Draadloze Transmissie - Profiel Werkstuk

Beste forumleden,

Dit jaar begint voor ons, 2 leerlingen van het Titus Brandsma Lyceum in Oss, het profielwerkstuk. Wij hebben het onderwerp Draadloze Transmissie gekozen. Nu zijn wij hier groentjes in, maar leek het ons een interessant onderwerp. Helaas hebben wij daar wel hulp in nodig, zoals algemene informatie over draadloze transmissie.
Ook moeten wij een praktische opdracht doen, wij willen graag zelf een draadloos systeem maken voor het verzenden van informatie van plek a naar plek b (dit hoeft maar 10 meter te zijn). Dit willen we (als het mogelijk is) maken met huis, tuin en keuken dingen en hebben ook een klein budget om eventuele componenten te kopen.

Kunt u ons toevallig helpen met dit onderwerp, of weet u een leuk en niet al te moeilijke circuit voor een draadloos systeem. Laat het graag weten door middel van een reactie op het forum of benader me via een priveberichtje!
Alvast bedankt voor uw medewerking.

Groetjes,
Milan Visschers & Stan van Santvoort.

Evarist

Golden Member

Zet je email in je profiel. Daar staat het veilig voor spammers, hier niet.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 19 september 2016 19:01:28 schreef Evarist:
Zet je email in je profiel. Daar staat het veilig voor spammers, hier niet.

Is wel slimmer, dankjewel :)

EricP

mét CE

Het is natuurlijk heel breed. Er is zat te koop.
Maar als je met wat leuks voor de dag wilt komen: is dit een leuk idee? Verschillende disciplines, niet te veel over te vinden en een beetje eigen research is nodig...

evdweele

Overleden

Maar als je met wat leuks voor de dag wilt komen: is dit een leuk idee?

Grappig. Als jochie van een jaar of 15 heb ik zoiets zelf eens gebouwd en uitgeprobeerd.
Het idee stond - denk ik - in een Radio Bulletin (jaren '60).
Nooit geweten dat het ook professioneel werd gebruikt.

Edit:
Ik ben gaan zoeken in Radio Bulletins. En het toeval wilde dat het artikel staat in de eerste RB die ik (elektronisch) opensloeg.
Radio Bulletin, februari 1962, pagina 117. Het is overgenomen uit Radio Blan, aflevering H. Men noemt het de Luxa-Vox.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 20 september 2016 01:31:48 (32%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Grappig. Als jochie van een jaar of 15 heb ik zoiets zelf eens gebouwd en uitgeprobeerd.
Het idee stond - denk ik - in een Radio Bulletin (jaren '60).
Nooit geweten dat het ook professioneel werd gebruikt.

Ooit ook met plannen voor zoiets rondgelopen. Ik had een ontwerp dat ooit in VT-wonen stond.

Was voor mij toen alleen te moeilijk om te bouwen. Ik was denk ik 9 jaar of zo.

Leuk idee van @EricP dat is inderdaad weer eens iets anders :)
Ik heb ook nog een artikel uit popular electronics.
Maar zoals @evdweele schrijft

Het idee stond - denk ik - in een Radio Bulletin (jaren '60).

daar staat mij ook iets van bij.
Maar ik heb die versie nooit gebouwd wel door middel van zon licht.
Wat ik lees 1km dat is best een afstand uiteraard alleen audio.
Het systeem wat ik in de jaren 90 heb ontwikkeld had een bereik van 4.5km video en audio.
Deze verbinding maakte gebruik van een halfgeleider laser diode en een collimator waarachter ik een fresnel lens in gebruik had.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

10M? lampje en morsecode zijn al voldoende ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Met een paar arduino pro mini's en 433 MHz modules kan je vrij goedkoop iets beginnen. Het internet staat vol met voorbeelden hiervoor en genoegen chinezen die de nodige onderdelen verkopen.

Communicatie met licht is erg relevant. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Li-Fi

Uiteraard hoef je zo ver niet te gaan. Je zou kunnen proberen om een digitale link op te zetten tussen twee PC's met laserpennetjes en fototransistor. Of een 12v ledlamp nemen en die een boodschap laten broadcasten naar een boel PC's met een fototransistor aan de seriele poort (ja, ik ben oud :P)
Er zijn daar al kant en klare schema's voor te vinden; misschien wel zo leuk om er een speciale draai aan te geven. Als begin is het wel zo slim om het schema te volgen, zodat je bekend raakt met hoe die boel werkt en wanneer het wel en niet lekker wil werken.

Analoge spraakcommunicatie kan natuurlijk ook, alleen is dat concept naar mijn idee wel volkomen uitontwikkeld.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Zo'n optisch systeem is wel veel leuker dan wat sketches van internet copieren. Het is het idee van een optocoupler. Maar dan zaag je hem als het ware in twee en legt ze verder uit elkaar. (dat is het idee, je moet ze niet echt doorzagen ;-) b)

Als je dit met wat IR diodes uit een afstandbediening doet zou je wel een paar meter moeten kunnen halen. Of een kleine laser diode (laser waterpas, oude CD-rom laser of ebay) en een fotocell. Dan zie je het licht ook mooi moduleren.

Een opamp welke de data/muziek uit bv je telefoon naar de laserdiode stuurt. De opamp zet de spanning van je signaal om in een stroom door de laserdiode waardoor deze in helderheid varieert. De fotocell produceert een klein stroompje als er licht op valt. Dan laat je een tweede opamp dat stroompje versterken en dat voer je bv aan een LM386 (een heel eenvoudig en goedkoop 1W versterkertje)

Qua onderdelen kost het bijna niks en het principe is eenvoudig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

IR communicatie is door zowel Elektuur als later Elex geheel uitgewerkt.
Je zou hetzelfde eens ultrasoon kunnen proberen, ik denk dat daar best wat te beleven is.

De kunst is inderdaad een deel-onderwerp te kiezen waarbij je je eigen inzet kunt tonen en zo een goed werkstuk kunt schrijven. Het lijkt mij bijvoorbeeld lastig om in één jaar zoveel kennis op te doen dat je ook maar iets origineels kunt schrijven over 433 modules. Er is in 100 jaar radio nogal wat werk verzet.

Voor RC van bootjes werd vroeger nog wel de geleiding van het water gebruikt.

joopv

Golden Member

Op 20 september 2016 08:56:04 schreef Aart:
Voor RC van bootjes werd vroeger nog wel de geleiding van het water gebruikt.

Geleiding van de grond kan ook. Druk 2 staven ijzer flink de grond in op een onderlinge afstand van 1 of 2 meter, en sluit daar een audioversterker op aan. Op 10m afstand doe je hetzelfde, en dat sluit je aan op de ingang van een andere versterker.

Dit heeft ooit in Elektuur of RB gestaan.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Draadloze transmissie is wel een heel breed begrip. Wifi, bluetooth, IR allemaal mogelijkheden. Voor enkele € koop je de nodige zend modules en ben je al bijna klaar. Maar is dat de bedoeling?

Over Manchester coding en encoding zijn al vele bladzijden gevuld.

Origineel uit de hoek komen zal niet heel eenvoudig zijn. Docenten zijn (meestal) niet dom. Ze weten ook van het bestaan van dit soort fora. Gewoon schema's overnemen is zelden een goed idee.

In het verleden werden er seinlampen gebruikt op schepen. De morse werd handmatig gecodeerd. Een automatische versie maken?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik vind dit wel een grappig methode:

Een schijnbare normale schemerlamp met leds knippert voor het mensenlijk oog onzichtbaar maar wel zodanig dat je mobieltje data kan ontvangen.

Shiptronic

Overleden

Hoe regel je dat aan de mobieltjes kant? hoe gat je die knipperende led's opvangen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een schijnbare normale schemerlamp met leds knippert voor het mensenlijk oog onzichtbaar maar wel zodanig dat je mobieltje data kan ontvangen.

Vertel eens wat meer. Hier kan ik weinig chocolade van maken.

Ik weet vrij zeker dat uit mijn mijn schijnbare normale ledlampen geen data komt. Als dat wel zo zou zijn weet ik vrij zeker dat mijn mobiele telefoon daar niets mee kan.

Dus wat bedoel je?

Ik weet ook zeker dat als ik de camera van mijn samsung tv afplak de afstandbediening niet meer functioneert. De camera wordt dus (mis)bruikt als IR sensor en is tegelijk ook camera.

Dus mischien:

Neem een schijnbaar normale ledlamp (wat is trouwens abnormaal aan een ledlamp) en een mobiele telefoon. Maak iets dat data via de lamp verstuurd en misbruik de camera van je mobiele met een zelfgemaakte app om de data te ontvangen.

Is het eigenlijk wel zeker dat het om transmissie van data gaat?
Of moet het meer iets zijn als in: "Beam me up, Scotty". Dan wordt draadloze transmissie namelijk "iets" lastiger... ;-)

Vervangen DOOR.

Ik denk dat K7Jz op een wat onhandige manier refereert aan dit soort ontwikkelingen: https://en.wikipedia.org/wiki/Visible_light_communication die enige tijd geleden ook wel in de media zijn geweest.

Shiptronic

Overleden

@ex fietser, dat betekent dus dat de webcam 24/7 aanstaat, en Samsung vrolijk mee kan kijken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Op 20 september 2016 19:07:12 schreef Ex-fietser:
Ik weet ook zeker dat als ik de camera van mijn samsung tv afplak de afstandbediening niet meer functioneert. De camera wordt dus (mis)bruikt als IR sensor en is tegelijk ook camera.

En je tv is ook verbonden met het internet?
En dan zijn de mensen nog verbaasd als er ongewenste filmpjes op Youtube verschijnen.

Big Brother is niet een hersenspinsel van George Orwell uit 1948, maar het is de huidige realiteit. Orwell bedacht er alleen een verkeerd jaartal, 1984, bij.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Je leest wat je graag wil lezen..

Privacy heeft niks, maar dan ook helemaal niks met het onderwerp van de topicstarter te maken.

Is Stan er nog?

er zijn zoveel manieren om draadloze transmissie te doen.

je kan met een radio signaal werken. een FM zender die iets uitzend, en een FM ontvanger die iets ontvangt aan de ontvangstzijde.

je kan optisch werken, bv met een IR led zoals een afstandsbediening en op die draaggolf je data steken, zoals K7jz als zei, een ordinaire ledlamp die als het ware gewoon aan het branden is, maar in realiteit data aan het uitzenden is.
je zou dan een ontvanger kunnen maken die deze data eruit haalt en weergeeft.
zonder dat iemand iets merkt, zou je zo bv een file of foto kunnen doorsturen via die 'lamp'. leuk idee

je kan ook met wifi/bluetooth kaartjes gaan werken, maar daar is weinig 'zelfbouw' bij.

ik zou het simpel houden.
wel raar dat je een werkstuk kiest waar je dan eigenlijk niks van af weet. ik zou eerder opteren op iets dat je zodanig intresseert dat je er vroeger ook al veel info hebt over gezocht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken