FPGA

Leden circuit online,

Ik studeer aan de Hoge school Breda, elektrotechniek,
En middels dit forum met naslagwerk en informatie van heb ik mijn propedeuse gehaald, dank voor alle hulp.
Dus we zijn beland bij jaar 2 maar...ik een prachtige baan maar in combinatie steekt dit als het gaat om leren en studeren.

Ik ga op dienstreis en zal een compleet blok gaan missen over FPGA.
Ik ken FPGA niet en ik weet dus niet of deze vraag te algemeen is opgesteld.

Nu krijg ik het advies vanuit school dit te parkeren aangezien dit erg moeilijk is om te bestuderen.
... Ik denk daar anders over en heb daarbij de vraag....

Wat voor introductieboek zou handig zijn om de beginselen van FPGA onder de knie te krijgen, waar iemand al ervaringen mee heeft?
En bestaan er DVD´s dan wel video´s (engels dan wel nederlands) over FPGA ?

Alvast hartelijk dank,

Gebruikt de Hogeschool Breda geen boek? Aangezien het door hun getoetst wordt lijkt me dat het handigst. Moet je nog een FPGA gaan programmeren? Want in dat geval lijkt me het handigste om een boek te zoeken dat over die specifieke FPGA en de bijbehorende software gaat.

Heeft Elektor geen boek uitgegeven daarover? Ze hebben wel eens een reeks artikelen in het magazine gepubliceerd. Misschien is dat tot een boek geworden.

Maar ehm, onderschat het onderwerp niet he. Er zijn mensen die "FPGA design engineer" als job title hebben. Zegt wel iets denk ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat zal vast over Xilinx, C en VHDL gaan :p Kortom, helemaal ongekleurd zal het boek niet zijn, maar dat is geen enkele waarschijnlijk. Ik ken het boek niet inhoudelijk overigens.

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 25 augustus 2016 20:21:33 (14%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.

Hartelijk dank voor de repsonse mensen.
Ik had al een beetje verwacht dat mijn vraag te algemeen is opgesteld.

Op 25 augustus 2016 14:33:47 schreef necessaryevil:
Gebruikt de Hogeschool Breda geen boek? Aangezien het door hun getoetst wordt lijkt me dat het handigst. Moet je nog een FPGA gaan programmeren? Want in dat geval lijkt me het handigste om een boek te zoeken dat over die specifieke FPGA en de bijbehorende software gaat.

Ja.. en Nee, het is een handout waar delen in besproken wordt, en Studystore heeft niet een boek aangeschreven voor dit jaar.

Ik heb de school gemaild of ze specifieker kunnen zijn in wat ze gaan behandelen over FPGA, en dan zal ik terug op het net.

Nogmaals bedankt

Bovenstaand boek heb ik hier op de boekenplank staan, staat veel info in over digitale techniek (duh :P). Xilinx en C heb ik niet in het boek gezien, maar VHDL en Verilog komen wel langs.

2 studieboeken over digitale techniek, waarvan ik weet dat ze aan een andere HBO, maar ook op de TU gebruikt worden zijn:
-Brown en Vranesic; Fundementals of Digital Logic with VHDL design (Third Edition); McGraw-Hill.
-Ashenden; The student's guide to VHDL (second edition); Morgen Kaufmann.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Lambiek

Special Member

Ik heb het boek van Vincent ook, is een mooi boek met veel info. Maar het FPGA gedeelte is meer over de beginselen, en dat kan ook niet anders want je kan wel een boek schrijven over FPGA dat eens zo dik is als deze nu is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een vriend van me (KvE te B), werkt al z'n hele werkzame leven bij de distributeur van Xilinx in de Benelux. Hij geeft seminars aan zowel nieuwe als ervaren gebruikers van Xilinx. Regelmatig wordt hij door een klant ter hulp gevraagd betreffende design vraagstukken. Zo heb ik eens met hem zitten "bomen" over een klant die een probleem had met de interne timing van de chip. De oplossing was het aangeven dat een interne poort op een andere plaats binnen de chip gealloceerd moest worden, vanwege de lengte van de interne signaallijnen. Een beginnersfout meldde hij. De mogelijkheden, met soms de hulp van extra libraries, zijn enorm. Je knalt er zo een complete processor in. Er even een Z80 in zetten, als voorbeeld, is een kwestie van een muisklik.. Wel leuk spul om er eens mee te "spelen".
Ontwikkelbordjes zijn, te kust en te keur, beschikbaar.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Als je het echt wil leren, zou ik enerzijds de opdrachten van school die ze je jaargenoten geven proberen te achterhalen. Die gewoon doen. Daarnaast ZELF iets verzinnen. (bijvoorbeeld: "Ik wil 3-bits VGA uitsturen", maar veel beter is om zelf iets te verzinnen wat je interesseert) En dan dat project uitvoeren. Zelf een geschikt development bordje uitzoeken en kopen. En dan je project tot een goed einde brengen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Twee belangrijke vragen die je aan je school (en wellicht wikipedia ;) )moet stellen:
Verilog of VHDL?
Altera of Xilinx?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 26 augustus 2016 09:40:00 schreef Looney Tunes:
Xilinx en C heb ik niet in het boek gezien, maar VHDL en Verilog komen wel langs.

