radio 's morgens wordt opgezet het even duurt voor er geluid doorkomt, hij begint dan heel zacht en wordt steeds luider. Andere keren begint hij direct op volle kracht te spelen. Sommige dagen speelt hij zonder problemen.
Ik weet niet wat er aan de hand is met dit toestel.
Iemand een idee?

Alvast bedankt voor een antwoord.

Groetjes,

Karl

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

alleen de tuner of ook andere bronnen? voor de tuner kan de stereo discriminator verlopen zijn, of temperatuur gevoelig. de versterker kan een los contact zijn. wrs de print eens nasolderen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We gebruiken alleen de tuner die ingebouwd zit.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

probeer een andere bron, bijv een gsm met radio app op wifi, die aansluiten met een jack naar tulpkabeltje. of een losse tuner, weet je iig waar je moet gaan zoeken, problemen als losse solderingen na 15 jaar zijn goed mogelijk..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 18 augustus 2015 10:39:40 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is moeilijk te testen, ik heb geen andere toestellen ter beschikking.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

Beste,

eindelijk even tijd gehad om het één en het ander te testen. Het toestel heeft enige tijd stil gestaan en geeft nu continu een PROTECT error, ongeacht de speakers al dan niet zijn aangesloten en ongeacht de gebruikte ingang.
Na wat grasduinen op internet lijkt mij het probleem te komen van enkele componenten die stuk blijken te zijn.
Vandaag ben ik langs een elektronica winkel geweest voor deze onderdelen maar zijn blijkbaar haast niet meer te vinden of serieus duur :-(
Is er iemand die mij kan zeggen waar ik deze onderdelen voor een zacht prijsje op de kop kan tikken?

Onderdelen :

  • Q702 8-729-141-30 TRANSISTOR 2SC3623A-LK
  • Q703 8-749-010-25 IC MN2488-OPY-M
  • Q704 8-749-010-26 IC MP1620-OPY-M
  • Q752 8-729-141-30 TRANSISTOR 2SC3623A-LK
  • Q753 8-749-010-25 IC MN2488-OPY-M
  • Q754 8-749-010-26 IC MP1620-OPY-M
  • R716 1-233-352-41 ENCAPSULATED COMPONENT (0.22+0.22)
  • R766 1-233-352-41 ENCAPSULATED COMPONENT (0.22+0.22)

Mijn dank voor alle hulp.

Karl

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

die transistoren zijn rebranded voor sony in die tijd 2SD2488 en 2SB1620 naar mijn weten.

Anders eens op ebay kijken voor de mp1620 en mn2488, Daar heb ik ook wel eens wat van besteld ergens, werkt prima tot nu toe.

Verder als de eind transistoren die in sluiting liggen gaat er verder omheen meestal niet veel stuk in het algemeen in de Sony versterkers.

[Bericht gewijzigd door cupido op donderdag 18 augustus 2016 16:44:20 (25%)

OK, bedankt voor het snelle antwoord.
Ik ga die via ebay bestellen en alvast uitproberen.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

De IC's heb ik zonet besteld via eBay.
Zou ik voor de dubbele weerstand 2W 0.22ΩK x 2 de MPC702 kunnen gebruiken?
Bedankt voor de feedback.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

dat moet wel kunnen, evt kun je 2x weerstanden van 0,22ohm in serie zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, bedankt.
Is het 0.22Ω of 0.22kΩ
Ik vraag dit even omdat op de opdruk 2W 0.22ΩK x 2 staat.
Kwestie van zeker te zijn :-)
Moeten die een bepaalde temperatuur of tolerantie coefficient hebben?

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

0,22ohm is normaal. die witte weerstanden hebben een tolerantie van 5% normaal. 0,22ohm voor een emitter weerstand is normaal, 220ohm niet bepaald.. de C heeft ze ook.

https://www.conrad.nl/nl/mpc74-5w-022-ohm-5-metaalfilmweerstand-022-ra…

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 augustus 2016 15:40:36 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

OK, bedankt. Ik ga ze bestellen en als alles er is de versterker herstellen. Ik hou jullie op de hoogte.

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

Van de D2012 transistor ben ik niet zeker of ze stuk zijn maar zou deze tevens willen vervangen. Welk type neem ik best dat momenteel vlot verkrijgbaar is?
Mijn dank.
Karl

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
maartenbakker

Golden Member

Misschien een domme vraag waarvan je denkt "hoe komt hij daar nou bij", maar omdat ik het niet echt duidelijk las, stel ik heb toch maar...

Heb je door meting ook echt geconstateerd dat de genoemde componenten stuk zijn? Opzich kan de fout kloppen met een protect-melding, alleen de voorgeschiedenis wijst niet echt duidelijk naar een eindtrapprobleem. Ook moet je uitkijken dat je met het vervangen van de eindtrap misschien een gevolgschade repareert zonder de oorzaakt (het eerste mankement) weg te nemen. Tenminste, ik heb nog nooit een eindtrap gezien die harder of zachter ging spelen voordat hij zichzelf opblies.

