Hoeveel energieverbruik heeft radio op volumestand nul?

pamwikkeling

Special Member

Laatst voor de aankoop van een nieuwe koelkast gestaan. Er was keuze tussen energielabel A++ of A+ (vergeef me als het A+++ en A++ was). Prijs van het toestel en het verbruik met elkaar vergeleken.
Toen bleek dat de break even time (energie prijs van het meerverbruik in het verspillende toestel ten opzichte van de meerprijs van het zuinige toestel) bij 8 tot 10 jaar lag.

Sorry hoor maar voor een voordeel dat ik pas na 8 jaar (misschien) krijg, daar ga ik niet in mee.

Bijkomend punt is dat ik liever een koelkast heb die wat meer energie verbruikt en ook kouder koelt dan eentje waar mijn “charcuterie” na twee dagen al vies begint te worden en uiteindelijk ook niet meer wordt opgegeten . (lees : weggegooid wordt)

Het zelfde probleem doet zich voor bij de nieuwe vaatwasser van mijn zus. Het nieuwe toestel verbruikte maar half zoveel water. Het nadeel is wel dat de borden en pannen half te goei zuiver zijn.

Nee, nee, vernieuwen om de verkoop te stimuleren hoeft voor mij niet. Wat altijd goed “gebold“ heeft blijft en wordt niet vervangen.

Op 2 oktober 2016 14:16:58 schreef flipflop:
[...]
Die halve eeuw is puur gevoel neem ik aan? Niks geen rekenwerk zeker? Wb die Tesla weet ik het niet, maar zonnepanelen leveren de energie waarmee ze geproduceerd zijn binnen een paar jaar terug.
...

Ik ga dan uit van elektrakosten van 5 cent per kWh. In Saudi Arabië komen ze er wel uit, maar in het donkere Nederland..

Ik ga er vanuit dat bij massaproductie zoals auto's en zonnepanelen je indirect voor de energie betaald. Er zullen geen 40% marketing en research zitten op de €250 van een paneel. En zelfs die kosten uiteindelijk energie zelfs een online campagne of een universiteit inhuren.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 oktober 2016 14:37:26 schreef Ledlover:
[...]
De effecten van consumentenvoorlichting op broeikasgasuitstoot vallen compleet weg tegen het stroomverbruik van het elektriciteitsverbruik van aluminiumfabrieken en smelterijen en de uitstoot van een koe. Als je écht een verschil wil maken in broeikasgasuitstoot en waterverbruik, moet je stoppen met het gebruik van dierlijke producten.

Dat blijven individuele keuzes die een druppel op een emmer water uitmaken en op grote schaal misschien ook wel weer elders ellende geven. Wel is er voor bijvoorbeeld methaanuitstoot nog heel veel winst te behalen door af te vangen of te voorkomen. Dat gaat sneller en beter omdat het centraler gedaan kan worden. Dan denk ik niet persé aan grote afgesloten ruimtes, want dat is ook niet diervriendelijk maar bijvoorbeeld https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/14/koeien-geven-wat-minder-gas-22774… en vast nog vele andere.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Het is volkomen onmogelijk voor een eindgebruiker om de werkelijke "kosten" te zien van een product. Dat kun je helemaal niet verwachten.

Zolang die milieudruk/vervuiling/dierenleed/CO2 uitstoot/whatever zich niet vertaalt in een eindgebruikersprijs zal het grote publiek niet geinteresseert zijn.

Ik ben in ieder geval allang gestopt met me te verwonderen waarom "groene" of biologisch geteelde producten duurder zijn in de supermarkt dan de industrieel geteelde producten. Omgekeerde wereld toch? Maar blijkbaar vindt iedereen het normaal. Het credo "de vervuiler betaalt" is alleen maar dat - een credo. Maar geen praktijk. Nog niet, al gaat het wel (erg) langzaam die kant op.

De discussie over milieu is interessant, maar gaat niet meer over de Denver DAB-35.

[Bericht gewijzigd door Joop3 op zondag 2 oktober 2016 20:50:38 (22%)

joopv

Golden Member

Het antwoord op je vraag is erg kort (als het al niet gegeven is): Het maakt voor het energieverbruik vrijwel niks uit of je radio hard staat of op volume nul.

Een radio met volume nul is een uiterst ONzuinige klok geworden. Het radiogedeelte blijft gewoon aanstaan.
(Tenzij de designer een slimmigheid heeft toegepast die ik niet snel zal verwachten. )

maartenbakker

Golden Member

Op 2 oktober 2016 20:49:08 schreef Joop3:
De discussie over milieu is interessant, maar gaat niet meer over de Denver DAB-35.

