[Bouwen][Hulp-gezocht] Gewichtssensor maken

Goedendag allemaal,

Nu moet ik aan een project beginnen om een sensor te bouwen op een trap. De bedoeling is dat ik kan zien wie de trap oploopt.Zelf dacht ik dat door een soort van weegschaal te maken voor op de traptree en die vervolgens te koppelen aan mijn PC en een signaal laat afgeven wanneer iemand omhoog loopt. Om te progammeren gebruik ik een Arduino-device.

Nu wil ik "goedkope materialen/niet te duur" gebruiken om er één te bouwen. Mijn vraag is aan jullie, wat heb ik allemaal nodig om dit te realiseren/maken. Tips zijn ook van harte welkom uiteraard.

Mvg

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Op 2 september 2016 15:52:08 schreef tweepuntnul:
Nu moet ik aan een project beginnen om een sensor te bouwen op een trap.

Moet je die sensor zelf maken? Is dit een school vraag/opdracht?

De bedoeling is dat ik kan zien wie de trap oploopt.

Je moet dus ook een persoon herkennen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgens mij wisselt de hoeveelheid kracht die ik op een traptrede uitoefen per keer dat ik de trap op (of af) loop. De ene keer zet ik me met meer kracht af dan de andere keer waardoor een weegschaal een hoger gewicht zal aangeven. Even een paar seconden stil staan met beide benen op een trede doe ik eigenlijk niet.

Als sensor kun je een 'strain gauge' (rekstrookje) gebruiken, eventueel uit een oude electronische weegschaal.

[Bericht gewijzigd door mbbneon op vrijdag 2 september 2016 16:34:30 (15%)

Lambiek

Special Member

Op 2 september 2016 16:33:35 schreef mbbneon:
Volgens mij wisselt de hoeveelheid kracht die ik op een traptrede uitoefen per keer dat ik de trap op (of af) loop.

Dat zal toch wel mee vallen? Of je nu van boven komt, of je zet af als je naar boven gaat, die krachten zullen toch niet veel verschillen?

Je kan in ieder geval wel onderscheid maken tussen iemand van 70 of 90Kg lijkt mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat dit nog tegenvalt.

Opgaand zijn er altijd mensen die (soms) tredes overslaan, dit kan je weer opvangen door de tweede trede te nemen.

Echter, je hebt dan nog steeds het krachtverschil, iemand die een trede gaat overslaan zet veel meer kracht, kan ook nog wel een kilo of 5 via de trapleuning(en) trekken.

Naar beneden heb je weer een ander effect dat mensen via de punten van de treden naar beneden 'roffelen'. Dit alles met of zonder 'bagage' (zware tas etc).

Bij een gezin met kind (20kg), moeder (60kg) en papa (100kg) is het natuurlijk wel te overzien :D. 40,50,65 en 75 kg is alweer een ander verhaal.

Ik zou het project met een webcam en software aanpakken. Eventueel willen mensen misschien een RFID tag dragen. Je zou ook nog met wat 'touch'-sensoren op de trapleuning kunnen werken, een lang persoon heeft de leuning anders vast bij een bepaalde trede.

K7Jz, heb je zijn post gelezen, wat jij schrijft overtreft meerdere keren zijn kennis en kunde en zakgeld ;)

Enkele rekstrookjes aan de onderzijde van de treden plakken en beginnen met proefmetingen, dan zou je al een idee moeten hebben van de haalbaarheid.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 2 september 2016 17:10:10 schreef MGP:
K7Jz, heb je zijn post gelezen, wat jij schrijft overtreft meerdere keren zijn kennis en kunde en zakgeld ;)

Ken je die persoon dan MGP? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Webcam, en https://www.ispyconnect.com/

Beide niet duur, en meer mogelijkheden dan een rekstrookje ;)

Bij het rekstrookje ben je ook nog afhankelijk hoeveel iemand gebruik maakt van de leuning om zich omhoog te heisen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 2 september 2016 17:18:00 (36%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Kun je daar ook persoons herkenning mee doen Ship?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Yep, en zelfs als trigger gebruiken, kentekenplaat herkenning kan ook

zie: https://www.ispyconnect.com/plugins.aspx

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 2 september 2016 17:23:27 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Dat is grappig, komt misschien nog wel eens van pas. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Is het niet interessanter een variant voor een raspberry pi te zoeken. Een hele windhoos pc daar tegenaan gooien lijkt mij wat overdreven. Maar op zich wel leuke software. :)

