Mi-light controller ombouwen naar 230v

Beste forum'ers,

na enkele tijd het internet afgezocht te hebben ben ik hier terecht gekomen, met de hoop een antwoord op mijn probleem te kunnen vinden.

Ik heb in huis enkele milight lampen, die samenwerken met een 2.4g wifi bridge. Hierdoor kan ik de lampen via een app op de smartphone besturen.

Nu ben ik bezig met een led strip onderaan de dakrand te plaatsen rondom het huis. Nu heb ik hiervoor een 230v ledstrip aangeschaft om niet te hoeven werken met 12/24v transfo's vanwege de lange afstand (kleine 50m).

Nu heb ik bij de 230v strip een controller gekregen die werkt met zo een afstandsbediening via RF 433mhz. Spijtig genoeg werken de milight controllers en wifi bridge op 2.4GHZ.

Nu is de vraag: Zou het printplaatje van een milight rgb controller, die normaal in en output 12/24v heeft, kunnen aangepast worden naar 230v?
Zodat ik mijn 230v ledstrip ook zou kunnen sturen via 2.4G en laten communiceren met de wifi bridge?
Of kan er een printplaatje in elkaar gestoken worden dat dat zou kunnen?

Alvast bedankt

@ dectro,

Ik zie op de site van milight ook 230V lampen :+ over welke type gaat het?
Heeft dit merk niet iets van een losse ontvanger of alleen maar in hun lampen maar die zijn niet water dicht.
Of is het de bedoeling om een milamp te onthoofden 8)7 en het binnenwerk te gebruiken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik zou dit willen veranderen naar 230v:

https://static.webshopapp.com/shops/053093/files/069728498/image.jpg

het is de bedoeling om het binnenwerk van bovenstaande om te toveren naar 230v.. zodat ik er een 230v ledstrip kan aanhangen.

@ dectro,

Dat is duidelijk daar kan je bij maar nu de led slang kan je daar ook bij de controller?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ja de led slang ligt momenteel nog op mijn tafel, is nog niet ingebouwd :)

dus 4 draadjes kunnen afgekoppeld worden van de huidige controller..

hieronder een foto van mijn huidige 230v rgb controller

https://1drv.ms/i/s!AmOEXNO8o2r4li_Gqqri9MfOSFLv

Willie W

Golden Member

Als je achter jou controller 3x onderstaande dimmer plaatst zou het moeten werken.
Ik er vanuit dat de ledstrip gewoon met een gelijkgerichte 230V om kan gaan.
Iets meer info over de ledstrip is wel wenselijk voor een goed antwoord.

op de huidige zie je denk ik 3 optocouplers, daar de led uitgang van een mi light 12 controller op aansluiten via een weerstand en de 220 v kant laten zoals hij is ?

Wat wil je bereiken?

Zijn die 230V strips RGB of wil je ze kunnen dimmen?

Als dat allemaal niet relevant is, dan kun je natuurlijk ook gewoon een KlikAanKlikUit ding nemen, een Homewizard ofzo.

Als je alleen dom wilt aan/uit schakelen over Wifi kun je ook een Sonoff nemen. Da's gewoon een ESP8266 + relais. Kun je 'm zelf ook nog herprogrammeren als je wilt...

https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html

De 230v led strip is een RGB led strip die momenteel enkel kan bediend worden via de afstandsbediening die communiceert met de controller via 433mhz. (met deze kan ik kleuren, dimmen,..)

Ik wil deze controller weg, en wil alle functies van zo een milight controller in de plaats. (met als voornaamste reden het communiceren via 2.4Ghz)

Mijn probleem is dat die milight controllers enkel bestaan met een in- en output van 12v of 24v, maar niet op 230v.

Vandaar de vraag of dit kan omgebouwd worden...

Ik heb al het bovenstaande inmiddels al een paar keer gelezen.
Ook heb ik, voor zover mogelijk, gekeken hoe de Milight controller de led's aanstuurt.
Het fotootje van de 230V rgb ledslang controller is op detail niet duidelijk, maar geeft wel een globale indruk van de werking.

Wat mij opvalt is dat de TS (TopicStarter) zegt dat hij het niet via 433MHz maar via 2.4GHz wil bedienen.
Ik vertaal dat naar: "Ik wil geen 2 bedieningsorganen, maar alles via de huidige app op mijn phone/tablet bedienen, en dus via de Milight 2.4GHz bridge" (Correct me if I'm wrong).
Ook lees ik dat hij, bij voorkeur, liever geen gebruik maakt van Milight RGBW controllers om een ledstrip aan de dakrand te sturen vanwege "50 meter". Nu snap ik niet waar deze 50 meter op slaat. Is dat: "Ik heb 50 meter dakrand, dus 50 meter ledstrip nodig" of is dat "de afstand naar de dakrand is 50 meter" of "als ik het aanleg met Milight producten heb ik meerdere controllers/versterkers nodig, en wordt het me te duur"?
Nou ja, hoe je het ook bekijkt, bij de aangeschafte ledslang veranderen 2 criteria niet.
Misschien dat daar alsnog duidelijkheid in kan komen.

Ook is het handig te weten welke ledslang de TS nu in bezit heeft.

Als ik naar de ledslang RGB controller kijk, krijg ik het enge vermoeden dat ze daar de 230V gelijkrichten en daarmee de ledslang (zooitje led's in serie) voeden. Brrrrrr.
De Milight controller is bedoeld voor 5050 led's. Dus daar zullen ze per kleur de aangesloten led's (parallel geschakeld, inwendige weerstand) PWM'en op 12V.

Oplossing m.i. is zoals al aangegeven. De opto's in de 230v rgb controller aan laten sturen door een Milight controller.
MAAR.... pas op !!!! Doe je het verkeerd dan zet je de Milight controller wel direct aan de gelijkgerichte 230V, met alle gevolgen van dien. Kan zomaar dodelijk zijn !!!