Even verduidelijken: f_e heeft "de schurft" aan Xilinx, VHDL en C, dus vandaar m'n opmerking. Het verbaast me nog dat er uberhaupt iets over VHDL in staat. Anders was het ook niet geloofwaardig geworden natuurlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ah, zo goed ken ik hem niet ;)
En zo uit m'n hoofd is het maar 1 hoofdstuk over VHDL, met een klein stukje van het topje van de 'VHDL' ijsberg.

Wauw...,
Wat veel reacties, echt super voor het meedenken mensen!

Gisterenavond was de introductie omtrent FPGA voor komend kwartaal, de vragen van circuitonline zijn gesteld en de opdracht gaat over het volgende....

We moeten allereerst een analoog circuit ontwikkelen die een schoon signaal aanlevert aan een ADC DAC kaart. daar aan gekoppeld komt een topdetector schakeling.
Het ontwerp voor de topdetector moet om gezet worden in een VHDL-file die gesimuleerd en gedownload kan worden met de XILINX ISE software.
het geheel word getest op een XILINX CoolrunnerII ontwikkelbord.

Daarbij dus de opdracht omschreven.... echter paar benamingen zoals VHDL en XILINX zijn mij nog onbekend, aangezien in de les alleen even het analoge gedeelte werd aangetipt.

Ik heb zo'n indruk dat er niet mega de diepte in word gedoken met FPGA als ik zo de andere software problematieken voorbij zie komen in deze topic.
Dus het blijft erg basic.
Dus... een basic boek :D
Was deze al voorbij gekomen :D ?

Op 26 augustus 2016 10:41:43 schreef TonHek:
Een vriend van me (KvE te B), werkt al z'n hele werkzame leven bij de distributeur van Xilinx in de Benelux. Hij geeft seminars aan zowel nieuwe als ervaren gebruikers van Xilinx. Regelmatig wordt hij door een klant ter hulp gevraagd betreffende design vraagstukken. Zo heb ik eens met hem zitten "bomen" over een klant die een probleem had met de interne timing van de chip. De oplossing was het aangeven dat een interne poort op een andere plaats binnen de chip gealloceerd moest worden, vanwege de lengte van de interne signaallijnen. Een beginnersfout meldde hij. De mogelijkheden, met soms de hulp van extra libraries, zijn enorm. Je knalt er zo een complete processor in. Er even een Z80 in zetten, als voorbeeld, is een kwestie van een muisklik.. Wel leuk spul om er eens mee te "spelen".
Ontwikkelbordjes zijn, te kust en te keur, beschikbaar.

TonHek

FPGA ontwikkelbordjes dat klinkt goed, begint al gelijk te jeuken.:D :D
Is dat met de bovenstaande opdracht ook haalbaar ?

Op 30 augustus 2016 19:02:41 schreef lennard van der kamp:
Het ontwerp voor de topdetector moet om gezet worden in een VHDL-file die gesimuleerd en gedownload kan worden met de XILINX ISE software.
het geheel word getest op een XILINX CoolrunnerII ontwikkelbord.

Afijn, ik zal me even inhouden over de CoolrunnerII (prima chip, net als de Pentium. Ook even oud ongeveer:)) Dat het eigenlijk een CPLD is en geen FPGA is een detail, je zou dezelfde VHDL code moeten maken.

Twee belangrijke vragen weet je nu: Xilinx (dus ISE als ontwikkelomgeving), en VHDL (als hardware-beschrijf-taal)

Ik heb zo'n indruk dat er niet mega de diepte in word gedoken met FPGA als ik zo de andere software problematieken voorbij zie komen in deze topic.

Inderdaad. een top-detector maken in VHDL is geen heel grote uitdaging.

Maar installeer gerust Webpack op je PC, en klik lekker rond op de Xilinx website voor instructies. Er zit een gratis simulator bij, dus je kunt ook zonder ontwikkelbordje spelen. Maar tegen de tijd dat je dat allemaal werkend hebt, ben je het niveau van een piek-detector wel voorbij.

Voor deze opdracht lijkt een ontwikkelboard dus helemaal niet nodig. Die hebben ze op school al voor je. Zonder board kun je het hele ontwikkeltraject doen, behalve het downloaden naar de target en de uiteindelijke test. Echter... als jij alles goed gesimuleerd hebt, en de synthese/P&R logfiles goed bekeken, dan mag je 99.99% aannemen dat het op target gewoon werkt.
Kortom, je kunt het hele leerproces gewoon doen met Xilinx ISE (ontwikkelsoftware) en de bijbehorende simulator (Modelsim Xilinx edition).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als je toch graag een ontwikkelbordje koopt, moet je even op http://store.digilentinc.com/fpga-programmable-logic/ kijken. Check wel goed of je een externe programmer nodig hebt, of dat die op het bordje geïntegreerd is.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.