Het grote VCC en VCR foto- en serienummerverzameltopic

maartenbakker

Golden Member

Alle Philips en door Philips voor andere merken gebouwde VCC (Video 2000) en VCR (N1500-N1700 reeksen) modellen welkom. Ruwweg tussen 1971 en 1986 dus.

Het doel is om een idee van productiejaren, aantallen en locaties te krijgen (klopt het wel dat Philips de productie pas in 1986 beëindigde? Wat deden ze in Krefeld eigenlijk?). En om gewoon leuk doorheen te bladeren voor de liefhebbers.

Dit is een schaduwtopic voor de topics die hierover op mfbfreaks.com gestart zijn, wat op zijn beurt weer schaduwtopics zijn voor mijn interne administratie.... Maar alle gegevens worden verwerkt en de overzichten en conclusies komen hier ook terecht in deze startpost.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 augustus 2016 13:00:20 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij deze de eerste paar foto's: Een ERRES 20VR22/04. Het serienummer is lastig leesbaar: WD 10 2106 1000417.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nog een oudere Philips: VR2020, serienummer niet meer te lezen: WD?? 038N10062?1 waarbij de ? onleesbaar zijn. Die heeft al duidelijk meer geleden.

Grappig dat de nieuwere modellen 10W minder verbruiken.

Van beide machines wil ik vanaf, een van deze weet ik dat die werkte voor hij weggezet was, die andere had zowiezo ergens een mechanisch probleem.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 8 augustus 2016 00:50:35 (36%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Maarten, wil je ook foto's van de binnenkant in dit topic? Of is dat weer voor het 12nc topic? Wil je ook info van tv's met geïntegreerde videorecorders en zoja welke informatie.
Welke merken zouden ook Philips kunnen bevatten? Ik ben daar niet helemaal in thuis. Ik kom niet verder dan erres en aristona. Hoe zit dat met Philips en inkopen bij andere fabrikanten? Van tv's weet ik dat wel een beetje maar van video's niet. Ik weet alleen dat funai voor ze geproduceerd hebben en of bij funai hebben ingekocht.

Thevel

Golden Member

Mag deze dr ook tussen

JVC PV-4500?

maartenbakker

Golden Member

Sorry Robbedoes, dat is duidelijk geen VCC of VCR en ook al geen Philips. Voor videorecordernostalgie in het algemeen (vind ik trouwens ook leuk) kun je beter een eigen topic starten.

@brains: binnenkanten zijn zonder meer interessant, maar ook hier: in dit topic graag beperken tot VCC en VCR (dus het Philipstijdperk tussen ruwweg 1971 en 1985). Ik wil ook nog een keer wat meer VHS van Philips gaan inventariseren aangezien dat tijdperk al in 2002 definitief voorbij was, maar dat beperk ik op dit moment ook een beetje tot de eerste generatie ruwweg van 1985-1988 (al het andere is welkom maar ik ga er niet achteraan). Ik denk dat typenummers+binnenkanten van Philips VHS machines op dit moment het beste thuishoren in het 12NC-topic zolang er van elke machine maar iets van een 12NC zichtbaar is (op de printplaten en bestickering, maar ook op de doossticker en heel soms op de typesticker).

Submerken van Philips uit dit tijdperk waren onder andere: Aristona, Dux, Erres, Horny, Phonola, Pye, Radiola, Siera.

VCR en/of VCC recorders werden door Philips onder andere geleverd aan: B&O, ITT, Marantz, SBR. Mogelijk ook Loewe en Siemens. En dan mis ik er vast nog wel wat.

@henri62: dankjewel. Die tweede is nog een "zwartbalkje", dat slaat op de cassetteklep. Een vrij oude uitvoering. Geen idee waarom het verbruik verschilde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 augustus 2016 00:50:58 schreef maartenbakker:
@henri62: dankjewel. Die tweede is nog een "zwartbalkje", dat slaat op de cassetteklep. Een vrij oude uitvoering.

