Harman Kardon HK930 reviseren

pa3gws

Golden Member

Het is even werk maar als je hem echt weer tip top wil hebben.
Dan de potmeters eruit halen en schoonmaken in een ultrasoon badje.
Dan draaien ze weer als nieuw.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hiep hiep hoera, hij ziet er weer tiptop uit en hij is technisch helemaal in orde.

Ik heb de ideale oplossing gevonden voor de vastgelopen potmeters:
1) opwarmen met een haardroger tot ze heet zijn
2) knop heen en weer draaien en blijven verwarmen - je voelt het vet weer vloeibaar worden
3) heen en weer draaien en spoelen met vb. Contact WL. Veel spoelmiddel gebruiken (en zorgen dat je het overtollig spoelmiddel opvangt onder de potmeter). Na een tijd voel je dat er geen vet meer in de potmeter zit, hij loopt dan heel licht maar hij 'schuurt' een beetje.
4) beetje smeren (bijvoorbeeld met contact 51.

Ze lopen nu weer heel goed.

Er is nu nog een probleem: de tuner moet afgeregeld worden. Ik hoor duidelijk vervorming en ook overspraak van andere zenders.

Ik heb een 100 MSa scope, maar geen FM generator.

Zijn er mogelijkheden om dit te doen zonder een (dure) FM signaalgenerator te kopen?

Ik heb een Arbitrary Waveform Generator van 100Msa, maar die haalt vreemd genoeg maar ongeveer 1MHz.

Of kan ik het IF deel al afregelen door een IF signaal op de juiste plaats aan te bieden? Ik heb namelijk niks aan het HF gedeelte vervangen, dus ik denk dat dat nog goed staat.

Of misschien zo'n kleine FM bug?

Anyway, tips zijn welkom!

zeker weten dat de tuner overspraak heeft? dus met een stukje draad testen op ether FM, en niet met cai erop waar een cai versterker voor zit. deze toestellen zijn daar niet voor gemaakt, autoradio's gaan daar ook van over hun nek omdat de zender te sterk is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Er is nu nog een probleem: de tuner moet afgeregeld worden.

Je zal eerst moeten onderzoeken of niet een defecte component het probleem veroorzaakt, of zoals @Testman terecht opmerkt dat het signaal te sterk is. Op een draadje van 1 meter moet al voldoende zijn te ontvangen om te kunnen horen of de overspraak weg is.
Afregelen is de allerlaatste stap in het proces.

En dat vereist de juiste meetinstrumenten, of veel ervaring met het afregelen van ontvangers.

Ik heb een Arbitrary Waveform Generator van 100Msa, maar die haalt vreemd genoeg maar ongeveer 1MHz.

Dat is niet vreemd, het is een functie- of toongenerator.
Voor elke soort meting heb je passende meetinstrumenten nodig. Er bestaat niet zoiets als "one for all".

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 15 oktober 2016 19:21:12 schreef testman:
zeker weten dat de tuner overspraak heeft? dus met een stukje draad testen op ether FM, en niet met cai erop waar een cai versterker voor zit. deze toestellen zijn daar niet voor gemaakt, autoradio's gaan daar ook van over hun nek omdat de zender te sterk is..

Ik gebruik gewoon 'n T-antenne, geen cai.
Waarschijnlijk is het woord 'overspraak' fout, maar ik weet niet goed hoe ik het moet noemen dan.
Ik hoor op sommige zenders, ook (zacht) het signaal van een zender die verder op de band zit. Alsof de image rejection slecht is.

Op 15 oktober 2016 19:30:38 schreef evdweele:
[...]Je zal eerst moeten onderzoeken of niet een defecte component het probleem veroorzaakt, of zoals @Testman terecht opmerkt dat het signaal te sterk is. Op een draadje van 1 meter moet al voldoende zijn te ontvangen om te kunnen horen of de overspraak weg is.
Afregelen is de allerlaatste stap in het proces.

En dat vereist de juiste meetinstrumenten, of veel ervaring met het afregelen van ontvangers.

Zoals gezegd, waarschijnlijk gebruik het woord 'overspraak' verkeerd.
Ik denk niet dat 'r iets kapot is, hij ontvangt namelijk erg goed (ook zwakke zenders), het geluid is niet slecht, en afgesteld moet hij zoiezo (ik heb enkele elco's in het IF-deel vervangen).
Hij heeft alleen hoorbare vervorming, en de 'tuning' naald staat uit 't midden. Hij heeft ook wat problemen met stereo ontvangst.

Daarbij wil ik al best lang eens leren om FM-ontvangers af te regelen.
Het proces uit de service manual lijkt niet al te moeilijk.