Omdat je daar al redelijk sluitend antwoord op gehad hebt. Ik zou het heel kort door de bocht samenvatten met: waarschijnlijk hoger verbruik dan oudere radio en relatief onafhankelijk van de geluidssterkte, maar voor meer zekerheid zul je moeten meten. Gebruik daarvoor eventueel een snoertje met een mannetje en vrouwtje dat je zelf inelkaarknustelt zodat je de meter ertussen kunt hangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 oktober 2016 13:16:47 schreef Joop3:
[...]Moet ik daar de hele dag naar kijken? :-)

Nee hoor, alleen als je wilt weten hoe laat het is. Maar ik kan begrijpen dat je dan pijn in je ogen van krijgt.

Op 2 oktober 2016 15:12:15 schreef pamwikkeling:
...
Het zelfde probleem doet zich voor bij de nieuwe vaatwasser van mijn zus. Het nieuwe toestel verbruikte maar half zoveel water. Het nadeel is wel dat de borden en pannen half te goei zuiver zijn....

Dat is eenvoudig op te lossen. Neem een hond. Zet de af te wassen spullen op de grond. Als na enige tijd alles schoon is zet je de spullen in de vaatwasser en start je de vaatwasser.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 2 oktober 2016 22:43:07 (49%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat doet me denken aan die man uit de stad die zijn achterneef ergens in de bergen bezoekt.
Bij de eerste maaltijd valt hem al iets op aan de borden, maar pas de derde keer durft hij te vragen 'zijn die borden schoon?' 'Zo schoon als ik ze met koud water krijgen kan', zegt zijn familielid.
De volgende keer, 'is dit wel schoon?' 'Tja, schoner krijg ik het met koud water niet', is het antwoord. Daarna houdt de bezoeker er maar over op.
In het weekend willen de twee gaan jagen. De achterneef roept zijn hond: 'Kom, Koudwater, we gaan!'

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

:-)
dan toch liever de tong van 'koud water' dan het industriële 'Dettol'... ;-)

Henry S.

Moderator

Even een opmerking richting Joop3: Lees de FAQ voordat je post. Bij elke post die je plaatst staat bovenin het verzoek, die aanwijzing had je ondertussen kunnen lezen en volgen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Citaat van de vorige pagina:

Op 2 oktober 2016 13:16:05 schreef Joop3:
Het ruststroomverbruik van elk apparaat zou verplicht vermeld moeten worden op internet, vind ik. Dat zou de overheid moeten regelen. Dat is in het belang van consumenten en milieu.

Volgens mij, maar pin me er niet op vast, is dat in Duitsland al verplicht. Ik zie het in ieder geval bij vele zaken vermeld staan op de website van Reichelt.

Echter, boeiend, want al zou dat vermeld staan, heb jij nog geen antwoord op je vraag. Want de ruststroom is de stroom als het apparaat 'volledig uitgeschakeld' is (lees: tegenwoordig mag een apparaat niet meer echt uit kunnen, een netschakelaar is lelijk dus staat alles op stand-by)
De ruststroom is dus niet de stroom die jij wil weten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Op 2 oktober 2016 09:55:25 schreef rew:
[...]
Die afweging is niet te maken voor doorgestudeerde universitaire types, noch door ons. IK stel voor om alles om te rekenen naar geld. DAN kan je het vergelijken. Ik pakte ooit ongeveer 300mL water om thee te maken. Nog voordat ik de waterkoker aangezet had, gaf mijn moeder aan geen thee te willen. Dus ik gooi de overbodig geworden 150mL die ik voor haar gepakt had weg. "Slecht voor het milieu! Dat kan je toch gewoon in de waterkoker laten zitten!". Volgens mijn vereenvoudiging is dat dus niet waar: Het kost in verhouding ongeveer 10 cent om een zooi water van 1 cent op te warmen tot het kookpunt.

Om aan dat soort bezwaren tegemoet te komen heeft mijn moeder al sinds jaar en dag een emmertje in de keuken, dat dan weer leeggegooid kan worden in een emmertje dat gebruikt wordt om op de wc kleine boodschappen door te spoelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Simpele oplossing voor het probleem : zoek de aansluitingen van de ledjes op het display en koppel die met een stroombron aan de voeding die toch altijd al aan staat. Dan kan de dab-radio uit en je hebt altijd een helder display...

Dat is geen oplossing, want Joop3 wil zijn garantie niet op het spel zetten en wil zijn radio daarom niet eens openmaken.

