Sony TA-88 Integrated amplifier

Van harte hoop ik dat de forum-leden mij kunnen helpen. Ik ben in het bezit van een Sony TA-88 boekenplankversterker uit de 70er jaren. Helaas beginnen beide kanalen na ongeveer 4 a 5 minuten enorm te kraken. Nu lees ik op sites ( ook engelse en US sites ) dat dit euvel vaak verholpen kan worden door het vervangen van de SV-31 thermal diodes (warmte compensator) en de beide transistoren 2SC1061. Voor de 2SC1061 kan - zo heb ik gelezen - de DB243C worden gebruikt als replacement. De beide SV-31 thermal diodes is een geheel andere zaak. Ik heb eenmalig ergens gelezen dat daarvoor de NTE109 kan worden gebruikt. Mijn vraag is klopt dit en heeft iemand hier ervaring mee?
Alle info is welkom. Wellicht een tip cq hint om dit op een andere wijze op te lossen?
Bedankt vast.

H.Visser

Thevel

Golden Member

Krakend geluid kan ook ontstaan door slechte contacten of solderingen.
Veranderd het gekraak als je op de versterker tikt?

Geloof ik helemaal niets van dat die diodes en transistoren oorzaak zijn.
Geloof ook veel eerder dat er div contacten slecht in het soldeer zitten.
Beide kanalen tegelijk duidt dan op een gemeenschappelijke oorzaak.
LET op bij opnieuw solderen dat de elco,s zijn ontladen.
Vervangen van de transistoren lijkt me niet nodig en al helemaal niet door de BD 243 welke overeen zal komen met een TIP 42 oid.
Wanneer je dit gaat vervangen dan zijn er veel en veel betere exemplaren te plaatsen.
SV 31 diode zal slecht verkrijgbaar zijn trouwens maar op deze site hebben ze een vervanger en met die vervangers van deze site heb ik geen slechte ervaringen. http://www.weisd.com/searchresult.php

Zomaar onderdelen vervangen is meestal kansloos laat er iemand naar kijken die er kennis van heeft. Heb je een schema? Zo ja zoek naar de lagere spanningen welke voor bijde kanalen gebruikt worden. Maakt het uit of het volume open of dicht staat voor het gekraak?

beide kanalen die kraken zijn niet snel veroorzaakt door 2x hetzelfde onderdeel op hetzelfde moment in verschillende trappen. ik vermoed eerder een gare soldering of iets gezamelijks in de voeding. netschakelaar zou ook nog kunnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
jerome

Golden Member

Op 11 oktober 2016 22:52:55 schreef Arnold D:
met die vervangers van deze site heb ik geen slechte ervaringen. http://www.weisd.com/searchresult.php

De prijzen van hun componenten zijn er wel een veelvoud. Schrok wel even, maar het komt vast niet uit China :-).

maartenbakker

Golden Member

BD243C, niet DB. Hoe dan ook, de kans dat juist de eindtrap eruit ligt lijkt me erg klein. Een succesverhaal waarbij het vervangen van de eindtrappen het kraken verhielp lijkt me eerder een uitzondering dan een standaardfout.

Kraken na opwarmen komt opzich wel vaker uit halfgeleiders, maar ik verwacht dan eerder juist de kleine transistoren in de voortrappen. Kijk eens of die zwarte pootjes met metalen haartjes erop hebben (pootjes horen zilverkleurig en glad te zijn). Zo ja, heel grote kans dat die het kraken veroorzaken. Zo nee, verder zoeken. Bij verder zoeken zou ik een signal tracer willen aanraden om het signaal te volgen. Je kunt dan horen vanaf welk punt in de schakeling er een kraakje op komt.

En wat Arnold zegt, er kan een gemeenschappelijke oorzaak zijn, bijvoorbeeld in de voeding. Zijn beide kanalen tegelijk begonnen met rommelen of eerst de een of heeft de versterker langere tijd geen dienst gedaan of een onbekende voorgeschiedenis?

P.S. Andere onderdelen die kunnen kraken zijn potmeters, schakelaars, tantaalcondensatoren en heel soms elco's. Potmeters die kraken worden soms vervangen zonder de echte oorzaak weg te nemen, een condensator die lekstroom veroorzaakt. Een potmeter die nog lang niet versleten is, zal bij aanwezigheid van een gelijkstroomcomponent eerder gaan kraken. Verder kun je krakende potmeters en schakelaars eraan herkennen dat de kraak weggaat of verandert als je ze bedient. Is daar geen sprak van, dan zijn ze eigenlijk altijd gewoon goed. Tantaalcondensatoren zullen er bij dit type niet inzitten, die kunnen echter wel precies deze symptomen geven. Elco's meestal niet, maar is ook niet helemaal uit te sluiten en dat zijn wel slijtagedelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Helaas beginnen beide kanalen na ongeveer 4 a 5 minuten enorm te kraken.

Dat lijkt met het opwarmen van de boel te maken te hebben.
Eén van de mogelijke oorzaken zouden gescheurde soldeerverbindingen kunnen zijn.
Door het telkens opwarmen en afkoelen kunnen scheurtjes in het soldeer ontstaan.
Met een loep zijn die scheurtjes goed te zien. Van alle verbindingen waarbij scheurtjes zijn te zien even het oude soldeer verwijderen met désoldeerlitze en opnieuw solderen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Al het soldeerwerk nalopen in een apparaat van deze leeftijd kan nooit kwaad.
Schakelaars reinigen met contact wl bijvoorbeeld kan ook geen kwaad.
Zeker alle kleine eloc,s vervangen zal het apparaat ook geen kwaad doen.
Voorts is deze klacht waarschijnlijk heel makkelijk op te sporen zonder een meter of een scoop te weten met freeze.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Mij staat vaag iets bij, van een aarddraad naar chassis.
Met een oog aansluiting, waarvan de schroef op het chassis
matig contact maakte.

Daar had ik even niet aan gedacht Krelis .
Zoiets moet het wel zijn want gemeenschappelijk .

Ik heb me ook eens rot gezocht in een Marantz naar een irritante kraak. Deze trad soms op, soms niet, ook temperatuur gevoelig.
Uiteindelijk bleken er een paar doormetalliseringen gewoon inwendig rot te zijn (enkele).
Tin eruit halen en opnieuw solderen werkte niet, de via's gingen "borrelen" door uitzetting van ingesloten lucht, en geluid nog steeds bagger.
Uiteindelijk opgelost door een dun draadje door de via's te halen en die boven en onder een beetje op het spoor vast te solderen met de via samen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat kwam in KTV techniek ook voor met name bij PHILIPS 3D en D16 chassis.
Draadje,s door de doormetalisering busje,s . Was je even mee bezig .
In deze SONY versterker zullen deze verbindingen niet aanwezig zijn

Thevel

Golden Member

Leuk, maar via's ga je in een Sony TA-88 echt niet vinden...

KGE

Golden Member

Op 12 oktober 2016 22:39:18 schreef Arnold D:
Schakelaars reinigen met contact wl bijvoorbeeld kan ook geen kwaad.

Behalve de netschakelaar natuurlijk, we willen geen brand tenslotte...

pa3gws

Golden Member

Kraken bij dergelijke versterkers zijn heel vaak de potmeters en dan is voor beide kanalen de balans regelaar de eerste verdachte.
En verder zoals al aangegeven rotte solderingen

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 15 oktober 2016 08:27:18 (16%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.