Nixie voeding wil niet

tmdr

Golden Member

Een tijd geleden heb ik deze voeding op een breadboard geprikt en dat ging goed en werkte naar behoren:
https://static.circuitsonline.net/camo/942037b73d248383974d05ba2f4c444e3ec4c7fc/687474703a2f2f7777772e747572626f6b65752e636f6d2f6d7970726f6a656374732f6e697869652f6e697869652532307073752e676966

Nu heb ik een printje gemaakt om te testen of mijn PCB layout niet verkeerd is (voor ik een grote print maak met de rest van de Nixie setup er op). Krijg ik met 9 ~ 12v in respectievelijk 9 ~ 12v uit. Daar moet dus ergens een foutje zitten.

Dit is mijn printje:

(let op spiegelbeeld)

Dit is hoe ik het heb gesoldeerd:

Let vooral niet op hoe geweldig slecht mijn soldeerkunsten zijn. Ik moet binnenkort nog op cursus "hoe soldeer ik netjes" bij m'n vader. Verder durf ik er geld op te zetten dat ik iets verkeer om heb zitten. Maar wat? Ik zie het niet.

(edit: zoals jullie zien had ik een te kleine coil op m'n PCB layout gesleept :P )

Thevel

Golden Member

Op jou printje ligt pen5 (CV) aan pen6 (THR) dat is al anders dan op het schema.

Edit/
Volgens mij heb je pen5 (CV) en pen2 (TR) verwisseld!

tmdr

Golden Member

Ja hoor. Natuurlijk!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet duidelijk vind hoe het in het schema aangegeven staat. Ik moet elke keer de pinout er bij pakken en dan ontstaan dit soort problemen bij mij.

Anyway. Dan zou ik eea zo aan kunnen passen en dan zou het wél wat moeten doen, toch?

Nog andere zaken die niet zouden kunnen kloppen?
Ik ga morgen eens aan de slag met dit prototype.

Thevel

Golden Member

Dan zou ik eea zo aan kunnen passen en dan zou het wél wat moeten doen, toch?

Je zal het inderdaad op die manier moeten modificeren.
Je hebt 2 ingangen verwisseld, de NE555 merkt daar niets van en is dus heel gebleven.

tmdr

Golden Member

Nou heb ik de boel aangepast (quick and dirty, geen tijd om een nieuwe print te maken) zoals aangegeven in groen (nieuwe verbinding) en rood (doorgesneden). Echter geeft dat nog steeds het zelfde resultaat. Heb het schema nog een paar keer gecontroleerd, maar ik kan geen enkele fout ontdekken.

bjokal

Golden Member

Zit die IRF740 niet verkeerd om?
De gate lijkt nu aan de - van de voeding te hangen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
tmdr

Golden Member

Zou zo maar kunnen.
Als ik naar dit plaatje kijk lijkt dat inderdaad zo te zijn:
http://www.datasheet-pdf.info/attach/image/ST-Microelectronics/IRF740.gif

Heeft het zin om 'm om te draaien of is deze al naar de knoppen en moet ik er een nieuwe in zetten?

bjokal

Golden Member

Die heeft dat wel overleefd. Gewoon omdraaien zou ik zeggen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Thevel

Golden Member

FET zit inderdaad verkeerd om, ik denk dat hij het wel overleeft heeft.

Net te laat :)

[Bericht gewijzigd door Thevel op zondag 2 oktober 2016 15:41:23 (11%)

tmdr

Golden Member

Nu heb ik 'm omgedraaid en krijg ik mooie rook en vonken bij de uitgangs elco..

Edit: Tussen de polen van de uitgangselco vonkt hij dus lekker. Kan het zijn dat die kapot is en dat het daarom komt? Misschien dat het aan de solderingen ligt dat het voltage te hoog is en daarom overslaat?

[Bericht gewijzigd door tmdr op zondag 2 oktober 2016 16:54:47 (57%)

bjokal

Golden Member

Als er te weinig afstand tussen de polen van de uitgangselco zit, dan is overslag best mogelijk.
Heb je al gemeten wat de uitgangsspaning is?
Als de regeling met de potmeter niet goed werkt kan die uitgangsspanning flink hoog oplopen!

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
tmdr

Golden Member

Om een of andere reden gaat het nu wel goed. Heb de pot in eerste instantie helemaal terug gedraaid en dan krijg ik er zo'n 105v uit. Toen met de pot de 190v die ik wil hebben ingesteld, gaat ook allemaal goed en geen vonken. Misschien dat de pot gewoon goedkoop/slecht is en af en toe veel te weinig weerstand geeft?

Als ik de pot helemaal open draai dan kom ik op een dikke 300v uit. Dan knettert hij af en toe wat. Dus dat doe ik maar niet.
De 190v lijkt vrij constant. In eerste instantie klom hij nog iets op, maar nu is hij in enkele minuten slechts 1v gestegen.

Heb ik misschien een verkeerde weerstand ergens zitten?

tmdr

Golden Member

Ik blijf het toch een vreemde zaak vinden. Af en toe is hij super stabiel. Dan stel ik 'm in op 170v en geeft hij een hele tijd heel netjes 170v. Dan ineens hoor ik 'm weer een hele tijd licht knetteren en fluctueert het voltage enorm. Soms gaat het voltage zelfs terug naar < 4v.

Arco

Special Member

Werkspanning van de uitgangselco wel hoog genoeg? (en goede kwaliteit)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 2 oktober 2016 20:08:53 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
tmdr

Golden Member

Gemcon 4u7 350v zoals in het schema werd vermeld. Kan het zijn dat ie gebakken is omdat hij een keer meer dan 350v heeft gehad? Heb helaas geen kwaliteit tot m'n beschikking. Alle elektro zaken zijn hier dicht gegaan de afgelopen jaren (waren toch al niet meer te betalen).

Edit: 10uF? In het schema staat 4u7F

Kan het zijn dat ie gebakken is omdat hij een keer meer dan 350v heeft gehad?

Denk ik wel, was het een nieuwe elco, of een uit een afbraak toestel ?

Ik heb dit shema ook een aantal keren gemaakt, 10uF werkt prima. Gewoon bij EOO bestellen dus.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
tmdr

Golden Member

Nee de elco was nieuw. Had er een aantal dus heb 'm vervangen, lijkt nu beter te gaan. Toen ik 'm er uit haalde leek hij iets wat bol te staan.