Dat die klep zilverkleurig is behalve het voorste stukje? Zijn er dan 2 versies ooit geweest? Het is me nog niet eens opgevallen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Jammer genoeg heb ik geen V2000 spelers meer, vroeger wel veel aan gesleuteld. Mijn vader had kocht er eentje die veelvuldig ter reparatie terug moest. Echter na de zoveelste reparatie was het ineens gedaan met de ellende en heeft het apparaat nog tot halverwege de jaren 90 dienst gedaan. Toen kocht mijn vader een VHS recorder en dat was toch echt even afzien. Beeld kwaliteit was minder, het ding spoelde langzamer ongeacht de zogenaamde 'turbo drive' en je kon de cassette maar aan 1 kant gebruiken!

Het model was een V2334, een prachtig stukje engineering. Ik was als jonge techneut zeer onder de indruk van de constructie van het geheel.

This is the world we know best, the world of madness

Bij deze mijn verzameling (nog werkende) V2000 recorders:

maartenbakker

Golden Member

Prachtig, ben nog druk bezig met bijwerken (dat is nu een drietrapsproces dus duurt even). Heb je van die VR2220 ook nog de typesticker?

Wat tot nu toe in elk geval opvalt is dat ik nog niets nieuwers dan 1984 ben tegengekomen. Kennelijk is men toen al erg druk met VHS aan de gang gegaan.

En apart trouwens dat de 28VR40 ook RS2840 heet.

@henri62 hieronder: dat is lineair. Geruchten gaan dat er een VR2870 op stapel stond met PCM-audio.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 augustus 2016 18:40:32 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Tien: Ik zie dat je een stereo versie hebt. Weet je ook hoe het daar gedaan is? Is dat analoog lineair op twee audio sporen?

Er schijnt ooit een versie geweest te zijn waar digitaal audio in zat, kan een prototype geweest zijn. Ik ben het nooit tegen gekomen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoi Maarten, hieronder de sticker op de VR2220.
Het nummer is een beetje slecht te lezen: WD 03 325 11 1039565

Er circuleren op internet inderdaad foto's van een vcc recorder met PCM geluid.
Die stereo recorder heb ik zelf nooit uit elkaar gehad, de andere 2 wel.......
Weet dus niet hoe dat in elkaar zit maar ik denk inderdaad lineair.

Mvg Tien.

de combi vr2110/ 2120 heb ik ook 1 gehad. heb er nog foto's van maar die hebben geen sticker erop staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb hier nog een aristona 23vr40.
Staat al jaren in de kast te niksen, heb hem toen goed spelend weggezet (heb bekende verhaaltje)
Nu maar weer eens aangesloten om te zien of ie het nog deed, maar na een minuut geknetter en een hoop rook en een reuk die me heel erg deed denken aan een Revox A77.
Blijkt dat ook hier een RIFA condensator gebruikt is in het netfilter, gauw eruit gesoldeerd om te zien of de rest van de video nog in orde was.
Het lange stilstaan heeft hem uiteraard niet goed gedaan: spoelen is nog goed, maar bij het afspelen vernaggelt hij helaas de band rondom de capstan-as, vermoedelijk is de drukrol niet goed meer na al die jaren, drukrol is inderdaad ook behoorlijk hard geworden.
Nu ik ermee begonnen ben wil ik hem eigenlijk ook wel weer in orde krijgen, al is het zelf voor een ervaren monteur een een knap ingewikkelde machine!

nog een paar foto's voor maarten zijn archief:

Zelf bezit ik een VR2340 en een VR2350. Waarvan van de laatste menig techneuten hun haar recht omhoog gaat staan. Geen idee waarom eigenlijk, want op het toetsenbordje na niet meer problemen mee gehad tijdens de reparatie als de bij de VR2340.

Maar wat ik me al lang afvraag en het hoort hier wel thuis denk ik... Blijkbaar moet Philips begin jaren '80 een set gemaakt hebben waar een K12Z tv inzat gecombineerd met één of andere video 2000. Ooit heeft er me iemand dat wijs gemaakt dat ie daar aan het werken was, maar heb er nooit foto's oid van gezien...

Is iemand daar bekend mee?

Gert

maartenbakker

Golden Member

Ik snap het V2340/VR2350 gebeuren ook niet. Ze komen zelfs uit dezelfde fabriek begint nu langzaam duidelijk te worden.

Alles is hier ontopic zolang er maar minstens 1 serienummer wordt aangemeld ;) Of zijn die al bekend?

Het K12-toestel waar je aan denkt is een 26CP2601 met daarin meen ik een VR2022 recorder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

apart toestel die combi, zaten 2 beeldbuizen in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2016 08:43:36 schreef Tien:
Hoi Maarten, hieronder de sticker op de VR2220.
Het nummer is een beetje slecht te lezen: WD 03 325 11 1039565[bijlage]
Er circuleren op internet inderdaad foto's van een vcc recorder met PCM geluid.
Die stereo recorder heb ik zelf nooit uit elkaar gehad, de andere 2 wel.......
Weet dus niet hoe dat in elkaar zit maar ik denk inderdaad lineair.

Mvg Tien.

Hoi MAARTEN dus ik ben nu ff ontopic .
heb dezelfde met serie nr WD 02 303 11 1014079 .
is nog in gebruik voor overzetten naar dvd's

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik kan het bestaan ook van die combi TV met een K12 er in en een zwart wit toestelletje er naast. Helaas heeft diegene het hele toestel gemold destijds. eerst een Akai VS501 video er in geprakt, toen een K40 chassis ingemeubeld, toen verpatst. Erg jammer.

Op 13 september 2016 11:43:21 schreef maartenbakker:

Alles is hier ontopic zolang er maar minstens 1 serienummer wordt aangemeld ;) Of zijn die al bekend?

Het K12-toestel waar je aan denkt is een 26CP2601 met daarin meen ik een VR2022 recorder.

Met de zomerdagen zijn al die dingen wat achteraan en onderaan geraakt. Ik zal ze zsm weer opdiepen en proberen een foto van het typeplaatje te posten.

Kheb de 26CP2601 eens gegoogeld. Blijkbaar foto's genoeg van te vinden.
Ik weet dat er ene Bjorn Kusters uit NL zo'n toestel werkend heeft, maar heb het helaas nooit gezien.

EDIT: hier is meubel + speciale v2000 mooi zichtbaar: https://www.youtube.com/watch?v=FlvYa08p2Ck

maartenbakker

Golden Member

Je kunt zo'n toestel ook bewonderen in het Radio TV Designmuseum in Haarlem. Ik weet even niet zeker of het speelt, maar het staat in elk geval in de permanente expositie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ha Maarten,

Ik ken anno 1966/67 nog een Philips videorecorder in witte uitvoering met het word 'Medical' er op. Hij was qua bouwwijze gelijk aan de 'huis-tuin-en-keuken' uitvoering. De prijs lag echter circa een factor 5 hoger.
Ik weet niet meer of het zo'n ding met zo'n hefplateau was of toch nog gewoon met ½" tape spoelen.

Misschien iets om na te speuren....

7 segment uitlezingen en zeker in LED, bestonden nog niet.
Opnameniveau indicatie met iets EM84-achtigs

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn video komt blijkbaar uit Krefeld, serienummer begint met KR, maar wat me verder opvalt is dat op alle interne typenummers altijd de letters WD terugkomen.
Zou het zo kunnen zijn dat alle printen en loopwerkdelen in Wenen (WD)zijn geproduceerd en dat de video in Krefeld alleen maar is geassembleerd?

In elk geval speelt hij nu weer naar behoren na een flinke onderhoudsbeurt, commandowiel en contacten van de koppenbrug/DTF schoongemaakt, nieuwe drukrol, algehele schoonmaakbeurt.

Iets heel anders: het valt me op de de combi VCC, de VR2120, een aanmerkelijk hoger opgenomen vermogen heeft (70W) dan alle andere 'tweede generatie' V2000's (45W), hoe zit dat?