Lesboeken elektromotoren

Oh wijze leden
Ik werk al 2 jaar in de elektrotechniek maar wil graag meer leren over het ontwerpen van installaties met elektromotoren. Ik probeer meer inzicht te krijgen waar ik op moet letten maar google laat mij in de steek. Ik kan nergens goede lesstof vinden zonder dat ik pagina's vol krijg te zien met hoe een motor er van binnen uit ziet. Ik zoek meer een praktisch boek over het aansluiten/ontwerpen etc. Iemand misschien een idee?
Gr. Chris

Hoe noem je een vrouwelijke elektricien? een stekkerdoos

Wat wil je precies weten? Ik neem aan dat je het over 3-fase asynchroon motoren hebt, wat 95% van alle motoren in de industrie zijn.

Het aansluiten zelf is vrij triviaal; 3 fase draden (en de aarde) en gaan, als hij de verkeerde kant op draait wissel je er 2 om. Het aansluiten op een frequentieregelaar is niet veel moeilijker, al krijg je daar te maken met afscherming en eventuele encoders e.d.

Voor het berekenen van een aandrijflijn, moet je wat kunnen rekenen met koppels, toerentallen, vermogens en rendementen. Gewoonlijk kun je vrij ruime marges nemen, en is een nauwkeurige berekening dus niet echt nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja over asychroon motorens vooral, alleen het probleem is dat er nergens een verzameling van nuttige informatie te vinden valt.

Hoe noem je een vrouwelijke elektricien? een stekkerdoos

Wat is volgens jou dan al die nuttige informatie?
Zoveel valt er nou ook weer niet te vertellen over een standaard 3 fase motor

En het ontwerpen is in de meeste gevallen ook niet meer dan een goede gok en wat tabelwerk

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Eaton heeft een boekje met een heleboel gegevens over van allerlei motoren en zaken er omheen.
Het is kostenloos op te halen op de website van Eaton ( voorheen Moeller, voorheen voorheen Klockner-Moeller)
Zoek maar eens op "schakelschemaboekje"

En dan zijn wij er nog met van allerlei kennis....