Technics SA-101 geen stereo ontvangst

Technics receiver type SA-101, de receiver ontvangt FM niet in stereo.

Welk spoeltje moet ik bij deze afregelen ?

Groet Ronald

Mogelijk moet je richting de 19Kc piloottoon zoeken die het stereosignaal oppikt, heb dit in een vaag verleden wel eens gehad. Vast iemand die hierop kan inhaken met gedegen kennis.

heb het ook wel eens gehad ik weet niet meer welke 1 van de 3 potmeters bij de afstem condensator.

evdweele

Overleden

Afregelen is niet de allereerste actie die je zou moeten uitvoeren bij een defect.
Een spoelkern verdraait niet vanzelf waardoor de afstemming niet meer klopt.
Meer voor de hand liggend is een defecte of een verouderde/versleten component zoals een weerstand die in waarde is toegenomen of een condensator/elco die zijn capaciteit heeft verloren.

Eerst meten wat er aan de hand is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Klopt het is meestal een condensator van 82 of 100 pf die van waarde veranderd is, maar ik weet het bij deze receiver het niet te vinden.

Henry S.

Moderator

T103, als je de discriminator bij wilt regelen.

(@edvweele: Die C's verlopen erg langzaam, als je de spoel bijregelt dan kan je meestal >10 jaar verder).

Tussen TP103 en TP104 een multimeter aansluiten, zonder antenne T103 bijregelen tot 0V. Eventueel naregelen met meetzender en scoop.

http://www.hifiengine.com/manual_library/technics/sa-101.shtml

Helpt dit niet, dan kan je nog naar VR129 kijken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is gelukt, T103 iets bij geregeld en werkt weer perfect.

Bedankt Henry S.

Groet, Ronald

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.