Sony Wekkerradio ICFC1PJ schema gezocht

Dit ding onlangs ergens op internet voor een tientje gekocht. Nu blijkt de voedingsspanning van de adaptor (6V DC) opgelopen te zijn. Een goede voeding geeft natuurlijk ook geen soelaas en kan niet direct een gesprongen zekering ofzo vinden.

Heeft er iemand een idee waar een schema van dat ding te vinden is?

bedankt!
Gert

Arco

Special Member

Ik denk dat het moeilijk is om van zo'n vrij nieuw (is nog steeds te koop) en redelijk goedkoop toestel een schema te vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Heeft dat ding een externe voedingsadapter?
Dan is het vrij normaal dat de onbelaste gemeten spanning wat hoger kan zijn.
Hoeveel meet je precies?

Wat is je klacht met het apparaatje?

Arco

Special Member

Als het een ongeregelde trafo adapter is, kan er makkelijk 9v of nog wel iets meer uitkomen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is zo'n geregeld voedingetje waarvan de trafo een enorme pieptoon maakte. Ik het ding opengepriegeld en wat geduwd tegen die trafo een beetje met de hoop als ik daar wat tussen stak het gepiep gedaan zou zijn.
Even later geen gepiep meer, maar display van het radiootje weg.

Voeding uit en in, weer mooi 6V aan de uitgang van de adaptor (had die op voorhand ook al gemeten onder het motto, je weet maar nooit en je ziet weeral...), maar mijn radio blijft dood. Geen klok, geen projector, niets meer.

Ik kan me niet anders bedenken dat die voedingsspanning uit de adaptor gekke dingen gedaan heeft en zo iets beschadigd heeft.

vaak janken die adapters als de elco's secundair gaar zijn. als de spanning inzakt met aanzetten kan de radio best eens niet opkomen. proberen met een andere adapter of dat ding goed checken. vaak breekt een printspoor als je aan de trafo komt met te veel kracht..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Het beste schroef je de kubus 's open en ga dan met een goede voedingsadapter erin 's meten. Beginnen waar de 6V binnenkomt. En dan stap voor stap verder.

Op 26 september 2016 11:05:47 schreef M-i-c-h-e-l:
Het beste schroef je de kubus 's open en ga dan met een goede voedingsadapter erin 's meten. Beginnen waar de 6V binnenkomt. En dan stap voor stap verder.

Dit ben ik reeds aan het doen. De adapter geeft mooi 6V nu zonder rimpel, dus die kan voorlopig nog dienen. Fluitend of niet.
Helaas is het voedingsprintje in de kubus een meerlagenprint waar zonder schema het bijzonder moeilijk is om aan te werken. Zekering is ok, maar het stikt verder van de ic's. Heel moeilijk om banen te volgen op zo'n meerlagenprint :-(

Radio terug naar waar ik hem van kocht. Blijkbaar nog garantie op het ding; de man zou me terug betalen. Case closed en voorlopig doen we verder met de Philips wekkerradio uit '79 :-)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja dat is ook een optie: kijken of je nog garantie hebt :)