Zanussi ZTE 285 gaat niet aan

ok thx smd

ik had reeds een nieuw topic gestart..en na wat zoek werk is er terug leven in de print

mvg stefan

Hallo allemaal,
Ook ik heb een probleem met mijn zanussi drogmachine, zal het type later doorsturen.
Al enige tijd maakte deze tijdens het draaien wat meer lawaai dan anders (doet me denken aan het geluid van versleten remschoenen van een wagen). Gisteren stopte deze met draaien. ben gaan kijken, en het ding leek morsdood. Geen ledjes helemaal niets. Ik zal vanavond eens kijken naar die weerstand en LNK...maar zou er een verband zijn met het lawaai dat eerder was opgetreden?
Groetjes,
//Jo

Als de droger herrie maakte had ik hem direct gestopt. Er schijnt een relatie te zijn met droger met mankementen en brand of zoiets. Nu kan de print daardoor ook beschadigd zijn, maar eerst een type e denk dat het verstandig is om een eigen topic te starten.

hoi ik heb een vraag,
mijn zanussi 285 doet niks meer,ben al zover dat ik er achter ben gekomen dat de weerstand r76 defect is.
als ik met mijn multimeter de weerstand doormeet zonder spanning blijft hij op 1 staan.
als ik spanning op de print zet ( de 2 roze draden) en met mijn multimeter de weerstand doormeet, begint er weer leven te komen in de droger.
dan is toch t weerstandje defect he?
en deze moet ik vervangen door een draadgewonden 100 ohms weerstand, maar welke precies?
alvast bedankt voor de reactied

Een veiligheidsweerstand van ongeveer 3W. Dat betekend één die niet een steekvlammetje geeft als hij 'doorbrand'.

Let wel op dat de kans groot is dat er ook een IC-tje stuk is. Die is gelukkig vrij eenvoudig te vervangen. In jouw type machine is dat een LNK304GN (herkenbaar aan 7 pootjes: 3+4 en ongeveer 1 cm groot)

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl

Beste mensen
Na wat zoek werk ben ik er achter gekomen dat deze printplaat in vrij veel toestellen word gebruikt.
juist het zelfde probleem als iedereen, plots niets meer.
het gaat hier om een Zanussi ZTH 485. De LNK304 en een weerstand 100 ohm geplaatst en ja hij doet het weer.
BEDANKT aan iedereen voor de info.
Met vriendelijke groeten.

Hi duvel 02, ging het om de GN- of PN-versie?

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl
Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl

Hallo,

Mijn dochter heeft een Zanussi ZTE 283 condensatie droogtrommel , deze viel vandaag ( 14-10-2017) totaal uit , ook geen display aanduiding .Dus ik daar naar toe en print uit de machine gehaald en er mee naar huis., 220 volt op de connector aangesloten en Geen display .Heb dan de IC en de weerstand vervangen en had terug display werking ...dus morgen terug naar de dochter om de print te plaatsen.

dit moet toch een constructie fout zijn !!

Hallo,

Mijn dochter heeft een Zanussi ZTE 283 condensatie droogtrommel , deze viel vandaag ( 14-10-2017) totaal uit , ook geen display aanduiding .Dus ik daar naar toe en print uit de machine gehaald en er mee naar huis., 220 volt op de connector aangesloten en Geen display .Heb dan de IC en de weerstand vervangen en had terug display werking ...dus morgen terug naar de dochter om de print te plaatsen.

dit moet toch een constructie fout zijn !!

groeten en wie weet doet er iemand anders zijn voordeel mee

françois

Hallo,

hier ben ik terug ...print terug gaan plaatsen in de ZTE 283 en hij doet het weer ...dus vervangen van het IC en de weerstand . Dus opgelost zoals bij mij thuis in de ZTE 285.

groeten

françois

Het is IDD in mijnsziens een ontwerpfout van de IC fabrikant, loopt net op het randje. Komt bij vele merken voor Naast Zanussi /AEG/ Electrolux is het ook Whirlpool/ Bauknecht/ Ignis met zelfde euvel zit. Bosch in iets mindere mate.

Op 15 oktober 2017 18:09:13 schreef FRANCOIS51:
Hallo,

hier ben ik terug ...print terug gaan plaatsen in de ZTE 283 en hij doet het weer ...dus vervangen van het IC en de weerstand . Dus opgelost zoals bij mij thuis in de ZTE 285.

groeten

françois

of proberen ze de print universeel te houden ook voor 110-115V, of is de spanning dan te laag?

110v is meestal ook gerelateerd met 60Hz, ik weet niet of dat verder goed gaat. Voedinkje zou het wel moeten aankunnen..

Hallo furum gebruikers,

de drrogkast bij de dochter , dus de zanussi ZTE 283 heeft het terug laten afweten , de machine draait een paar minuutjes 1-2 min , en dan valt het display op nul !! de droogcyclus zou dan ten einde zijn , wat dus niet het geval is . de display geeft O aan . Hiervoor ( voor het vervangen van IC en weerstand deed het display helemaal niets , nog even vermelden er was totaal niets van brandschade op de print te zien , ook niet de componenten ook geen verbrand luchtje ..dus helemaal niets )
ik ga nu terug maar 2 setjes bestellen bij ik maak mijn witgoed zelf .

groeten

françois

1-2 min draaien en daarna op 0 gaan betekent dat de droger geen vochtige was detecteert ( of je stopt er geen was in). Als droger wel tijdgestuurd werkt, dat moet je het euvel daar zoeken. Heeft totaal niets met het voedinkje te maken... Stekkertje niet goed vast gezeten??

High met Henk

Special Member

Mijn zte 120 heeft het afgelopen week begeven.

Dit is de hele simpele versie, zonder display. Multibelt versleten en stuk losgekomen..

Tijd voor nieuwe belt en weer gaan.. Was aangenaam verrast over de eenvoud van demontage van het ding t.o.v. de bosch en siemens wasmachines!!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

HAllo smd,

valt stil na 1 a 2 min ,met wasgoed net uit de wasmachine ...dus display gaat naar Nul ......Ik had dat ook met die van ons ,maar die draaide ongeveer 8 min en viel dan stil met display op Nul !! m.a.w. draaide langer
en het wasgoed was ook nog Niet droog .

grt,

françois

Op tijd drogen zou hij het doen , dus de draaiknop op tijd zetten en dan op de start knop drukken deze functie getest en zelf na een 6 min stopgezet ....bij keuze op tijd begon deze te lopen op 20 en je zag hem dan aftellen.

ik heb ook geprobeerd iest aan de instellingen van het water te doen ..knop 3 en 6 samen indrukken ( stond in de handleiding ) dan de start pauze knop telkens indrukken tot ik 3 horizontale streepjes zag staan , dan terug op knop 3 en 6 drukken om het te bewaren ...jammer genoeg geen resultaat ...de trommel valt stil binnen de 1 minuut . dan bovenstaande procedure gedaan ...met 1 horizontaal streepje , weer opgeslagen ...geen resultaat.

wat je schrijft over de meting ...waar kan ik de borstels op de trommel etc vinden ...moet ik veel demonteren ? en ook bij de andere borstels .je spreekt van de trommel te reinigen met bv azijn .....is dit dan de binnenkant of de buitenkant ? en zou het helpen bij zo'n grijze trommel ? geen idee welk materiaal dit zou zijn. De sensor die meet , waat zit die ergens ? enfin veel vragen ,maar volgens Christiaan van ik maak mijn witgoed zelf ben je toch een kenner ....die schreef mij >>>Let vooral op de reacties van Lampje en Bennie.

grt

De ene borstel zit bovenaan de voorzijde net onder het bovendeksel, de andere aan de achterzijde nabij het midden van de as(buitenkant machine). Eventuele overgangsweerstand van de koolborstel naar de trommel.

Check ook de stekker aan het kabeldeel bij de printplaat die van de koolborstel af komt.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Hallo
Ik heb zo vele printplaten liggen die niks meer doen
Kunnen jullie me soms een adres geven van firma's die herstellingen doen van printplaten of zijn er zo hobbyisten onder ons?
Regelmatig stuur ik iets op nr Euromaxx in Wychen maar die kunnen ook niet alles
Daarom deze vraag
Waar jullie me ook kunnen bij helpen is
Of er regels zijn die ik zelf al eens kan proberen om te kijken of ik op een gemakkelijke manier toch een toestel aan de praat kan krijgen zonder zelf mijn vingers te verbranden
Dank Bij Voorbaat

Zorg er bij smd componenten voor dat je er geen mechanische stress op los laat. Ik heb al genoeg lnk304 ed gezien waar de printbanen van de print los waren.

Weet waar je een veiligheidsweerstand moet plaatsen.

Alles zal niet te repareren zijn, b.v. de transformatoren en microcontrollers van diverse aeg machines zijn niet los leverbaar. Dit komt bij bv de elwe11, ewm2500 voor en een enkele keer bij de zte printen

[Bericht gewijzigd door Smallrepairs op zondag 5 november 2017 18:28:26 (33%)

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Repareer ze veel ook voor andere firma's maar het meeste is net zoals Small repairs zegt worden vaak de eilanden door on professioneel geknoei beschadigd en is het (veel)meer werk om ze te herstellen. Vaak ook sluiting solderen is oorzaak en voeding slaat op hol, overspanning en dat soort ellende.

Hallo,

De zanussi zte 283 , heeft het maar kort goed gedaan m.a.w. maar een paar keer .Ik ben begonnen ( omdat ze niets meer deed met het vervangen van het IC en de weerstand ) hij deed het dan terug ,maar bij een keuze van sterk droog,kast droog etc . valt ze stil na ongeveer 1 minuut .Drogen op tijd is geen probleem .Wat heb ik gedaan ...contact koolborstel op trommel ,dus het voorste gedeelte van de trommel nagezien , rand proper gemaakt waar de koolborstel op sleept ....koolborstel achteraan ingespoten met contact 60 die dus contact geeft met de massa en achter gedeelte trommel , de trommel met een schuursponsje (voor de afwas ) en gedrenkt in schoonmaak azijn en hiermee de trommel inwendig goed gereinigd . Wat heb ik gemeten ..tussen de 2 helften van de trommel met de Ohm meter oneindig , daarin legde ik één goed uitgewrongen keukendoek ...meting een 3,5 K Ohm ...als ik deze goed aandrukte met de hand tegen de trommel ( inwendig dus ) 1 K Ohm. dus goed enk ik .gemeten tussen het voorste gedeelte van de trommel en het draadje op de koorborstel die dus vooraan zit meet ik tussen de 10 en 20 Ohm ...ook goed denk ik .Gemeten tussen de massa en het achtergedeelte van de trommel ,loopt dus volgens mij via de koolborstel naar het chassis , dus de massa een 3-5 OHm en dan denk ik , dit is ook toch goed .EN toch valt ze stil na ongeveer 1 minuut draaien..