Onkyo receiver TX-SR313 in protect mode

Sinds enige tijd heeft mijn Onkyo receiver 313 problemen bij het aanzetten. Namelijk bij het aanzetten van de receiver gaat deze in protect modus. De receiver start op, na een aantal tiental secondes gaat de receiver in protect modus. Hierna restart de receiver en vervolgens herhaalt dit een tijdje.
Dit issue speelt alleen als de receiver "koud" (b.v. na een nacht niet gebruikt) wordt aangezet, daarbij is dit alleen het eerste 15/20 minuten nadat de receiver is aangezet. Na deze 20 minuten
werkt de receiver correct zonder in protect modus te gaan.

De receiver heb ik al onderworpen aan visuele inspectie, maar er is niks te zien dat b.v. de condensators bol staan, of iets is doorgebrand.

Het internet heb ik ook al afgezocht op een mogelijke oplossing voor dit probleem. Alleen wordt in de meeste topics gesproken dat de receiver in protect modus blijft en dus helemaal niet meer werkt.

Eerlijk gezegd gok ik dat het mogelijk een elco / condensator is die dit probleem veroorzaakt, alleen durf ik dit niet met zekerheid aan te geven. Kunnen jullie me op weg helpen waar dit issue door wordt veroorzaakt?

dit klinkt idd wel als een elco die alleen onder genoeg warmte nog iets doet. zoek die elco maar in de buurt van het protect circuit zelf. het zijn meestal kleintjes die daar stuk in gaan. echter kan het ook iets zijn als een onderbroken weerstandje die een protect lijn naar plus 5V trekt oid..

het service manual http://elektrotanya.com/onkyo_tx_sr313.pdf/download.html

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een fohn kan dan wel eens helpen om de evt. condensator te vinden.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja protectiecircuitje even nalopen.
Ik heb het vaker gehad dat 1 verlopen elcootje ervoor zorgde dat de versteker niet meer wilde opstarten.
Goeie kans dat de elco naast een koelelement staat.

dank voor de aangedragen suggesties. van de week ga ik receiver weer open schroeven en opzoek met een fohn naar de condensator.

Ik laat het nog weten wat de uitkomst is.