Koptelefoonversterker met gebalanceerde ingang

Voor de band van de kerk willen we overgaan op in-ear monitors, de bedrade manier.
Nu zijn hier kant en klare (lees dure) oplossingen voor, een koptelefoonversterker in het patchrack en losser bodyregelaars voor de artiesten.
Nu ben ik niet geheel onhandig met de soldeerbout, kan ik aardig een tekening lezen enz.enz.
Daarom dacht ik om deze losse componenten zelf te maken en samen te voegen.
Alleen zit ik met het probleem dat ik op de koptelefoonversterker een gebalanceerd signaal wil aanleveren, die ook daadwerkelijk de voordelen van dat signaal gaat gebruiken (lees storingen filteren)
Nu kan ik daar niet zo 123 een schakeling voor vinden die daar op toe te passen is.
Ik ben dus niet van plan om simpel de cold aan aarde te leggen, omdat ik nu al weet dat ik dan storingen ga ondervinden.

Weet iemand hier een oplossing voor of heeft dit ooit al eens gemaakt?

Liefst maak ik een klein kastje met simpele toon en volumeregeling, met ingebouwde koptelefoonversterker, en het liefst maar 1 kabel (afgezien van de koptelefoon) naar dit kastje. Dus voeding en gebal.signaal over 1 kabel en 3 potmetertjes op het kastje.

Arco

Special Member

Gebalanceerd is het meest effectief tegen ruis bij hele lage signaalspanningen. Ik denk dat het bij line-in (100-300mV) van koptelefoon niet zo veel verschil maakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij heb je niet echt goed gelezen (ik kan me vergissen natuurlijk)
We werken nu met actieve monitors, op aux kanlen, als we hier een ongebalanceerde kabel voor gebruiken hebben we gegarandeerd brom e.d.
Dus zal dit (95% zeker) ook met de omschreven setup gaan zijn, aangezien er een x-aantal meters kabel, lang op over voeding/dmx/audio ed, ligt.
Onze aux kanalen zijn allemaal al voorzien van gebalanceerde xlr, maar met dus danig weinig vermogen dat alleen een volumeregelaar er aan, er bijna niks meer op de in ears overblijft.
Vandaar dat ik nasr het gevraagde op zoek ben

blackdog

Golden Member

Hi Gerben84,

Ik denk dat je jezelf vergist in hoeveel werk het is zoiets betrouwbaar te maken.
Als het ook nog eens om meerdere stuks gaat, kom jij niet meer de straat op i.v.m. de tijd die je bezig bent een betrouwbare oplossing te maken.

Het geheel kan je opbouwen met simpele opamp schakelingen.
Het driver IC voor de hoofdtelefoon hangt af van hoofdtelefoon impedantie en je batterij spanning of je Fantoom voeding.
Als je Fantoom voeding gebruikt zal je voor een goede kortsluit beveiliging hiervoor moeten zorgen en bescherming van de signaal lijnen tegen fout situaties.

Kosten besparing lijkt leuk, maar betrouwbaarheid staat toch echt bovenaan! bin there done that!

Arco
Als er een hoog stoorniveau aanwezich is, b.v. dimmer packs voor verlichting, dan is zelfs voor een lijn niveau een symetrische vrbinding nodig.

Mijn advies, koop de handel :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
wtt

Golden Member

Of je stelt het geheel samen uit verschillende goedkoop verkrijgbare modules. Kleine versterkerprintjes (met bv pm 84xx) kosten weinig.
De balunschakeling daaraan toevoegen, etc...
Blijft een feit dat je na enig knutselwerk merkt wat Blackdog bedoelt.
Maar het kan wel...;-)

Liefst maak ik een klein kastje met simpele toon en volumeregeling, met ingebouwde koptelefoonversterker, en het liefst maar 1 kabel (afgezien van de koptelefoon) naar dit kastje. Dus voeding en gebal.signaal over 1 kabel en 3 potmetertjes op het kastje.

