Platenspeler zonder grounddraad

Voor m'n zoon heb ik een platenspeler gescoord met 2x cinch aansluiting, maar zonder aarde(signaal-)draad. In zachte passages op luid volume hoor ik zachtjes een 100 Hz ratel.
Mijn versterker (NAD 705) heeft een aansluiting voor een aarddraadje. Als ik dat aansluitpunt ff met de mantel van L of R verbind is er geen verschil te horen; de ratel blijft.
Zelfs bij de platenspeler uitgeschakeld, en de netsteker eruit, is de ratel er nog. Verwijder ik de signaalkabel uit de versterker dan is de ratel weg.
Er zijn verder geen PC's, TL buizen etc. in de buurt aan.

De platenspeler "hoort" zonder aardedraad te zijn; en de audiokabel is niet makkelijk te veranderen/upgraden.
Wat kan ik nog doen om die ratel eruit te krijgen?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Controleer of dat de signaalkabel afscherming geheel vrij is van het chassis van de pick-up. Dat kan simpel gecontroleerd worden met elke universeelmeter, ook die vijf euro exemplaren van gamma.
Zonee, maak de verbinding dan los. Sluit op het chassis nu een enkele geïsoleerde ader aan en verbind die met de aardschroef op de versterker.
De pu is dan correct aangesloten. Brom kan op vele manieren ontstaan, maar je moet ergens beginnen.

Je veronderstelt een aardlus? Zou er een aardlus kunnen zijn als de platenspeler vrij is van de netspanning?

De platenspeler wordt geleverd zonder aarddraad en de ratel is alleen hoorbaar met de versterker flink open.
Het platenspeler "chassis" is overigens van kunststof; uiteraard is de motor van metaal, en de as ook; maar voor de rest is alles kunststof (Nordmende RP1261 tangentiale platenspeler uit de 80s). Ik heb het idee dat L, LG, R en RG rechtstreeks uit het element naar buiten worden gevoerd.

Ik kan komend weekend wel ff meten of er verbinding is tussen LG, RG en de motor of het lager.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

"Vroegah" ook vaak meegemaakt dat het element zelf brom oppikte, sommige flipsen hadden een extra afscherming aan het element (was dat de GP401..?) welke brom in het eten gooide vanwege een aardlus. De aarding/afscherming van de toonarm was ook wel eens mis.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Anoniem

bij een aardlus heb je een 50 Hz brom. 100 Hz moet je zoeken in de voeding van de versterker. Misschien een elco die minder capaciteit heeft.

Op 21 september 2016 23:52:18 schreef HenkR:
bij een aardlus heb je een 50 Hz brom. 100 Hz moet je zoeken in de voeding van de versterker. Misschien een elco die minder capaciteit heeft.

Het is idd. geen 50Hz (dreun) maar meer een ratel op 100Hz (schat ik). De versterker lijkt me OK, want zonder kabels is hij muisstil.
Ik heb nog wel ergens een los phonoampje; zal ik komend weekend eens proberen op de aux-ingang van m'n amp.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is idd. geen 50Hz (dreun) maar meer een ratel op 100Hz (schat ik).

Het is erg moeilijk dat op het gehoor te bepalen. Je zou 'voor de wetenschap' even een .wav of .mp3 kunnen maken en die hier posten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een ratel, of een brom. Soms moeilijk te omschrijven. Een aardlus probleem heb ik ooit als volgt gezien bij een platenspeler. Tulp, afscherming, aansluitingen waren aan beide zijde verbonden. D.w.z. in de platenspeler zaten ze aan massa, vervolgens bij de versterker ook aan massa. Klant had er een tulp verlengsnoer tussen zitten. Deze was lang genoeg om een brom op te pikken. Vervolgens van 1 van de tulpaansluitingen de massa losgenomen, brom was weg.
Ook het kabeltje in de toonarm kan een aardlusje geven als er op het element een aardschermpje zit. Het is maar net hoe het aangesloten zit. Dat soort klachten komen voornamelijk voor als de "klant" had besloten om er een ander element in te zetten. Destijds waren er van flips ook "Gold" elementen, die waren bijna niet bromvrij te krijgen. Thorens was toen ook een populair merk. Helaas bleef je, ondanks de snaaraandrijving, het motortje in de weergave horen.
De Shure V Mark III (of IV?) waren populair in het hogere Dual segment. Waren probleemloze elementen. Ik heb nog steeds zo'n Dual 701, jaren 70, direct drive staan.

TonHek
[Edit] Raaf hieronder. Prijs jezelf gelukkig. Ik heb er met heel veel helaas andere ervaringen mee gehad. Mogelijk zijn ze "later" op andere motortjes en snaren overgestapt, dat weet ik niet.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Op 22 september 2016 11:08:03 schreef TonHek:
Thorens was toen ook een populair merk. Helaas bleef je, ondanks de snaaraandrijving, het motortje in de weergave horen.

Mijn Thorens TD150 is muisstil. Als je een motortje hoort is er toch iets meer aan de hand. Een merk de schuld geven is wel heel makkelijk.

Thx. voor het inzicht.

Probleem is een beetje dat deze speler geen metalen chassis" heeft, en ook het element is "onzichtbaar" in de arm weggewerkt, zie foto.
Komend weekend zal ik eens wat experimenteren met aarddraden, losse phonotrapjes etc.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
RAAF12

Golden Member

Op 21 september 2016 23:00:38 schreef FastFolkert:
Zelfs bij de platenspeler uitgeschakeld, en de netsteker eruit, is de ratel er nog.

