Elektrische Vorkheftruck niet voor of achteruit

Dit topic is gesloten

Ik heb een probleem met een electrische heftruck Linde bouwjaar 1976.
Hij weigert om voor of achteruit te rijden.
De boom werkt wel normaal.
Van zodra ik op het pedaal duw hoor ik de servo motor aanslaan maar er komt geen beweging in de heftruck.
De grote relais die moeten optrekken om voor of achteruit te rijden krijgen in ieder geval geen stroom. (zekeringen zijn ok)
Kan iemand misschien aanraden welke onderdelen (printen) na te zien of eventueel te vervangen?

wat je hoort aanslaan is wrs de rem op de motor. die gaat eraf maar de motor gaat niet lopen omdat de relais niet werken. de relais worden in een stuurspanning groep gezekerd, zwevende zekering kan stuk zijn, of losse draad ergens. heel ingewikkeld werkt een heftruck uit 1976 niet. voor of achteruit is een schakelaar die de relais vrijwel direct bedient. de schakelaar voor/achteruit kan ook stuk zijn. kan bijv een model met 2 aparte contacten zijn waardoor de rem nog wel schakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Heftruck en niet weten waar je mee bezig bent : http://www.motraclinde.nl/service/service-aanvraag.aspx

Zeker gezien de aansprakelijkheid als er iets fout gaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een heftruck uit 1976, die zal echt niet onder contract van een onderhouds bedrijf staan met jaarlijkse keuring. er staan van die ouwe dingen zat bij bedrijven die in geen 20 jaar onderhoud hebben gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

er staan van die ouwe dingen zat bij bedrijven die in geen 20 jaar onderhoud hebben gehad.

En die doen het ook nog steeds...

Niks mis met onderhoud, maar de intervallen hebben vaak geen relatie met te verwachten slijtage / gebreken. Wel met de cash-flow van het onderhoudsbedrijf.

Shiptronic

Overleden

Een handboormachine moet jaarlijks gekeurd worden, mijn hefbrug moet jaarlijks gekeurd worden, geld dat niet voor een heftruck waar min. een ton mee getild kan worden ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die onderhouds intervallen niet, maar de jaarlijkse keuringen wel voor de veiligheid van die heftrucks.

onderhouds bedrijven zullen nog altijd winst moeten maken om te overleven. als je overstapt van het ene naar het andere bedrijf zijn het eerste jaar vaak ineens zogenaamd veel dingen aan vervanging toe. bijv in het geval van brandblus apparatuur is dat normaal, de klant denkt goedkoper af te zijn bij de concurrent omdat het onderhouds contract daar goedkoper is.

ik heb ook al vaker aan de heftruck gesleuteld op t werk, maar dat ding wordt wel jaarlijks gekeurd door een bedrijf. ding haalt de 25 jaar wel, en al vaker meegemaakt dat er vertegenwoordigers van heftruck fabrikanten voorbij reden en dat ding zagen staan, meteen parkeren en met folders voor een nieuwe binnenlopen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Geen idee hoe dat met die opgedrongen keuringen zit. Met personeel zul je er wel niet aan ontkomen. Als het voor 'eigen gebruik' is (en daar valt ZZP ook onder), dan hoeft er veel minder.

dat er vertegenwoordigers van heftruck fabrikanten voorbij reden en dat ding zagen staan, meteen parkeren en met folders voor een nieuwe binnenlopen

De buren hebben ook zo'n ding. Die is er officieel niet meer. Maar toch nog regelmatig in gebruik. Reden: de 'nieuwe' wil niet en wacht op een service monteur. Electronisch probleem. Maar wel met een onderhoudscontract. Die uit 1972 (!) doet het nog gewoon...

Maar terug on topic... Ik kan me niet voorstellen dat een heftruck uit 1976 zo spannend is qua. besturing. Wellicht wordt het wel spannend als je onderdelen nodig hebt. Dus eerst maar eens kijken hoe het in elkaar zit en waarom het niet wil.

Er wil nog wel een een schakelaar in de stoel zitten, en die kan ook stuk. Is om te voorkomen dat je gaat rijden al er niemand op zit. Hebben we bij een voormalige werkgever wel even naar gezocht.

zit sinds 2009 in de PV.