Het gemakkelijkste gaat dat dan met audiotrafootjes met midden aftakking. Je kunt dan fantoomvoeding toepassen.
Aan de zijde van het rek zet je op de mantel van de kabel DC en aan de artiestenzijde haal je de DC component weer van de midenaftakking en de mantel af. Daarmee kun je dan je electronica voeden.. Het audio gaat dan gewoon over de twee toonaders. De trafo's zorgen gelijk voor een goede DC isolatie Voor de bron van het audio en dat aan de artiesten zijde.
Fantoom kan ook helemaal met opamps en elco's, maar daar wordt het allemaal niet eenvoudiger door.
De trafo's vindt je bij Neutrik, maar ook Monacor heeft bruikbare exemplaren.
Voor de microfoon kabel, moet je niet de dunste kwaliteit gebruiken. Een in-ear versterkertje heeft een redelijke stroomopname en bij heel dunne aders is de DC-spanningsval al gauw te groot.

Hoi Gerben,

Ik heb jaren geleden met een dergelijk systeem voor orkesten gewerkt.
De producent is er al lang mee opgehouden (Nixx audio uit Utrecht) maar vergelijkbare zijn nog wel te vinden.

Ik denk dat je je wel vergist in de hoeveelheid werk en kosten.
Vuistregel bij dit soort dingen (productontwikkeling) is eigenlijk; Heb je er minder dan 20 nodig en is er al een bestaande oplossing; Koop hem dan maar.

Het aantal uren tekenen, solderen, prutsen en noem het maar op weegt niet op tegen de kosten van een kant en klare oplossing.

Maar bovenstaande ter zijde;

Je kunt inderdaad beginnen met een fantoom gevoede koptelefoon versterker. Wel even opletten dat je het audio signaal goed ontkoppelt met een elco of trafo.
je zou ook deze kunnen modificeren, misschien wel zo makkelijk

RTFM, dan pas vragen...
pax

Golden Member

Na alle ontmoedigende (maar zeer terechte verhalen, been there done that) verhalen van bovenstaanden, wat technische info: voor inspiratie kijken eens op Eliiot Sound Products http://sound.whsites.net/p-list.htm. Hier kun je denk ik heel wat inspiratie vinden.

Volgens mij moet je dit alleen oppakken wanneer je voldoende tijd en geld hebt en men bereid is om, samen met jou, te experimenteren. Niet puur om te besparen (dat gaat voor deze kleine aantallen erg moeilijk worden)
Als (mede) kerklid zeg ik dat als de bijeenkomst op zondag écht belangrijk is, men ook bereid moet zijn om er in te investeren.

Kortom maak een goede afweging. Veel succes en ben benieuwd wat of het wordt en naar de resultaten van je ontwikkelingen!

groeten,
cor

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Fantoom klinkt leuk, maar weet iemand dan een betaalbare en verkrijgbare line audiotrafo met aftakking die het leuk vind als er een aanzienlijke Dc stroom door een wikkeling loopt ? En wat aan de andere kant ?

Ik zou denk ik gaan voor de meer gebruikelijke oplossing; versterkers in het rack en passieve regelaars bij de artiesten. Dat kan over normale kabels (de niveau's zijn ongeveer gelijk, alleen de impedantie is veel lager) en blijft dan behoudens wat capaciteit naar de omgeving van het laatste stukje behoorlijk symmetrisch. Daarbij is er veel meer signaal energie (lage imp.'s) en zijn problemen met interferentie navenant kleiner.

Een pittige koptelefoon "buffer" met sy ingang is te maken met een enkele 5532 en een paar torretjes. Als je er daarvan een paar op een printje zet met XLR chassisdelen etc. denk ik dat zo een project qua tijd & geld wel te doen is, hoewel niet goedkoper als een doos van Behringer allicht wel betrouwbaarder. Voeding kan op een AC adapter. De passieve regelaars zullen wat prutsen worden om goed te krijgen, maar het is toch mono dus je kunt flink spelen met allerlei (stereo-) potmeter-configuraties en je hebt een 'escape' in de vorm van de aux master.

Allesbehalve dirt cheap, maar je zou de ingang kunnen maken met ssm2141, weinig onderdelen nodig en heel goede kwaliteit.
Een alternatief zou twee secties uit een tl074 zijn, de andere twee gebruik je dan met elk twee follower torren als uitgangstrappen bc547-bc557, bc327-bc337 of bd139 en bd140 (met telkens meer vermogen).
Heb je nog wel iets listigs nodig voor de bipolaire voeding.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Het begrip "duur" is natuurlijk relatief en ik kan niet zien wat jullie kerk te besteden heeft.
Ik denk dat je met zelf bouwen nog duurder uitkomt dan de kant en klaar te koop apparaatjes.