De eindtransistoren zijn inderdaad gewone Sankens, met een kleine kans dat er binning of een andere selectie is toegepast. Kijk in elk geval uit dat je geen vervalsingen krijgt, dus bestellen via ebay is een groot risico.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 22 augustus 2016 12:35:06 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Als er 1 merk transistoren is wat VEEL fake aangeboden wordt is het sanken wel!
Zeker geen ebay dingen kopen daarvan.
(vooral de ringtorren zijn in 99% van de gevallen fake)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dit is ook niet een exoot versterker die gewild is, moeilijk bekombaar is, of vintage. voor 25 euro heb je op mp al een andere die wel werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 augustus 2016 12:29:38 schreef maartenbakker:
Misschien een domme vraag waarvan je denkt "hoe komt hij daar nou bij", maar omdat ik het niet echt duidelijk las, stel ik heb toch maar...

Heb je door meting ook echt geconstateerd dat de genoemde componenten stuk zijn? Opzich kan de fout kloppen met een protect-melding, alleen de voorgeschiedenis wijst niet echt duidelijk naar een eindtrapprobleem. Ook moet je uitkijken dat je met het vervangen van de eindtrap misschien een gevolgschade repareert zonder de oorzaakt (het eerste mankement) weg te nemen. Tenminste, ik heb nog nooit een eindtrap gezien die harder of zachter ging spelen voordat hij zichzelf opblies.

De eindtransistoren zijn inderdaad gewone Sankens, met een kleine kans dat er binning of een andere selectie is toegepast. Kijk in elk geval uit dat je geen vervalsingen krijgt, dus bestellen via ebay is een groot risico.

Daar heb je natuurlijk een punt. Op YouTube heb ik een testprocedure gevonden om naar de PROTECT error te zoeken en heb deze gevolgd. Daaruit blijk toch dat er een eindtrap door zou zijn. Bijgevolg heb ik eerst gaan horen bij een plaatselijke elektronicashop die mij ongeveer 65€ vraagt voor de 4 IC's. Dus durf ik wel een kansje wagen via eBay.
De tuner/versterker is gekregen als stuk dus wou ik er wat mee experimenteren. Voordien was er enkel het faden van het geluid maar nu moet ik eerst de PROTECT error opgelost zien te krijgen.

Op 22 augustus 2016 12:44:28 schreef High met Henk:
Als er 1 merk transistoren is wat VEEL fake aangeboden wordt is het sanken wel!
Zeker geen ebay dingen kopen daarvan.
(vooral de ringtorren zijn in 99% van de gevallen fake)

Eerst gaan horen bij een plaatselijke elektronicashop die mij ongeveer 65€ vraagt voor de 4 originele Sony IC's. Dus durf ik wel een kansje wagen via eBay :-)

Op 22 augustus 2016 13:20:15 schreef testman:
dit is ook niet een exoot versterker die gewild is, moeilijk bekombaar is, of vintage. voor 25 euro heb je op mp al een andere die wel werkt..

Tja, in het slechtste geval, als hij niet herstelbaar is, ben ik enkele euro kwijt en na sloop enkele duurdere onderdelen rijk :-)

Stappenplan :
1. vervangen van de IC's, de dubbele weerstanden en de 2 D2012en
2. alle soldeerpunten nakijken en eventuele slechte ofgebroken lassen herstellen
3. als de PROTECT error weg is kan ik verder zoeken naar het andere probleem, dan test ik eerst of dit probleem zich ook voordoet op de andere ingangen.

Allen mijn dank voor de hulp.
Karl

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
maartenbakker

Golden Member

Als die procedure uitging van meten of de eindtransistoren kortgesloten zijn, vertrouw ik wel dat die echt stuk zijn.

Blijft natuurlijk het gevaar dat de nieuwe meteen weer klappen als er een oorzaak was. Ik zou op zijn minst een serielamp gebruiken bij het testen. Of eens kijken wat de eindtrap voor signaal binnenkrijgt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 22 augustus 2016 15:41:24 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank u voor de feedback.
Een serielamp is toch iets als dit (zie foto) met een lamp van 100W?
Of vergis ik mij?

[Bericht gewijzigd door X-Fusion op dinsdag 23 augustus 2016 08:58:37 (37%)

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

Hoe check ik best het signaal op de eindtrap?
Ik ben nog niet in het bezit van een oscilloscoop.
Ben een beginnende amateur :-)

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

zonder scoop kun je alleen maar ingangs spanningen vergelijken tussen de 2 kanalen. die zijn in AC mv range. beter zoek je een scope, voor audio heb je aan 20Mhz analoog al zat. die heb je voor een paar tientjes op mp al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo allen,

even een update. Heel lang geleden had ik de transistors voor een appel en een ei uit China laten overkomen en twee maand geleden eindelijk er aan toegekomen om deze te vervangen in de versterker.
De versterker werkte direct terug normaal.
Easy fix voor ik denk 8€ :)

Bedankt voor alle hulp.

Karl

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

Realiseer je wel, dat vervangen niet hetzelfde is als repareren. Zelden werkt een toestel weer na de "reparatie".
Door verkeerde vervangingsonderdelen en introductie van nieuwe fouten, wordt het probleem alleen maar veel groter.
Helaas kan ik geen betere tip geven.
Dus eerst de fout eruit meten en dan de defecte onderdelen vervangen. Daarna gecontroleerd opstarten met stroombegrenzing en ondermeer de ruststroom in de gaten houden.