Toch vind ik het raar dat het forum beheer zich wel zoals zo vaak drukmaakt op het niet editten van de topic starter maar niet om het eeuwig afgedwaal van diverse andere. De ts stelt dat de adaptor 9 watt is en het uitgangs vermogen in geluid 2x2 watt dus zonder geluid zal er een watt of 5 a 6 overblijven wat op een heel jaar 10 a 12 euro is. In mijn ogen kan de ts daarmee de keuze maken of hij dat gaat doen of niet. Wat heeft hij nouw aan dat tesla geneuzel laat ieder voor zich zelf kiezen.

Sorry moest het even kwijt

Johan

maartenbakker

Golden Member

Het is vrij gebruikelijk dat er afgedwaald wordt als het antwoord al langs is gekomen en/of wacht op actie van de TS. Ik snap dat iemand zich eraan kan storen maar ik vind het zelf meestal wel leerzaam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is vooral de combinatie forumbeheer kritiek en het afdwalen terwijl even een antwoord op de vaag door vele hier gegeven kan worden wat me stoort. Je moet als TS wel doorzettingsvermogen hebben wil je hier nog wat vragen.

[Bericht gewijzigd door snameroc op woensdag 5 oktober 2016 07:13:05 (19%)

Je moet als TS ook wel de moeite nemen om een weerwoord te geven. Van deze TS heb ik nog niet gezien wat hij met de gegeven adviezen gaat doen en of hij zelf al stappen heeft ondernomen om het verbruik vast te stellen.
Mijn idee is dat het "geneuzel" vanzelf ophoudt als een TS meldt wat hij gaat doen of dat het probleem opgelost is. Maar in dit geval is er van TS nog geen definitief bericht gekomen, en in afwachting daarvan keuvelen we lekker door. Wat mij overigens beslist niet stoort.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 oktober 2016 07:07:15 schreef snameroc:
Het is vooral de combinatie forumbeheer kritiek en het afdwalen terwijl even een antwoord op de vaag door vele hier gegeven kan worden wat me stoort. Je moet als TS wel doorzettingsvermogen hebben wil je hier nog wat vragen.

Er zijn minder en logischer regels dan op bijvoorbeeld het NFOR en er wordt meestal soepeler mee omgegaan. De paar regels die hier belangrijk gevonden worden zorgen ook echt voor een beter overzicht. Dat de TS zelf zoveel mogelijk mee moet doen in zijn topic is logisch vind ik dan. Ook zonder dat doorzettingsvermogen heeft hij al diverse voor hem bruikbare antwoorden en samenvattingen gehad dus zo hoogdrempelig is het niet in mijn ogen. En als iemand dan denkt: wt een zooitje, hier kom ik niet meer.... Even goeie vrienden, maar dan moet hij daar maar doorheen prikken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 oktober 2016 14:51:34 schreef pa3gws:
Zou dat niet meer gaan om de centjes?
Want een transformator is aanzienlijk duurder dan die schakelende bagger. ;-)

dat denk ik ook. een oude transformator zit vol met ijzer en koper. een schakelende voeding is compacter en daar zit een paar cent aan electronica onderdelen in

tesla heeft de electrische auto intressant gemaakt. wat ben je met een kleine 2zitten, die 80km/h kan en misschien 100km ver geraakt en waarvan de batterijen na een 3-5jaar op zijn (vandaar leasing van accu). electrisch rijden had geen toekomst.
dan komt tesla op de proppen met iets dat 200km/h haalt, optrekt als een malle, 8jaar garantie op de accu en 450km ver geraakt met een laadbeurt. bijkomend krijgen die de accu voor 80% vol op korte tijd.

on topic: ik zou gewoon een klokje bijzetten. een radio laten werken om het klokje te laten zien... de electronica binnenin heeft ook het eeuwige leven niet, en het is goed mogelijk dat de radio een veel kortere levensduur heeft. binnen 3jaar nieuwe radio kopen zal dan een pak meer zijn dan de kost van het beetje meer energie verbruik.
het wordt alsmaar gekker, radios gebruiken als horloge, telefoons gebruiken als fototoestel,...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

het wordt alsmaar gekker, radios gebruiken als horloge, telefoons gebruiken als fototoestel

Het zal wel met mijn leeftijd te maken hebben, zelf ben ik nog altijd een voorstander van een afzonderlijk apparaat voor elke functie. Maar ik ben dus niet de enige :-)
Een combinatie van fax, scanner en printer kan nooit zo goed presteren als 3 afzonderlijke apparaten voor die functies. Ergens moeten er compromissen worden gesloten.

Bij telefoons die als camera worden gemisbruikt komt dat het duidelijkst tot uiting.
Hoogst zelden kan een foto van een telefoon de vergelijking met een foto gemaakt met een echte camera doorstaan.

Ik maak veel gebruik van een mediaplayer om video- en audiobestanden af te spelen.
Voor de meeste mediaplayers is het noodzakelijk om eerst de tv aan te zetten om te zien hoe je door het menu moet manoeuvreren. Heel gebruiksonvriendelijk als je alleen een audiobestand wilt afspelen.
Ik heb lang gezocht naar een mediaplayer met een ingebouwd display. En dat is een aantal jaren geleden een Popcorn Hour C200 geworden.

Om op het onderwerp terug te komen;
Er is een grote keus aan duidelijk afleesbare klokken. In de woonkamer heb ik een digitaal klokje met rode verlichte cijfers van 34mm hoog. Dat is op grote afstand prima te lezen.
En in de slaapkamer een projectieklokje dat cijfers van 25cm hoog op het plafond projecteert. Zo kan ik zonder bril tenminste zien hoe laat het is zonder het licht aan te knippen en mijn bril te zoeken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 5 oktober 2016 11:37:32 schreef maartenbakker:
[...]Er zijn minder en logischer regels dan op bijvoorbeeld het NFOR en er wordt meestal soepeler mee omgegaan. De paar regels die hier belangrijk gevonden worden zorgen ook echt voor een beter overzicht. Dat de TS zelf zoveel mogelijk mee moet doen in zijn topic is logisch vind ik dan. Ook zonder dat doorzettingsvermogen heeft hij al diverse voor hem bruikbare antwoorden en samenvattingen gehad dus zo hoogdrempelig is het niet in mijn ogen. En als iemand dan denkt: wt een zooitje, hier kom ik niet meer.... Even goeie vrienden, maar dan moet hij daar maar doorheen prikken.

Dat is nu net wat me stoort die uitspraak van die paar regels die voor een beter overzicht zorgen. In mijn ogen zorgt het niet voor overzicht dat er " gekeuveld" wordt en kritiek over het al dan niet editen van de tekst door de TS en niemand de moeite neemt om het even voor te rekenen.

Maar goed zoals gezegd ik moest het even kwijt en laat duidelijk zijn dat ik niet tegen keuvelen ben maar in dit geval de nalatigheid van niet even voorekenen maar wel kritiek op de TS. Ik stop er weeer mee want nu vervuil ik ook het topic.

Johan

Henry S.

Moderator

Op 5 oktober 2016 07:07:15 schreef snameroc:
Het is vooral de combinatie forumbeheer kritiek en het afdwalen terwijl even een antwoord op de vaag door vele hier gegeven kan worden wat me stoort. Je moet als TS wel doorzettingsvermogen hebben wil je hier nog wat vragen.

Nou nou... Als je het topic goed gelezen had, dan zie je een hele nuttige discussie over de zin/onzin van bepaalde 'bezuinigingen'. Verder is een forum geen vraag-antwoordmachine, bij elke vraag komen automatisch zijstapjes naar boven, en zolang die zijstapjes niet ver doorlopen (en dat is dit topic imo ook niet aan de hand) is dat te tolereren.

Verder is het zeker niet zo dat het moeilijk gemaakt wordt om vragen te stellen, of het moet een te oppervlakkige vraag zijn, of wanneer wedervragen onbeantwoord blijven. Het bewijs daarvan wordt elke week weer geleverd door tientallen gestelde en duidelijk beantwoorde vragen.

De TS vraagt helaas niet ver door, maar iedereen heeft een andere visie en heeft wel of niet genoeg met een gegeven antwoord. Verder heeft de TS diverse suggesties voor het forum, maar zich blijkbaar nog niet genoeg georienteerd... Is dan het wijzen op bepaalde zaken verkeerd?

Op 5 oktober 2016 18:29:15 schreef snameroc:
Ik stop er weeer mee want nu vervuil ik ook het topic.

Dat had je kunnen voorkomen door een topic in de juiste sectie te openen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 oktober 2016 20:27:13 (10%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 3 oktober 2016 23:17:22 schreef maartenbakker:
[...]Om aan dat soort bezwaren tegemoet te komen heeft mijn moeder al sinds jaar en dag een emmertje in de keuken, dat dan weer leeggegooid kan worden in een emmertje dat gebruikt wordt om op de wc kleine boodschappen door te spoelen.

Kan iemand mij vertellen wat er precies mis is met een beetje water in de koker te laten zitten en bij de volgende bak koffie er wat vers water bij te doen? Niet weggooien lijkt me nog altijd meer besparen dan wel weggooien.
En daarvoor nog: de juiste hoeveelheid water tappen ipv teveel water.

Voor die kleine boodschap is ook een oplossing: bij wc's zonder terugslagknopje de spoelknop een klein stukje induwen. Met een halve liter water is dat gele plasje wel vertrokken.
Scheelt ook weer sjouwen met emmers wat ook energie kost :)