schema codeslot

beste,

ik ben een leerling van het zesde jaar elektronica en ik moet als gip een codeslot maken maar ik vind nergens een schema dus zou ik met een pic werken en programmeren maar ik wil niets over het hoofd zien en iets vergeten in mijn print. dus als iemand een tip ofzo heeft laat het achter aub.

alvast bedankt

Shiptronic

Overleden

Is het doel van een GIP, juist niet het zelf maken van een schema?

Als je bang bent dat je iets vergeet , post je hem hier, en krijg je vanzelf te horen wat wel en niet deugt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zijn 1000 en 1 manieren om een codeslot te maken.
Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat een serie schakelaars achter elkaar ingedrukt moeten worden.
En een verkeerde schakelaar moet de zaak resetten zodat het slot dan niet open kan.

Iedere schakelaar moet dus een geheugen hebben (dat kan zelfs al met relais).
Pas als de eerste, juiste schakelaar is ingedrukt, mag de 2e schakelaar zijn geheugen kunnen zetten.
en zo verder tot alle geheugens gezet zijn, en het slot open kan.

Een google opdracht kan je al veel idee`en opleveren.

input mogelijkheid
logica
output (slotaansturing)
en misschien nog wat voeding ofzo?

zie zo snel nou niet echt hoe je veel dingen kunt vergeten.

opvallend zou nog zijn om niet de standaard 0-9 pincode-vorm te nemen maar iets origineels om je "code" in te geven.

Zoals DK zegt, maak iets opvallends. Om toch even wat inspiratie aan dit GIP mee te geven:

Maak iets waarbij je meerdere toetsen tegelijk moet indrukken. Voorbeeld: 3(6&8)(2&3)
Maak een eenvoudige 'one-time-password' : bijvoorbeeld, een ledje knippert 3 keer dan moet je 3 bij je cijfers optellen: 3258 wordt 6581.
Maak iets met mooie toetsen of een draaischijf zoals een oude kluis, tip: kijk hoe een scrollwieltje van muis werkt of gebruik er één.

Misschien domme vraag, maar welke school geeft 6 jaar Elektronica les? Iets over dat niveau zou dan ook wel prettig zijn.
Daarnaast, zelfs ik zou wel iets kunnen verzinnen. Ook een kwestie van creativiteit. Lijkt me ook belangrijk in je verdere leven, dat zelf uitdokteren van iets.

Shiptronic

Overleden

laatst nog een gezien die het deed met morse signalen die ddor een microfoon werden opgepikt, geen knoppen dus :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een schema voor een codeslot op een PLC is wel heel erg makkelijk.
Gewoon elek gewenste schakelaar op een digitale ingang, en 1 digitale uitgang.
In het simpelste geval heb je aan 4 ingangen voldoende bij een code van 4 tekens.
Dat moet toch wel in een minuut of 5 te tekenen zijn?
DE echte moeilijkheid zit m in het programma in de PLC.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het lijkt erop dat zijn google kapot is ,,als ik zoek naar "codeslot circuit" krijg ik al diverse schema's.

Op picbasic staat er een met schema software en uitleg.
Ook op circuits online staan er meerdere schema's met beschrijving.

@Toeternietoe: TS. Heeft nergens gesproken over een plc .

Shock6805

Golden Member

Je kan em natuurlijk ook met discrete logica opbouwen of met torretjes. Als je dan veel ledjes over het geheel strooit, heb je een mooi demo codeslot dat laat zien hoe een en ander werkt.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Duizenden mogelijkheden, in het 6-de jaar en niets kunnen bedenken. Wat klopt daar niet?

Op 12 september 2016 18:35:10 schreef Jelle Deman:
ik vind nergens een schema dus zou ik met een pic werken en programmeren maar ik wil niets over het hoofd zien en iets vergeten in mijn print. dus als iemand een tip ofzo heeft laat het achter aub.

Maak je schakeling eerst op een breadboard of een gaatjesprint, en gebruik die opstelling ook tijdens het schrijven van je software. Zo kan je makkelijk fouten herstellen en dingen toevoegen. Zodra alles dan werkt kan je een print ontwerpen en laten maken. Belangrijk is wel dat je zorgvuldig de wijzigingen in je schema tijdens de prototype fase bijhoudt, anders blijf je revisies van je printen bestellen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@Toeternietoe: TS. Heeft nergens gesproken over een plc .

Mijn bril niet op en de i voor een l aangezien. (pic => plc)
100000000000 x excuses.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 september 2016 22:50:16 schreef kaspervl:
Wat klopt daar niet?

Heel normaal denk ik, als je nog nooit een pic hebt geprogrammeerd en je moet al onmiddelijk de gegevens in eeprom schrijven dan ben je nog even zoet, zonder 1 lijntje geprogrammeerd te hebben.
Dan moet je ook nog de hardware bedenken en als je zo'n zelfklever als toetsenbord (4x4 of 4x3) gebruikt moet je ook nog leren de toetsen afscannen.

Voor een beginneling allemaal niet zo eenvoudig.

LDmicro user.

Ga ik dan voorbij aan 5 jaar elektronca opleiding, die hier gevolgd is? Vraag me dan echt af wat ze in die 5 jaar dan wel geleerd hebben. De vraag wat het niveau dan wel is, is ook niet beantwoord.
Een opleiding zendamateur,is nog geen half jaar en vanaf nul. Dit ter vergelijking.

Maar de Pic-basic cursus, doe je ook makkelijk in een half jaar, is dan een goede tip, lijkt me.

[Bericht gewijzigd door kaspervl op woensdag 14 september 2016 12:48:25 (15%)

Op 14 september 2016 12:45:16 schreef kaspervl:
Ga ik dan voorbij aan 5 jaar elektronca opleiding, die hier gevolgd is? Vraag me dan echt af wat ze in die 5 jaar dan wel geleerd hebben. ...

Het onderwijssysteem is failliet, net als de zorg wordt het aan alle kanten uitgeknepen, docenten hebben de roeping misschien nog wel maar krijgen de tijd niet of verliezen zichzelf in allerlei bureaucratie die er vroeger niet was.

'Vroegah' stencilde de conciërge de proefwerken 500 keer en dan kon een docent hem 4 jaar lang aan 5 klassen uitdelen (20 keer). Na 2 keer kon hij het uit het hoofd nakijken. 2 fouten was een 8.

Nu is het ellenlang vergaderen over ingewikkelde lesmethodes met complexe puntenberekening. Meerkeuze op de computer kan in ieder geval nooit. Dus wordt het bikkelend nakijken, 5 puntjes voor vraag 4a, 4 puntjes voor 5b. Dan weer vergaderen, alle klassen hebben het toch wel slecht gemaakt. Alles nog een keer nakijken met 6 puntjes voor 4a en 8 puntjes voor 5b enzovoorts enzovoorts..

Het is opvallend dat de leerlingen alles bij elkaar googlen, maar TS het hier neerplempt, wel origineel in dat opzicht.

Op 14 september 2016 12:45:16 schreef kaspervl:
Ga ik dan voorbij aan 5 jaar elektronca opleiding, die hier gevolgd is?

Ik heb ook zo'n opleiding gevolgd, 44j geleden en kan mij nog goed herinneren wat ik "maar" kon toen ik afgestudeerd was.

Een opleiding zendamateur,is nog geen half jaar en vanaf nul. Dit ter vergelijking.

Vanaf "nul" ? Dat maak je mij niet wijs. Geef dat examen aan alle laatste jaars (6de) elektronica en ik schat dat 95% gebuisd is.
Die 5% geslaagden zullen al een tijdje op CO of andere forums zitten of wat ervaring hebben. ;)
Meer dan de helft van die studenten is zelfs niet in elektronica geinteresseerd al volgen ze wel die richting.

Maar de Pic-basic cursus, doe je ook makkelijk in een half jaar, is dan een goede tip, lijkt me.

Dat kan dan wel in die tijdspanne als je uzelf strikt in de hand houdt.

@K7Jz En dat ons onderwijssysteem failliet is geloof ik niet (BE), die leraars doen wat ze kunnen en het gaat allemaal heel vlug.
Studenten zouden ook wel een tandje mogen bijsteken.

Ik ken een directrice van een grote school en die hangt bijna alle dagen tot 24u thuis aan de telefoon, omdat ontgoochelde ouders het niet kunnen verkroppen dat hun zoon/dochter het vertikt om te studeren.
Dat gaat van verwijten tot bedreigingen....

edit: @GJ_ hieronder: je hebt gelijk, ik had mij nochtans voorgenomen om daar niet op in te gaan maar de warmte speel mij al parten ...

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Late we even wachten wat TS nog kan laten zien van zijn vorderingen en dit geen topic over het onderwijs maken.

Lambiek

Special Member

Op 12 september 2016 18:35:10 schreef Jelle Deman:
ik ben een leerling van het zesde jaar elektronica en ik moet als gip een codeslot maken maar ik vind nergens een schema

Ik denk dat je dat zelf moet verzinnen, of misschien met een beetje hulp van hier.

dus zou ik met een pic werken en programmeren, ....

En in welke taal ga je het programma schrijven, basic, c++, en heb je al enige ervaring met programmeren of helemaal niet?

maar ik wil niets over het hoofd zien en iets vergeten in mijn print.

Heb je zelf al een idee wat je denkt nodig te hebben? Moet je ook een slot aansturen, of moet het alleen gesimuleerd worden?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Willie W

Golden Member

Ik zou in dit geval eerst een proefopstelling maken, dat even testen en eventueel aanpassen
aan je wensen voordat ik een print ging maken.

@MGP, Mijn cursus zendamateur begon met U=I x R, ik noem dat vanaf nul. Lampje laten branden, serie enz enz. En internet was er toen echt niet, dus ook geen CO. Nog de C-licentie (heet nu F) de call PE1 M.. enz. heb ik nog steeds en waar het eindigde? Weet ik niet meer, is te lang geleden, ca 40 j. Maar de transistor als schakelaar enz. kwam echt wel aan de orde, inclusief een versterkertje ontwerpen, of een regelbare voeding, enz. enz. Meer dan voldoende om je verder te ontwikkelen op dit gebied. En echt in ca een half jaar.

Daarnaast had je bijv., in mijn tijd, de ETS en dat was ca 4 jaar incl stage. Daarmee kon je best wel wat. Naar de HTS bijv. Zelfs vanaf ULO, via schakeljaar, naar de HTS.

Is daar echt zoveel veranderd dat het nu een van soort zinloze bezigheidstherapie is geworden?? Arme jongeren dan.

Sorry GJ, maar hoop dat je snapt dat ik dit effe kwijt moest.

En die pic-basic cursus is zo mooi gemaakt, kan ik TS nogmaals aanraden.

Lambiek

Special Member

Op 14 september 2016 17:51:51 schreef kaspervl:
En die pic-basic cursus is zo mooi gemaakt, kan ik TS nogmaals aanraden.

Het is een leuke cursus, maar als je dat allemaal gedaan hebt wil het nog niet zeggen dat je kan programmeren. Want dan begint het pas, maar het is een leuke opstap. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

bedankt aan iedereen die iets gereageerd heeft en met sommige antwoorden ben ik al heel wat verder.

mijn GIP houd in dat je met een code de deur kan opendoen, maar het is meer dan dat alleen. de uitbreiding is dat er een camera naast de deur hangt die ziet wie er aan de deur staat ( in verbinding met een app). ook een app wordt gemaakt om te zien wanneer er iemand is binnengekomen en je de code vanuit de app kunt veranderen (sommige reageerden dat mijn google kapot is. Nee, ik ben maar een zesde jaar zonder enige ervaring (6 jaar elektronica pure theorie). dus vroeg ik me gewoon af of ik iets over het hoofd zag.

ik zou toekomen op de print met 7 draden van mn keypad die buiten hangt, die 7 draden komen toe op de pic(programeren in flowcode) en 1 uitgang die naar een relais gaat om daarmee een elektrische deuropener te activeren en een esp 8266 (wifi-module) die ervoor zorgt dat je de code kan veranderen via wifi en eventueel de deur kan opendoen op afstand.

nu weet ik wel niet welke pic ik best gebruik (ik dacht aan een 18F4455)
want moet met usb zijn en 7 in en 1 out zijn.

groeten Jelle

hallo iedereen,

ik heb mijn schema bijna af.

nu weet ik niet welke zekering ik zou moeten gebruiken voor 230V AC

iemand suggesties of iemand die een fout ziet?
laat het me gerust weten.

groeten.

Shiptronic

Overleden

Dat relais kan je zo maar 1x aansturen (hint, stroom en flyback)

Wat betreft de zekering, wat staat er in de DS van de MPM-xxx.

En dit was een maand werk ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.