Hoe bekend ben je met elektronica?
Snap je de gevaren?

TonHek
P.s. Maak eens een paar DUIDELIJKE foto's van die 230V controller.
En post ze hier (maar dat is eigenlijk onnodig om te schrijven... stel je voor: "maar ik heb een aantal foto's genomen.. zelfs af laten drukken")

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Wat mij opvalt is dat de TS (TopicStarter) zegt dat hij het niet via 433MHz maar via 2.4GHz wil bedienen.
Ik vertaal dat naar: "Ik wil geen 2 bedieningsorganen, maar alles via de huidige app op mijn phone/tablet bedienen, en dus via de Milight 2.4GHz bridge" (Correct me if I'm wrong).

Dit is helemaal correct.

Ook lees ik dat hij, bij voorkeur, liever geen gebruik maakt van Milight RGBW controllers om een ledstrip aan de dakrand te sturen vanwege "50 meter". Nu snap ik niet waar deze 50 meter op slaat. Is dat: "Ik heb 50 meter dakrand, dus 50 meter ledstrip nodig" of is dat "de afstand naar de dakrand is 50 meter" of "als ik het aanleg met Milight producten heb ik meerdere controllers/versterkers nodig, en wordt het me te duur"?

Ik heb geen gebruik gemaakt van milight controller of strip. Dit omdat alles van milight qua ledstrips, op 12v of 24v werkt. Dit had ik berekend, en ging mij teveel kosten qua dc voedingen, controllers, versterkers.. en moeilijk om weg te werken.

Het deel van de dakrand waar ledstrip komt, is om en bij de 50 meter. Dus de lengte van de ledstrip bedraagt 50m. Van de elektriciteitskast tot het begin van de strip, zal een 10-tal meter zijn, was van plan om dit apart af te zekeren.

De led strip:
REP-5050-60D- 10MM-220V
Power: 14.4W
Voltage: AC220V
Color:RGB
Led type: 5050
60leds/1m

Details van de huidige RGB 230v controller:
https://1drv.ms/f/s!AmOEXNO8o2r4ljc-UrBfDkyWitCU

Mijn bedoeling is, om eerst te weten te komen of mijn idee mogelijk was:)
en dan dit te laten uitvoeren door iemand met kennis van zaken. Ik wil hier dan ook de persoon voor vergoeden.

URL (website) van de ledstrip?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

gekocht via alibaba, dus geen verdere info over de strip.

ziet er exact hetzelfde uit als de ledstrips die ze in belgische webshops verkopen, met dezelfde controller bij..

Dus niet in NL verkrijgbaar?
Als een strip er hetzelfde uitziet als "..." wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde zijn. Direct 230V uit het lichtnet gelijkrichten en dat ongeisoleerd op zo'n LED strip PWM'en, en dan ook nog buiten .. krijg ik toch een Brrrr gevoel van. Heb je er zelf een goed gevoel bij dat er zo'n dikke 300V op je LED strip staat, en dat je dat aan je dakgootje vast maakt?
(En nog geen steeds geen URL.. ik neem aan dat je hem online hebt gekocht, en niet bij Ali en z'n rovers langs bent geweest. En hoe ziet die BE strip er uit?)

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

een van deze strips is het, ik heb niet een specifiek artikel gekocht, ik heb gesproken met die firma en zo een product voorgesteld gekregen.

https://rep-led.en.alibaba.com/productgrouplist-802191278/High_Voltage…

is volgens mij exact hetzelfde:

http://www.ledstripwinkel.nl/led-strip-rgb-50-meter-ip68-waterdicht-22…

en deze controller heb ik ook:

http://www.ledstripwinkel.nl/220v-rgb-controller-en-rf-touch-afstandsb…

foto's van mijn ledstrip:
https://1drv.ms/f/s!AmOEXNO8o2r4lkCguskJF3Ot3VBt

Is er dan een veilige manier om deze te doen werken?

Ik heb geen ervaring met 230V LED strips. Als ik naar de foto kijk lijkt het erop dat er "redelijke" bescherming omheen zit, maar kan er eigenlijk geen oordeel over vellen. Het is, zo te zien, in ieder geval geen blote strip waarbij je direct contactgevaar hebt.

Hoe veilig is het om deze strip aan je dakgoot te hangen? Is een scheidingstransformator misschien een extra veiligheid, of een noodzaak? Of een aparte selectieve aardlek? Oftewel: welke voorzorgmaatregelen moet je nemen?

Ik hoop voor je dat andere forumbewoners, ervaringsdeskundigen, daar iets meer over kunnen zeggen.

Ik denk dat de Mi-light controller, in combinatie met de 230V controller en met een paar modificaties, wel in staat is om de LEDstrip aan te sturen, .
Een aandachtspunt is de PWM frequentie van zowel de Mi-Light controller alsmede van de 230V controller. En dan doel ik op de gebruikte Optocouplers, Fet's(?), Transistoren(?) in de 230V controller. Want er moet rekening gehouden worden met hun SOA (Safe Operating Area). M.a.w. als de Mi-light een flink hogere PWM frequentie afgeeft kan het zomaar zijn dat de 230V controller hardware het niet "bij kan houden".

TonHek

P.S. Wat staat er (typenummer) op de drivers in je 230V controller?
En dan bedoel ik die 3 zwarte dropjes met 3 pootjes die aan de zijkant van het printje rechtop staan :-)

P.S.2 Pas op !!! Als je controller net in het stopcontact heeft gezeten, duurt het een poosje voordat je hem veilig beet kan pakken. Er zitten namelijk een paar componenten op de printplaat waar nog spanning op blijft staan.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.