NTC weerstand voor Buizenradio U-toestel B2X71U-02-03

Ik heb hier een U-toestel van philips, hierin zit over het schaallampje een NTC weerstand deze is bij mij kapot heeft iemand een idee wat voor waarde weerstand dit kan zijn.zie bijgaande schema,s

Arco

Special Member

Ik denk dat er nu zoiets in zit (300-500Ω@25°):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja dat is hem zo dit nog te verkrijgen zijn? of wat zou er gebeuren als ik hem weglaat

maartenbakker

Golden Member

Er zijn diverse schakelingen mogelijk, die zijn op het NFOR ook geloof ik wel langsgekomen in oudere topics. Ik geloof (zal je even moeten nakijken daar) dat de antiserie geschakelde zeners het dichtste bij komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou er niks van staan te kijken dat ik er nog wel ergens een heb liggen van een slopertje. Heb je er een foto van hoe het ding er precies uit ziet?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat ik hem maar weglaat radio doet het weer met een nieuw lampje deze NTC is volgens mij alleen nodig mocht het lampje kapot gaan dat de radio dan doorspeelt met een kapot lampje is het spanning circuit verbroken

Op 6 oktober 2016 21:44:43 schreef Smilda:
Ik denk dat ik hem maar weglaat radio doet het weer met een nieuw lampje deze NTC is volgens mij alleen nodig mocht het lampje kapot gaan dat de radio dan doorspeelt met een kapot lampje is het spanning circuit verbroken

Hij zal best spelen, maar dan op het ritme van de bassen wat feller oplichten. Een onbedoeld lichtorgel :-), de NTC beperkt de spanningsval over het lampje en realiseert dus een meer stabiele voedingsspanning.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Ik denk dat, wanneer je de weerstand weg laat, het lampje bij de opstart een flinke opdonder krijgt.
De gloeidraden van de buizen trekken bij koude start nogal wat stroom.

Mvg Oswald
maartenbakker

Golden Member

Of dus twee antiserie geschakelde zeners. Ik weet even niet wat de lampspanning is, maar als je de zenerspanning gelijk neemt aan de lampspanning is er 0,7V ruimte over. Op het NFOR, misschien zelfs in de tips en trucs, moet dit wel terug te vinden zijn inclusief betere berekeningen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 oktober 2016 22:47:11 schreef hurricane:
Ik denk dat, wanneer je de weerstand weg laat, het lampje bij de opstart een flinke opdonder krijgt.
De gloeidraden van de buizen trekken bij koude start nogal wat stroom.

Klopt maar het lampje, ook een gloeidraad, is natuurlijk ook koud. Dus hangt e.e.a. af van het soort lampje als de NTC er niet is. Is de NTC er wel dan vangt die deels de startstroom van de buizen op doordat hij tijdens het starten een lagere weerstand heeft. (door opwarming van de koude startstroom)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
maartenbakker

Golden Member

Op 7 oktober 2016 12:53:13 schreef Pentium-Pro:
[...] Klopt maar het lampje, ook een gloeidraad, is natuurlijk ook koud. Dus hangt e.e.a. af van het soort lampje als de NTC er niet is. Is de NTC er wel dan vangt die deels de startstroom van de buizen op doordat hij tijdens het starten een lagere weerstand heeft. (door opwarming van de koude startstroom)

De gloeidraad van het lampje heeft een heel kleine thermische massa. Veel kleiner dan die van de buizen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 oktober 2016 12:53:13 schreef Pentium-Pro:
Is de NTC er wel dan vangt die deels de startstroom van de buizen op doordat hij tijdens het starten een lagere weerstand heeft. (door opwarming van de koude startstroom)

Een NTC heeft net een hoge weerstand bij het starten, geen lagere weerstand en tegen de tijd dat de NTC opgewarmd is zijn de gloeidraden dat ook al !