Bij een al langer in gebruik zijnde vorkheftruck word wel eens vergeten naar het peil van het accuzuur te kijken.

de giek doet het wel volgens ts, dat zou de accu vrijpleiten. zeker met een 400 kilo pallet erop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Het zit waarschijnlijk in je ompool relais, of in je regelaar. Het zou ook geen kwaad kunnen om je borstels te controleren, misschien is daar ook iets mis mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zit daar een motor in met (kool-)borstels? Die zouden zomaar versleten kunnen zijn. Als de hefmotor dezelfde is, dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op.

pa3gws

Golden Member

Op 7 oktober 2016 18:26:57 schreef buzzy:
Als de hefmotor dezelfde is, dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op.

Dat zal wel een pomp zijn voor hydraulische systeem.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2016 18:26:57 schreef buzzy:
Zit daar een motor in met (kool-)borstels? Die zouden zomaar versleten kunnen zijn. Als de hefmotor dezelfde is, dan gaat mijn verhaal natuurlijk niet op.

Daar zaten toen motoren op met borstels, hoe dat met de nieuwe generatie is weet ik niet.

Rij motor en hef motor zijn twee aparte motoren, de hef motor is voor de hydrauliek.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als er al geen relais gaan schakelen klopt het al niet. eerst daar gaan zoeken, stuurvoeding nog ok, of is de spanning op de relais te laag. je hebt 2 aparte relais voor voor en achteruit, dus de kans dat beiden stuk zijn is klein.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De stoelschakelaar wil het ook wel eens begeven !

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
benleentje

Golden Member

De stoelschakelaar wil het ook wel eens begeven !

De boom werkt wel normaal.

Dan kan het niet aan de stoel schakelaar liggen want werk de boom ook niet meer. Bij een lijnde word er eerst een relais voor de rijrichting bekrachtigd en dan pas gaat de regelaar in werking, en pas als de regelaar klaar is word het relais weer gelost.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 oktober 2016 21:02:07 schreef benleentje:
[...]
[...]Dan kan het niet aan de stoel schakelaar liggen want werk de boom ook niet meer. Bij een lijnde word er eerst een relais voor de rijrichting bekrachtigd en dan pas gaat de regelaar in werking, en pas als de regelaar klaar is word het relais weer gelost.

Merk afhankelijk dus !!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

een stoelschakelaar was in 1976 ook nog iets te modern vermoed ik..

in die tijd reed men nog met een brandende peuk op de lip op die dingen pallets met aanstekergas in de stelling te zetten. te ruim bemeten veiligheid moest nog uitgevonden worden..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 7 oktober 2016 22:31:40 (58%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Werkt dat ding met een chopper/PWM sturing of met rijweerstanden?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evelo

Golden Member

Bij die nieuwe heftrucks krijg je tegenwoordig een badge bij: iedere keer inbadgen en uitbadgen bij instappen en uitstappen.

En als je er iets te wild mee bent stopt ie er helemaal mee en mag je bellen naar de chef om te ontgrendelen.

Jinny

Golden Member

Op 7 oktober 2016 22:30:19 schreef Ledlover:
Werkt dat ding met een chopper/PWM sturing of met rijweerstanden?

Toen had Linde nog niet van choppers gehoord, anders dan die dingen met een trillende HD tweecilinder....
Maar daar zat weer geen hefboom aan..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ook leuk die badges dan, soort alcoholslot maar dan direct bestraft met aso rijden op die dingen. je hebt er bij grote bedrijven ook een diploma voor nodig om erop te mogen rijden.

ik spreek die monteurs weleens van die merk heftrucks, nieuw geleverd en de volgende dag al die vervelende beveiligingen al eraf geknipt als je voor een storing komt.

die motoren worden doorgaans met pwm gestuurd, dan zijn ze sterker als gewoon de DC met weerstanden wegstoken ( wat nogal een vermogen is, die motor is 2 tot 3,5 KW )

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 7 oktober 2016 22:56:53 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 oktober 2016 22:48:29 schreef testman:
je hebt er bij grote bedrijven ook een diploma voor nodig om erop te mogen rijden.

Niet alleen bij grote :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten