Ecf83

Hoi

Ik ben sinds kort bezitter van een Schaller KV50 (all tube 1966).
Vraagje de fase draaier is een ECF83 zijn hier ook equivalente types voor?

(het www bracht geen uikomst)

Groeten
Bill

Ik ben bang dat er geen equivalent is. Het is een laat ontwikkeld laagspanningsbuisje voor hybride buis-tor autoradio's.
Echter, ik zie dat ie op een relatief hoge spanning wordt ingezet. De regelkarakteristiek van de penthode zal waarschijnlijk niet gebruikt worden in die audiotrap.
Probeer het eens met een andere ECF met grofweg dezelfde I(a). Wel even op de pinout letten.
Ik zal morgen mijn minst oude buizenboekje eens open slaan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En eenzelfde buisje?
https://www.tonefactory.nl/ecf83

Arco was me voor....

[Bericht gewijzigd door Gerard* op vrijdag 23 september 2016 12:25:22 (16%)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
RAAF12

Golden Member

Op 23 september 2016 11:17:23 schreef Ledlover:
Ik ben bang dat er geen equivalent is. Het is een laat ontwikkeld laagspanningsbuisje voor hybride buis-tor autoradio's.

Het is een noval buisje, geen batterij gevoede gloeidraad daar had je de D serie voor.

Echter, ik zie dat ie op een relatief hoge spanning wordt ingezet. De regelkarakteristiek van de penthode zal waarschijnlijk niet gebruikt worden in die audiotrap.

[attachment=1]

edit
Zou er geen willekeurige uit de ECF** serie inzetten. Grote kans dat de vervorming ect toeneemt.
Schema KV40/50 fasedraaier

maartenbakker

Golden Member

Op 23 september 2016 15:53:37 schreef RAAF12:
[...]
Het is een noval buisje, geen batterij gevoede gloeidraad daar had je de D serie voor.

D-buisjes waren toen al verouderd en bestemd voor batterijradio's, niet voor autoradio's. Daar werden E-buizen voor gebruikt met een lagere anodespanning van 12V in tegenstelling tot de 60-90V die voor D-buisjes nodig was. Zie http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Niedrigspannun…

In de praktijk werden zulke buizen ook wel bij hogere spanningen gebruikt vanwege de hoge stijlheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

Op 23 september 2016 12:24:53 schreef Arco:
Ze worden nog wel verkocht

Of morgen even kijken op de Lichtmis :-)

groet, Gertjan.

Ha Thanx

Had ik het toch goed, er is geen vervanger deze is echter nog goed.
morgen ff kijken of er nog nos zijn

Groeten
René

Tidak Ada

Golden Member

Google ook eens op ruimteladings- (space charge) effect.

Verder hier kijken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

.

[Bericht gewijzigd door Vacuumtube_girl op zaterdag 24 september 2016 02:05:16 (100%)

@tidak Ada: ik had niet eens op jouw link geklikt, was dus puur toeval!, bij "veel en vreende buizen" denk ik meteen aan de site van Wim Rotte.

Hubie

Special Member

Heb goede ervaringen met Wim Rotte,o.a.een complete set (stalen)buizen(nos) gekocht bij hem voor mijn RCA ontvanger.
Goed en niet duur.

Op 25 september 2016 01:45:30 schreef Hubie:
Heb goede ervaringen met Wim Rotte,o.a.een complete set (stalen)buizen(nos) gekocht bij hem voor mijn RCA ontvanger.
Goed en niet duur.

.
I second that. Voor mijn gitaaramps haal ik de (EL34/EL84/ECC83) buisjes bij Wim. Netjes verpakt en vlot geleverd.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)