dynacord xa 2600 protect.

hallo forumleden .

hier ben ik weer .

dynacord xa2600 versterker

zit met een probleem .als ik hem aanzet gaat hij aan de ventilators gaan draaien en staat in protect .ik heb al gemeten op de spoelen voor de speakers daar staat gelukkig geen 50 volt op dus denk dat de eind transistos goed zijn .
weet iemand ook waar ik het moet zoeken?

groeten anton lagardy.

pa3gws

Golden Member

Beter de eindtorren zelf even meten grote kans dat er een of meerdere uit liggen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ok gaan we morgen even doen heb hem nu echt helemaal uit elkaar .

Alle 4 de kanalen gecheckt op DC? Als er 1 defect is gaat alles in de protect. Wat soms voorkwam bij de ze ampen waren sommige elco's op het logica board welke slecht/defect gingen na verloop van tijd.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

hallo DJohnny.

ja heb ik gecheckt .ik heb de eind printen er toch maar even uit gehaald kan ik er mooi bij.
maar heb even wat foto's gemaakt van het logica board .zitten inderdaad wat elco's die er niet zo mooi meer uitzien.zie maar eens op de foto's

ik heb de eind torren doorgemeten geen sluiting.
alles meet netjes door basis collector emitter

heb alle elco's vervangen .nog steeds protect .

Dan zit er niets anders op dan meten.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

ja dan wel he .

onder het draaien ging hij ineens op protect .
misschien de relais ?

als de fans 3 draads zijn aangesloten op de print, kan een haperende fan ook protect geven. als er 2 zitten, vergelijk de spanning die tussen de witte draad en min staat eens. die zou nagenoeg gelijk moeten zijn.

ook zit rechts van die wat bruin geworden emitter weerstand een eindtor die wat heet lijkt te zijn geweest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Normaal gesproken horen er in de XA2600 4 stuks panaflo fans te zitten, met 2 draads aansturing (24v). Het is normaal dat deze ampen behoorlijk warm worden.

Je zou eens kunnen proberen om de amp weer op te bouwen, en telkens van 1 eindtrapboard de spanning eraf te laten, en kijken of de amp uit zijn protect komt. Zo kun je in elk geval kijken of de eindtrap boards OK zijn. Bij het opnieuw aansluiten wel de spanning ontladen met een grote weerstand oid.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

hallo jongens.

gouden tips .
ik heb eerst de spanning 50 volt er af gehaald van alle 2 eind blokken.
nog steeds protect.
de 2 stekkertjes van to power hi en low er uit gehaald geen protect meer .
heb de to power low er ingedaan en jawel daar was i weer protect.
to power hi er ingedaan geen protect.

moet ik het toch zoeken in de low eind blok

Shiptronic

Overleden

Deze klodder tin maakt misschien sluiting?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

heb 2 transistoren gevonden a 92 en een diode zit sluiting in.

maar A92 is dat 2SA92 ?

RAAF12

Golden Member

Yep, 2S, er staat ook een reparatie video op Youtube daar wordt die tor genoemd en nog een ander type wat defect was.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 22 september 2016 21:19:19 (40%)

shiptronnic.
ha ha ha .had ik nog niet eens gezien is koelpasta .
wel een goeie.
heb het al verwijderd.

[Bericht gewijzigd door lagardy op donderdag 22 september 2016 19:43:28 (13%)

Dat is een MPSA92. Als het in de DC/HF protectie zit kun je hem gewoon vervangen. Is het degene in de stroomdetectie, dan moet je nog een MPSA92 en 2 MPSA42 transistoren vervangen. Deze dienen namelijk allemaal gelijk te zijn.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

om het maar vast gezegd te hebben, test de versterker met een gloeilamp in serie met de 230V.. mocht er sluiting ontstaan dan klapt er niet alles uit met veel rook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja klopt helemaal is een MPSA92 en MPSA42 zijn alle 4 kapot en een diode.

diode is binnen. torretjes zijn er dinsdag.

nou ik heb de torretjes en diode vervangen .
ik heb er nog geen - 50 + 50 volt op gezet.
hij gaat nu in een soort loop protect aan protect aan om de 2 seconde.
zou ik dan toch alles moeten aansluiten ? omdat hij dat doet op een eindblok.

alles aangesloten power on. even protect ventilators gaan uit en een mooi groen lampje.

wat heb ik gedaan. de transistoren vervangen wat DJhonny zei. en nog die diode.

toppy jongens voor de hulp.

groeten anton lagardy

Kijk, mooi om te horen! Goed gedaan Anton!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!