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op vrijdag 2 september 2016 17:44:01 (12%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Heb jij ervaring met zo'n Lattepanda Ship? Dit is ook weer zoiets dat ik kan toepassen, lekker klein en met Windows.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

In de hackersspace , zit er zelf ook aan te denken om er 1 aan te schaffen. Heb al een Rasp, maar ben geen Linux fan, heb meer met windows (de rasp kan wel windows IOT, maar daar ben ik ook niets mee). er zit ook gelijk een arduino in verwerkt, best of 2 worlds ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
joopv

Golden Member

Topic kaping binnen een paar uur :(
Maar even wachten tot de topicstarter een reactie geeft ?

Lambiek

Special Member

Op 2 september 2016 19:56:20 schreef joopv:
Topic kaping binnen een paar uur :(

Vindt je dat, de TS kan hier ook zijn voordeel mee doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 september 2016 20:40:29 schreef Lambiek:
[...]
Vindt je dat, .....

Ja, :) :) :) die zal nogal geschrokken zijn met de antwoorden van mensen die al jaren de gekste dingen maken en niet meer eenvoudig kunnen denken :p

De vraag kon ook wat duidelijker betreffende zijn achtergrond, maar zoals in Ship's signatuur zal hij met de antwoorden moeten leren leven.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Dan wachten we maar op een reactie van de TS. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 september 2016 16:19:32 schreef Lambiek:
Ten eerste welkom op het forum.

[...]
Moet je die sensor zelf maken? Is dit een school vraag/opdracht?

[...]
Je moet dus ook een persoon herkennen?

Ja het is voor een schoolopdracht en moet inderdaad de persoon herkennen en het gaat hier om mijn vader die in de 100kilo zit.
Er is dus zeker sprake van een gewichtsverschil. Maar de gewicht die iemand er op zet valt dat niet in te progammeren zijn, d.m.v. testjes?

Op 2 september 2016 17:00:47 schreef K7Jz:
Ik denk dat dit nog tegenvalt.

Opgaand zijn er altijd mensen die (soms) tredes overslaan, dit kan je weer opvangen door de tweede trede te nemen.

Echter, je hebt dan nog steeds het krachtverschil, iemand die een trede gaat overslaan zet veel meer kracht, kan ook nog wel een kilo of 5 via de trapleuning(en) trekken.

Naar beneden heb je weer een ander effect dat mensen via de punten van de treden naar beneden 'roffelen'. Dit alles met of zonder 'bagage' (zware tas etc).

Bij een gezin met kind (20kg), moeder (60kg) en papa (100kg) is het natuurlijk wel te overzien :D. 40,50,65 en 75 kg is alweer een ander verhaal.

Ik zou het project met een webcam en software aanpakken. Eventueel willen mensen misschien een RFID tag dragen. Je zou ook nog met wat 'touch'-sensoren op de trapleuning kunnen werken, een lang persoon heeft de leuning anders vast bij een bepaalde trede.

Uitgaande dat hier geen traptree word overgeslagen, want dat heb ik nog nooit iemand bij mij thuis zien doen. Het gaat erom dat het alarmsignaal bij een bepaalde persoon aanslaat, dit geval gaat het hier om mijn vader. Probleem is dat ik bij een camera iets van gezichtsherkenningssoftware moet hebben en omdat zelf te gaan progammeren is ook geen optie. Sowieso is er sprake van een kracht/gewichtsverschil en ik ga er vanuit dat iemand normaal de trap op of afloopt(rustig)

Op 2 september 2016 17:10:10 schreef MGP:
K7Jz, heb je zijn post gelezen, wat jij schrijft overtreft meerdere keren zijn kennis en kunde en zakgeld ;)

Enkele rekstrookjes aan de onderzijde van de treden plakken en beginnen met proefmetingen, dan zou je al een idee moeten hebben van de haalbaarheid.

Ik had zoiets ook al in gedachte en inderdaad gaat mijn kennis te boven.

Op 2 september 2016 17:22:49 schreef Shiptronic:
Yep, en zelfs als trigger gebruiken, kentekenplaat herkenning kan ook

zie: https://www.ispyconnect.com/plugins.aspx

Bedankt voor de tip/tool dit kan nog wel is van pas komen.
---------------------
Achtergrond: onervaren, zowel in coderen en enigszins techtnisch aangelegd, als ik weet wat ik heb nodig heb kan ik het wel bouwen en installeren. Bedoeling is ook wel dat ik de codeertaal ligt. Ik ben leergierig en ik hoop niet dat ik gelijk mijn pet te boven ga hiermee.

Lambiek

Special Member

Op 5 september 2016 11:01:43 schreef tweepuntnul:
Ja het is voor een schoolopdracht.....

Dan wordt het waarschijnlijk door één van de mod's wel in een andere sectie gezet.

en moet inderdaad de persoon herkennen en het gaat hier om mijn vader die in de 100kilo zit.

Is dat de enige persoon die herkent moet worden, of zijn dat er meerdere?

Maar de gewicht die iemand er op zet valt dat niet in te programmeren zijn, d.m.v. tests?

Dat zou je proefondervindelijk uit kunnen proberen natuurlijk, kijk wat de verschillen zijn als iemand erop gaat staan of zich afzet op de traptrede.

Je zou kunnen kijken naar een load-cel in combinatie met een instrumentatieversterker, (bijv. de INA122) en dat signaal aanbieden aan een controller.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ina122.pdf

De controller zal wel een Arduino worden zeker?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 september 2016 11:16:15 schreef Lambiek:
[...]
Dan wordt het waarschijnlijk door één van de mod's wel in een andere sectie gezet.

[...]
Is dat de enige persoon die herkent moet worden, of zijn dat er meerdere?

[...]
Dat zou je proefondervindelijk uit kunnen proberen natuurlijk, kijk wat de verschillen zijn als iemand erop gaat staan of zich afzet op de traptrede.

Je zou kunnen kijken naar een load-cel in combinatie met een instrumentatieversterker, (bijv. de INA122) en dat signaal aanbieden aan een controller.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ina122.pdf

De controller zal wel een Arduino worden zeker?

1. Ja, ten eerste excuus daarvoor wist niet zo snel waar ik hiervoor precies moet zijn. Moet nog een beetje bekend worden met dit forum.

2.Het betreft hier inderdaad alleen mijn vader.

3.Oké bedankt voor de tip, "hij" zal Arduino gestuurd/geprogammeerd worden JA.

------

Iedergeval iedereen bedankt voor de reacties, het wordt zeer gewaardeerd.

Lambiek

Special Member

Als het alleen om je vader gaat moet het niet zo moeilijk zijn, zoek wel een load-cel die dat gewicht aan kan. Of zet twee load-cellen neer, één links en één rechts van de traptrede. Het uitgang signaal van je cellen bied je aan, aan je INA122 en daar bepaal je de versterkingsfactor mee met (RG staat in de datasheet).

In je Arduino kun je dan doen wat je wil, gewicht bepalen, en waarschijnlijk of je vader naar boven of naar beneden loopt. Even mee experimenteren dus. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 september 2016 11:41:18 schreef Lambiek:
Als het alleen om je vader gaat moet het niet zo moeilijk zijn, zoek wel een load-cel die dat gewicht aan kan. Of zet twee load-cellen neer, één links en één rechts van de traptrede. Het uitgang signaal van je cellen bied je aan, aan je INA122 en daar bepaal je de versterkingsfactor mee met (RG staat in de datasheet).

In je Arduino kun je dan doen wat je wil, gewicht bepalen, en waarschijnlijk of je vader naar boven of naar beneden loopt. Even mee experimenteren dus. :)

Hartstikke bedankt, laat wel weten als ik straks ergens tegen aanloop en zo niet dan zal ik het eindresultaat laten zien met post.

Lambiek

Special Member

Op 5 september 2016 12:00:02 schreef tweepuntnul:
...., laat wel weten als ik straks ergens tegen aanloop

Is goed, we horen het wel.

en zo niet dan zal ik het eindresultaat laten zien met post.

Dat zou inderdaad wel leuk zijn, dat wordt vaak vergeten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.