En met de anderen sluit ik aan: om dit storingsvrij te maken, dat is best wel een grote uitdaging, zeker als je het voor het eerst doet.

Andere kant: als je nooit iets voor het eerst doet, leer je ook weinig :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus er moet voor iedere artiest/uitvoerder een doosje komen dat het signaal aangeleverd krijgt over een symmetrische ingangsplug, XLR of zo, liefst nog met de voeding erbij, en dat dan oordopjes kan aansturen, die tegenwoordig met een duur woord "in-ear" genoemd worden. Toch?

De hamvraag lijkt mij dan hoeveel vermogen er moet geleverd worden. Dat moet nmbm redelijk meevallen voor in in-ear toestanden maar op het podium kan het er wel eens heftig aan toe gaan natuurlijk. In mijn ervaring is het weinig nuttig om daaraan toe te geven want het effect is alleen dat ze allemaal nóg luider gaan spelen zodat het probleem alleen erger wordt.

Ik deel de skepsis inzake kosten, om het handig te doen wil je het signaal kunnen doorlussen van de een naar de volgende dus je krijgt op elk doosje een mannetje xlr plus een vrouwtje xlr. Doe daar nog de kost van het doosje zelve bij en je bent al aan meer geld dan de electronica die erin gaat.

Kijk in de eerste plaats uit naar betaalbare en toch voldoende betrouwbare connectoren. Die XLR-dingen zijn trouwens behoorlijk lomp voor in een doosje dat aan de broeksriem hangt of zo, iets compacter zal veel handiger zijn. Als je die dan vindt met 4 polen ipv 3 dan is het voedingsprobleem gelijk ook van de baan. Als je tenminste ook nog gepaste kabel kunt vinden aan een aanvaardbare prijs.

Nabedenking: overweeg om je maaksel uit batterijen te voeden, al dan niet oplaadbaar. Maakt het allemaal wat simpeler maar je moet wel op de batterijen kunnen rekenen en je mag ook niet hypermilieubewust zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shock6805

Golden Member

Ik heb geen ervaring met podiums/professioneeel geluid, maar doorlussen wil je nou net niet denk ik. Dan moeten alle artiesten steeds in een treintje achter elkaar bewegen. :p (wel een grappig zicht lijkt me.) Als je dan toch 3m kabel tussen elke artist gaat leggen zodat ze 'vrij' kunnen bewegen, kan je die beter allemaal naar een centraal verdeelpunt brengen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tsja, dat is een lastige discussie. Een sterpunt durft al eens aanleiding geven tot kabelspaghetti... daarom dacht ik aan doorlussen. Voor de kost maakt het weinig uit, je hebt steeds evenveel connectoren nodig; alleen mag je hopen een beetje kabellengte te besparen met doorlussen. Zeker is doorlussen wel algemeen gangbaar voor podiummonitors, en dan zowel voor het signaal als voor de netvoeding. Maar dat is een veel meer statisch gebeuren, natuurlijk.

Het ligt een beetje aan het type muzikanten: rockers hebben zoveel "gear" om zich heen dat ze toch nauwelijks een poot kunnen verzetten, daarentegen folkies durven wel eens dartelen - en begrijpen maar niet waarom het dan steeds begint rond te zingen... terwijl je wel alles wagenwijd moet openzetten voor die frêle akoestische instrumenten... Klassiekers zijn het makkelijkst, die zitten toch aan hun notenstandaard gefixeerd :)

Maar terug naar de originele vraag: ik sluit me helemaal aan bij de suggestie van een dubbele opamp, eerste sectie als voorversterker met differentiële ingang, tweede sectie als toonregeling; de volumepot kan tussen beide zitten, maar ik zou hem eerder als "gain" opnemen in de tegenkoppeling van de eerste opampsectie. En als het dan echt moet dan kan er nog een transistortrapje achter die tweede opamp om het volume vermogen op te krikken. Een viervoudige opamp zou overigens nauwelijks duurder zijn, als daar een goede reden voor was.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord