stroomrichting diode

Hallo mensen,

de werking van een diode is dat het stroom doorlaat in de ene richting,
en de stroom tegenhoud in de andere richting.

De stroom vloeit van - naar +

Toch veel schema's zie ik dat de diode omgekeerd getekend is. met de kathode naar de MIN gericht. dus de stroom zal geblokkeerd worden?
waarom is dit altijd zo getekend? heeft dit nog altijd te maken met
De werkelijke stroomzin en de " conventionele stroomzin " ?

dit zorgt toch maar enkel voor verwarring wanneer men een circuit zal samenstellen in de realiteit? dus telkens we het schema zouden letterlijk volgen zal onze schakeling niet werken want de stroom staat geblokkeerd.

Groetjes

Waar je het over hebt is de elektronen stroom, die vloeit inderdaad net andersom.

De stroom die we meten loopt net als de spanning van plus naar min.
Zie ook het stroom pijltje in je schema.

Zou je de diode omdraaien dan kan er geen spanning/stroom vloeien en wordt de schakeling onderbroken.

Elektrische stroom loopt van + naar -, dat is zo gedefinieerd.

Elektronen lopen daarom van - naar +, omdat die negatief geladen zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
fred101

Golden Member

Zoals we zeggen dat de stroom van plus naar min stroomt hebben we ook ooit het diode symbooltje gemaakt en wel zo dat "de pijl" de stroomrichting van plus naar min volgt. Net als het pijltje in een transistor. Dat is gewoon zo afgesproken.

(elektrische stroom bestaat niet letterlijk uit een stroom electronen, de verplaatsing van electronen in een geleider is heel traag. Je moet het meer zien als een rij brandweermannen die emmers water doorgeven of zo'n ding met een rij knikkers aan touwtjes. Je laat er een tegen de rest vallen, die geven die energie door en verplaatsen zich nauwelijks, de laatste verplaatst zich wel. De energie is dan door de knikkers steeds doorgegeven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Verder is het verwarrend om de uiteinden van een diode met + en - aan te duiden. Dat werd vroeger wel gedaan en was tamelijk dubbelzinnig. Anode en kathode is ondubbelzinnig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

oke alvast bedankt dit is duidelijk :)

dus hiervan kan ik ook uitgaan als ik in de toekomst linker/rechterhand- regels wil toepassen. ik de elektrische stroom + naar - moet volgen en NIET de elektronenstroom van - naar +

Hebben het pijltje en het streepje niet te maken met hoe dat fysiek werd uitgevoerd in een kristaldetector?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

De brandweermannen volgen de richting van de pijl :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 3 oktober 2016 15:27:22 schreef Ledlover:
Hebben het pijltje en het streepje niet te maken met hoe dat fysiek werd uitgevoerd in een kristaldetector?

In een klassieke puntcontactdiode loopt de stroom inderdaad van de puntige draad naar het kristal. Maar ik zou niet durven zeggen dat het symbool daarom zo getekend wordt.

RAAF12

Golden Member

Op 3 oktober 2016 15:22:21 schreef cedwic:
oke alvast bedankt dit is duidelijk :)

dus hiervan kan ik ook uitgaan als ik in de toekomst linker/rechterhand- regels wil toepassen. ik de elektrische stroom + naar - moet volgen en NIET de elektronenstroom van - naar +

Google is your friend https://nl.wikipedia.org/wiki/Linker-_en_rechterhandregels

fred101

Golden Member

Het symbool van de transistor is wel een vereenvoudigde tekening van het ding zelf (de junctions). Dat heeft ook de pijl. De basis was een stuk n materiaal waar onder een hoek twee stukken Tungsten draad was op gemonteerd.
http://ethw.org/First-Hand:Saving_the_Transistor_Symbol

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ik heb net het idee dat hier alles uitgelegd kan/moet worden terwijl 99% van de vragen zo via Google kan worden gevonden. Wat is dat voor lol :-)

Dreamteam transistor ontwikkeling. ect https://www.google.nl/search?q=transistor+1st+model&biw=1280&b…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 3 oktober 2016 18:19:53 (49%)

fred101

Golden Member

In het film archive van Bell labs staan een paar films over de eerste transistor waaronder uitleg door leden van het dreamteam en een college gegeven door Shockley himzelf. En dat is een aanrader als je wilt weten hoe een transistor echt werkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Het waren 3 mensen die de transistor hebben uitgevonden, zouden ze ieder 1 pootje hebben ontwikkeld? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eerder dan de elektronische 'kleppen' waren er al de hydraulische en pneumatische kleppen.
Mogelijk was het diodesymbool al in gebruik om de keerklep (éénrichtingklep; 'check valve') aan te geven.

http://www.flowcontrol.no/technical/valve-symbols

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org