Probeer eens de netstekker om te draaien of de versterker te randaarden. Een slechte afgeschermde kabel kan ook. Als test kan je nog bij het element zelf de L en R naar de massa draad kortsluiten.

Een lus tussen randaarde en (CAI-)antenneaarde kan ook vervelende effecten opleveren, dus ook even controleren met losgekoppelde antenne.

Als de platenspeler met een MD element is uitgevoerd kan de plaats van de platenspeler al bepalend zijn. Het element is zo gevoelig voor trillingen dat als er luidsprekers op de platenspeler gericht zijn het element vanaf een bepaald volume gaat mee resoneren en dat geluid wil je niet horen. Bij veel van dit soort platenspelers wordt als de arm in rustpositie ligt het signaal door een microswitch onderbroken. Mijn advies eerst de platenspeler op een andere plaats zetten om e.e.a. uit te sluiten en daarna pas open te schroeven.

Bekend probleem. Oplossing kan zijn de platenspeler op een andere plek neerzetten, betere kabels gebruiken, en heel soms afgeschermde armbedrading gebruiken. Direct instralen op een element is goed mogelijk.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 22 september 2016 19:06:03 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

Ik doe al vele jaren vast iets verkeerd :o In de 55 jaar dat ik met platenspelers heb gewerkt en veel geknutseld, heb ik nog nooit last gehad van een brom.
De afscherming heb ik altijd aan de massa van het element gelegd en aan het chassis van de platenspeler. Dat was alles.

De enige keer dat ik last had van een aardingslus was toen ik mijn radio (o nee, dat heet tegenwoordig 'receiver') op de pc had aangesloten.
Twee punten waarop geaard was, de CAI-aansluiting voor de radio en de veiligheidsaarde voor de pc, ging niet goed samen. Met een scheidingsfilter, of mantelstroomfilter zoals ze dat noemen, voor de CAI was dat ook weer opgelost.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Thx. voor alle tips. Even wat vragen beantwoorden:
- De receiver (NAD 705) zit niet aan een PC of CAI aangesloten.
- De opstelling is vrij van randaarde, alle apparatuur is dubbel geisoleerd.
- Netstekker van de platenspeler omdraaien heeft geen effect, met netstekker verwijderd blijft het probleem
- Platenspeler heeft geen metalen chassis.
- Verplaatsen (binnen mijn hobbykamer-buro) van de platenspeler heeft geen effect.
- Element en bedrading in de arm is voor mij moeilijk bereikbaar (tangentiale arm, zie eerdere foto)

Komend weekend ga ik experimenteren met andere versterkers, losse phonotrap, aarddraden, mantels los/vast etc. Update volgt.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

De receiver kan het probleem niet zijn want die versterkt enkel het signaal wat aangeleverd wordt. U geeft geen info over de platenspeler zoals merk en type maar het zou wel handig zijn om dat wel te doen omdat een platenspeler met een tangentiale arm heel anders is opgebouwd dan een standaard platenspeler. In mijn optiek moet het wel in de platenspeler mis gaan want er kan maarzo een massa aansluiting in de "flat" kabel van het element naar de uitgangen onderbroken zijn waardoor de spoelen in het element van de platenspeler met elkaar in serie komen te staan.

Op 23 september 2016 16:18:58 schreef ronny530:
[...] U geeft geen info over de platenspeler zoals merk en type [...]

Zie mijn 2e post in deze thread...

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
evdweele

Overleden

Bij http://www.vinylengine.com/ heb ik gezocht naar de documentatie van deze Nordmende RP1261, maar die is niet te vinden. Wel iets dat er schijnbaar op lijkt, de 1653.
Een forse berg elektronica voor de motoraandrijving en bediening, maar helemaal niets over de bedrading van de arm.

Als de versterker niet bromt als er niets op is aangesloten, zal het wisselen van versterker ook niet helpen.
Het is dan duidelijk een probleem in de platenspeler.

Probeer op diverse punten kortsluiting massaverbindingen in de audiobedrading van de platenspeler te maken of juist iets los te nemen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Vanmiddag even met de platenspeler bezig geweest en 'm op een andere locatie neergezet. En ook een andere versterker gebruikt (ja, 2 variabelen veranderen, ik weet 't, niet slim maar 't kwam zo uit.)
De brom is er nog steeds, maar op een zodanig laag nivo dat m'n zoon 't volledig acceptabel vindt. De volumeknop moet voorbij 12 uur om 't te horen. Op dat moment is er al zoveel rumble van de elpees (wapperende conussen) dat optimalisatie weinig oplevert dus we laten het zo. De bron is dus de platenspeler zelf en ik vermoed de bedrading. De aansluitkabel is nogal brak en zoals gezegd is alles plastic. Ik vermoed dat het binnenin niet veel beter is maar ik kan de speler moeilijk volledig openen omdat de arm in de weg zit.

Overigens werkt dat tangentiële systeem best leuk. Ik heb zelf alleen maar conventionele platenspelers (gehad), dit kende ik alleen van de foto's.

Iedereen bedankt voor het meedenken; ik heb weer e.e.a. geleerd!

UPDATE 27-9: gister de speler+versterker op de studentenkamer van m'n zoon geinstalleerd en voila: vrijwel geen brom, i.i.g. veel minder dan bij mij thuis. We zijn tevreden.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)