Communicatie over enkele kilometers met lage data rate

Dag allen,

Ik studeer momenteel Elektrotechniek aan de Hogeschool van Amsterdam. Met een team van een aantal andere studenten willen wij graag draadloze communicatie mogelijk maken over een afstand van minimaal 3 kilometer. Het enige dat verzonden hoeft te worden is enkele bits per seconde, dus datasnelheid speelt geen rol.

Ik wil nu onderzoek doen naar welke frequentie wij het best (op een legale manier) kunnen gebruiken. Echter heb ik hier niet zo veel kaas van gegeten en weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat meer informatie/links/adviezen over mijn probleem.

Met vriendelijke groet,
Berry

There are just two moments: now and forever.
Arco

Special Member

Of de ISM band(en). Zit je soms wel aan duty-cycle van 0.1, 1, of 10% vast...   In de PDF staat alles wat is toegestaan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

3km... In wat voor omstandigheden?

Als je een vrij pad hebt zonder gebouwen er tussen, kan je met bijna iedere frequentieband uit de voeten. Zelfs met licht. Er is pas nog een topic geweest over een examenproject met veel tips over lichtcommunicatie.
VHF/UHF/SHF werkt met een (bijna) zichtverbinding ook nog goed.

Is het in de stad, met gebouwen tussen zender en ontvanger, zul je in frequentie moeten zakken. De HF banden zijn dan wat meer voor de hand liggend. Zonder vergunning kom je dan op CB (27MHz) uit met typegoedgekeurde apparatuur.

Je mag zelf beargumenteren *waarom* dat verschil in bereik er is.

Verder even een paar zoektermen: packet radio, AX.25. Hele boeken zijn daarover volgeschreven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

LoRa is inderdaad erg geschikt maar kost enkele duizenden euro's aan licenties e.d. om te starten.