Ster driehoek schakeling met nokkenschakelaar

Beste,

We moeten voor school een schakeling ontwerpen met deze nokkenschakelaar.
https://www.mupload.nl/img/igtdnodkmujok.png

Nu hebben wij deze schakeling :
https://www.mupload.nl/img/joyk5pxdamvfy.png

Maar er zit 1 probleem in.
Als we de 2e mode van driehoek kiezen (andere richting) dan krijgen we dit.

https://www.mupload.nl/img/q1aqthlnqyjxb.png

DIt klopt dus niet maar we vinden niet echt een oplossing.
Kan iemand ons helpen ?

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
High met Henk

Special Member

mijn eerste vraag is welke school nog met deze antieke zooi wil lesgeven....
ster driehoek wordt vrijwel allemaal vervangen door softstarters of frequentieregelaars (naar gelang de toepassing) en handmatig ster driehoek ben ik al helemaal niet meer tegen gekomen...
Zeker niet met een nokkenschakelaar.

Enfin even terug naar je probleem.

het onderste in je tabel zijn de standen van de schakelaar, dat is duidelijk, maar wat zijn de verschillende rijen? Zijn dat de contacten die gemaakt worden in een bepaalde stand? en met welke maken ze dan verbinding? Je tabelletje mist volgens mij een legenda voor de rijen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Onze school loopt inderdaad een paar jaar achter. :)

De foto mist inderdaad iets. Dit zou beter te verstaan moeten zijn.
http://i66.tinypic.com/w0hky8.png

De kruisjes betekenen waar de contacten doorgeven.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Ik begin best wel oud te worden. Maar zo'n schema heb ik nog nooit gezien. Kan je mij uitleggen wat dit schema precies voorstelt?

Zijn 1-24 aansluit klemmen? En als bij <driehoek 1> een kruisje in het hokje 1-2 staat, dan verbind ie in die stand contact 1 met contact 2 door? De schakelaar heeft dus vijf standen?

Ik zou beginnen met een tabel maken van wat met wat verbonden moet zijn in "driehoek" en wat in "ster". Dan eerst alleen een ster-driehoek doen, en dan pas doorgaan naar de "andere kant op". Maar kennelijk zijn jullie al een heel eind gekomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 15 oktober 2016 12:04:52 schreef rew:
Ik begin best wel oud te worden. Maar zo'n schema heb ik nog nooit gezien. Kan je mij uitleggen wat dit schema precies voorstelt?

Zulk soort schemaatjes staan vaak achterop de schakelaar.

En wat is oud rew. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 oktober 2016 10:50:05 schreef High met Henk:
mijn eerste vraag is welke school nog met deze antieke zooi wil lesgeven....
ster driehoek wordt vrijwel allemaal vervangen door softstarters of frequentieregelaars (naar gelang de toepassing) en handmatig ster driehoek ben ik al helemaal niet meer tegen gekomen...
Zeker niet met een nokkenschakelaar.
.....

Die school is verre van oud, zo moet het zijn, dan pas kun je begrijpen wat een ster driehoek is en waarvoor hij dient.
Basiskennis is oo zo belangrijk, een softstart is gewoon wat draden aansluiten.

Dat het lang geleden is dat je een nokkenschakelaar hebt gezien wil enkel zeggen dat je weinig in grote fabrieken komt.
Bij ons waren de helft van de verpakkingszaagmachines nog met een nokkenschakelaar uitgerust, nieuwere machines uiteraard niet meer.

LDmicro user.

Het is opgelost.
Na veel proberen komen we hier op uit.

http://i66.tinypic.com/263u2s6.png

En deze klopt volgens ons.
Heel hard bedankt allemaal !

Olaf88

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
High met Henk

Special Member

@MGP: wij leren ook ster driehoek, maar niet op deze manier en vertellen er ook meteen bij dat het gedateerd is. Dat ze het moeten weten prima; alleen op deze manier is echt out of date.

nokkenschakelaars prima. Maar niet met een ster en driehoek mechanisch. en dan ook nog links en rechts... gewoon aan en uit wel, of nog aan uit links en rechts ook nog. Maar dit???

Deze dure en nodeloos ingewikkelde schakelaars kom je niet meer tegen. Voor de prijs van de schakelaar kun je beter met contactoren schakelen of als de motor tot 50 kW is met een freq regelaar.

Dat maakte dat ik gewoon zeg: hopeloos verouderde opdracht.
Als ze nu met contactoren gewoon het probleem hadden neergelegd van hij moet linksom, rechtsom en in beide in ster en in driehoek lopen zie ik de uitdaging er ook in terug, dezelfde kennis en een stuk engineering. Zo had ik dit probleem aangepakt didactisch gezien!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Prachtig dat je dat nog op school moet leren. Als je dit tot een goede oplossing kunt brengen dan snap je al heel wat.
Zo kun je straks nog talloze kolomboormachines, rollenbanken en weet ik niet wat nog repareren. Vaak hebben ze GEEN ster driehoek met 2 draairichtingen, maar met maar een van de mogelijheden. Dus als je dit kan dan kan je een hele boel.
Tegenwoordig komen de jongens (en meisjes) van school af en kunnen ze konkluderen dat er een print kapot is, en de hele schakelelektronica vervangen moet worden.
Hulde aan je leraar dat je dit log leren mag!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

zo doen de mensen van Schneider dit :

Ik dacht dat je nog moet rekening houden om
zoveel mogelijk te vermijden dat verschillende fazen (L1 en L2 vb) in éénzelfde schakelcel zitten.

Meestal is een nokkenschakelaar opgebouwd uit schakelcellen waarin 2 schakelcontacten zitten. In uw geval zou uw schakelaar bestaan uit 12 schakelcellen.
Contacten 1/2 en 3/4 zitten in schakelcel 1
Contacten 5/6 en 7/8 zitten in schakelcel 2
enz

Ivm het vonken trekken bij het schakelen is het beter om de verschillende fazen te verdelen over verschillende schakelcellen.

Opmerking soms vind je ook nokkenschakelaars met 3 schakelcontacten per schakelcel.

Lambiek

Special Member

Op 15 oktober 2016 13:29:32 schreef MGP:
Bij ons waren de helft van de verpakkingszaagmachines nog met een nokkenschakelaar uitgerust, nieuwere machines uiteraard niet meer.

Ze worden nog steeds zo geleverd MGP. :) Er zijn er ook met een soft starter tegenwoordig, maar ook nog met een nokken schakelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

Tussen het omschakelen van ster naar driehoek krijgt de motor gedurende korte tijd geen voedingsspanning. Gedurende deze tijd gaat de motor werken als generator en gaat de motor trager draaien.
Anderzijds heb je een faze sprong van 30° bij omschakeling van ster naar driehoek.

Meestal sluit men de motor zodanig aan dat deze fazesprong de daling van het motortoerental compenseert. Met andere woorden men gaat het magneet veld niet “vooruit” laten springen ten opzichte van de draairichting van de motor.

Het gevolg is dat de stroompiek bij omschakeling van ster naar driehoek lager is dan indien “vooruit” gesprongen zou worden.

In praktijk komt het er op neer dat men twee driehoeken kan maken met een motorwikkeling.
De normale manier :
U1 verbonden met W2
V1 verbonden met U2
W1 verbonden met V2

De niet normale manier :
U1 verbonden met V2
V1 verbonden met W2
W1 verbonden met U2

In het ene geval heb je een fazesprong achteruit en in het andere geval een fazesprong vooruit.

Is dit probleem ook oplosbaar met een nokkenschakelaar ?

Met andere woorden, bij het omschakelen van ster naar driehoek als de motor CW (ClockWise) of CCW (CounterClockWise) draait, is de piek even groot ?

Op 15 oktober 2016 17:52:05 schreef Lambiek:
[...]
Ze worden nog steeds zo geleverd MGP. :) Er zijn er ook met een soft starter tegenwoordig, maar ook nog met een nokken schakelaar.

Dat wist ik niet, omdat er tegenwoordig bij die zaagmachines een elektronische rem moest zitten bij aankoop, voor de veiligheid.
En dat waren gewoon start/stop drukknoppen.

LDmicro user.