TL-verlichting

Hallo,

in diverse vrachtwagens is deze Tl-verlichting aanwezig.
Spanning vrachtwagen is natuurlijk 24VDC en de lampen zijn 230VAC. Regelmatig gaan deze voedingen stuk en nu zijn deze niet meer verkrijgbaar. Kan er iemand van jullie eventueel tips geven wat hier steeds de zwakke schakel is, en welk component er best wordt vervangen. Op het eerst zicht is er niets visueel beschadigd.
Blauwe component: mogelijks VDR (332 - 3kV), bruine component (LGO IGO 342A) of transistors (SML SM58B DO447CY)

Alvast bedankt

Zo effe natte vinger werk, er gaat niet veel meer stuk kunnen zijn dan de transistoren... Die zorgen ervoor, samen met de trafo, dat de spanning wordt opgeslingert. Die kleine transistor dient voor de sturing van de 2 grote. Gezien de toch redelijke belasting en gebruikelijke spanningspiekjes op een boordnet gok ik erop dat de transistoren naar de eeuwige...

Misschien ze er effe uit solderen en doormeten? Alleen kan ik er niet zo direct een datasheet over vinden.

Wat staat er op die kleine transistor? Waar meet je spanning en waar niet? (24V)

Op de kleine transistor staat C327 W67.
Heb nog eens alle voedingen nagezien en deze bevatten allen dezelfde transistoren (SML SM58B DO447CY). Welk type zou ik moeten aankopen om deze eens te vervangen?
Heb verder nog geen metingen uitgevoerd.

Veelal zijn het gewoon de condensatoren die het begeven.

DE OLDE

Overleden

Bij C..... zijn gewoon leds-strippen te verkrijgen , even knutselen en je hebt geen kapotte tl meer

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
maartenbakker

Golden Member

De kleine transistor is dus een BC327 van Philips of NXP. Over de grote moet ik nog even piekeren. Is het bouwjaar 2004/2005?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 29 februari 2016 21:35:22 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het bouwjaar is divers, op de ene printplaat staat maart 2000 op de andere december 2006.

vergeet de condensator tegen de printkroonsteen van de tl aansluitingen niet, deze staat als een starter tussen de buis en als die dus in sluiting ligt of niet goed is (bij de hoge ontsteekspanning doorslaat) de boel ofwel door te hoge stroom stukgaat bij de aansturing van de trafo of de buis ontsteekt geheel niet..

ik zou echter ook eerder overstappen naar 24V ledstrips. die geven meteen vol licht en zijn minder breekbaar. converters is altijd ellende, zeker met de ruime temperatuur ranges in de buitenlucht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Led tl lampen zijn blijkbaar verkrijgbaar op 12/24/110/220 volt.
Pak je ledstrip dan kan je ze nog dimmen ook

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zal eerst eens de 2 transistoren vervangen, kan ik gewoon 2 stuks type "SM58B" vragen of moet dit exact hetzelfde zijn "SML SM58B DO447CY" zijn.

maartenbakker

Golden Member

D0447CY is november 2004, vandaar dat ik dat jaar noemde. SML is het merk. Je hoeft dus alleen SM58B te bestellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je toch bezig bent, kijk even naar de waardes van de elco's. Wellicht heb je die voor minder dan 5€ meteen mee vervangen. Is maar om eventuele gevolgschade uit te sluiten.
Als er 1 component stuk gaat sleurt die vaak enkele andere componenten mee.

Daarom zou je eerst moeten kunnen meten.

Die kleine transistor zal ook de prijs niet zijn, enkel vooral meer werk.

Trafo en relais niet meegerekend zal er voor niet veel meer dan 8€ aan onderdelen op de print zitten gok ik.
1x alle onderdelen kopen. Met de multimeter vergelijken tussen de oude en de nieuwe en je weet snel wat er mis is. Weet wel hoe je moet meten!
Volgende keer kan je dan doelgericht gaan werken. En je collega's blij maken met een nieuwe voeding voor de tl.

1 opmerking, misschien kent er iemand alternatieven voor de SM58B? Ik zie die niet zo meteen ergens te koop...

De transistors werden uitgesoldeerd en nagemeten, en inderdaad enkele zijn stuk.
Vervolgens langs geweest in 2 elektronicawinkels doch niemand kan mij helpen aan vervangexemplaren.
Iemand alsnog een idee welke geschikt zouden zijn als vervanging van deze fameuze SM58B.

Ik dacht aan een BD911 maar ben er niet zo erg in thuis. Kost een dikke halve euro per stuk.

Iemand anders een idee?

maartenbakker

Golden Member

BD911 is geen schakeltransistor.

Zal wel iets als een BUT of een BUL of een MJE13xxx worden, even geen tijd om in de datasheets te duiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Iemand enig idee of tip waar ik zijn vervanger kan vinden?

maartenbakker

Golden Member

Mijn vorige bericht was te kort door de bocht. De BD911 haalt het op vrijwel alle eigenschappen wel ongeveer of bijna, behalve dat hij minder snel is. Proberen en kijken of hij niet te heet wordt is dus een optie. De BD743C lijkt ook een kandidaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Projectje heeft eventjes in de kast blijven liggen,...
nu ondertussen eens die SM58B vervangen door een BD911 en daarna door de BD743C.
Op mijn voedingsbron zie ik direct de stroom sterk toenemen en die transistoren worden onmiddellijk heet! Tevens brandt de lamp niet.
Iemand nog enige aanbeveling wat er fout is of die navraag kan doen bij de shop in hun buurt waar de originele transistoren te vinden zijn?

vergelijk de waarde van de spoel eens met een goede omvormer, of soldeer deze eens om. in bepaalde noodverlichting was als de transistor die de spoel aanstuurde meteen blauw aanliep, de spoel gewoon stuk. vaak fijnsluiting secundair. dat kan je soms al aan zien komen als de tl wisselde van lichtintensiteit. dat was dan een doorslaande wikkeling in de spoel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik kwam vaak de tip41c tegen, echter wel in armaturen met 8-13W tl erin en 3,6 - 4,8V voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: heb zo'n spoeltje losgesoldeerd, maar er staan 10 pootjes aan - dus waartussen moet ik wat meten? Tevens met de weinige markeringen erop - hoe zijn vervanger bepalen?
Markering: V7755501/00 - 86C035002

@Arco: de specs van een MJE13007 zijn toch totaal anders dan bij de SM58B ?

Arco

Special Member

De MJE13007 kan hogere spanningen aan. Het is een transistor speciaal voor dit soort doeleinden. (high speed switching)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Wel even kijken of de hFE vergelijkbaar is. Zo ja kan je het proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."